Meisje van drie overleden na val van paard in Duitsland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:30

Wat enorm verschrikkelijk.

Met zulke ritjes horen er helemaal geen beugels aan te zitten, niet eens met korfjes.
Voor een rondje stap totaal niet nodig.
En per paard hoort men met 2 te zijn.
1 die het paard vast houd, de ander het kind.
Want een smurf van 3 zakt al opzij zonder dat het paard wat doet.

Maar dat is nu allemaal te laat ;(
Wat een verschrikkelijk drama.

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:31

petraaken schreef:
Zucht, waarom meteen met de vinger wijzen naar degene die het organiseerde. Waarom liep de vader er niet naast om haar vast te houden? Zeker met zo'n ukkies is dat nodig.


Omdat hij misschien helemaal geen ervaring heeft met pony's/paarden? En geen idee had van de risico's?
Als dat zo zou zijn is het nog risicovoller om de vader ernaast te zetten.
Van degenen die zoiets organiseren mag je dat wel verwachten en die hebben duidelijk de risico's niet goed ingeschat.

justdjen

Berichten: 322
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:32

Goof schreef:
petraaken schreef:
Waarom liep de vader er niet naast om haar vast te houden? Zeker met zo'n ukkies is dat nodig.


Precies dat.
Waarom laat je je kind van 3 los op een paard zitten. Onbegrijpelijk.


Ik snap dat ook écht niet. Echt onbegrijpelijk.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:33

Wat ik mij oprecht afvraag, waarom überhaupt beugels aan doen bij deze leeftijd? Ze halen geen steun eruit en het kan alleen gevaarlijk zijn

Maar vooral wat een in en in triest ongeluk..

Getup

Berichten: 8276
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Meisje van drie overleden na val van paard in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:41

Wat een verschrikkelijk ongeluk, arm kind, arme ouders...

Wijzen om n "schuldige" te vinden lijkt me niet op zn plaats.

Wel vind ik, dat er of veiligheidsbeugels of helemaal geen beugels gebruikt zouden moeten worden. Mijn kinderen zitten vanaf hun 2e af en toe op de pony. Maar lekker zonder beugels en nu met korfjes. Vallen kunnen ze altijd. Maar het risico dat ze blijven hangen is zo n heel stuk kleiner.

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Re: Meisje van drie overleden na val van paard in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:48

Wat erg |(
Ik ken een meisje die al vanaf 2 jaar op een paard zat maar dan op een shetje, zonder beugels en met een westernzadeltje met zon knop om zich vast te houden.
Maar uiteindelijk is dit ook pech en is het vgm niet echt iemand schuld, wel hadden ze voor beter tuig mogen zorgen :j

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Meisje van drie overleden na val van paard in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:56

Ik heb bij van dit soort ponyritjes ook wel gezien dat de kleinste hun voeten door de beugelriemen "moesten" steken omdat dit op de juiste hoogte zat. En inderdaad dingen als capjes en dichte schoenen zijn bekende problemen.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:33

Bij ons op de manege wordt enorm gehamerd op caps en schoeisel, maar paardrijdende ouders zie ik alsnog foto's van hun peuters plaatsen zonder cap of met ballerinaatjes in stijgbeugels of, nog erger, de voetjes in de beugelriemen. (Op andere plekken, want ons team zegt er acuut wat van als het zou gebeuren.) En als je er wat van zegt, ben je een zure zeikerd.. Dit soort ongelukken zal blijven gebeuren zolang mensen blijven denken dat het bij hen 'wel even kan'.. dieptriest.

pien_2010

Berichten: 43274
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:41

bruintje123 schreef:
Wat enorm verschrikkelijk.

Met zulke ritjes horen er helemaal geen beugels aan te zitten, niet eens met korfjes.
Voor een rondje stap totaal niet nodig.
En per paard hoort men met 2 te zijn.
1 die het paard vast houd, de ander het kind.
Want een smurf van 3 zakt al opzij zonder dat het paard wat doet.

Maar dat is nu allemaal te laat ;(
Wat een verschrikkelijk drama.


Dit dus. Sterkte aan iedereen die er bij waren en met name voor de ouders die hun oogappeltje moeten missen. Zo erg.............

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:46

justdjen schreef:
Goof schreef:

Precies dat.
Waarom laat je je kind van 3 los op een paard zitten. Onbegrijpelijk.


Ik snap dat ook écht niet. Echt onbegrijpelijk.


Mijn dochter zit vanaf dat zij 3 is op rijles, omdat ze dat leuk vindt. Daarom zitten kinderen op paarden, een ongeluk kan helaas altijd gebeuren. Op de manege waar zij rijdt zitten er korfjes om de beugels en moet pappa of mamma het paard vast houden en uiteraard draagt iedereen cap.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:47

Goof schreef:
petraaken schreef:
Waarom liep de vader er niet naast om haar vast te houden? Zeker met zo'n ukkies is dat nodig.


Precies dat.
Waarom laat je je kind van 3 los op een paard zitten. Onbegrijpelijk.


Wij doen ook af en toe ponyritjes, en willen de ouders er niet bij hebben lopen trekken. Juist omdat die geen verstand van paarden hebben.

Wél zijn er ten alle tijden 2 personen bij de pony. 1 houd de pony vast, de ander het kind.

Maar, hoe dit ook heeft kunnen gebeuren, het neemt niet weg dat het verschrikkelijk is.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Meisje van drie overleden na val van paard in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:53

Wat een afschuwelijk drama!! Echt enorm tragisch, een kindje van drie.... Wat een groot verdriet.

Verder vind ik het jammer dat men op bokt nog steeds zo enorm veroordelend is. Terwijl niemand er überhaupt bij geweest is. Zucht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:58

Delphi schreef:
Wel vind ik het goed dat dit soort dingen goed onderzocht worden. Wat mij betreft mag daar best een regelgeving voor komen.
Ook in Nederland zou daar eens goed naar gekeken moeten worden.
Afgelopen zomer was er bij ons vlakbij een paardenevenement waarbij kinderen een rondje op (grote) pony's mochten maken. De begeleiding werd ook verzorgd door tieners. Kinderen hoefden geen cap op en konden wel hun voeten in de beugels doen, ook met ongeschikt schoeisel.
Kinderen die niet in de beugels konden, mochten hun voeten boven op de beugels in de beugelriemen steken. Je moet er niet aan denken wat daar had kunnen gebeuren als er een pony de benen had genomen met een kindje erop.

Het blijven natuurlijk dieren, maar bepaalde voorzorgsmaatregelen kun je wel nemen om het risico te verkleinen.
Ik vind het wel goed dat dit gedaan wordt bij het genoemde ongeluk hierboven, al krijgen de ouders hier hun dochtertje niet meer mee terug.

Echt verschrikkelijk verdrietig!


Mee eens!

Hier in het park worden ook pony's verhuurd, hartstikke leuk maar ik wandel er regelmatig en kwam helemaal met mooi weer regelmatig een pony tegen.
Oké het zijn Shetlanders maar dan nog van de kleinste tot gewoon 7 jarigen. ALLEMAAL zonder cap, zonder juist schoeisel, in jurkjes op slippers in de beugel. En het ergste is dat aan begeleiding alleen mama/papa/verzorger mee loopt. Zo kwam ik een tijdje terug een tegen, mama had er duidelijk niet veel verstand van, kindje van een jaar of 3/4, alleen aan een halstertouw die ze veel te lang liet, pony was de hele tijd te dribbelen, bijna in draf en ga zo maar door. Toen ze er bijna weer waren kwam wel iemand van de verhuur zelf er aan gerend dat ze de pony korter moest pakken. Ik zag het al fout gaan..
Krijg hier weer kippenvel van..
Snap sowieso niet waarom een 15 jarige jongen dan toezicht houd..
Vreselijk voor de ouders..

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 15:00

Wat ik wel merk is dat organiserende partijen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Een fatsoenlijk uurtarief betalen zodat een profesional betaald kan worden doen ze zelden. Dan heeft de organisatie liever een kindje met een lieve pony die wel rondjes wil lopen.

MoonWencke

Berichten: 5453
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 16:01

Het is een ongelooflijk tragisch ongeval.

Meer kunnen we hierover niet zeggen. Ik lees hier veel verwijten en speculaties, maar in het artikel staat niet genoeg informatie om zulke conclusies überhaupt te kunnen trekken. Feit is dat een vader zijn 3-jarige dochter verloren heeft. Het is gebeurd en het is verschrikkelijk.


Nieuwsredactie schreef:
De politie is een onderzoek gestart, ze vermoeden dat er bewust laks is omgegaan met toezicht bij de ritjes.
Ik ben het niet helemaal eens met die vertaling. Nu klinkt het alsof dit met opzet is gebeurd. De politie is een onderzoek gestart, onder andere om na te gaan of er niet voldaan is aan de toezichtsplicht. Juiste woord voor "aufsichtspflicht" kan ik even niet vinden. Dit kan overigens ook de vader betreffen.

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Meisje van drie overleden na val van paard in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 16:11

OH wat verschikkelijk. Het verdriet van ouders en familie, de kinderen die het zagen gebeuren. En die jongen, die de pony vasthield.... zijn leven ligt ook overhoop.

Goof

Berichten: 28784
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 16:28

prugelpiet schreef:
Goof schreef:


Precies dat.
Waarom laat je je kind van 3 los op een paard zitten. Onbegrijpelijk.


Wij doen ook af en toe ponyritjes, en willen de ouders er niet bij hebben lopen trekken. Juist omdat die geen verstand van paarden hebben.

Wél zijn er ten alle tijden 2 personen bij de pony. 1 houd de pony vast, de ander het kind.

Maar, hoe dit ook heeft kunnen gebeuren, het neemt niet weg dat het verschrikkelijk is.


Daar gaat het toch om, dat OOK het kind wordt vast gehouden. Mij om het even of dat papa of een medewerker is. Maar een 3-jarige los op een paard.....
Ik vind dat werkelijk onbegrijpelijk.

