Leunus van Lieren Fokker van het Jaar Dressuur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14043
Geregistreerd: 20-04-16

Leunus van Lieren Fokker van het Jaar Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 16:46

*kwpn
Fokkerij, KWPN

Afbeelding
Laurens van Lieren en Rubiquil. Foto door http://www.equipictures.nl

Fokker van het Jaar worden is natuurlijk altijd een bijzonder moment. Jarenlang werk je daar als fokker naar toe, maar slechts een enkeling lukt het om daadwerkelijk deze titel te verwerven. Dit jaar is Leunus van Lieren uitgeroepen tot Fokker van het Jaar richting dressuur!

Tijdens een volgepakt stadion werd zojuist door Ine van Deurzen de Fokker van het Jaar 2017 bekendgemaakt: “Het is zover!”, kopte een nieuwsbericht op onze eigen KWPN-site eind juli vorig jaar. Het ging over het 20e zelfgefokte paard uit de fokkerij van Leunus van Lieren die een dag eerder Grand Prix dressuur geklasseerd werd. Wat een fantastische maar zeker uitzonderlijke prestatie!

Bij de naam Leunus van Lieren, of zijn stalnaam Stal Hexagon, dan is het eerste paard dat in gedachte komt de hengst Rubiquil. Deze zoon van Rubinstein I werd door Leunus en zijn – inmiddels gestorven – vrouw Mieke gefokt uit de keur prestatiemerrie Aquila (v.Roemer). Leunus leidde hem zelf op tot het allerhoogste niveau en later was Rubiquil ook nog succesvol op dat niveau onder het zadel van vaste stalamazone Thamar Zweistra en zoon Laurens van Lieren. Reden voor het KWPN om deze hengst in 2002 goed te keuren voor de fokkerij. Rubiquil is dan ook te vinden in de afstamming van meer dan de helft van de paarden die Leunus gefokt heeft en op het hoogste niveau gelopen hebben.

"Ik had dit absoluut niet verwacht, ben nog een beetje overdonderd. Ik had echt niets in de gaten, had helemaal niet door dat de paarden naar de vooropstelling werden omgeroepen en pas toen mijn naam werd omgeroepen kreeg ik het in de gaten. Ontzettend leuk!", aldus de eerste reactie van een blije Leunus van Lieren.

Als een fokker al decennia lang paarden weet te fokken die het ultieme fokdoel van het KWPN weten te halen, kan de titel Fokker van het Jaar niet uitblijven!

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:52

Wauw eindelijk! Wat een beloning en zo terecht. Iemand die zo zijn eigen koers vaart en niet doet wat het Kwpn wil of verwacht maar gewoon eigen hengsten gebruikt en geen waarde hecht aan predikaten maar puur op eigen inzicht en gevoel paarden fokt. Bijzonder dat het kwpn dit zo waardeert.
Nu maak ik wel een kanttekening bij het feit dat de meest succesvolle fokproducten altijd zelf opgeleid waren. Ik heb bijvoorbeeld een Anky of Edward nog nooit met een Hexagon fokproduct successen zien behalen.
Maar goed, ze doen het wel, al dan niet onder de eigen Hexagon staf. Leuk voor Leunis dat dit nu ook eens erkend wordt.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Leunus van Lieren Fokker van het Jaar Dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:56

Mee eens! en ik denk dat bij stal Hexagon de paarden inderdaad ook alle kansen hebben kunnen krijgen qua goede opleiding.

Maar terecht dat een fokker die geheel zijn eigen visie volgt en daar zo'n succesvolle fokkerij mee op weet te bouwen de erkenning krijgt die hij verdiend.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Leunus van Lieren Fokker van het Jaar Dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:03

Mooi, gefeliciteerd familie van Lieren, zou tijd worden!!!!

Chester23
Berichten: 15
Geregistreerd: 31-07-17

Re: Leunus van Lieren Fokker van het Jaar Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 23:16

Ik vond de show echt een aanfluiting en vroeg mij af wat wijlen huub hier van had gevonden. De 3 jarige liep alsof ie een lekke band had. Om maar niet te spreken over getoond getrek, doorgeslagen stang enz bij de andere paarden. Ik gun iedereen het beste, maar kreeg bij deze vertoning amper mn handen op elkaar voor applaus.....

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Leunus van Lieren Fokker van het Jaar Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 02:50

Helemaal terecht dat hij fokker van het jaar word.

zeker als meer dan 20 fokproducten op GP niveau lopen.


respect zeg

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 07:21

Chester23 schreef:
Ik vond de show echt een aanfluiting en vroeg mij af wat wijlen huub hier van had gevonden. De 3 jarige liep alsof ie een lekke band had. Om maar niet te spreken over getoond getrek, doorgeslagen stang enz bij de andere paarden. Ik gun iedereen het beste, maar kreeg bij deze vertoning amper mn handen op elkaar voor applaus.....


Ik moet eerlijk bekennen dat ik bij meerdere jonge paarden van hen dit ook weleens gedacht heb. Dan zag ik ze rondrijden en dacht ik ook echt OMG wat moet dat worden. Ze houden er ook echt een apart opleidings programma op na. Maar het werkt. Want die paarden gaan echt verdienstelijk GP lopen. Ik sta er ook nog weleens verbaasd van. De paarden zijn ook qua beweging en bouw niet de standaard dressuurpaarden die volgens de norm als goed worden bestempeld. En ook de opleiding is anders. Maar toch werkt het blijkbaar.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Leunus van Lieren Fokker van het Jaar Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 08:22

Wat is er anders aan de opleiding dan?

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:51

Elisa2 schreef:
Wat is er anders aan de opleiding dan?


Dat is rijtechnisch, dat kan ik niet zomaar even uitleggen en ik weet er ook niet heel veel van. Maar wat mij opviel is dat ze gewoon oefeningen rijden zonder dat de basis voor elkaar is. In de 'reguliere' rijkunst moeten er eerst bepaalde voorwaarden zijn voordat je aan bepaalde oefeningen begint. Hier rijden ze gewoon de oefeningen door en maken het paard eigenlijk beter in en door de oefeningen. Wissels leren ze ook al heel jong aan. En ze rijden ze gewoon heel simpel en veel. Ik heb altijd geleerd dat er voor een wissels eerst basisvoorwaarden moeten zijn en dat als je paard heet wordt je eerst terug moet naar de controle en de basiskwaliteit van een enkele wissel. Daar rijden ze gewoon de wissels door, in serie en dan maakt het niet uit hoe of wat maar het paard leert in de oefeningen zelf. En leert in de series zijn rust te bewaren.
Zo zijn er nog meer voorbeelden. Maar ik vind het wel interessant want vaak mierenneuken we zo op die basis en die voorwaarden maar zij tonen aan dat er ook andere manieren van opleiden zijn en dat die werkt. Ze rijden vooral zo simpel. Niet nadenken, gewoon doen. Geen ingewikkelde skala's en theorieën maar gewoon rijden.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:53

Chester23 schreef:
Ik vond de show echt een aanfluiting en vroeg mij af wat wijlen huub hier van had gevonden. De 3 jarige liep alsof ie een lekke band had. Om maar niet te spreken over getoond getrek, doorgeslagen stang enz bij de andere paarden. Ik gun iedereen het beste, maar kreeg bij deze vertoning amper mn handen op elkaar voor applaus.....

Wat heeft die Huub nou met stal Hexagon te maken? :?

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Leunus van Lieren Fokker van het Jaar Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:55

Jammer dat het KWPN weer eens vergeten is dat Rubiquil eerst niet door hun keuring is geraakt als jonge hengst en later bij het NRPS wel doorbrak. Leunus bracht hem pas weer voor het KWPN als hij al GP liep.

Chester23
Berichten: 15
Geregistreerd: 31-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:41

petraaken schreef:
Wat heeft die Huub nou met stal Hexagon te maken? :?

Het heet de h. Van helvoirtprijs. .......

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:43

Suzanne F. schreef:
Elisa2 schreef:
Wat is er anders aan de opleiding dan?


Dat is rijtechnisch, dat kan ik niet zomaar even uitleggen en ik weet er ook niet heel veel van. Maar wat mij opviel is dat ze gewoon oefeningen rijden zonder dat de basis voor elkaar is. In de 'reguliere' rijkunst moeten er eerst bepaalde voorwaarden zijn voordat je aan bepaalde oefeningen begint. Hier rijden ze gewoon de oefeningen door en maken het paard eigenlijk beter in en door de oefeningen. Wissels leren ze ook al heel jong aan. En ze rijden ze gewoon heel simpel en veel. Ik heb altijd geleerd dat er voor een wissels eerst basisvoorwaarden moeten zijn en dat als je paard heet wordt je eerst terug moet naar de controle en de basiskwaliteit van een enkele wissel. Daar rijden ze gewoon de wissels door, in serie en dan maakt het niet uit hoe of wat maar het paard leert in de oefeningen zelf. En leert in de series zijn rust te bewaren.
Zo zijn er nog meer voorbeelden. Maar ik vind het wel interessant want vaak mierenneuken we zo op die basis en die voorwaarden maar zij tonen aan dat er ook andere manieren van opleiden zijn en dat die werkt. Ze rijden vooral zo simpel. Niet nadenken, gewoon doen. Geen ingewikkelde skala's en theorieën maar gewoon rijden.


Ah oke, toch heb je het wel goed uitgelegd want zo snap ik het een stuk beter! Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik vind het wel interesant dat dat "out of the box" denken zo goed werkt.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:50

Suzanne F. schreef:
Elisa2 schreef:
Wat is er anders aan de opleiding dan?


Dat is rijtechnisch, dat kan ik niet zomaar even uitleggen en ik weet er ook niet heel veel van. Maar wat mij opviel is dat ze gewoon oefeningen rijden zonder dat de basis voor elkaar is. In de 'reguliere' rijkunst moeten er eerst bepaalde voorwaarden zijn voordat je aan bepaalde oefeningen begint. Hier rijden ze gewoon de oefeningen door en maken het paard eigenlijk beter in en door de oefeningen. Wissels leren ze ook al heel jong aan. En ze rijden ze gewoon heel simpel en veel. Ik heb altijd geleerd dat er voor een wissels eerst basisvoorwaarden moeten zijn en dat als je paard heet wordt je eerst terug moet naar de controle en de basiskwaliteit van een enkele wissel. Daar rijden ze gewoon de wissels door, in serie en dan maakt het niet uit hoe of wat maar het paard leert in de oefeningen zelf. En leert in de series zijn rust te bewaren.
Zo zijn er nog meer voorbeelden. Maar ik vind het wel interessant want vaak mierenneuken we zo op die basis en die voorwaarden maar zij tonen aan dat er ook andere manieren van opleiden zijn en dat die werkt. Ze rijden vooral zo simpel. Niet nadenken, gewoon doen. Geen ingewikkelde skala's en theorieën maar gewoon rijden.

Nooit bij stil gestaan eigenlijk dat ze niet zo basis correct reden met hun jonge dieren. Eigenlijk heeft ie wel gelijk. We zitten soms zo zeuren over de details in de basis dat we soms vergeten om een paar stappen vooruit te zetten.