Onderzoek toont aan: vroeg castreren schaadt paard niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26561
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Onderzoek toont aan: vroeg castreren schaadt paard niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 22:49

Bokt nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Castratie van een hengst. Foto: Bokker Gillyzidane/Bokt Wiki


Als je nadenkt over het laten castreren van je hengst, dan komen vanzelf een aantal vragen. Op welke leeftijd laat je dit doen? En heeft het gevolgen als je een paard op jonge leeftijd al laat castreren? Onderzoekers hebben nu het verlossende antwoord: ook als je een hengst op jonge leeftijd laat castreren, schaadt dit hem niet.

Normaal gesproken worden hengstjes geslachtsrijp als ze rond de 18 maanden oud zijn. Omdat niet elke hengst wordt ingezet voor de fokkerij, komt al snel het onderwerp castratie aan bod. In de regel wordt dit gedaan als een paard tussen de 18 maanden en twee jaar oud is. Maar wat als een hengst al vroeger wordt gecastreerd, wellicht al zo’n drie dagen na de geboorte? Heeft dat gevolgen voor zijn gezondheid en lichamelijke ontwikkeling? Gaan zij zich anders gedragen? Onderzoekers van de Universiteit van Caen in Normandië, de Universiteit van Luik in België en de Franse agentschap voor landbouwwetenschappen (INRAE) gingen met deze vraag aan de slag. “Er zijn tot op heden nog geen studies die zich richten op de effecten van vroege castratie op het osteoarticulaire metabolisme. Daarom hebben we geprobeerd om vroege castratie bij paarden (drie dagen na de geboorte) te vergelijken met traditionele castratie (op de leeftijd van 18 maanden)”, zo vertellen de onderzoekers.

Geen onderscheid in temperament
De studie werd uitgevoerd met 22 mannelijke Welshpony’s. De ene helft werd met drie dagen gecastreerd, de andere helft pas toen ze 18 maanden oud waren. Vanaf de geboorte werden de dieren gewogen en werden de lichaamsmaten bijgehouden. Tot aan een leeftijd van 8 maanden gebeurde dit maandelijks, daarna gebeurde dit elke twee maanden, totdat ze twee jaar oud waren. Bij de paarden tussen twee en drie jaar oud werd dit elke zes maanden gedaan. Toen de paarden één en drie jaar oud waren, werden er ook gedrags- en temperamentstesten afgenomen.

De eerste evaluaties, die in het voorjaar gepubliceerd werden, lieten al een opmerkelijk beeld zien: tussen de twee testgroepen bleek namelijk geen verschil te zitten. In zowel de fysieke ontwikkeling vanaf de geboorte tot een leeftijd van 40 maanden, maar ook in het temperament en gedrag, bleken er geen verschillen te zijn. De vroege castratie had de dieren dus op geen enkele manier schade toegebracht.

Geen verdere neveneffecten
Intussen is er nog verder onderzoek gedaan. Bij beide groepen werd gekeken naar de testosteron- en oestradiolwaarden, totdat de paarden 33 maanden oud waren. Testosteron is het belangrijkste geslachtshormoon bij mannen, terwijl oestradiol een vorm van oestrogeen is, een vrouwelijk geslachtshormoon dat veel processen in het lichaam reguleert. De onderzoekers vertellen hierover: "met betrekking tot het osteoarticulaire metabolisme had een tekort aan steroïdhormonen, als gevolg van vroegtijdige castratie, geen waarneembaar effect op de biomarker-niveaus met betrekking tot bot- en kraakbeenmetabolisme. Maar ook niet op biomarkers die geassocieerd worden met osteoartritis en ontsteking. Dit toonde aan "dat vroege castratie de homeostase van bot en kraakbeen niet verstoort."

Hun conclusie is dan ook dat er geen reden is om een hengst niet vroeg te castreren. Dit wordt ook bevestigd door het feit dat er geen complicaties, gerelateerd aan de ingreep, zijn geweest, maar ook niet in hun gedrag, de bouw en de vorm van de paarden en hun osteoarticulaire metabolisme.

