Manege Brunssummerheide mag nog ruim een jaar open blijven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

Manege Brunssummerheide mag nog ruim een jaar open blijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 23:58

limburger
Overige


Manege Brunssummerheide, die eigenlijk dicht had moeten gaan op het moment dat de Buitenring in gebruik genomen werd, mag nog ruim een jaar openblijven.

De provincie heeft besloten de illegale situatie voorlopig te gedogen. De uitstoot van schadelijke stoffen zal volgens de provincie niet toenemen.

Stikstof
De nieuwe Buitenring in de regio Parkstad is omgeven door kwetsbaar natuurgebied. Om aan de milieuwetgeving te voldoen, is onder meer vastgelegd dat manege Brunssummerheide weg moet. De ring en de manege samen zouden de stikstofnorm kunnen overschrijden. Op die plek moet ter compensatie natuurgebied komen.

Verhuizing
Het stuk Buitenring bij de Brunssummerheide is afgelopen zomer al opengegaan. De manege heeft in Landgraaf een nieuwe plek gevonden waar ze naartoe kan verhuizen. Maar de verhuizing is pas mogelijk in het najaar van 2018. Tot die tijd wordt de situatie gedoogd, is deze week besloten.

2x1-baans
Om de stikstofnorm niet te overschrijden, is besloten om de weg 2x1-baans open te stellen in plaats van 2x2, tot de manege weg is. Ook mag er maar 70 in plaats van 80 kilometer per uur gereden worden. De manege gaat terug in het aantal paarden en moet de mest in gesloten containers opslaan. De provincie gaat erop toezien dat die afspraken worden nageleefd.

Volgens SP-gedeputeerde Daan Prevoo is dit van alle opties de meest geschikte. Het stuk Buitenring dichthouden, leidt tot verkeersdrukte in de dorpen. Door het sluiten van de manege zouden de eigenaar en gebruikers zwaar gedupeerd raken.

johanna84
Berichten: 614
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: eygelshoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 06:49

15 jaar geleden moest de manege al weg...
Hopelijk krijgen ze wel een nieuwe ( betere) plek

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Manege Brunssumerheide mag nog ruim een jaar open blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:28

Het schijnt dat de nieuwe plek inderdaad een stuk vooruitgang geeft alleen ze moeten daar ook nog bouwen

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:29

LukieBradley schreef:
Het schijnt dat de nieuwe plek inderdaad een stuk vooruitgang geeft alleen ze moeten daar ook nog bouwen

Nieuwe plek is 2 hectare wat ik begreep en dit 1, dus dat is in ieder geval dubbel ja :j

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: Manege Brunssumerheide mag nog ruim een jaar open blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:50

Jammer dat ze er weg moeten, maar hopelijk is de nieuwe plek net zo fijn!

En ik ga even muggenziften, het is toch echt Brunssummerheide ;) Dubbel S en dubbel M.

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Manege Brunssumerheide mag nog ruim een jaar open blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:14

Goh, ik wist helemaal niet dat de manege weg moest! Zonde, het is daar zo prachtig rijden! En eigenlijk gewoon belachelijk.. als die uitstoot bij een kleine manege en een tweebaans weg al te hoog is, waarom mogen ze dan wel naast ons dorp een zoveelste nieuwe megastal bouwen? Ik vind het maar vreemd, die regels in Nederland..

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:16

8nnemiek schreef:
Goh, ik wist helemaal niet dat de manege weg moest! Zonde, het is daar zo prachtig rijden! En eigenlijk gewoon belachelijk.. als die uitstoot bij een kleine manege en een tweebaans weg al te hoog is, waarom mogen ze dan wel naast ons dorp een zoveelste nieuwe megastal bouwen? Ik vind het maar vreemd, die regels in Nederland..

Het is daar inderdaad prachtig rijden maar imo eigenlijk gewoon veel te klein voor zoveel paarden :o

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Manege Brunssumerheide mag nog ruim een jaar open blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:18

1 hectare lees ik?
Hebben ze dan 4 paarden :+

Echt schandalig.
En met 2 hectare s het nog te klein, laat maar lekker weg blijven dan.
Er zouden echt eens nieuwe regels moeten komen voor nieuw op te starten bedrijven om mee te beginnen.

