Vandalenstreek kost paarden bijna het leven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14145
Geregistreerd: 20-04-16

Vandalenstreek kost paarden bijna het leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 13:17

hln
Overige


Een vandalenstreek heeft bijna het leven van enkele paarden gekost. De daders hadden het schof van het wachtbekken langs de Molenbeek in de Breestraeten gesaboteerd, waardoor een aangrenzende weide dinsdagavond onder water kwam te staan. De dieren konden gelukkig net op tijd gered worden.

Schepen Steven Elpers, momenteel waarnemend burgemeester, werd dinsdag in de vooravond op de hoogte gebracht door een buurtbewoner. "Rond 18 uur bleek het wachtbekken al grotendeels volgelopen te zijn", vertelt hij. En dat water had ook een aangrenzende weide bereikt, waar enkele paarden van fokker en ruiter Nick Van Riet dreigden te verdrinken. "Ik was toen zelf in Wallonië voor een wedstrijd", aldus Nick. "Plots kreeg ik een telefoontje van mijn vader, die me vroeg om meteen naar huis te komen. Eens aangekomen, bleken twee paarden al tot hun buik in het water te staan. Ik heb zelf meteen mijn broek uitgetrokken en ben tot bij hen gegaan, om hen naar een andere weide te loodsen - ze konden geen kant meer uit. Enkele andere paarden hadden gelukkig wel nog een stukje droge grond gevonden en konden dus blijven staan."

"Gelukkig geen regen"
Intussen zochten brandweer, politie, de Vlaamse Milieu Maatschappij (VMM) en schepen Elpers druk naar een oplossing. "Gelukkig regende het niet, want dan zou het veel erger geweest zijn", weet Elpers. "Het grote probleem was dat de waterdruk het onmogelijk maakte om het schof weer omhoog te trekken. Daarom heb ik gemeentearbeiders met een graafkraan ter plaatse gestuurd. Zij konden een sleuf rondom het schof graven, waardoor het water weer weg kon stromen. Zo creëerden we tegendruk, waardoor we uiteindelijk dat schof wel geopend kregen." Om de 'bypass' optimaal te laten werken, moest ook een deel van de verstevigde oever verwijderd worden. Gisterenmiddag was het bekken nog altijd niet volledig leeg.

De paarden van Nick waren dan wel veilig, maar voorlopig kunnen ze niet terugkeren naar hun weide. "Het beekwater zit vol bacteriën", klinkt het. "Paarden zijn daar enorm gevoelig voor. We zitten momenteel ook in volle fokperiode, en een drachtige merrie mag je niet met die ziekteverwekkers in contact brengen. Gelukkig hebben we voldoende uitwijkmogelijkheden."

Opmerkelijk: het schof van het wachtbekken werd pas enkele weken geleden geplaatst, en moet nog afgewerkt worden. "Het gaat dus zo goed als zeker om vandalisme", meent Elpers. "Daar zijn ook de experts van de Vlaamse Milieu Maatschappij en de aannemer het over eens. Er zal dan ook een klacht ingediend worden bij de politie. In het verleden zouden er al meerdere vandalenstreken op die locatie gepleegd zijn. Ik kan mij voorstellen dat de VMM en de aannemer dit grondig beu zijn. Het had ook veel slechter kunnen aflopen: door zo'n schof te saboteren, kan je een heel dorp onder water zetten. We zullen dan ook bekijken hoe zoiets in de toekomst vermeden kan worden."

Bij de lokale politie laat men intussen weten dat het incident voorlopig behandeld wordt als een technisch defect, maar dat dit altijd kan wijzigen.

BigOne
Berichten: 38377
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vandalenstreek kost paarden bijna het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:40

Beetje overdreven, in gevaar!! Er zijn nog droge stukken te zien, het gevaarlijkste is wanneer de omheiningen niet meer te zien zijn en ze daar met hun benen in verstrikt raken. Maar mooi dat het allemaal goed is afgelopen.

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Vandalenstreek kost paarden bijna het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:42

hln is dan ook een geweldige sensatiekrant. Maar blijft natuurlijk wel gevaarlijk voor de paarden als niemand het had opgemerkt.. Wat een idiote zaak ook om zoiets al meteen te gaan saboteren, wat haal je daar nu mee...

Janneke2

Berichten: 22825
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:45

In het poldergebied van de Noordelijke Nederlanden staat het knoeien met waterkeringen gelijk aan brandstichting....

Gelukkig is het goed afgelopen!

KimD

Berichten: 20454
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:46

bigone schreef:
Beetje overdreven, in gevaar!! Er zijn nog droge stukken te zien, het gevaarlijkste is wanneer de omheiningen niet meer te zien zijn en ze daar met hun benen in verstrikt raken. Maar mooi dat het allemaal goed is afgelopen.


Dit is nog vrij vroeg, een tijdje later zag het eruit als een meer.

Ik denk niet dat de daders in de gaten hebben gehad wat voor schade ze aan zouden richten.

Vreselijk voor de paardeneigenaar, gelukkig met een 'sisser' afgelopen.

wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Re: Vandalenstreek kost paarden bijna het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:45

Natuurlijk is dat "gevaar"!! Als het hele land 3 dagen onderwater zou staan, valt er weinig te grazen. Gelukkig is het goed afgelopen!

butterfly84

Berichten: 62
Geregistreerd: 02-10-12

Re: Vandalenstreek kost paarden bijna het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:47

Inderdaad een geluk dat ze er op tijd bij waren.