Het volledige onderzoeksverslag is hier te lezen. Dit is wel in het Engels.

Gebruikte bronnen:

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:59

Dus in principe is het dus een fabeltje dat een vroeg gecastreerde groter wordt dan een later gecastreerde ivm sluiten van de groeischijven door de hormonen?
Uiteindelijk is de grootte die een dier krijgt genetisch bepaald, toch?

Hutcherson

Berichten: 7424
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Onderzoek toont aan: vroeg castreren schaadt paard niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:36

Het is bekeken tot 33 maanden. Dan is een paard nog geen drie. Temperament lijkt me erg subjectief, hoe meet je dat?
De ene groep dieren werd gecastreerd met 3 dagen (!!) en de andere toen ze 1,5 jaar waren???
Normaliter is de vraag of 1-1,5 jaar te vroeg is tegenover 2,5-3 jaar.
Ik heb die van mij laten castreren met 2,5 en 3 jaar.
Geen haar op mn hoofd die met een drie dagen oud dier denkt: goh hak die ballen er maar af.

Ik ben juist geïnteresseerd of het verschil maakt tussen castreren met 1,5 of met 3.

Cioccolato

Berichten: 6649
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Onderzoek toont aan: vroeg castreren schaadt paard niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:42

Ik dacht vroeg castreren, dit gaat over 1 jarige hengsten.. maar 3 dagen. Lijkt me wel makkelijk maar ik vind 1 jaar prima :')

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Onderzoek toont aan: vroeg castreren schaadt paard niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 00:10

Bij quarters in America doen ze het toch heel snel na de geboorte al? Denk dat daar nogal veel kritiek op was en dat ze daarom dit onderzoek deden?

Hutcherson

Berichten: 7424
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Onderzoek toont aan: vroeg castreren schaadt paard niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 00:43

Maar doe dan onderzoek naar verschillen tussen 3 dagen en 3 jaar. Dat vind ik een beter idee geven dan 3 dagen en nog geen 1,5 jaar.
Ik vind 1,5 jaar alsnog veel te jong.

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Onderzoek toont aan: vroeg castreren schaadt paard niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 00:50

Ik zou ook wel graag de resultaten willen weten over langere periode, dus niet tot maar 33 maanden, maar tot 6 of 8 jaar oud.

LaDonna75

Berichten: 2189
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 00:58

Hutcherson schreef:
Ik vind 1,5 jaar alsnog veel te jong.

Dat vind jij, maar dit onderzoek vindt dat dus niet ;)

Ik vind dit onderzoek in die zin goed, dat al die argumenten om hengsten tot ver na hun 3e hengst te laten want “beter voor van alles” van tafel worden geveegd, het heeft geen invloed op de ontwikkeling. Dus geen mogelijke dekhengst, dan de ballen er af.

Hutcherson

Berichten: 7424
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Onderzoek toont aan: vroeg castreren schaadt paard niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 01:27

Je kunt dit onderzoek niet beoordelen op kwaliteit. Is er een double blind, welke biases zijn er? Welke dieren zijn hiervoor gekozen, hoe werden die gehouden, hoe zit het genetisch, wat is dat met 'temperament' hoe is dat getest/gescoord?

Hier valt weinig zinnigs over te zeggen. Leuk testje wat ze gedaan hebben maar niet echt noemenswaardig staaltje onderzoek.

leeslampje

Berichten: 1128
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 02:40

Hutcherson schreef:
Je kunt dit onderzoek niet beoordelen op kwaliteit. Is er een double blind, welke biases zijn er? Welke dieren zijn hiervoor gekozen, hoe werden die gehouden, hoe zit het genetisch, wat is dat met 'temperament' hoe is dat getest/gescoord?

Hier valt weinig zinnigs over te zeggen. Leuk testje wat ze gedaan hebben maar niet echt noemenswaardig staaltje onderzoek.

