Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Afstammelingenkeuring: collectie veulens Trafalgar afgemeld

 
Profiel   

kwpn
Fokkerij, KWPN

[ img ]
Riccardo Sanavio met Trafalgar. Foto door http://www.focussed.nl

Op dinsdag 15 augustus jl. vond op het KWPN-centrum de afstammelingenkeuring plaats. Dit is één van de momenten waarop goedgekeurde hengsten worden beoordeeld naar aanleiding van hun fokkerijresultaten. De afstammelingenkeuring – waarop de veulens van een hengst worden beoordeeld - bestaat voor rijpaardhengsten uit twee onderdelen. Ten eerste worden er door de KWPN-inspecteurs diverse veulens (max. 25) van een hengst thuis bij de fokker lineair gescoord. Van de lineaire scores van deze willekeurig geselecteerde veulens wordt een fokwaarde berekend. Daarnaast wordt een collectie veulens van de eerste jaargang van een hengst op het KWPN-centrum in Ermelo beoordeeld. De hengstenhouder nodigt hiervoor minimaal 6 en maximaal 10 nakomelingen van zijn hengst uit.

De hengst Trafalgar zou dit jaar in het kader van eerder genoemde afstammelingenkeuring een collectie nakomelingen laten zien. De afstammelingenkeuring vond plaats op dinsdag 15 augustus. Op maandag 14 augustus ontving het KWPN een schrijven van Jurgen van der Holst - namens de eigenaar Edward Gal - dat zij besloten hadden om de presentatie van de nakomelingen van Trafalgar officieel af te melden, omdat ze geconfronteerd werden met afmeldingen waardoor ze op dat moment niet in staat waren om een volledige collectie te kunnen tonen.

De standaard procedure in een dergelijke situatie is dat de hengstenkeuringscommissie een advies uitbrengt aan het Algemeen Bestuur, waarop deze een besluit neemt over de status van de hengst. Zodra een beslissing is genomen, wordt deze gepubliceerd op de website van het KWPN.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-17 18:06 



 
Profiel   

En nu? Heeft dit consequenties?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-17 00:18 



 
Profiel   

Het verhaal heeft nog een staartje:

http://www.horses.nl/fokkerij/kwpn-veul ... ward-gal1/

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-17 08:56 



 
Profiel   

Ik snap niet dat men zich druk maakt.

Z'n hengst had meer dan 6 veulens kunnen voorstellen ..... of is de kwaliteit dusdanig dat ze maar 5 'goede' bij elkaar konden krijgen ??

Schijnheilig vind ik dit. Je weet toch dat Trafalgar zijn 'status' gaat behouden. Je hoeft echter geen rocket scientist te zijn om dat te weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-17 14:32 



 
Profiel   

Zonder dat wij weten wie nu de veulens heeft afgemeld ( volgens de hh is het het KWPN en volgens andere teksten is het de eigenaar), kun je er niet veel over zeggen. En al helemaal niet, dat de kwaliteit veulens dus zo slecht zou zijn, dat ze het maar afgeblazen hebben. Als er 1 op het laatste moment af zegt, dan ga maar eens zoeken naar iemand die zomaar "even" voorbij kan / wil komen.

Wan als eigenaar wil je juist wat veulens laten zien, lijkt me.

Blijkbaar was het bij een andere hengst geen probleem, dat er geen 6 veulens aanwezig waren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-17 09:50 



 
Profiel   

Blijkbaar was het bij een andere hengst geen probleem, dat er geen 6 veulens aanwezig waren.

Geeft het aantal dekkingen niet aan hoeveel veulens je moet laten zie het jaar daarop ?
Dus hoe meer gedekt hoe groter de collectie.....ik zeg maar wat hoor, weet het eigenlijk ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-17 12:50 



 
Profiel   

Ik weet niet of de kwaliteit slecht zou zijn van de veulens, heb wel even het inspectie rapport gelezen en daar in viel mij op dat hij een franse stand voor vererft en een erg hellend kruis. Naast een heel aantal andere positieve punten. Dus toch moeilijk om je daar een beeld bij te vormen als je de veulens niet irl hebt kunnen zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-17 16:58 



 
Profiel   

Ik schrik best van de aantallen. 25 veulens na het eerste jaar al en misschien wel meer, dat zou voor een pony een top jaar zijn geweest.

Wat betreft de situatie, jammer dat het zo gelopen is. Ik hoop dat er voor de hengst nog een oplossing komt (volgend jaar veulens tonen ofzo, snap dat publiek wel recht heeft op zien van een collectie veulens)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-17 07:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen