Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Meisje van drie overleden na val van paard in Duitsland

 
Profiel   

Bokt.nl / St Georg
Ongeval


In Jüterborg, Brandenburg Duitsland, is er een driejarig meisje om het leven gekomen na een val van een paard.

Het meisje werd begeleid door een vijftienjarige jongen welke het paard vasthield in de paddock. De politie geeft aan dat het paard ergens van geschrokken is en weg probeerde te komen met het meisje nog op de rug. Door het wegschieten van het paard kwam het meisje ten val maar bleef met haar voet in de stijgbeugel hangen waardoor ze enkele meters achter het paard bleef hangen. De verwondingen van het meisje waren dusdanig ernstig dat ze er ter plaatse aan is overleden.

Het meisje nam samen met haar vader deel aan een excursie naar het voormalige Zinna klooster. Het meisje was niet het enige kind wat op het paard een ritje had gemaakt. De andere kinderen, die voor het meisje hadden gereden en nog in de rij stonden, zagen het ongeluk gebeuren. Ook de vader was aanwezig toen het gebeurde.

De politie is een onderzoek gestart wegens het vermoeden dat de toezichtsplicht niet goed is nagekomen.



Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-09-17 10:41, in het totaal 3 keer bewerkt

Spelfout aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 11:27 



 
Profiel   

Zucht, waarom meteen met de vinger wijzen naar degene die het organiseerde. Waarom liep de vader er niet naast om haar vast te houden? Zeker met zo'n ukkies is dat nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 11:31 



 
Profiel   

Wow heftig. Mocht het zo zijn dat er inderdaad laks is omgegaan met het toezicht is dat wel een mega grote schande. Hoe dan ook, afschuwelijk ongeluk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 11:32 



 
Profiel   

Absoluut afschuwelijk weer.. ;(
Een ongeluk is zo gebeurd, zeker met kleine kinderen.. bijzonder tragisch..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 11:36 



 
Profiel   

petraaken schreef
Zucht, waarom meteen met de vinger wijzen naar degene die het organiseerde. Waarom liep de vader er niet naast om haar vast te houden? Zeker met zo'n ukkies is dat nodig.


Ik spreek uit ervaring dat als je ponyritjes aanbied op evenementen o.i.d. ouders er heel snel vanuit gaan dat degene die de ponyrijes doen voldoende ervaring en kennis hebben om hun zoon/dochter er aan toe te vertrouwen.. Dat je nu met de vinger naar de vader wijst vind ik eigenlijk erger. Voor hetzelfde geld heeft de organisatie gezegd dat ze het helpen liever aan zichzelf overlieten.. En nogmaals ik spreek uit ervaring als ik zeg dat de meeste ouders NIET meelopen tijdens ponyritjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 11:41 



 
Profiel   

Oh wat erg zeg :( ik denk dat niemand zoiets wagelijks wil mee maken of had voorzien. Dan hadden ze het denk ik geprobeerd te voorkomen :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 11:51 



 
Profiel   

Veiligheidsbeugels??
Die mis ik echt hier, vooral omdat ze niet het enige kind was volgens het artikel?

Dieptriest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 11:59 



 
Profiel   

Jemig een kindje van 3. Wat vreselijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 12:03 



 
Profiel   

AlwaysH schreef
Veiligheidsbeugels??
Die mis ik echt hier, vooral omdat ze niet het enige kind was volgens het artikel?

Dieptriest.

Veiligheidsbeugels. En meer deugdelijk materiaal.
Op z'n minst een passend kindercapje.

Verder kindermaat stijgbeugels als je een zadel gebruikt. En met veiligheidskorfjes (of ander veiligheidssysteem).

Verder een paard dat niet te groot of te breed is (anders zitten kinderen in spagaat en hebben ze geen enkele balans). Bovendien kan je op een kleinere pony het kind makkelijker vast houden en eraf tillen mocht er iets gebeuren.

Ik zou ook op z'n minst een tweede begeleider er bij willen zien, trouwens, die alleen het kind vasthoudt.

Begeleiders van boven de 18 vind ik ook een must (of iig 1 als je 2 mensen bij 1 paard hebt lopen). Dat had hier wss niks uitgemaakt, behalve dat die 15-jarige ook een enorm nare en traumatische ervaring heeft gehad en dat zou niet hebben mogen gebeuren. En wss is het verzekeringstechnisch ook een punt.