In het onderzoek staat daar wel het een ander over uitgelegd. En het is gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift, lijkt me dat het dan in ieder geval kritisch peer reviewed is?

Dat je liever een onderzoek had gezien met andere vergelijking, maakt niet dat dit onderzoek meteen onzin is toch?

LaDonna75

Berichten: 2189
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Onderzoek toont aan: vroeg castreren schaadt paard niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 09:10

Eens leeslampje. Daarnaast is wel beschreven welke onderzoeksgroep is gekozen en ook over de methode enz. Ik geef toe dat ik het artikel niet diep doorgezaagd heb maar gescreend heb gelezen en leek me best degelijk van opzet. Dubbelblind gerandomiseerd is nogal lastig met dit soort onderzoeken.

callippo

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Onderzoek toont aan: vroeg castreren schaadt paard niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 09:43

Op 3 dagen al laten castreren is wel heel vroeg.

Ik zie voordelen aan jong castreren (makkelijker in omgang, minder risico op complicaties, hengstveulen kan in de kudde blijven en langer bij de moeder).

Ik zou ook graag een onderzoek zien waarin "jonger dan 1 jaar" wordt vergeleken met de in Nederland meer gebruikelijke leeftijd 2,5-3 jaar. En dan de paarden volgen tot ze echt helemaal uitgegroeid zijn.

EllyC

Berichten: 8142
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Onderzoek toont aan: vroeg castreren schaadt paard niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 09:53

Jee, hier moet ik even over nadeken. Dacht inderdaad bij vroeg aan 1 a 1,5 jaar.
Bij mij zit nog in mijn hoofd rond 3 jaar castreren als normaal maar las ook dat de castratie staand dan al weer grotere risico's met zich meebrengt.

Met 3 dagen, dan zijn de testikels nog niet ingedaald dus dan heb je altijd een tafelcastratie? Hoe zit dat dan met de kosten? Doet elke DA dit? Kan me voorstellen dat dit ook in de veterianaire wereld even wennen is.

Van de week het onderzoeksrapport maar een bestuderen. In ieder geval interessant.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Onderzoek toont aan: vroeg castreren schaadt paard niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:19

3 dagen lijkt mij ook heel erg link eigenlijk..veulen is pas net geboren en heeft nog geen volledige weerstand. Dacht ook dat ze dan nog niet ingedaald zijn.

Maar fijn dat het verder geen effecten en of gevolgen heeft wbt hormonale ontwikkeling en bescherming.

Popstra
Berichten: 13833
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Onderzoek toont aan: vroeg castreren schaadt paard niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:29

Ik vind 3 dagen ook dubieus

callippo

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:20

Elisa2 schreef:
3 dagen lijkt mij ook heel erg link eigenlijk..veulen is pas net geboren en heeft nog geen volledige weerstand. Dacht ook dat ze dan nog niet ingedaald zijn.


Nou, dat dus.
Mijn veulen moest echt eerst de volledige tetanus vaccinaties hebben gehad, voordat de DA hem wilde castreren (en aangezien de eerste met 6 maanden wordt gegeven, kon hij toen nog niet gecastreerd worden)

blokfluit
Berichten: 87
Geregistreerd: 11-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:43

Vroeger werden jongetjes met een mooie stem gecastreerd voordat ze de baard in de keel kregen. Zo rond de 12 jaar. Deze castraten werden over de 2 meter lang. Eunuchen waren ook allemaal heel groot.
Bij dit onderzoek bij paarden zijn met 3 dagen gecastreerden vergeleken met ongeveer met 1,5 jaringen gecastreerden. Ik snap wel dat dit qua groei naywelijks verschil uitmaakt. Castratie met 1,5 jaar is nog steeds vroeg.
Hengsten zijn als ze ongeveer 5 jaar zijn uitgegroeid, de groeischijven zijn dan gesloten. Vroeg gecastreerden groeien nog wel door tot ze 7 jaar zijn.
Het onderzoek heeft naar mijn mening niet lang genoeg geduurd.