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 16:32

Vreselijk, als moeder maar ook als ervaringsdeskundige met zo'n val kan ik me volledig indenken hoe het gegaan is en hoe haar ouders zich voelen. Bah de rillingen lopen me letterlijk over de rug als ik er aan (terug) denk.

Hoe voorzichtig je ook bent het blijven dieren een ongelukje zit in een klein hoekje daarom is een goede outfit zo belangrijk.

Eens goof :j
Laatst bijgewerkt door Seven op 25-09-17 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 16:32

dorothea schreef:
Het zal wel aan mij liggen maar: drie jaar?? Is het niet veel verstandiger om een minimale leeftijd van bijvoorbeeld zes jaar in te stellen? Een kind van zes begrijpt de aanwijzingen nu eenmaal beter dan een kind van drie.



Ben ik het niet mee eens, mijn dochter zit ook wekelijks op haar pony, MET veiligheidskorfjes en een cap. Als je eropt zit zonder ervaring, je eraf valt doordat het paard/ pony er vandaar gaat en je voet blijft hangen maakt het niet uit hoe oud je bent.

hier was gisteren ook een open dag bij een boerderij met ponyritjes, wel caps voorradig maar voor de meeste kindjes veel te groot. Ook erg gevaarlijk

Anoniem

Re: Meisje van drie overleden na val van paard in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 16:38

Maar even serieus he.. Volgens mij gaat bij mij nu het belletje pas rinkelen. Zat dit meisje dan echt los op het paard? :x ik heb het nog eens terug gelezen maar betrap mezelf er op dat ik er van gemaakt had dat de 15 jarige jongen haar begeleidde/vast hielt maar hoe ik het nu lees begeleidde hij het paard.. Waarom heeft niemand het kind vast gehouden in hemelsnaam :x zo'n 3 jarige verliest zo snel überhaupt het evenwicht :x

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 17:14

Desireetje89 schreef:
AlwaysH schreef:
Veiligheidsbeugels??
Die mis ik echt hier, vooral omdat ze niet het enige kind was volgens het artikel?

Dieptriest.


:j Dat is ook het eerte waar ik aan dacht.
Verder dacht ik misschien was de locatie niet geschikt of het paard minder gewend met drukke kinderen. Misschien bouwde het paard daar spanning mee op en ging daarom hollen.

Wil het niet goed praten is verschrikkelijk en wil je niet meemaken.

Probeer alleen een oorzaak te bedenken.


Praktisch gezien...
werken veiligheidsbeugels wel bij een 'relatief' laag gewicht van een kind van drie?

Vraag ik mij zo af.

En heel veel ouders hebben gewoonweg geen benul wat een paard aan kan richten. Bewust of in een schrikreactie. Pure ontwetendheid.

En heel veel bokkers zetten ook hun veel te kleine kroost op grote paarden.. ff voor op de foto.
Prima. Maar zelfs ervaren mensen durven risico te nemen.


Erg spijtig voor dit kind. Voor de gehele situatie. En voor de jongen die het paardje begeleide. Dat blijft je zo bij. Hij is ook gewoon een puber. Zonde.

Goof

Berichten: 28784
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 17:43

Lynn_Nikita schreef:
Als je eropt zit zonder ervaring, je eraf valt doordat het paard/ pony er vandaar gaat en je voet blijft hangen maakt het niet uit hoe oud je bent.


Ik mag toch hopen dat je zelf wel begrijot dat er nogal een verschil zit tussen het reactievermogen en het vermogen om na te denken en te handelen tussen een 3-jarige en een volwassene?

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:45

Vreselijk, heel verdrietig!

Het blijven dieren.

Zelfs mijn eigen moeder zei: Pumba (mijn paard) is toch zo braaf nu, je kan wel loslaten en je nichtje (van 6) zelf laten rijden. Ja, doei. Ik hou hem hoe dan ook altijd vast tot ze eraf is. En dat ze nooit meer zoiets doms moet zeggen tegen mij, ik ken mijn paard beter dan zij (heeft niks met paarden en ziet Pumba amper). Pumba kan wel heel lief en voorzichtig zijn met de kinderen, maar kan ook altijd nog ergens mogelijk van schrikken.......het blijven paarden.

En een ongeluk zit helaas in een klein hoekje en niet altijd te voorkomen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:01

Goof schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Als je eropt zit zonder ervaring, je eraf valt doordat het paard/ pony er vandaar gaat en je voet blijft hangen maakt het niet uit hoe oud je bent.


Ik mag toch hopen dat je zelf wel begrijot dat er nogal een verschil zit tussen het reactievermogen en het vermogen om na te denken en te handelen tussen een 3-jarige en een volwassene?



Als je als volwassene op de kop hangt en geraakt word ( en evt bewusteloos, gedesoriënteerd enz) kun je ook vrij weinig dus nee, daar zie ik weinig verschil in
Bij mij komen ze zonder cap en korfjes niet erop en heb ik zelf ook veiligheidsbeugels.

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Meisje van drie overleden na val van paard in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:20

Echt verschrikkelijk, voor iedereen die er bij was, familie, organisatie etc. Ben er gewoon verdrietig van. ;(