Zeeuwse Gronden laat werking equitherapie onderzoeken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14105
Geregistreerd: 20-04-16

Zeeuwse Gronden laat werking equitherapie onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 23:25

Omroep Zeeland
Overige


Zeeuwse Gronden, een instelling voor geestelijke gezondheidszorg, heeft vandaag een volledig vernieuwd hoofdkantoor officieel in gebruik genomen. Het gaat om de Kraaghoeve in Terneuzen, een boerderij met stallen die recent volledig verbouwd is. Naast de kantoren van Zeeuwse Gronden is er vooral ruimte voor paarden. Die worden ingezet bij de behandeling van psychiatrische patiënten.

De behandeling met paarden is een equitherapie. Een therapie met paarden die volgens directeur Jan van Blarikom van Zeeuwse Gronden meer zelfbeheersing, zelfcontrole en zelfwaardering oproept. De therapie wordt vooral ingezet bij cliënten met schizofrenie en andere psychotische stoornissen. Volgens Van Blarikom met succes. "We merken dat mensen veranderen, weer meer energie krijgen en om zich heen kijken."

Equitherapie is in 2009 ontwikkeld door Zeeuwse Gronden. Voor Jan van Blarikom is het nu tijd om de heilzame werking ook wetenschappelijk vast te stellen. "De positieve resultaten zijn voor ons heel duidelijk. Maar we willen dit gaan onderbouwen door gericht onderzoek. Psychologen gaan hier mee aan de gang."

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 23:30

Leuk! Vanuit mijn opleiding Equine Assisted Therapy (hippotherapie) in Gent hebben we met de klas ook een lesdag op deze locatie gehad, verzorgd door Jan van Blarikom. Was een van de interessantste en leerzaamste lesdagen die we gehad hebben! Een man met enorm veel passie voor zijn vak, met een nuchtere blik.

Heel goed dat hij het nu ook wetenschappelijk gaat laten onderzoeken.

Overigens is equitherapie niet in 2009 ontwikkeld door Zeeuwse Gronden. Equitherapie bestaat al veel langer ;) ruim 40 jaar.

Anoniem

Re: Zeeuwse Gronden laat werking equitherapie onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 23:45

Heb het zelf van dichtbij mogen zien wat het doet met kinderen met autisme, fantastisch dat er meer onderzoek naar gedaan gaat worden :j het biedt ontzettend veel, voor lichte en zwaardere problematiek.

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Re: Zeeuwse Gronden laat werking equitherapie onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 07:57

Dit klopt niet helemaal. Volgens mij is hij met een groep mensen eerst naar mij gekomen en komen die nog steeds wekelijks bij me langs voor volgens hun equitherapie. Ik heb het nooit zo benoemt. Maar met de paarden en in die specefieke groep heb ik al veel mensen zien veranderen.
En de lokatie waar het artikel over gaat is later opgestart, ik verwacht dat het een serieus onderzoek gaat worden met naar mijn mening ook positieve resultaten door omgang met de paarden.

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zeeuwse Gronden laat werking equitherapie onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 08:35

Goed dat er gedegen onderzoek naar komt, ik denk dat paarden voor veel mensen iets positiefs kunnen betekenen en als er ook "bewijs" voor is dan gaan er meer deuren open lijkt me.

Roxjuu

Berichten: 131
Geregistreerd: 20-09-10
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 10:27

Rossfechten schreef:
Dit klopt niet helemaal. Volgens mij is hij met een groep mensen eerst naar mij gekomen en komen die nog steeds wekelijks bij me langs voor volgens hun equitherapie. Ik heb het nooit zo benoemt. Maar met de paarden en in die specefieke groep heb ik al veel mensen zien veranderen.
En de lokatie waar het artikel over gaat is later opgestart, ik verwacht dat het een serieus onderzoek gaat worden met naar mijn mening ook positieve resultaten door omgang met de paarden.


Het artikel klopt wel betreft wanneer de locatie is opgestart! Niet sinds 2009 bij de kraaghoeve maar wel sinds toen opgestart. En de cliënten komen allemaal naar daar, maar ik heb ze nog nooit extern naar een andere plek gezien ;)

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 10:45

Maar dit is nog niet zo makkelijk te onderzoeken! Ik ben benieuwd hoe grondig ze het aanpakken.

Idealiter hebben ze bijv al 2 paardengroepen, 1 de echte equitherapie en de ander bijv rijles of borstelen zonder dat dat aan de omschrijving van equitherapie voldoet (om te zien of de therapie nu succesvol is of dat gewoon omklooien met paarden voor het effect zorgt) en daarnaast een wachtlijst groep (om te zien of simpelweg afwachten niet ook al voor klachtenvermindering zorgt).

Waarbij de 2 paardengroepen helemaal 'blind' horen te zijn, dwz: zowel clienten als begeleider als testafnemer (meten van klachten om te bepalen of er effect is) mogen niet weten wie in welke groep zit. Om zoveel placebo buiten de deur te houden. De wachtlijstgroep kan qua clienten natuurlijk niet blind zijn maar zou qua testafnemers ook blind moeten zijn.

Maar dat is dus rete lastig!

Ben benieuwd!

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 12:21

Roxjuu schreef:
Rossfechten schreef:
Dit klopt niet helemaal. Volgens mij is hij met een groep mensen eerst naar mij gekomen en komen die nog steeds wekelijks bij me langs voor volgens hun equitherapie. Ik heb het nooit zo benoemt. Maar met de paarden en in die specefieke groep heb ik al veel mensen zien veranderen.
En de lokatie waar het artikel over gaat is later opgestart, ik verwacht dat het een serieus onderzoek gaat worden met naar mijn mening ook positieve resultaten door omgang met de paarden.



Het artikel klopt wel betreft wanneer de locatie is opgestart! Niet sinds 2009 bij de kraaghoeve maar wel sinds toen opgestart. En de cliënten komen allemaal naar daar, maar ik heb ze nog nooit extern naar een andere plek gezien ;)


Inderdaad. Toen wij met school langs gingen waren we op de locatie van Zeeuwse Gronden waar ook gewoon de paarden van Zeeuwse Gronden liepen en waar de cliënten ook naar toe kwamen voor de therapie.

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 13:10

Ingrid_92 schreef:
Roxjuu schreef:


Het artikel klopt wel betreft wanneer de locatie is opgestart! Niet sinds 2009 bij de kraaghoeve maar wel sinds toen opgestart. En de cliënten komen allemaal naar daar, maar ik heb ze nog nooit extern naar een andere plek gezien ;)


Inderdaad. Toen wij met school langs gingen waren we op de locatie van Zeeuwse Gronden waar ook gewoon de paarden van Zeeuwse Gronden liepen en waar de cliënten ook naar toe kwamen voor de therapie.


Ik dacht dat zeeuwse gronde pas later met de paarden was begonen. En ik heb het over Jan van Blarikom, niet over zeeuwse gronden.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Zeeuwse Gronden laat werking equitherapie onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 16:19

Waarom zou je het (duur) gaan onderzoeken? In veel landen is dat denk ik allang gedaan.
Dat is toch een kwestie van contact op nemen met de onderzoekers daar?

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 16:43

kohtje schreef:
Waarom zou je het (duur) gaan onderzoeken? In veel landen is dat denk ik allang gedaan.
Dat is toch een kwestie van contact op nemen met de onderzoekers daar?


Er is nog altijd te weinig Wetenschappelijke bewijslast om equitherapie in Nederland vergoed te krijgen door bijv. de zorgverzekering. Daarom wordt meer onderzoek alleen maar toegejuicht.

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:12

kohtje schreef:
Waarom zou je het (duur) gaan onderzoeken? In veel landen is dat denk ik allang gedaan.
Dat is toch een kwestie van contact op nemen met de onderzoekers daar?


Helaas is goed onderzoek lastig te vinden. Op dit vlak is er nog veel werk te verrichten.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 08:52

troi schreef:
kohtje schreef:
Waarom zou je het (duur) gaan onderzoeken? In veel landen is dat denk ik allang gedaan.
Dat is toch een kwestie van contact op nemen met de onderzoekers daar?


Helaas is goed onderzoek lastig te vinden. Op dit vlak is er nog veel werk te verrichten.


Kan het mij niet voorstellen dat er bv in Amerika niet al een goed onderzoek is gedaan.

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:09

kohtje en Corina samengevoegd schreef:
kohtje schreef:
Waarom zou je het (duur) gaan onderzoeken? In veel landen is dat denk ik allang gedaan.
Dat is toch een kwestie van contact op nemen met de onderzoekers daar?


Helaas is goed onderzoek lastig te vinden. Op dit vlak is er nog veel werk te verrichten

Kan het mij niet voorstellen dat er bv in Amerika niet al een goed onderzoek is gedaan.


En toch is het zo.. Tenminste zoals ik het opschreef, blind en met goede controle groepen. Vaak wordt er enkel aan het begin een vragenlijstje afgenomen en aan het eind (dat kan je dan lekker goedkoop in een studentenprojectje gieten). Bij alleen 1 groep die de therapie krijgt. En helaas heb je daar niet zoveel aan.

Een project zoals ik dat schreef kost je zo een paar ton en dat krijg je lastig gesubsidieerd. De industrie heeft er weinig belang bij (stel je voor dat er uitkomt dat het niet werkt), de zorgverzekeraars ook maar matig (want de therapie is duur) en de overheid doet uberhaupt nog maar heel weinig aan funding. Maar als je het zo doet dan heb je wel eindelijk gegevens waar je echt wat mee kan zeggen.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Zeeuwse Gronden laat werking equitherapie onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 23:25

Ik wens ze succes := om zoiets evidence based te krijgen en zodanig sluitend dat oa verzekeringen er wat mee willen..... zijn mensen al 10 jaar mee bezig en tot op heden nog geen succes volgens mij ( of ik moet de laatste tijd onderzoeken gemist hebben)

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Zeeuwse Gronden laat werking equitherapie onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 23:39

De Zeeuwse Gronden heeft het zelf al voor elkaar dat ze de equitherapie vergoed krijgen door de verzekeringen zoals het mij toen uitgelegd is. Dus dat begin hebben zij al een beetje gemaakt. Het zou mooi zijn als ze het nu zover er doorheen kunnen krijgen dat ook anderen daar gebruik van kunnen maken.

YoRien

Berichten: 267
Geregistreerd: 12-05-11
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:31

Ik ben reuze benieuwd naar het onderzoek en de resultaten straks. Goed dat ze dit doen.