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:48

Vroegah reed ik bij een stal en die liet alle paarden castreren in het voorjaar dat ze 1 waren.
Dit ivm makkelijk overal in de groep kunnen plaatsen.
Dat zijn allemaal mooie sportpaarden geworden met een stokmaat die in de lijn der verwachting lag gezien de ouders.

Ik heb zelf maar 2 hengsten gehad, ook met 1 jaar gecastreerd en ook geen ielige hoge dieren geworden.

Natuurlijk wel weer wat anders dan 3 dagen, dat kennen wij hier in Nederland niet.
Dus dit onderzoek is voor ons niet heel veel zeggend denk ik dan.

Overigens werd alles liggend in de wei gecastreerd.
Staand zou ik nooit willen, heb dat 2 keer mis zien gaan vroeger bij een castreur en dat is een hel om te zien en einde paard.

Sabbientje

Berichten: 4716
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:56

DuoPenotti schreef:
Staand zou ik nooit willen, heb dat 2 keer mis zien gaan vroeger bij een castreur en dat is een hel om te zien en einde paard.

De opfok waar mijn paard stond, deed altijd alles staand castreren.
Daar hadden hun de beste ervaring mee.
Dus wij zijn daar gewoon in meegegaan.

Al is die van ons 1 jaar eerder gecastreerd dan de rest van de kudde. Meneer had iets te veel oog voor de vrouwtjes toen hij 1,5 was. :')
De rest is met 2,5 gecastreerd.

Ragdollcat
Berichten: 14681
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:59

blokfluit schreef:
Vroeger werden jongetjes met een mooie stem gecastreerd voordat ze de baard in de keel kregen. Zo rond de 12 jaar. Deze castraten werden over de 2 meter lang. Eunuchen waren ook allemaal heel groot.
Bij dit onderzoek bij paarden zijn met 3 dagen gecastreerden vergeleken met ongeveer met 1,5 jaringen gecastreerden. Ik snap wel dat dit qua groei naywelijks verschil uitmaakt. Castratie met 1,5 jaar is nog steeds vroeg.
Hengsten zijn als ze ongeveer 5 jaar zijn uitgegroeid, de groeischijven zijn dan gesloten. Vroeg gecastreerden groeien nog wel door tot ze 7 jaar zijn.
Het onderzoek heeft naar mijn mening niet lang genoeg geduurd.



Mee eens!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 14:38

blokfluit schreef:
Vroeger werden jongetjes met een mooie stem gecastreerd voordat ze de baard in de keel kregen. Zo rond de 12 jaar. Deze castraten werden over de 2 meter lang. Eunuchen waren ook allemaal heel groot.
Bij dit onderzoek bij paarden zijn met 3 dagen gecastreerden vergeleken met ongeveer met 1,5 jaringen gecastreerden. Ik snap wel dat dit qua groei naywelijks verschil uitmaakt. Castratie met 1,5 jaar is nog steeds vroeg.
Hengsten zijn als ze ongeveer 5 jaar zijn uitgegroeid, de groeischijven zijn dan gesloten. Vroeg gecastreerden groeien nog wel door tot ze 7 jaar zijn.
Het onderzoek heeft naar mijn mening niet lang genoeg geduurd.

Die castraten werden wel langer maar ze kregen ook zonder uitzondering vergroeiingen aan hun gewrichten. Als paarden dat niet krijgen kunnen we ze dus niet vergelijken met mensen in dit onderzoek.

Overigens wordt in het onderzoek spierontwikkeling niet meegenomen en die is echt beter als je ze later castreert.

Ibbel

Berichten: 49224
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 14:55

callippo schreef:
Op 3 dagen al laten castreren is wel heel vroeg.

Ik zie voordelen aan jong castreren (makkelijker in omgang, minder risico op complicaties, hengstveulen kan in de kudde blijven en langer bij de moeder).

Ik zou ook graag een onderzoek zien waarin "jonger dan 1 jaar" wordt vergeleken met de in Nederland meer gebruikelijke leeftijd 2,5-3 jaar. En dan de paarden volgen tot ze echt helemaal uitgegroeid zijn.


