Meer dan 180 verwaarloosde dieren in beslag genomen in België

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26583
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Meer dan 180 verwaarloosde dieren in beslag genomen in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 21:55

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


In België zijn bij een grote actie meer dan 180 verwaarloosde dieren in beslag genomen. Het gaat hier om onder andere paarden, ezels, geiten en honden. Dit gebeurde in Villeroux, een plaats in de Waals-Brabantse gemeente Chastre in Wallonië. De dieren stonden op een boerderij van 10 hectare groot, waar ook tientallen dode dieren zijn gevonden. De omstandigheden waarin de dieren leefden, waren erbarmelijk. De dieren waren opgesloten in een soort hangars en kregen veel te weinig te eten. En dit is niet de eerste keer dat bij deze eigenaar dieren in beslag zijn genomen. Dierenbeschermingsorganisaties kennen haar, in de afgelopen twaalf jaar zijn er vier keer dieren weggehaald. Twaalf politieagenten en vijf dierenartsen zijn de hele woensdag bezig geweest met deze inbeslagname. De dieren zijn ondergebracht bij 15 verschillende dierenbeschermingsorganisaties.

De eigenaresse is volgens Het Laatste Nieuws gravin Diana du Monceau de Bergendal, een mede-erfgename van het Grand Bazar-fortuin. Ze is ook een goede bekende van het Belgische koningshuis. Tegen de gravin is nu een gerechtelijk onderzoek gestart. Dierenverwaarlozing wordt in Wallonië zwaar bestraft. Er staan gevangenisstraffen op, die kunnen oplopen van 8 dagen tot 3 jaar. Ook kan er een geldboete opgelegd worden. Deze kan variëren van 100 euro tot 1 miljoen euro, of van 800 euro tot 8 miljoen euro door toepassing van de extra toeslagen. De woordvoerder van ‘Animaux en Péril’, een Waalse dierenbeschermingsorganisatie, hoopt dat de gravin haar vergunning voor het houden van dieren nu eindelijk ingetrokken zal worden.


Gebruikte bronnen:

Lukasje
Berichten: 11344
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Meer dan 180 verwaarloosde dieren in beslag genomen in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 22:11

180 dieren ??

En “zwaar” gestraft ?! Ik lees dat er in 12 jaar 4 keer dieren in beslag zijn genomen. Waar is die zware straf dan?

Dito56
Berichten: 53
Geregistreerd: 08-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 00:19

Nou ik noem dat geen zware straffen.

Die geld boetes misschien.

pillow
Berichten: 7843
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 00:59

Lukasje schreef:
180 dieren ??

En “zwaar” gestraft ?! Ik lees dat er in 12 jaar 4 keer dieren in beslag zijn genomen. Waar is die zware straf dan?

De veroordeling moet nog.

Anastasia24

Berichten: 2728
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Meer dan 180 verwaarloosde dieren in beslag genomen in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 01:24

3 jaar, zwaar? De maximale gevangenis straf? Dat is niet ''zwaar''. Zoveel levens, incl de dode dieren, en dat terwijl het al bekend was. Weer veel te laat ingegrepen.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 09:16

Ik vind het toch al een rechtvaardig gevoel geven dat je er voor 'naar t gevang' gestuurd kunt worden.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Meer dan 180 verwaarloosde dieren in beslag genomen in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 10:06

Al 4x???

WTF!!!!

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Meer dan 180 verwaarloosde dieren in beslag genomen in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 10:13

De beste optie is dat zo iemand een houdverbod krijgt...

Waardeloos dat het zo lang moet duren, dat komt imo omdat dieren nog niet goed genoeg beschermd worden door de wet.

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Meer dan 180 verwaarloosde dieren in beslag genomen in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 12:48

Ik denk dat een houdverbod totaal niet helpt bij dit soort mensen, dat ze dan gewoon illegaal toch weer dieren stiekem ergens gaan houden. Ik denk inderdaad een boete van 8 miljoen of gevangenisstraf (al mag het van mij veel meer dan 3 jaar zijn) een betere straf is. Zulke mensen moet je alles afpakken wat ze lief is en dat lijkt mij hier dus haar geld en haar vrijheid, maar ik zou ook, als koningshuis, alle connecties met haar verbreken en haar de titel van 'gravin' ontzeggen.
Dan kom je een beetje in de buurt van wat ik zo iemand zou wensen... Een heel klein beetje maar...

Morganlefay

Berichten: 8711
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Meer dan 180 verwaarloosde dieren in beslag genomen in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 14:39

Een hoarder heeft gewoon een psychisch probleem en daar hoort straffen niet bij maar GGZ.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 19:57

Nou ik zou zeggen 3 jaar vast. Hoef je in elk geval daar geen controles uit te voeren de eerste 3 jaar. Schandalig dit soort praktijken.