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:25

Hebben ze er tegenwoordig zo veel paarden dan? Ik ben er al zo'n 20 jaar niet binnen geweest, maar vroeger was de stal heel kleinschalig en best netjes vond ik, met vrij veel weides aan de achterkant van het gebouw.

aniek1985
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 13106
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:33

NRJ schreef:
Jammer dat ze er weg moeten, maar hopelijk is de nieuwe plek net zo fijn!

En ik ga even muggenziften, het is toch echt Brunssummerheide ;) Dubbel S en dubbel M.


Thanx, ik pas het aan :j

Sansevieria
Berichten: 4197
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:42

bruintje123 schreef:
1 hectare lees ik?
Hebben ze dan 4 paarden :+

Echt schandalig.
En met 2 hectare s het nog te klein, laat maar lekker weg blijven dan.
Er zouden echt eens nieuwe regels moeten komen voor nieuw op te starten bedrijven om mee te beginnen.

Nee, dat zijn er heus wel een paar meer als 4, het enige voordeel daar is dat je vanaf de manege meteen de heide opkan. Weiland hebben ze daar heel beperkt ;)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Manege Brunssummerheide mag nog ruim een jaar open blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:46

Ja ik begrijp dat het er meer als 4 zijn, maar dat zou niet moeten mogen bij zo'n klein stukje grond.
Er vanuit gaande dat van die 1 hectare de gebouwen ook af gaan.

Dat het daar een mooi gebied is om te rijden geloof ik direct.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 13:03

bruintje123 schreef:
Ja ik begrijp dat het er meer als 4 zijn, maar dat zou niet moeten mogen bij zo'n klein stukje grond.
Er vanuit gaande dat van die 1 hectare de gebouwen ook af gaan.

Dat het daar een mooi gebied is om te rijden geloof ik direct.


Ze hebben wel paddocks, heb even google maps gepakt en is zon 7000 vierkante meter paddocks/een stukje wei. Ze hebben wel een stapmolen.
Geloof dat er ca 60 paarden staan.

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Re: Manege Brunssummerheide mag nog ruim een jaar open blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 17:02

Ik weet dat toen ik als kleine uk van 6 (25 jaar geleden!) ging proefrijden al de geruchten ging dat de manege weg moest.

Goh weet iemand waar ze naartoe gaan verhuizen?

Wel handig dat in Landgraaf en Kerkrade al veel maneges zijn.

Klaas15

Berichten: 331
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: home sweet home

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 18:59

Oh jammer dat hij weg moet.
Was zo mooi daar.
Ik kwam er vaker als kind, ruim 40 jaar geleden.

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 22:38

Zover ik weet gaan ze naar " de kleine Heihof" wat momenteel nog een kleinschalige pensionstalling is met een mooie hoeve erbij . Deze ligt ook bij de Brunssummerheide in buurt van zilverzandgtoeve Sigrano. Er moet nog het nodige aangepast worden zoals eenbinnen - en buitenbak en meer stallen. Ik begreep dat de stallen allemaal hun eigen kleine uitloop gaan krijgen. Volgens mij krijgen ze nu ook eindelijk weide erbij, dat hebben ze op de huidige locatie niet. Zoals het er nu uit ziet en naar wat ik heb gehoord gaan ze er uiteindelijk alleen maar op vooruit. Voor de duidelijkheid het betreft hier niet Paardencentrum Heihof in Landgraaf en ook niet De Heihof, biologisch land- en tuinbouwproject ( ook in Landgraaf) Bij dit laatste ligt het wel in de buurt

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Re: Manege Brunssummerheide mag nog ruim een jaar open blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 22:50

fijnstofonzin. Door de manege te verplaatsen komt er in totaliteit niet minder fijnstof. Komt alleen nu op een andere plek.

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 23:00

Isabonny schreef:
fijnstofonzin. Door de manege te verplaatsen komt er in totaliteit niet minder fijnstof. Komt alleen nu op een andere plek.

Stikstof niet fijnstof ;) ( maar ben het met je eens dat het onzin is)