Bob the Builder overleden tijdens EK Eventing

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14029
Geregistreerd: 20-04-16

Bob the Builder overleden tijdens EK Eventing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 23:50

Equnews
In memoriam


Bob The Builder, het eventingpaard van Michal Knap (Polen) is vandaag overleden tijdens het Europees Kampioenschap in Strzegom.

Het paard viel ter hoogte van hindernis 15 en werd ter plaatse behandeld door de dierenartsen. Na grondig onderzoek bleek echter dat het paard een onherstelbare breuk had in het rechteronderbeen.

De eigenaren van de ruin maakten dan ook samen met Knap de moeilijke beslissing om Bob The Builder uit zijn lijden te laten verlossen. Een autopsie volgt.

De dood van Bob The Builder (v. Roven xx) zal er ook bij de Nederlandse Alice Naber-Lozeman inhakken. Michal Knap kocht het paard vier jaar geleden van haar, toen hij op zoek was naar een groot eventingpaard.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Bob the Builder overleden tijdens EK Eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 23:57

Sneu, heel sneu.

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Re: Bob the Builder overleden tijdens EK Eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 00:14

Weet iemand waar een dergelijke autopsie voor dient? Ze weten toch al wat er mis was?

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 00:27

Akhal_Teke schreef:
Weet iemand waar een dergelijke autopsie voor dient? Ze weten toch al wat er mis was?


Dat vroeg ik mij idd ook meteen af.
Maar erg sneu is het wel.

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 00:33

_suus19_ schreef:
Akhal_Teke schreef:
Weet iemand waar een dergelijke autopsie voor dient? Ze weten toch al wat er mis was?


Dat vroeg ik mij idd ook meteen af.
Maar erg sneu is het wel.

Een aantal jaren terug is bepaald dat op ieder paard dat tijdens een wedstrijd overlijd autopsie gepleegd moet worden. Ook wanneer ogenschijnlijk duidelijk is waaraan het paard is overleden.

Maris_

Berichten: 1449
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 01:34

Blijft sneu als zoiets gebeurd.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Bob the Builder overleden tijdens EK Eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 08:29

Overleden moet vast zijn verongelukt.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 08:35

Cowgirl schreef:
Overleden moet vast zijn verongelukt.


Tja tis idd net hoe je t brengt!

pillow
Berichten: 7797
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:01

Cowgirl schreef:
Overleden moet vast zijn verongelukt.

Waarom? Er overlijden ook paarden aan een aortascheuring een hersenbloeding oid. Dus een eventing paard hoeft niet perse te verongelukken om te overlijden

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Bob the Builder overleden tijdens EK Eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 22:16

Een hele tijd geleden was er een bokker die ook op concours haar paard moest laten inslapen. Daar werd vervolgens ook de verplichte sectie op verricht. Kwam er als doodsoorzaak het inslaapmiddel op papier. Had je dus geen klap aan. De hele SCI/bones achtige gedachten die ik me erbij voorstelde konden bij het grof vuil. Wel jammer dat je dan ook nog eens de rekening gepresenteerd krijgt...

Withers
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-12-15

Re: Bob the Builder overleden tijdens EK Eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 22:43

Ik veronderstel dat de sectie bedoeld is om na te gaan of de val een stom ongeluk was of dat die er kwam doordat het dier eerst al iets voorhad. Ik zeg nu maar iets maar als het paard bijvoorbeeld een aortaruptuur had was het sowieso gevallen. Als er inwendig niets terug te vinden is lijkt mij de volgende stap nagaan of er iets aan de omstandigheden misging om eventuele conclusies te kunnen trekken om zoiets in de toekomst te vermijden. Wanneer daar dan ook niets op aan te merken valt is het echt gewoon een stom ongeluk, wat het waarschijnlijk wel geweest is, maar alsnog wel de moeite waard om alles even na te gaan.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 22:48

Withers schreef:
Ik veronderstel dat de sectie bedoeld is om na te gaan of de val een stom ongeluk was of dat die er kwam doordat het dier eerst al iets voorhad. Ik zeg nu maar iets maar als het paard bijvoorbeeld een aortaruptuur had was het sowieso gevallen. Als er inwendig niets terug te vinden is lijkt mij de volgende stap nagaan of er iets aan de omstandigheden misging om eventuele conclusies te kunnen trekken om zoiets in de toekomst te vermijden. Wanneer daar dan ook niets op aan te merken valt is het echt gewoon een stom ongeluk, wat het waarschijnlijk wel geweest is, maar alsnog wel de moeite waard om alles even na te gaan.


Die veronderstalling had ik dus ook. Maarja, dat is dus niet het geval als het paard ingeslapen is.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Bob the Builder overleden tijdens EK Eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 22:55

Tijdens een autopsie worden alle afwijkende zaken genoteerd. Reken maar dat hier op papier komt te staan dat het dier de pijp rechts voor heeft gebroken. Maar ook moet worden vastgelegd waaraan het paard overleden is, en dat is inderdaad het euthanasaat. Een botbreuk is nu eenmaal niet dodelijk, maar wel de reden voor euthanasie.

Withers
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 22:58

Anne_GTI schreef:
Withers schreef:
Ik veronderstel dat de sectie bedoeld is om na te gaan of de val een stom ongeluk was of dat die er kwam doordat het dier eerst al iets voorhad. Ik zeg nu maar iets maar als het paard bijvoorbeeld een aortaruptuur had was het sowieso gevallen. Als er inwendig niets terug te vinden is lijkt mij de volgende stap nagaan of er iets aan de omstandigheden misging om eventuele conclusies te kunnen trekken om zoiets in de toekomst te vermijden. Wanneer daar dan ook niets op aan te merken valt is het echt gewoon een stom ongeluk, wat het waarschijnlijk wel geweest is, maar alsnog wel de moeite waard om alles even na te gaan.


Die veronderstalling had ik dus ook. Maarja, dat is dus niet het geval als het paard ingeslapen is.


Hoezo niet? Als alleen het inslapen gerapporteerd wordt is alsnog de rest wel nagekeken en normaal bevonden. Dat is toch het doel, uitsluiten dat er iets anders speelde dat de val kan veroorzaakt hebben.