Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

De herfst begint: pas op voor vergiftiging door eikels

 
Profiel   

Bokt.nl / Equnews
Gezondheid


De herfst staat weer op het punt van beginnen en met het beginnen van de herfst wordt het met weidepaarden meer opletten. Eikels en groen eikenblad bevatten tannine. Deze stof kan bij paarden vergiftigingen veroorzaken.

Met name groene eikels zijn giftig, maar ook eikenbladeren zijn niet ongevaarlijk. Een vergiftiging van paarden wordt vaak gezien als na een herfststorm veel groene eikels en blad uit de bomen waaien en de paarden, omdat er verder niet zo veel in de wei te eten staat, de eikels en het blad allemaal opeten. De belangrijkste gifstoffen zijn tanninen. Lees meer over dit onderwerp op de website van de Gezondheidsdienst voor Dieren.

Symptomen van vergiftiging door tanninen bij paarden:
  • Sufheid
  • Slechte eetlust
  • Koliek
  • Bloederige diarree
  • Donkergekleurde urine door nierschade

Behandeling:
Je kan het paard het beste lijnzaadslobber voeren, dit heeft een laxerende werking. Daarnaast moet een dierenarts paraffine toedienen via een sonde in de neus en een infuus aanbrengen. Mocht dit niet afdoende zijn of het paard ernstig ziek zijn moet er gelijk een kliniek ingeschakeld worden.

Preventie:
Voor het paard de wei op gaat moet deze eerst gevoerd worden. Een hele plak hooi zorgt ervoor dat het paard met een laag hongergevoel het weiland in gaat. Als er veel eikels in het land terecht zijn gekomen, bijvoorbeeld door flinke buien of een herfststorm, is het verstandig dit gedeelte van het weiland af te zetten zodat de paarden daar niet kunnen komen.

Eikelvergiftiging en Atypische Myopathie:
De symptomen van weidemyopathie (atypische myopathie) kunnen zeker in het begin wel iets op eikelvergiftiging lijken, maar het is duidelijk een heel ander probleem waarbij de spieren zijn aangetast en niet het maagdarmkanaal. Atypische myopathie is een ernstige spieraandoening, die vooral in het najaar optreedt met slecht weer bij (vooral jonge) dieren met weidegang. Uit onderzoek van de Universiteit Utrecht is gebleken dat esdoornbladeren en esdoornzaden een mogelijke oorzaak voor atypische myopathie kunnen zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-17 13:31 



 
Profiel   

Dat van die eikebladeren wist ik niet. Van de eikels zelf wist ik het wel. Poeh, blij dat wij enkele jaren geleden de eikebomen hebben weggedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-17 14:39 



 
Profiel   

Die van mij komt straks na castratie even een paar weken permanent in de wei te staan. Helaas staan er dus 2 hele grote eikenbomen, oftewel het hele land ligt vol met van die krengen. Ik heb gisteren zoveel mogelijk groenen eruit geplukt. Maar alles weghalen gaat niet. Ik hou de symptomen in de gaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-17 14:49 



 

Zoals het artikel zegt, als er genoeg te eten valt blijven ze er wel van :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-17 18:06 



 
Profiel   

Verschrikkelijke bomen, om over de teken maar te zwijgen! Ik ben van mening dat er maar 1 remedie is: omzagen

En iets moois terug planten; een boom waar paarden wél iets aan hebben!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-17 20:07 



 
Profiel   

Wij hebben een grote eikenboom in de wei. Nog nooit problemen gehad. Voer ze wel onbeperkt hooi.

Dit jaar zijn er extreem veel, echt bizar

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-17 20:58 



 
Profiel   

Hier ook al vroeg groene en bruine eikels in de wei en de paarden vinden ze lekker en proberen ze ook te eten. Het stikt van de eiken rondom het weiland,helemaal eikelvrij maken gaat niet. Nu lopen ze daar al 10 jaar en nog nooit is er een ziek geworden v.d. eikels,ze eten er ook niet zo heel veel.Ze krijgen voldoende hooi gevoerd,dat scheelt natuurlijk ook.Maar op de een of andere manier is er een enkeling bij die tóch eikels moet eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-17 09:10 



 
Profiel   

DeMolenhoek schreef
Zoals het artikel zegt, als er genoeg te eten valt blijven ze er wel van :)


Ook niet altijd. Bij ons genoeg gras en er ligt altijd hooi.
1 paard gaat echt op zoek naar eikels

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-17 09:12 



 
Profiel   

Bij ons snaaien ze ze gelukkig tijdens het grazen pas mee als ze ze tegenkomen. Maar ik vind het wel rot dat het zo'n goed eikel jaar is. Normaal zouden ze nu dus niet meer op de wei komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-17 09:41 



 
Profiel   

DeMolenhoek schreef
Zoals het artikel zegt, als er genoeg te eten valt blijven ze er wel van :)


Was het maar waar... Die van mij is er gek op. Hij zoekt ze echt. Zowel de eikels zelf als de bladeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-17 09:54 



 

En worden ze er ziek van? Want de mijne eten ook wel eens een blaadje hier en daar en pikken een eikel mee, maar ze weten wel wanneer te stoppen :) Hier gaan de eikenbomen trouwens niet om. Zijn zo mooie, grote bomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-17 09:56 



 
Profiel   

Hier ook 24/7 weide met onbeperkt hooi. Bij stalletje liggen wel wat eikels en bladeren dus die haal ik weg, maar als we bijv buiten wandelen eet hij ook erg graag de bladeren op. Hij zoekt er dus ook echt naar. Best lastig...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-17 10:23 



 
Profiel   

Als er zoveel paarden zélf op zoek gaan naar eikels en er van eten,dan zou je toch denken dat er iets in zit wat ze nodig hebben? als het echt lekker zou zijn,dan zouden álle paarden dit eten.
Van mijn 4 paarden is er ook 1 pony bij die dol is op de zeer giftige [volgens internet] Robinia [valse Acacia] en hij eet er van als hij de kans krijgt,als er door de storm weer een in het weiland is gevallen.
Alle andere paarden komen er niet aan,je zou denken dat die ene pony iets nodig heeft wat in die bladeren zit? hij is er ook niet ziek van geweest,helemaal niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-17 12:37 



 
Profiel   

DeMolenhoek schreef
En worden ze er ziek van? Want de mijne eten ook wel eens een blaadje hier en daar en pikken een eikel mee, maar ze weten wel wanneer te stoppen :) Hier gaan de eikenbomen trouwens niet om. Zijn zo mooie, grote bomen.


VErstandig om je bomen te laten staan. Doen wij hier ook, want ik hou anders geen eikenboom meer over. Wij wonen hier in de LImousin die beroemd is om zijn eikenbomen en eikenhout.

De paarden doen het dus gewoon goed bij jou DeMolenhoek, want hier eten ze er ook van. Maar ze hebben ook gras, onbeperkt hooi, vers veel water en een emmer waaruit ze mineralen en vitaminen spul kunnen likken.
Een paard is 400 - 600 kg. Mochten ze echt kilo's eten van de eikeltjes tja, dan kun je een probleem hebben. Maar het is ook gewoon de natuur en met mate is er zeker niets aan de hand.


gohya schreef
Alle andere paarden komen er niet aan,je zou denken dat die ene pony iets nodig heeft wat in die bladeren zit? hij is er ook niet ziek van geweest,helemaal niks.
Polie van ons, at in Nederland ook veel en veels te veel en moest ik de eikeltjes en bladeren echt weg halen. Ik denk dat het met tekorten te maken had, want nu eet ze normaal en wisselt af met gras en hooi. Ze heeft ook geen diarree nu iets dat ze in NL wel gemakkelijk had in de herfst. In NL had ze echter geen emmer waar ze onbeperkt naargelang behoefte mineralen en vitamine kon likken. Daar zijn we hier pas mee begonnen. Sindsdien krijgen de paarden nog maar een klein handje muesli elke dag want met het hooi en gras hebben ze genoeg. In NL kregen ze echt wel een kilo of meer muesli. Dus hier zijn we ook heel anders gaan voeren vanwege de weidegang.

Alleen de appelboom en pruimenboom moeten we afschermen als hij vol met appels/ pruimen hangt want dat kunnen ze echt niet met mate eten. Ze staan zelfs op twee benen om maar bij de appels/ pruimen te kunnen, dus die zetten we wel af als hij vol hangt (dit jaar maar een beetje want is slecht voorjaar geweest, dus dan mogen ze lekker eten).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-17 11:13 



 
Profiel   

Nessa schreef
DeMolenhoek schreef
Zoals het artikel zegt, als er genoeg te eten valt blijven ze er wel van :)


Ook niet altijd. Bij ons genoeg gras en er ligt altijd hooi.
1 paard gaat echt op zoek naar eikels

Hier staat er ook zo eentje al heb ik het ide dat hij ook wel weet wanneer het genoeg is. := Hij eet er even een paar en dan gaat hij verder grazen. :+
Ze krijgen hier onbeperkt hooi dus het is ook niet dat er "niks anders" is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-17 11:19 



 
Profiel   

Jorie gaat ook af en toe gewoon een eikeltje meesnaaien. Het gras staat nog best wel hoog voor deze tijd van het jaar en verder krijgt hij een vitaminebrokje, dus qua vitamines krijgt hij wel genoeg binnen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-17 11:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen