Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:14

Zijn de mooie buitenrijd tijden..

Winged

Berichten: 33026
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:20

Indestal schreef:
Zijn de mooie buitenrijd tijden..

Ja, waar... , even Duiveltje uit een doosje modus, Ook mensen overlast van kunnen hebben.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:32

Het verschil tussen met een paard buiten rijden die mogelijk ergens van schrikt en daarom overlast veroorzaakt en een luchtballon is dat het zeker is dat een luchtballon ergens op andermans terrein moet landen en zo overlast veroorzaakt.

Met buiten rijden is mijn doel geen overlast te veroorzaken of op hol te slaan. ;) Dat het voor kan komen is omdat er dan door derden iets wordt veroorzaakt waar mijn paard op reageerd.

Ook ik heb kinderen van hun paard zien vallen door laag overkomende luchtballonnen, paarden door draden zien rennen. En toen er in ons land geland werd, werd er zo snel mogelijk door een hek aan de achterzijde geprobeerd om weg te komen om zo juist geen schadevergoeding te hoeven geven.

Wanneer je er op tijd bij bent krijg je eerst een korting op een vlucht aangeboden, daarna wat goedkope alcohol. Je moet flink je mannetje staan om werkelijk een geld vergoeding te krijgen.

Anoniem

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:36

Ik schrik best van de verhalen hier, aangezien ik zelf ben gewend dat ballonvaarders hier met een vergoeding komen. En als er geen schade is komt er een fles (welke nog niet over datum is :D ) drank uit de volgauto.

Jammer dat dat per gebied zo verschilt!

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:42

Het verschilt denk ik niet per gebied maar per bedrijf. Je hebt hier in Noord Holland helaas een paar bedrijven die luchtcowboys in dienst hebben. Maar er zijn ook bedrijven die zich heel netjes gedragen. Die stijgen op, maken direct hoogte en dalen pas weer zodra ze gaan landen. Die houden ook rekening met gevoelige gebieden op de kaart. Ons perceel staat als het goed is als gevoelig aangemerkt vanwege de paarden (beide buren hebben ook paarden) maar dat weerhoudt die cowboys niet om lekker laag over te vliegen omdat wij aan een natuurbiedje wonen en het leuk is om laag over te vliegen om foto's te maken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:45

Ik heb jaren op een stal gestaan waar ballonnen regelmatig tot bijna dagelijks over kwamen. Stegen ook op in de buurt. Maar na een of twee keer reageerden zij er niet meer op. Keken even als de brander werd opengetrokken en verder grazen weer. Alleen een van de stalhonden maakte zich altijd erg druk. Die wilde de ballon wegjagen al blaffend.

Andere stal kwamen ze ook wel over regelmatig inclusief ook een noodlanding van zweefvliegtuig in de wei. Wat dravende koeien en een paard dat soms beetje reageerde maar verder ook niet.

Winged

Berichten: 33026
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:58

cobiie schreef:
Het verschil tussen met een paard buiten rijden die mogelijk ergens van schrikt en daarom overlast veroorzaakt en een luchtballon is dat het zeker is dat een luchtballon ergens op andermans terrein moet landen en zo overlast veroorzaakt.

Met buiten rijden is mijn doel geen overlast te veroorzaken of op hol te slaan. ;) Dat het voor kan komen is omdat er dan door derden iets wordt veroorzaakt waar mijn paard op reageerd.

.

Ik doel ook niet op ruiters die met een op hol geslagen paard overal langsbanjeren. Meer op ruiters die rijden in gebieden waar ze dat niet Mogen, stront laten liggen etc. Wordt ook vaker gedaan dan dat je denkt ;)

Anoniem

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:02

Het stomste vind ik eigenlijk nog het idee van onbestuurbaarheid. Het moet toch gewoon mogelijk zijn om een motor aan boord te hebben waardoor je net wat meer mee kunt sturen?

Ibbel

Berichten: 49124
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:38

Je hebt niet alleen een motor nodig, maar ook een roer, en iets dat daarmee aan te sturen is. Een bol is niet te sturen, want die is aan alle kanten hetzelfde. Sturen kun je pas doen als je "uitsteeksels" hebt die je ergens tegen af kunt zetten.

