Het paard van Gypsy: Modena

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Het paard van Gypsy: Modena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 09:37

*Bokt.nl
Bokt community
Afbeelding
Foto: Irene van Erk


In deze rubriek lichten we elke maand een bekend of minder bekend Bokt-paard uit. Hoe heeft de Bokker in kwestie zijn of haar paard gevonden? Wat doen ze graag en wat is hun favoriete moment samen? Deze maand lees je over een prachtig, uit de kluiten gewassen warmbloed: Modena!

Wij kunnen natuurlijke leuke paarden op Bokt zoeken, maar weet jij nou het paard of de paarden van een Bokker die écht in deze rubriek moeten? Stuur dan een pb aan Suikerspinda.


Naam: Modena
Ras: Warmbloed x Boulonnais
Leeftijd: 19 jaar


'Recreatiepaard met power' was de titel van de advertentie die bokker Ikke naar Ciska stuurde. Het ging om een warmbloed x Boulonnais. De advertentie sprak haar wel aan, en zodoende ging ze naar België om dit bijzondere paard eens te bezichtigen. Daar aangekomen zat er al een jonge meid op, die zelfs nog trots aan de eigenaar meldde haar al goed moe gereden te hebben. "Normaal gesproken zou ik iedereen adviseren om na zo'n enorme rode vlag meteen om te draaien, maar aangezien ik er best lang voor onderweg was geweest heb ik toch maar gereden," vertelt Ciska.

Afbeelding
Foto: Gypsy
Modena kwam niet meteen mee naar huis. Ciska heeft zelfs nog twee andere paarden bekeken, maar toch bleef ze maar denken aan dat ene Pippi Langkous-paard zonder stuur. Het was dus wel duidelijk, en zodoende kwam Modena naar Nederland.

Toen Ciska nog naar paarden aan het kijken was, heeft ze nog over verschillende namen nagedacht voor haar toekomstige paard. "Maar toen ik Modena eenmaal had gekocht kon ik haar naam niet meer veranderen. Zij is gewoon Modena en ik vind het een prachtige naam," legt ze uit. In de afgelopen veertien jaar heeft Ciska heel wat feitjes over 'Modena' verzameld: "Wist je dat er zowel een type ferrari als een stad in Italië zijn met die naam? En dat de stad Bologna in 1325 een heuse oorlog met Modena had over een emmer?"

De knappe merrie is ondertussen alweer 19 jaar. Ciska: "Ze is helaas echt een beetje oud aan het worden". Het is nu al 3 jaar bekend dat Modena artrose heeft, en onlangs heeft de dierenarts nog een controle gedaan hiervoor. Zoals wellicht eenieder met een ouder wordend paard wel herkend, is ook Ciska soms bang het niet meer goed te kunnen beoordelen. Gelukkig gaat het met Modena nog heel goed. "Ze is in goede conditie, fit, vrolijk en pijnvrij, maar ze loopt simpelweg niet meer hetzelfde als toen ik haar op haar 5e kocht."

Tegenwoordig is Ciska al erg gelukkig met een rustig stapritje. Of even met de trailer naar het strand, zodat Modena aan de hand lekker in het water kan spelen op warme dagen. In al die jaren samen hebben ze tenslotte alles al gedaan: "Western lessen, buitenritten, een trektocht, dressuurles, dubbele lijnen, langeteugelen," somt ze op. En oh ja, ook nog vrijheidsdressuur en grondwerk. "Van steeds hetzelfde wordt ze vervelend, maar ze is dol op afwisseling."

Dat niets Modena te gek is, blijkt ook wel uit de sneeuwpret die ze samen beleven. "Elke keer als het sneeuwt kun je haar zo weer voor de slee zetten. Ook al zit er 3 jaar tussen, ze loopt weg alsof ze het gister voor het laatst deed." Modena zelf vindt vrijheidsdressuur het leukste. En dan natuurlijk het liefst zoveel mogelijk kusjes uitdelen. "Lekker snoepjes binnenharken door de clown uit te hangen, dat is haar echt op het lijf geschreven!"

Afbeelding
Modena's zwangerschapsshoot. Foto: Gypsy

Als er gevraagd wordt naar Ciska's favoriete herinnering met Modena, blijkt het lastig kiezen. "Ik denk aan zoveel buitenritten, de trektocht door Drenthe, fotoshoot met neckrope, of de 'neckrope versus hoofdstel-dag' waarbij ze zich in een vreemde omgeving met 10 andere paarden erbij op een neckrope door een schrikparcours liet sturen.."

