Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

KFPS voert DNA-onderzoek gentest en afstammingcontrole in

 
Profiel   

*kfps
Fokkerij, KFPS

[ img ]
Foto door Ania

Het KFPS heeft in de afgelopen ledenraadsvergadering omtrent de afstammingcontrole en de DNA-testen dwerggroei en waterhoofd het volgende besloten:
1. Alle goedgekeurde hengsten, welke voor de fokkerij worden benut, dienen getest te worden voor waterhoofd en dwerggroei. De uitslag van de testen zal binnenkort worden gepubliceerd.
2. Alle Stermerries die Ster verklaard worden en alle merries waarvan een veulen wordt geregistreerd moeten naast de afstammingcontrole tevens getest worden op het dragerschap van waterhoofd, dwerggroei en vosfactor.

Wat houdt dit voor de merriehouder in:
De testen van de merries worden gestart na Sterverklaring / registratie van het veulen. Voor de betreffende onderzoeken wordt het haarmonster gebruikt welke bij de keuring afgenomen is of welke het KFPS ontvangt na het chippen van het geregistreerde veulen. De kosten zullen via de factuur van de keuring of de registratie van het veulen in rekening gebracht worden. De kosten zijn afhankelijk van de voorgeschiedenis van de merrie, of zij reeds getest is op afstamming en/of het dragerschap van waterhoofd, dwerggroei en vosfactor. Aangezien het KFPS het belangrijk vindt dat de testen uitgevoerd worden, worden er geen administratiekosten in rekening gebracht.

• De merrie is niet getest op afstamming / en niet getest op het dragerschap van waterhoofd, dwerggroei en vosfactor; Het gecombineerde DNA onderzoek gentest incl. afstammingcontrole wordt uitgevoerd.
• De merrie is wel getest op afstamming / maar niet op het dragerschap van waterhoofd, dwerggroei en vosfactor; Alleen het DNA-onderzoek gentest (waterhoofd, dwerg, vosfactor) wordt uitgevoerd.
• De merrie is niet getest op afstamming / maar wel op het dragerschap van waterhoofd, dwerggroei en vosfactor; Alleen het DNA-onderzoek afstammingcontrole wordt uitgevoerd.

Afstammingcontrole bestaat uit de controle van de vader en indien er een DNA profiel bekend is van de moeder wordt deze tevens gecontroleerd. Na gemiddeld 5 weken krijgt de geregistreerde eigenaar de uitslag via de post thuisgestuurd. De uitslagen van de gentesten van de merries worden niet gepubliceerd, maar zijn voor de eigenaar wel opvraagbaar via MIJN KFPS op de website.

De uitslagen van alle goedgekeurde hengsten, welke voor de fokkerij worden benut, zullen binnenkort worden gepubliceerd.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-17 12:39 



 
Profiel   

Dit is een mooie vooruitgang +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-17 12:42 



 
Profiel   

Heel goed bericht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-17 12:52 



 
Profiel   

Respect

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-17 20:17 



 
Profiel   

Het zou mij nu tof kijken om met de paarden met een vosfactor de vosse fries terug te fokken! Lijkt me machtig mooi zo'n dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-17 20:28 



 
Profiel   

Waarom is zo'n goed bericht over een vooruitstrevend besluit eigenlijk niet uitgelicht op de voorpagina?

Lijkt mij belangrijker dan de foto's van de Pavo cup, niet iedereen houdt van sportpaarden, of de ontmoeting van de britse koningin en een shetlander.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 13:27 



 
Profiel   

Zeker waar :j
Ik heb het e.e.a. gewisseld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 13:31 



 
Profiel   

Ben ik blij dat mijn tweejarige vrij is van alles :D
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 13:34 



 
Profiel   

Amanda schreef
Zeker waar :j
Ik heb het e.e.a. gewisseld.

Ah super snel al!
Dankjewel! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 13:37 



 
Profiel   

Goed nieuws vanuit het stamboek!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 14:37 



 
Profiel   

Shalimar schreef
Het zou mij nu tof kijken om met de paarden met een vosfactor de vosse fries terug te fokken! Lijkt me machtig mooi zo'n dier.

Ik denk zomaar niet dat dat het idee is :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 14:57 



 
Profiel   

Nies_ schreef
Shalimar schreef
Het zou mij nu tof kijken om met de paarden met een vosfactor de vosse fries terug te fokken! Lijkt me machtig mooi zo'n dier.

Ik denk zomaar niet dat dat het idee is :')


Mocht dat ooit het geval zijn, houden wij onze poot stijf denk ik. :+

Ik vind het juist geweldig dat ze zo mooi pikzwart zijn <3 <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 20:57 



 
Profiel   

Heel goed, hopelijk volgen meer stamboeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 21:04 



 
Profiel   

Shalimar schreef
Het zou mij nu tof kijken om met de paarden met een vosfactor de vosse fries terug te fokken! Lijkt me machtig mooi zo'n dier.

...ja, het lijkt mij ook prachtig!
Of een hulpstamboek etc.etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 21:12 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Shalimar schreef
Het zou mij nu tof kijken om met de paarden met een vosfactor de vosse fries terug te fokken! Lijkt me machtig mooi zo'n dier.

...ja, het lijkt mij ook prachtig!
Of een hulpstamboek etc.etc.

Ze zíjn ook prachtig <3
http://www.angelfire.com/tx2/friesians/red.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 21:17 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Janneke2 schreef
...ja, het lijkt mij ook prachtig!
Of een hulpstamboek etc.etc.

Ze zíjn ook prachtig <3
http://www.angelfire.com/tx2/friesians/red.html


Ik ben waarschijnlijk nu een sfeerverpester, maar ik vind ze als Vos echt spuuglelijk :x


OT: Erg blij dat ze deze testen invoeren en hopelijk helpt dat ons met de fok ook weer vooruit te komen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 21:27 



 
Profiel   

En een kleur is van een andere orde dan akelige zaken als waterhoofd of dwerggroei.
Alleen maar goed om dat uit te Mendelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 21:34 



 
Profiel   

Mee eens Janneke. In april een waterhoofd veulen gehad, waarna de merrie ook is overleden. Dit was dan een pony. Waar het al helemáál niet bekend is en er geen een getest word. Zo jammer.. Ik had mijn pony op 4 erfelijke gebreken laten testen en ze droeg geen ziektes..
[ img ]

Ik kan dit alleen maar toejuichen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 21:38 



 
Profiel   

En wat gebeurt er als paarden positief testen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 21:39 



 
Profiel   

Goed zo, eindelijk op de goede weg *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-17 11:54 



 
Profiel   

Jemig Kabayo..wat heftig, en wat ziet dat er apart uit.

LadyMadonna: ik denk dat het dan de bedoeling is dat er niet met de dieren gefokt word die positief testen.

Goede ontwikkeling!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-17 12:25 



 
Profiel   

LadyMadonna schreef
En wat gebeurt er als paarden positief testen?



Het lijkt mij dat het de bedoeling is om de risicoparingen uit te sluiten.
Sinds een aantal jaren worden de jonge hengsten al getest en de resultaten gepubliceerd. Zijn momenteel een aantal jonge hengsten die drager zijn van het waterhoofd gen, maar desondanks nog genoeg dekken.
Dat hoeft geen probleem te zijn, mits de merrie getest is en vrij van waterhoofd en dwerggroei blijkt te zijn.

Ik heb eens gelezen dat de hengsten die drager zijn van waterhoofd of dwerggroei wel worden behouden voor de fokkerij omdat ze ook veel waardevolle eigenschappen hebben.
De hengsten waarvan bekend is dat ze drager zijn van het waterhoofd gen, doen het bijvoorbeeld goed in de sport. Het zou zonde zijn (voor de sport) om ze volledig uit de fokkerij te halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-17 13:28 



 
Profiel   

Ik denk ook dat als je die hengsten ( en merries) uit het fokken zou halen, de spoeling wel weer erg dun gaat worden en er weer meer inteelt gaat komen, waardoor er nog weer andere nare ziektes de kop p kunnen gaan steken. Zolang je maar geen positief geteste hengst op een positief geteste merrie zet zal het uiteindelijk wel een keer eruit gefokt worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-17 15:25 



 
Profiel   

Iris_92 schreef
LadyMadonna schreef
En wat gebeurt er als paarden positief testen?



Het lijkt mij dat het de bedoeling is om de risicoparingen uit te sluiten.
Sinds een aantal jaren worden de jonge hengsten al getest en de resultaten gepubliceerd. Zijn momenteel een aantal jonge hengsten die drager zijn van het waterhoofd gen, maar desondanks nog genoeg dekken.
Dat hoeft geen probleem te zijn, mits de merrie getest is en vrij van waterhoofd en dwerggroei blijkt te zijn.

Ik heb eens gelezen dat de hengsten die drager zijn van waterhoofd of dwerggroei wel worden behouden voor de fokkerij omdat ze ook veel waardevolle eigenschappen hebben.
De hengsten waarvan bekend is dat ze drager zijn van het waterhoofd gen, doen het bijvoorbeeld goed in de sport. Het zou zonde zijn (voor de sport) om ze volledig uit de fokkerij te halen.


Precies dit! Als het van zowel merrie als hengst bekend is of ze wel of geen drager zijn kan je bewuster je keuze maken. De hengst of merrie die wel drager is hoeft niets minder te zijn als een die vrij is, je weet dan waar je aan toe bent.
Goed dat dit nu doorgevoerd word.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-17 07:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen