Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 00:15

Ik vind het ronduit belachelijk dat ze met ballonnen kunnen opstijgen vanuit een weiland dat zo ongeveer naast onze pensionstal ligt!
Want dat gebeurde dus van de week hier!

Dan kun je bedenken dat je op het moment dat je boven de paarden komt dus nog heel laag hangt en volop brander gebruikt om over de bonen heen te komen!

Heel fijn ... not! Ik vind het gewoon asociaal.

Anoniem

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 00:20

Ik heb het uit nieuwsgierigheid nog eens nagezocht, en het is helemaal niet zo dat je verplicht bent om de volgauto & mensen op je land te laten als de ballon geen schade heeft toegebracht aan je spullen, zoals Optiwolk schreef.
Sterker nog; volgauto en co mogen alleen maar je land betreden nadat ze toestemming hebben gevraagd aan de eigenaar van dat land. Eigenaar niet thuis? Dan blijft de ballon gewoon liggen. Wil de eigenaar geen toegang verschaffen? Dan moet er onderhandeld worden.

Dat landeigenaren verplicht zijn om de volgauto en co toe te laten op hun land is dus complete onzin. Dat dat hier toch als wet wordt gepresenteerd is wel weer een mooi voorbeeld van de arrogantie van sommige ballonfanaten...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 00:59

Optiwolk schreef:
dieseltje schreef:
Mijn man en ik stonden ook wild te gebaren en intussen proberen je paard rustiger te krijgen....


Tipje: roepen gaat gewoon goed. Als hij toch al zo laag hangt dat je paard wild is hangt hij laag genoeg dat de piloot je kan horen.



Nog een tipje, als hij zo laag hangt dat hij binnen hoorbereik is is hij ook binnen bereik van een buks. }>

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 01:07

En alsof van al dat gebrul over en weer die dieren niet nóg nerveuzer worden. :roll:

Kun je ze maar beter uit hun lijden verlossen met die buks :+

Anoniem

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 01:13


Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 01:51

Jaren terug regende het hier in de omgeving ook klachten over ballonvaarders. Tegenwoordig hoor ik niks meer. Dus of het gaat goed of ik mis het nieuws :+ .
Maar heb het zelf meegemaakt dat ik rustig aan het trainen was aan mijn paard, ineens een hoop herrie boven me, paard aan de kletter en ik val er af. De mensen in het mandje vonden dan wel heel erg grappig en stonden me gewoon uit te lachen :x 8)7 . Wat heb ik die ballon op dat moment in een hoge boom gewenst zeg -:(- .
Nog geen jaar daarna was een stalgenote net klaar met het trainen van haar jonge paard toen er 2 van die krengen ineens naar beneden kwamen. Paard helemaal over de pis, ze kon hem nog net houden. Beide ballonnen zijn geland op het voetbalveld naast de buitenbak waar de stalgenote dus bezig was haar paard te kalmeren. Maar dan wel midden tussen een kinderkamp wat op dat moment bezig was, lekker veilige gedachte. Er zaten flinke gaten in het veld dus ze hebben er 3 weken niet op kunnen voetballen. Schade is er nooit vergoed, de ballonvaarder had valse gegevens opgegeven en de volgauto reed met gestolen kentekenplaten rond.
Vermoedelijk kwamen alle klachten toen van hetzelfde stelletje (brokken)piloten omdat ik nu niks meer hoor. Ik denk zelf dat als de piloot echt ervaring heeft, liefde voor wat hij doet en respect heeft voor andermans eigendommen dat de overlast nog wel te overzien is. We gaan tenslotte ook op een paard de weg op die ineens kan besluiten dat links toch een leuker idee is dan rechts omdat hij/zij zich ergens de tandjes van schrikt en dan vinden we het als ruiter ook fijn dat er rekening word gehouden met ons. En ik zie ook vaak genoeg hoefsporen van (geschrokken) paarden op een akkerland waar een gewas staat. Dat is net zo goed schade. Het is in ons volle landje geven en nemen maar ik vind wel dat ballonvaarders waar veel klachten over komen een verbod moeten krijgen....als ze gevonden kunnen worden