_Ezra

Berichten: 188
Geregistreerd: 27-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:53

xyzutu2 schreef:
Het stomste vind ik eigenlijk nog het idee van onbestuurbaarheid. Het moet toch gewoon mogelijk zijn om een motor aan boord te hebben waardoor je net wat meer mee kunt sturen?

Dan heb je een zeppelin.


Bij overlast zou ik gewoon aangifte bij de politie doen, daar zijn ze voor. Als iedereen die last heeft van die paar vervelende bedrijven dat zou doen is het snel genoeg met ze afgelopen.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:02

Helemaal met je eens Ezra. Melden bij de politie. Ik vind het ook belachelijk dat zo veel mensen hinder en schade ondervinden omdat een paar mensen het leuk vinden om in een mandje over jouw huis te varen.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:24

xyzutu2 schreef:
Optiwolk schreef:
Ik zeg dus in dat gequote stukje nergens dat een ballonvaarder expert moet of kan zijn in dit alles.
Maar dat imo het allemaal wel beter zal gaan als je erover spreekt.

Overigens kan je de kost van een kreupel paard ook als paardeneigenaar niet correct inschatten.
Enkel wat ontstekingsremmers of cortisone? Enkel een buigproef of foto's? Twee weekjes rust of zes maanden out?

Wil de piloot er niet over spreken of geraak je er niet uit en dat kan, dan kan je er gewoon de politie - da bijhalen en je schade op papier laten zetten. Doorgeven naar de ballonfederatie en klaar.


Je schrijft letterlijk dat je als slachtoffer na de landing naar de piloot moet lopen en geld moet vragen voor de schade. Dan impliceer je toch dat je die schade ter plekke kunt beoordelen?
Mijn punt is dat je met heel veel schade - op hol geslagen paarden met verwondingen, gestresste koeien, schapen die hun lammeren verwerpen - pas veel later achter de omvang van de werkelijke schade komt. Dus dan kun je toch helemaal niet ter plekke geld vragen voor de geleden schade? Ik vind dat idee dat je beschrijft dat je gewoon eventjes om geld gaat vragen na de landing dan ook vrij naief, en bovendien de omgekeerde wereld.

Als jij schade bij mij maakt dan kom jij naar mij toe om je excuses te maken. Als je hier dan schrijft dat ik als slachtoffer maar naar jou moet komen om ter plekke de financiele afhandeling te regelen (wat niet eens kan in de meeste gevallen) - en dat ik dan wel een nette toon moet aanslaan want anders hoef ik ook niks meer van jou te verwachten - dan is dat toch vrij bizar? Ik vind dat een bijzonder arrogante instelling voor iemand die als hobby heeft om ongewenst andermans erf binnen te vallen.


Neen, dit leid jij er uit af.

Zoals ik al zei was het mijn bedoeling om aan te geven dat het voor iedereen aangenamer is als er vriendelijk over gesproken wordt.


Dat er dus toestemming moet gevraagd worden voor de crew op terrein is voor mij een nieuwe, en hier zat ik dan ook mis.
Geef ik toe. Ben ik ook niet te 'arrogant' of 'gestoord' voor.


Net zoals ik ook al toegaf als je er niet uitgeraakt dat je gewoon de politiek kan, mag en eerder zelfs moet bellen.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:40

Vorige week vloog hier ook een ballon heel laag over. Mijn ponies hadden nog nooit zoiets gezien en schrokken er erg van. Was er gelukkig bij, dus kon ze kalmeren.
Paar jaar geleden, op de kroningsdag van Willem Alexander, kwamen er f16's laag voorbij.
Ik schrok meer dan de paarden :)

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:22


henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:35

Hier komen geregeld ballonnen over. Ook van die huppers. We wonen aan een groot doorgaand kanaal en op de een of andere manier lijkt dat aan te trekken want geregeld komen ballonnen gevaarlijk laag boven en bijna in het water terecht. Dan geven ze een mega dot gas, scheren rakelings langs de windveren van ons dak of dat van onze buren om vervolgens bij andere buren in het land te landen. Eerder gingen onze paarden echt uit hun dak maar tegenwoordig tillen ze hun hoofd nauwelijks nog op.

Twee jaar terug hadden we nog even dik leedvermaak. Ook weer zo'n hupper. Wij kijken want we dachten dat ie in onze beukenboom bleef hangen die voor de paardenstal staat, maar nee het ging net goed. Ook het staldak bleef nog net heel maar het scheelde niets. Vervolgens landen ze bij buren die net die ochtend hun grasland hadden laten injecteren. En daarna een paar uur regen er over heen kregen. Het land was daardoor wat soppig. Wat zal die mand en ballon nog lang gestonken hebben. Ook de passagiers moesten door de natte kledder lopen :-)

Nou wilde het geval dat die buren niet thuis waren dus kwamen ze bij ons vragen of ze met de volgauto daar het weggetje op mochten. Ze bleven echt keurig met de volgauto op de openbare weg wachten totdat iemand toestemming gaf dat ze het erf op mochten. Ik heb de buren gebeld en die gaven toestemming.
Als dank werd een mand met Twentse lekkernijen achtergelaten en een kaartje met gegevens van de ballonvaarder. Dat vond ik wel heel keurig. Daags erna hoorde ik van de buurvrouw dat de ballonvaarder nog netjes even naar hen gebeld had of alles oke was en of er nog schade was.
Dus zo kan het ook.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:44

Wauwwww, verschrikkelijk a-sociaal die ballonvaarders.
Zooo brutaal, ze gaan maar ergens anders heen ofzo waar ze geen overlast en ellende veroorzaken, in Rusland ofzo met de ruimte die er zijn.

Ze mogen van mij oprotten met hun stomme verzekering.
Want dat is absoluut geen vrijbrief om dan maar ellende, overlast te gaan veroorzaken en vernieling van eigendommen, waaronder gewonde en of dooie dieren of hooiland.

balloonrules
Berichten: 22
Geregistreerd: 27-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:39

Dag,

Ik vind paarden ook niet zo fijn. Dat stinkt enorm en als ik in de bossen ga wandelen liggen er overal hopen en hopen paardenstront. Persoonlijk vind ik het beste aan een paard het lekkere paardenvlees.

Dat neemt niet weg dat ik die mensen hun hobby gun, ook al zegt het mijzelf absoluut niks en ook al zouden die weiden beter gebruikt worden door boeren die bijna niet aan grond kunnen raken.

Als de paardenliefhebbers nu hetzelfdoen voor ballonvaarders, is er eigenlijk geen probleem.

Gun iedereen zijn hobby, ook als veroorzaakt zowat elke hobby nu eenmaal overlast. Voetbal veroorzaakt agressie, motorrijden veroorzaakt CO2, trekken veroorzaakt natuurschade, paardliefhebberij veroorzaakt stront en minder nuttig beschikbare landbouwgrond en ballonvaren veroorzaakt dat er af en toe eens een paard wild wordt.

Dat neemt niet weg dat ballonvaarders daar rekening mee moeten houden en moeten zien weg te blijven van paardenweiden.

Wat ik wil zeggen is dat iedereen elkander een beetje moet leren respecteren en wat tolerantie aan de dag zal moeten leggen.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:43

balloonrules schreef:
Dag,

Ik vind paarden ook niet zo fijn. Dat stinkt enorm en als ik in de bossen ga wandelen liggen er overal hopen en hopen paardenstront. Persoonlijk vind ik het beste aan een paard het lekkere paardenvlees.

Dat neemt niet weg dat ik die mensen hun hobby gun, ook al zegt het mijzelf absoluut niks en ook al zouden die weiden beter gebruikt worden door boeren die bijna niet aan grond kunnen raken.

Als de paardenliefhebbers nu hetzelfdoen voor ballonvaarders, is er eigenlijk geen probleem.

Gun iedereen zijn hobby, ook als veroorzaakt zowat elke hobby nu eenmaal overlast. Voetbal veroorzaakt agressie, motorrijden veroorzaakt CO2, trekken veroorzaakt natuurschade, paardliefhebberij veroorzaakt stront en minder nuttig beschikbare landbouwgrond en ballonvaren veroorzaakt dat er af en toe eens een paard wild wordt.

Dat neemt niet weg dat ballonvaarders daar rekening mee moeten houden en moeten zien weg te blijven van paardenweiden.

Wat ik wil zeggen is dat iedereen elkander een beetje moet leren respecteren en wat tolerantie aan de dag zal moeten leggen.



Bravo!! Bravo!!

Uwe eerste bericht op bokt _/-\o_

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:45

:') De schade aan land dat niet meer gehooid kan worden of de kosten van een paard in de kliniek wegen natuurlijk niet op tegen de gevoeligheid van jouw neusje.

Daarnaast, niet getreurd, ben ik ook groot tegenstander van motoren, auto's en paarden die zich zonder enige controle op de weg bevinden. ;)
Laatst bijgewerkt door Palmera op 27-07-18 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:46

welkom op bokt!
lijkt met voor jou het perfecte forum!

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:50

tengeltje11 schreef:
welkom op bokt!
lijkt met voor jou het perfecte forum!



:')

Verdomde kutpaarden ook, met hun stront 8-)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:52

Het zegt hem niets, maar zijn naam zegt mij genoeg. :')

GUSTIxBILL

Berichten: 1984
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:55

Ondanks zijn verwoording heeft hij ergens wel gelijk.

Een ballonvaarder hoort bij paarden uit de buurt te blijven, echter kan dit in uitzondelijke gevallen niet, of word het verkeerd ingeschat door de vaarder.
Maar een correct bedrijf vraagt toestemming voor het betreden, laat zijn gegevens achter en is menselijk.
Is het dan voor ons als paardenliefhebbers zo moeilijk om ook menselijk te zijn?

Cowboys heb je overal, ook in de paardensport...
hoevaak bij ons op de straat paardenmest ligt wat niet opgeruimd word (totzelfs ooit op onze oprit omdat het paard schrik had voor de hond van de buren. Kwamen de buren achteraf mee af)...
Dan idd niet over de stank hebbend (die wij niet rieken, maar niet paardenmensen wel).
Moeten wij dan ook maar niet meer buiten mogen en onze hobby niet meer uitoefenen???

Bij ons achter is een groot veld, groot genoeg voor luchtballons om te landen...
echter landen de vaarders in deze buurt hier niet meer, desondanks toesteming van de eigenaar. Puur omdat vaarders wisten via mijn ex dar daar in de buurt paarden lopen die vanuit de lucht dus niet echt zichtbaar zijn...
Dus elke vaarder is echt niet zo’n boeman zoals ze hier worden afgeschreven

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:00

Mijn paard komt nooit op de openbare weg (oke, soms in een trailer). Ik zou het wel fijn vinden als hij in zijn eigen wei in ieder geval veilig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:01

GUSTIxBILL schreef:
Ondanks zijn verwoording heeft hij ergens wel gelijk.

Een ballonvaarder hoort bij paarden uit de buurt te blijven, echter kan dit in uitzondelijke gevallen niet, of word het verkeerd ingeschat door de vaarder.
Maar een correct bedrijf vraagt toestemming voor het betreden, laat zijn gegevens achter en is menselijk.
Is het dan voor ons als paardenliefhebbers zo moeilijk om ook menselijk te zijn?

Cowboys heb je overal, ook in de paardensport...
hoevaak bij ons op de straat paardenmest ligt wat niet opgeruimd word (totzelfs ooit op onze oprit omdat het paard schrik had voor de hond van de buren. Kwamen de buren achteraf mee af)...
Dan idd niet over de stank hebbend (die wij niet rieken, maar niet paardenmensen wel).
Moeten wij dan ook maar niet meer buiten mogen en onze hobby niet meer uitoefenen???


Verschil is dat wij op de openbare weg rijden. Ballonvaarders landen op eigen erf, je kan niet verwachten dat mensen dan zeggen joh geeft niks dat mijn paarden over de zeik zijn gegaan en de boel hebben gesloopt of zelf gewond zijn geraakt, ieder zijn hobby toch! Als er toestemming is dan is dat prima natuurlijk maar je kan gewoon niet overal landen en het is dan toch echt aan de ballonvaarder zelf om dat op te lossen, niet aan de eigenaar die gewoon netjes voor zijn weiland betaald en zijn paarden daar veilig wil kunnen houden.
Dat paarden stinken op buitenrit slaat nergens op, bepaalde auto's en motoren ruik je een stuk erger dus dan moeten we alles maar verbieden en voortaan te voet of met de fiets gaan. Met dit weer beginnen we dan zelf alleen ook te stinken dus dan heb je het volgende probleem alweer.