Maar uiteindelijk blijkt het aller-allermooiste moment toch voor de hand te liggen: de nacht dat Modena's veulen Madeira geboren werd. Omdat Modena nogal zelfstandig is, was Ciska bang dat ze het stiekem zou doen. "Maar ze heeft keurig gekegeld en zo ongeveer voor ons uitgespeld 'joe het komt vannacht'," herinnert Ciska zich. Als een geboren moeder wist ze precies wat ze deed en haar mensen mochten er gewoon bij zijn. Het was een spannend moment voor Ciska, maar Modena stuurde dat kleintje heel handig met haar neus tegen de bips richting de uier. De nageboorte was er ook al af voordat Ciska zich er druk om kon maken. "Echt een kanjer. En dat ze me dan ook nog de merrie gaf waar ik zo op hoopte!"

Niet geheel onverwacht is de favoriete foto dan ook snel gekozen. "Na zoveel jaar samen is dat echt moeilijk, we hebben zoveel dingen gedaan en mooie foto's gemaakt," vertelt ze. "Maar de meest dierbare is denk ik toch wel de foto van haar zwangerschapsshoot."

Tenslotte wil Ciska nog melden dat Modena en haar veulen Madeira te volgen zijn op Bokt. Ze vindt het leuk als mensen eens een kijkje komen nemen in haar topic!
[KS-MK] Modena: Boulonnais x warmbloed x Lusitano

Afbeelding
Modena met haar baby Madeira. Foto: Sierra Design

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:31

Geweldig leuk gedaan! :D

Neon

Berichten: 4940
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Het paard van Gypsy: Modena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:42

Leuk hoor <3

Elisa2

Berichten: 37537
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Het paard van Gypsy: Modena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:52

Leuk om te lezen/ zien en Madeira is ook goed uitgepakt!

Beter dan dat ik toen verwacht had om eerlijk te zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29928
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paard van Gypsy: Modena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:57

Wat een leuk bericht.
En dat een paard zo door je hoofd blijft spoken :)
Ja die hoort dan toch ook echt bij je.

Rocamor

Berichten: 10946
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Het paard van Gypsy: Modena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 15:33

Ik zag een linkje in je andere topic, dat ik als meelezer bijhoudt. Leuk opening geworden zeg.

hopelijk kun je nog lang op een verantwoorde manier van je knappe dame genieten en neemt Madeira het stokje uiteindelijk over.

different1
Berichten: 3648
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Het paard van Gypsy: Modena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 16:12

Wat een leuk idee om ook meer achtergrond te lezen over de paarden die hier op Bokt voorbij komen.
Erg leuk om meer over Modena te lezen!

Mirjam79

Berichten: 1737
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Het paard van Gypsy: Modena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:59

Weer mooi om te lezen.

MallyBelly

Berichten: 3545
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Het paard van Gypsy: Modena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 08:09

Leuk om zo wat meer te lezen over de paarden van bokkers :)

Melzazu
Berichten: 1809
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Het paard van Gypsy: Modena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:18

Wat een leuk topic.
Ik vind die zwangerschapsfoto echt geweldig. Hoe kom je er op zo met die doek. Heel mooi!

Fijn dat ze je ook nog zo’n prachtig merrieveulen heeft gegeven.

DemiSisa

Berichten: 1053
Geregistreerd: 10-02-15

Re: Het paard van Gypsy: Modena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 13:56

Wat een leuk topic. Heel leuk paard heb je Gypsy! :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:36

Heel erg bedankt nog voor de leuke en lieve reacties! Ik vond het echt een eer dat Modena voor dit artikel even in de spotlight mocht staan.

Elisa2 schreef:
Leuk om te lezen/ zien en Madeira is ook goed uitgepakt!

Beter dan dat ik toen verwacht had om eerlijk te zijn.


Dat is nou nog eens een sportieve reactie! Ik prijs mezelf erg gelukkig met Madeira, ik ben me er idd bewust van dat ik veel geluk heb met hoe dit uitgepakt heeft. :D


De zwangerschapsshoot zag ik ooit op internet ergens haha, en toen dacht ik jaaaaa, dat wil ik!

Getup

Berichten: 8322
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Het paard van Gypsy: Modena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:40

Wat leuk, deze rubriek!

Ook leuk, om het verhaal achter de zoektocht etc te lezen. Het lijkt me ook een heel leuk paard, Gypsy!

Elisa2

Berichten: 37537
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Het paard van Gypsy: Modena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 12:44

Ja, ik was toen negatief en ik zie nu dat dit geheel onterecht was.

Het is een prachtig dier geworden met de mooie Lusitano looks. Ben ook heel benieuwd hoe ze straks helemaal uitgegroeid is.