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 02:06

Gypsy schreef:
Dames ik wil jullie niet op ideeën brengen maar...

http://www.dumpert.nl/mediabase/7217729 ... wente.html

Het kan geen kwaad maar ze zullen het er in dat mandje allicht benauwd genoeg van krijgen om volgende keer zeker hoog genoeg over te vliegen. O:)


Belgie is voor ons maar 100 meter }:) , gekheid maar landen op onze grond wil ik ze echt niet adviseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 07:49

Ik weet van vroeger een paard die verongelukt is door een luchtballon. Been gebroken en in laten slapen..
ik snap dat het leuk en mooi is maar eigenlijk kan het zo niet zoals het nu gaat.
Mijn ene paard zou zich ook doodrennen denk ik trouwens.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 07:52

Kuggur schreef:
Nog een tipje, als hij zo laag hangt dat hij binnen hoorbereik is is hij ook binnen bereik van een buks. }>


Mijn achterbuurman heeft een paar jaar geleden dus een keer op een luchtballon geschoten omdat ze op zijn land wilde landen. Hij moest toch even met ome agent mee.

Maar... er landt hier sindsdien geen ballon meer. Maar dat irritante laag overvliegen.. grrrr......
Overigens heb je ook ballonvaarders die zich netjes aan de regels houden en netjes op gepaste hoogte overvliegen. Maar die cowboys mogen van mij aan de grond blijven. Laatat was er een debiel uit het bakje gespongen. Dus omwonenden hadden 112 gebeld omdat ze iemand uit het bakje zagen "vallen". Dus politie en ambulance uitgerukt. Bleek het om een stunt te gaan. Van dat soort cowboys mogen ze van mij direct de TUG ontheffing intrekken.

hinte

Berichten: 89
Geregistreerd: 06-07-14
Woonplaats: Eck en Wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:14

Ook hier vorige maand een ballon geland achter in het land, gebeurd toch wel een paar keer per jaar.
Gelukkig stonden de pony/s al binnen.

Waar ik mij het meest nog over verbaas (lees boos) is dat voor je het in de gaten hebt het halve dorp je erf op gerend en gefietst is.
Ze moeten echt het hele erf over en langs de schuren willen ze bij het weiland komen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:30

Een paar weken terug telde ik 16 ballonen in de lucht her en der....was een apart gezicht...maar gelukkig is er vlak bij mij geen plek voor landen, want dat zou ik geheit verongelukken met mijn paard..

Zo ken ik iemand die dus een enorm zwaar ongeluk heeft gekregen door een ballon die met veel lawaai laag kwam en en mhoog moest vlak bij haar en paard...zij heeft hierna nooit meer gereden omdat ze bang eas er steeds een tegen te komen in dat uitrijdgebied waar de weilanden rondom liggen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:30

xyzutu2 schreef:
Ik heb het uit nieuwsgierigheid nog eens nagezocht, en het is helemaal niet zo dat je verplicht bent om de volgauto & mensen op je land te laten als de ballon geen schade heeft toegebracht aan je spullen, zoals Optiwolk schreef.
Sterker nog; volgauto en co mogen alleen maar je land betreden nadat ze toestemming hebben gevraagd aan de eigenaar van dat land. Eigenaar niet thuis? Dan blijft de ballon gewoon liggen. Wil de eigenaar geen toegang verschaffen? Dan moet er onderhandeld worden.

Dat landeigenaren verplicht zijn om de volgauto en co toe te laten op hun land is dus complete onzin. Dat dat hier toch als wet wordt gepresenteerd is wel weer een mooi voorbeeld van de arrogantie van sommige ballonfanaten...

Dat schreef ik eerder al. De volgauto hoeft niet.
En die ga ik zeker ook nooit toestemming geven.

bruintje123 schreef:
Nee ze mogen niet opruimen zonder toestemming.
Alleen de "noodlanding" mag plaats vinden.
Dat is dus niet de hele reutemeteut die erbij hoort.

En die gaan hier ook nooit toestemming krijgen.
Laat de piloot en passagiers maar sjouwen.
Weten ze wat voor rot hobby en uitje ze hebben.

Nee ik vlieg uit principe ook nooit in zo'n ding.


bruintje123 schreef:
....

Toestemming voor de volg auto en team geef ik nooit.
Laat de piloot en passagiers maar sjouwen.
Hun pleziertje.
Wil een ander op het erf komen zal ik ze gebieden mijn erf te verlaten.
Zo niet hou ik ze aan en bel de politie.
En dan weet ik dat ik aan het langste eind trek.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:32

Ik dacht juist dat het inderdaad Met toestemming ging en Met betaling..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:34

Meestal zijn ze zo brutaal dat ze de ballon al op de grond pleuren en dan wel eens de eigenaar gaan zoeken.
Zoals bij onze buren toen. Ja dan is het leed al geschied.
Veel weilanden hier in de buurt staan niet eens boerderijen bij. Ik zou ook niet weten hoe ze daar toestemming zouden vragen.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:36

simodi schreef:
Ik vind het ronduit belachelijk dat ze met ballonnen kunnen opstijgen vanuit een weiland dat zo ongeveer naast onze pensionstal ligt!
Want dat gebeurde dus van de week hier!

Dan kun je bedenken dat je op het moment dat je boven de paarden komt dus nog heel laag hangt en volop brander gebruikt om over de bonen heen te komen!

Heel fijn ... not! Ik vind het gewoon asociaal.

Dan moet je met de eigenaar van dat stuk land spreken. Die geeft namelijk toestemming ;)

Ik denk wel dat er inderdaad een verschil is in regio qua brutaliteit van de vaarders. Hier (drenthe) nooit problemen gehad namelijk

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:39

Drenthe heeft vast grotere opengelegen gebieden...de vollere kleinere gemeenten die moeten het hebben van kleinere veldjes en moeten soms gedwongen op zoek naar een bevolkte wei.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:40

Indestal schreef:
Drenthe heeft vast grotere opengelegen gebieden...de vollere kleinere gemeenten die moeten het hebben van kleinere veldjes en moeten soms gedwongen op zoek naar een bevolkte wei.

Nou, genoeg natuurgebieden waar niet in geland mag worden hoor :+ En landbouwgrond.

Wel meer grasland, maar daar staan dan vaak ook alweer dieren in ;)

Plus, dan is het alsnog fatsoenlijk om gewoon met de landeigenaar te overleggen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:41

Ik denk dat de meesten dat ook wel doen.

Ibbel

Berichten: 49201
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:43

Ik ben nu twee keer mee geweest met een ballon. De piloten van beide ballonnen wisten bij wie ze wel en niet konden landen, en waar de volgauto dan ook makkelijk bij kon komen. Een beetje mand is niet te sjouwen en wordt verplaatst met de ballon nog halfvol erboven, zodat die de mand tilt. Dus of je dat dan wilt op je land? :+ Kan je misschien toch beter die volgauto toelaten...

Ook werd vlak voor de landing even laag gevlogen om de windrichting boven de grond goed te kunnen bepalen, zodat beter op een geschikte landingsplek gemikt kon worden. Beide landingen waren perfect, mand kwam gewoon normaal neer, geen gesleep over de grond met een sleurende ballon.

Ik heb er in 24 jaar tijd 3x één in de weilanden vlak bij ons zien landen. De enige dieren die hier opgewonden van werden waren mijn honden. Mijn eigen wei is niet aantrekkelijk voor ballonnen, lang en smal, en geen toegang met de volgauto, maar aan de overkant van de weg zijn ze dus wel eens geland. Ook trouwens een keer een zweefvliegtuig in nood :+ Stond ik net met de hoefsmid. Paarden keken even, smid zag het niet eens - business as usual.

Ik heb wel eens het idee dat hoe kwaaier de eigenaar er over doet, hoe hysterischer de paarden :D Ik vind ballonnen leuk, en mijn paarden vinden dat ook. Toeval? :+

Kendra

Berichten: 8740
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:46

Hier (Noord Drenthe) valt het op dit moment ook mee. Een aantal jaren geleden wel problemen gehad. Wij wonen aan een natuurgebied en daar landden ze vaak, ongeveer naast de paarden. Gelukkig nooit wat gebeurd. Ik heb trouwens het idee dat hier de laatste jaren echt veel minder ballonnen zijn.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:47

Ja dat is toeval, want ik ben pas boos op die dingen gaan worden toen we hier al woonden en ik niet wist wat voor halfgare er mee vliegen en wat het met onze dieren en die van de buren deed.
Toen ik nog in de bebouwde kom woonde had ik niet zo in de gaten dat ze zo onfatsoenlijk waren en dat ze erg lang laag vlogen.
Ik dacht toen ook hop naar beneden en landen. Ik weet nu dat ze boomhoppen. Kilometers lang.

Overigens hoe weten ze waar niet geland mag worden.
Ik wil me wel opgeven op de kaart hoor. Dik kruis door ons perceel.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:47

bruintje123 schreef:
Meestal zijn ze zo brutaal dat ze de ballon al op de grond pleuren en dan wel eens de eigenaar gaan zoeken.
Zoals bij onze buren toen. Ja dan is het leed al geschied.
Veel weilanden hier in de buurt staan niet eens boerderijen bij. Ik zou ook niet weten hoe ze daar toestemming zouden vragen.


Ik weet niet hoever weg huizen staan maar bij ons zijn ze jaren geleden eens komen vragen of wij wisten van wie het land was en we een telefoonnummer hadden.
Ik vraag me alleen wel af als ze de eigenaar niet kunnen bereiken of vinden wat ze dan doen en gewoon betreden en opruimen. En of ze dan naderhand nog moeite doen om in ieder geval de eigenaar op de hoogte te stellen dat ze er geland zijn en dat hij even kan nakijken of er schade is.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 17-08-17 08:49, in het totaal 2 keer bewerkt

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:48

Uit de ervaringen hier vind ik eigenlijk dat er best wel veel ongelukken op de grond gebeuren. Met soms het overlijden van een dier tot gevolg. Waarom wordt dit nog toegestaan? Als een vechthond iemand bijt komt het uitgebreid in het nieuws. Als er een paard is mishandeld komt het in het nieuws. Maar als er dieren overlijden, mensen gewond raken omdat ze van hun paard zijn gevallen door een luchtballon hoor je niks.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:48

Wij zijn de laatste huizen 3 huizen voordat er kilometers lang geen huizen meer staan.
Nog nooit een volgauto aan de deur gehad om te vragen of we weten van wie het land is.


Tigra_ schreef:
bruintje123 schreef:
Meestal zijn ze zo brutaal dat ze de ballon al op de grond pleuren en dan wel eens de eigenaar gaan zoeken.
Zoals bij onze buren toen. Ja dan is het leed al geschied.
Veel weilanden hier in de buurt staan niet eens boerderijen bij. Ik zou ook niet weten hoe ze daar toestemming zouden vragen.


Ik weet niet hoever weg huizen staan maar bij ons zijn ze ooit jaren geleden een komen vragen of wij wisten van wie het land was en we een telefoonnummer hadden.
Ik vraag me alleen wel af als ze de eigenaar niet kunnen bereiken of vinden wat ze dan doen en gewoon betreden en opruimen. En of ze dan naderhand nog moeite doen om in ieder geval de eigenaar op de hoogte te stellen dat ze er geland zijn en dat hij even kan nakijken of er schade is.

Ibbel

Berichten: 49201
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:05

Overigens, voor degenen die niet meer met een paard naar buiten durven: ballonnen varen alleen vanaf zonsopkomst tot een paar uur daarna en vanaf een paar uur voor zonsondergang tot de zon onder is. Heeft de maken met de stabiliteit in de atmosfeer rond zonsopkomst en -ondergang. Overdag hoef je dus niet bang te zijn dat er opeens een ballon boven je hoofd hangt. Dan kunnen en mogen ze niet varen.