Al met al denk ik dat de organisatie heel wat steekjes heeft laten vallen voor wat betreft veiligheid.

Ouders zouden betere voorlichting kunnen krijgen zodat ze hun kind niet op een paard laten stappen wanneer er geen deugdelijk materiaal aanwezig is. (Alleen hoe ga je iedereen bereiken?)

Dit alles neemt het risico op ongelukken niet weg, maar verkleint die kans wel. En het helpt ook om evt letsel te beperken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 12:13 



 
Profiel   

petraaken schreef
Zucht, waarom meteen met de vinger wijzen naar degene die het organiseerde. Waarom liep de vader er niet naast om haar vast te houden? Zeker met zo'n ukkies is dat nodig.


Waarom überhaupt gelijk met een vinger gaan wijzen? Jij wijst nu naar de vader.

Je weet niet hoe en wat er precies gebeurt is. Misschien mocht de vader wel niet meelopen, omdat er begeleiding bij was.
Misschien heeft de vader 0,0 kennis van paarden en ging hij er van uit dat het een heel braaf paard was en heeft hij er nooit bij stil gestaan dat zo'n dier zou kunnen schrikken.

Het is gewoon een enorm verdrietig ongeluk waarbij ik het verschrikkelijk vind voor het meisje en haar familie, maar ook voor de 15 jarige jongen die het paard vast hield. Op die leeftijd zouden ze een dergelijke verantwoording niet op je mogen leggen. Voor hem vind ik dit ook heel erg. Dit zal hij waarschijnlijk nooit meer vergeten.

Wel vind ik het goed dat dit soort dingen goed onderzocht worden. Wat mij betreft mag daar best een regelgeving voor komen.
Ook in Nederland zou daar eens goed naar gekeken moeten worden.
Afgelopen zomer was er bij ons vlakbij een paardenevenement waarbij kinderen een rondje op (grote) pony's mochten maken. De begeleiding werd ook verzorgd door tieners. Kinderen hoefden geen cap op en konden wel hun voeten in de beugels doen, ook met ongeschikt schoeisel.
Kinderen die niet in de beugels konden, mochten hun voeten boven op de beugels in de beugelriemen steken. Je moet er niet aan denken wat daar had kunnen gebeuren als er een pony de benen had genomen met een kindje erop.

Het blijven natuurlijk dieren, maar bepaalde voorzorgsmaatregelen kun je wel nemen om het risico te verkleinen.
Ik vind het wel goed dat dit gedaan wordt bij het genoemde ongeluk hierboven, al krijgen de ouders hier hun dochtertje niet meer mee terug.

Echt verschrikkelijk verdrietig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 12:22 



 
Profiel   

O jeetje wat ontzettend heftig.
Ontzettend verdrietig voor alle nabestaanden maar ook iedereen die erbij betrokken was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 12:32 



 
Profiel   

Hier word ik echt misselijk van.. hoe afgrijselijk moet dit zijn geweest voor de ouders en omstanders

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 12:33 



 
Profiel   

De nachtmerrie van elke ouder! ;(
Het kan 1000x goed gaan en dan opeens is er die ene keer.

Mijn mening is dat kleine kinderen NOOIT zonder gedegen begeleiding op een paard of pony gezet mogen worden.
Het risico is gewoon ALTIJD aanwezig dat een paard of pony weg schiet.

Ik voel mee met de ouders wat een drama! |(

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 12:34 



 
Profiel   

Brrrr, wat erg dit :x.

Het bedrijf waar ik werk biedt ook ponyrijden aan. Een cap is verplicht, dicht schoeisel is verplicht, we gebruiken kleine pony's, gebruiken veiligheidsbeugels met korfjes waar de voeten niet door kunnen schieten en de ouders moeten altijd meelopen met hun eigen kind.

Toch vind ik het doodeng.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 12:36 



 
Profiel   

Het zal wel aan mij liggen maar: drie jaar?? Is het niet veel verstandiger om een minimale leeftijd van bijvoorbeeld zes jaar in te stellen? Een kind van zes begrijpt de aanwijzingen nu eenmaal beter dan een kind van drie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 12:37 



 
Profiel   

mairead schreef
Veiligheidsbeugels. En meer deugdelijk materiaal.
Op z'n minst een passend kindercapje.

Verder kindermaat stijgbeugels als je een zadel gebruikt. En met veiligheidskorfjes (of ander veiligheidssysteem).