Het is bij wetenschappelijk onderzoek gebruikelijk dat je vergelijkt met 'de gouden standaard'. Dat is in dit geval castreren met 18 maanden. Wil je met een kleine steekproef (en bij onderzoek met paarden wil je dat, paarden zijn duur) tóch statistisch significante verschillen kunnen aantonen, moet je je te onderzoeken groep een zo groot mogelijk verschil laten hebben met de gouden standaard.
En dat is de reden om met castratie met 3 dagen te vergelijken, niet omdat je ooit met 3 dagen zou willen castreren. Je wilt gewoon een zo groot mogelijk verschil, zodat, áls er een verschil blijkt te zijn, je dat ook voldoende kunt aantonen.

Vandaar ook dat je met placebo-gecontroleerd onderzoek veel kleinere groepen nodig hebt dan met een onderzoek waarbij je nieuw middel A met 'gouden standaard' middel B vergelijkt, waarbij je verwacht dat het nieuwe middel misschien 10% beter werkt. Voordat je dat significant kunt aantonen, ben je wel wat patienten verder.

imaudy
Berichten: 5085
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 15:38

janderegelaa schreef:
blokfluit schreef:
Vroeger werden jongetjes met een mooie stem gecastreerd voordat ze de baard in de keel kregen. Zo rond de 12 jaar. Deze castraten werden over de 2 meter lang. Eunuchen waren ook allemaal heel groot.
Bij dit onderzoek bij paarden zijn met 3 dagen gecastreerden vergeleken met ongeveer met 1,5 jaringen gecastreerden. Ik snap wel dat dit qua groei naywelijks verschil uitmaakt. Castratie met 1,5 jaar is nog steeds vroeg.
Hengsten zijn als ze ongeveer 5 jaar zijn uitgegroeid, de groeischijven zijn dan gesloten. Vroeg gecastreerden groeien nog wel door tot ze 7 jaar zijn.
Het onderzoek heeft naar mijn mening niet lang genoeg geduurd.

Die castraten werden wel langer maar ze kregen ook zonder uitzondering vergroeiingen aan hun gewrichten. Als paarden dat niet krijgen kunnen we ze dus niet vergelijken met mensen in dit onderzoek.

Overigens wordt in het onderzoek spierontwikkeling niet meegenomen en die is echt beter als je ze later castreert.


Spierontwikkeling zou naar mijn idee beter zijn om mee te vergelijken.
Vroege castratie bij een bok (geiten) geeft een veel vrouwelijker uitzient dier dan als je niet castreert. Per diersoort afhankelijk lijkt het.
Ik heb mijn hengstje bewust na de 2 jaar laten castreren.

Lindsey_99
Berichten: 2520
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Onderzoek toont aan: vroeg castreren schaadt paard niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:08

Ik vind dat het gezond verstand ver te zoeken is als paarden (grote zoogdieren) die nog maar net geboren zijn gecastreerd of gesteriliseerd worden zonder dat daarvoor enige noodzaak is. Zodra er risico is op ongewenste bevruchting zijn er eerst nog wel wat andere mogelijkheden totdat de ingreep op een iets gevorderde leeftijd kan.
Bij knaagdieren ligt het wat anders, die zijn snel vruchtbaar, en dat zijn dan ook geen paarden of grote zoogdieren.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Onderzoek toont aan: vroeg castreren schaadt paard niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:44

Dit was de studie conclusie: Consequently, our research demonstrated that early castration does not disrupt bone and cartilage homeostasis.

Maw ze keken enkel naar deze factoren, die wel enorm relevant zijn omdat hormonen daar flinke invloed op kunnen hebben. Overal naar kijken zal onbetaalbaar zijn geweest. Met wat mazzel komen er de volgende 20 jaar follow-ups van deze studie. Want dat zou enorm interessant zijn.

Netjes gedaan nieuwsredactie, erg lastig om dit soort stukken te vertalen!