Wat vreselijk voor de familie en omstanders. Ook voor de jongen die het dier vast had!

Mijn schoonzusje plaatste laatst een filmpje van een opening of open dag van een kinderdagverblijf. Haar 2 kinderen mochten ook even ponyrijden. Het waren shetlanders waar ze op zaten, met slippertjes en voeten geheel door de beugel heen en zonder cap. Brrrrr, mensen die niet weten wat de gevaren zijn vinden dit soort ritjes geweldig, maar het blijft toch altijd maar eng. Als een paard iets hoort en in ene omdraait, ligt zo een kind op de straat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 12:39 



 
Profiel   

Ontzettend triest voor het meisje de ouders en alle andere betrokkenen, maar vingers wijzen? Lijkt me niet nodig
Hoevaak worden er niet even voor de grap/foto/het idee, kleine kindjes even op een paard of pony gezet, echt rijden is het niet, maar gewoon rondje of zelfs maar stukje stap.

Heb in het verleden met mijn brave oude fjord (liep ook kinderlessen) ook wel eens voor het goede doel euro rondjes gelopen, zoiets was ook altijd mijn vrees dat er toch eens wat zou gebeuren (al was het maar dat ze op paar tenen van kinderen zou gaan staan), want ook het braafste paard kan keer schrikken en wegspringen of gewoon struikelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 12:44 



 
Profiel   

AlwaysH schreef
Veiligheidsbeugels??
Die mis ik echt hier, vooral omdat ze niet het enige kind was volgens het artikel?

Dieptriest.


:j Dat is ook het eerte waar ik aan dacht.
Verder dacht ik misschien was de locatie niet geschikt of het paard minder gewend met drukke kinderen. Misschien bouwde het paard daar spanning mee op en ging daarom hollen.

Wil het niet goed praten is verschrikkelijk en wil je niet meemaken.

Probeer alleen een oorzaak te bedenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 12:45 



 
Profiel   

oohhh wat intens verdrietig...

Ook de reden waarom ik nooit in ga op vragen of ik niet een middagje rondjes wil komen lopen met mijn doodbrave ponies. Echt niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 12:47 



 
Profiel   

Wat verdrietig! sterkte voor de betrokkenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 12:55 



 
Profiel   

3 jaar, vreselijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 12:56 



 
Profiel   

Brrr wat ontzettend verdrietig dat dit is gebeurd zeg :'(

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 13:01 



 
Profiel   

petraaken schreef
Waarom liep de vader er niet naast om haar vast te houden? Zeker met zo'n ukkies is dat nodig.


Precies dat.
Waarom laat je je kind van 3 los op een paard zitten. Onbegrijpelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 13:02 



 
Profiel   

Citaat
De politie is een onderzoek gestart, ze vermoeden dat er bewust laks is omgegaan met toezicht bij de ritjes.


Persoonlijk vind ik een persoon van 15 niet geschikt om het toezicht te houden bij comerciele activiteiten en de begeleiding te verzorgen van een groep kinderen. Daarvoor heb je een volwassene nodig.

Jammer dat er weer gewezen wordt, ouders hebben geen idee van het paard of de pony en het idee om ze mee te laten lopen is eerder het afschuiven van verantwoordelijkheid naar de ouder.

Ik ben het eens om voor dit soort excursies, vertier een miniumum leeftijd en of lichaamsgrote in te voeren. Het blijkt keer op keer dat "de sector" niet zelf de verantwoording neemt om tot deugdelijke regels te komen.

Vaak denk ik waarom reageren, het verandert niets. In het geval van commerciele activiteiten is dat anders, daar is evaluatie wel nodig zodat het lessons learned effect niet verloren gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 13:24 



 
Profiel   

Goof schreef
petraaken schreef
Waarom liep de vader er niet naast om haar vast te houden? Zeker met zo'n ukkies is dat nodig.


Precies dat.
Waarom laat je je kind van 3 los op een paard zitten. Onbegrijpelijk.


Als ik zo'n verhaal lees is het eerste wat bij me opkomt: onwetendheid. Helaas nu met wel heel tragische afloop ;(

Net zo goed onwetendheid als je kind(eren) op paarden af laten rennen op straat, strand etc. Vaak gaat het goed, maar het hoeft maar 1 keer goed mis te gaan..

Gewoon echt heel verdrietig dit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 13:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen