FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 16:51

nikkel schreef:
Veronica, jij wilt je gelijk hebben tegen alle natuurkundige wetten in. Wat jij gelooft, dat moet je helemaal zelf weten, maar de feiten zijn anders.


Nou nee, als jij een paard in de mond blokkeerd en naar voren drijft is het enige wat het kan doen zijn rug bollen. Dus hoofd en hals laag rug rond en achterhand laag er onder.
Dat wil men nou niet bepaald zien in de dressuur.

(Wij is de reining doen dat dan weer wel...)

Veronica2
Berichten: 2669
Geregistreerd: 26-08-13

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 16:58

Het is mooi dat Indian Rock zoveel verbetert de laatste tijd. Maar je zal maar op zo'n bink zitten zo aan het begin van het dekseizoen, dan moet je wel een potje kunnen sturen.

Popstra, daar willen we bij dressuur inderdaad vandaan blijven. Uiteraard begrens je wel met zit en hand, anders gaat iedereen met mach7 door de baan en dat willen we ook niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41655
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 17:04

Elisa2 schreef:
Veronica2 schreef:

Aan elke stang zitten 2 scharen, eentje links en eentje rechts. Elisa2 en ik hebben waarschijnlijk iets meer kennis van zaken en ook ervaring in het rijden van verschillende paarden met alle mogelijke optomingen. Het idee dat je een paard kan afknevelen en daarna door middel van spoorgebruik ergens doorheen kan drukken is echt volkomen fantasie. Er is echt geen paard op de wereld dat daar beter van gaat lopen, geen enkele.


Nou inderdaad, ik vind het vrij bijzonder wat ik lees.

Lepels ook nog nooit iets van gehoord, mijn kennis komt uit de praktijkervaring geleerd van Grand Prix ruiters zelf. Lijkt me wel dat die over het algemeen weten waar ze het over hebben. De kinketting begrenst in hoeverre de stang kan doorscharen. Natuurlijk heeft de kinketting ook een inwerking op de onderkaak, dat zeg ik al de hele tijd dat een stang meer inwerkt op het gehele hoofd.

Het hele mechanisme achter de kinketting, is dat het knevelt. Het staal in de mond is bepaald niet buigzaam.

Ga maar na wat er gebeurt wanneer de stangteugel aangenomen wordt.

Afbeelding
Misschien helpt dit het te visualiseren. Hoe strakker de kinketting, hoe sterker het kneveleffect en hoe harder de stang op de lagen en de tong inwerkt. De mond opendoen verlicht dan ook geen druk. Het bit zit immers tegen de kaak aan. Laat staan wanneer de neusriem ook nog eens aangesnoerd zit.

Zelfs met de ketting zo afgesteld dat het bit 45° maakt, heb je nog het kneveleffect. Mondstuk en ketting trekken naar elkaar toe wanneer de stangteugel aangenomen wordt.

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 17:45

Plus er ook druk van het kopstuk achter de oren komt wanneer de kin ketting tegen de kin zit

prompter

Berichten: 11156
Geregistreerd: 28-09-02

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 17:49

Ik heb er vroeger mee gereden, maar de eerste keer schrok ik echt van de enorme kracht die je met alleen een kriebel van je vinger overbracht naar die mond.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41655
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 17:50

Popstra schreef:
Plus er ook druk van het kopstuk achter de oren komt wanneer de kin ketting tegen de kin zit

Klopt, die druk komt er nog bovenop.

Zo klinkt de kandare meer als een martelwerktuig :'). Wat het ook is in bepaalde handen...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41655
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 17:53

prompter schreef:
Ik heb er vroeger mee gereden, maar de eerste keer schrok ik echt van de enorme kracht die je met alleen een kriebel van je vinger overbracht naar die mond.

Ik moest van mijn instructrice het bit op mijn arm leggen, kinketting onder m'n arm door vast en zij bewoog de stang naar achter. Dat was een goede bewustwording :').

BoktVerlaten
Berichten: 433
Geregistreerd: 29-10-21

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 17:56

Mijn instructeur vroeger, legde het gewone bit op je scheenbeen terwijl je zat ging dan achter je staan met teugels in zijn handen en liet de verschillen in teugeldruk voelen. Zal tegenwoord wel onder kindermishandeling vallen maar als toen 8 jarige is deze les me altijd bij gebleven.

prompter

Berichten: 11156
Geregistreerd: 28-09-02

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 18:12

Je scheenbeen is inderdaad een beetje vergelijkbaar met de lagen, omdat het bot daar direct onder de huid ligt. Mooie test voor alle stang gebruikers, probeer het eens uit op je scheenbeen met kinketting (en zonder).

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 18:52

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Nou inderdaad, ik vind het vrij bijzonder wat ik lees.

Lepels ook nog nooit iets van gehoord, mijn kennis komt uit de praktijkervaring geleerd van Grand Prix ruiters zelf. Lijkt me wel dat die over het algemeen weten waar ze het over hebben. De kinketting begrenst in hoeverre de stang kan doorscharen. Natuurlijk heeft de kinketting ook een inwerking op de onderkaak, dat zeg ik al de hele tijd dat een stang meer inwerkt op het gehele hoofd.

Het hele mechanisme achter de kinketting, is dat het knevelt. Het staal in de mond is bepaald niet buigzaam.

Ga maar na wat er gebeurt wanneer de stangteugel aangenomen wordt.

[ [url=m/Kvsj13.jpg]Afbeelding[/url] ]
Misschien helpt dit het te visualiseren. Hoe strakker de kinketting, hoe sterker het kneveleffect en hoe harder de stang op de lagen en de tong inwerkt. De mond opendoen verlicht dan ook geen druk. Het bit zit immers tegen de kaak aan. Laat staan wanneer de neusriem ook nog eens aangesnoerd zit.

Zelfs met de ketting zo afgesteld dat het bit 45° maakt, heb je nog het kneveleffect. Mondstuk en ketting trekken naar elkaar toe wanneer de stangteugel aangenomen wordt.



Nee, zo werkt het niet.

Heb echt veel met S&T gereden maar de kinketting is echt juist voor de begrenzing. Zoals ook uitgelegd wordt in de linkjes die ik gedeeld heb werkt een stang het grootste gedeelte in op het kopstuk.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 19:02

Dan ben ik wel benieuwd hoe je verklaard dat je juist met stang en trens zoveel ongemak in de monden ziet en blauwe tongen ook in de basissport.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41655
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 19:06

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

Het hele mechanisme achter de kinketting, is dat het knevelt. Het staal in de mond is bepaald niet buigzaam.

Ga maar na wat er gebeurt wanneer de stangteugel aangenomen wordt.

[ [url=m/Kvsj13.jpg]Afbeelding[/url] ]
Misschien helpt dit het te visualiseren. Hoe strakker de kinketting, hoe sterker het kneveleffect en hoe harder de stang op de lagen en de tong inwerkt. De mond opendoen verlicht dan ook geen druk. Het bit zit immers tegen de kaak aan. Laat staan wanneer de neusriem ook nog eens aangesnoerd zit.

Zelfs met de ketting zo afgesteld dat het bit 45° maakt, heb je nog het kneveleffect. Mondstuk en ketting trekken naar elkaar toe wanneer de stangteugel aangenomen wordt.



Nee, zo werkt het niet.

Heb echt veel met S&T gereden maar de kinketting is echt juist voor de begrenzing. Zoals ook uitgelegd wordt in de linkjes die ik gedeeld heb werkt een stang het grootste gedeelte in op het kopstuk.

Zo werkt het wel. Dat is echt basis natuurkunde :).

Dat de kinketting begrenst, maakt niet dat het niet nog een andere werking kan hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41655
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 19:24

Afbeelding

Nog maar een keer. Die ketting is onderhevig aan de hefboomwerking van het bit. De overbrenging is kracht maal arm. Zeg dat de arm van L1 tov L2 1:2 is. Een kracht van 50kg op L2 heeft dan een overbrenging van 100kg op L1. Die ketting wordt door die hefboom strakker getrokken, dus levert ook 100 kg druk. Dat is de definitie van hefboom. En omdat het mondstuk vast ligt in de mond, levert de hefboomwerking van de ketting dus een kneveleffect.

Toevoeging: omdat het kandarebit natuurlijk ook aan een bakstuk vastzit, is de druk evenredig verdeeld tussen kopstuk en kinketting. Dus 50 kg achter de oren en 50 kg in de kin.

(Gewichten zijn groter gemaakt voor de duidelijkheid, mag hopen dat niemand zoveel druk uitoefent.)

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 19:54

San87 bedankt voor de uitstekende uitleg.

prompter

Berichten: 11156
Geregistreerd: 28-09-02

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 19:58

Toch gaven de proeven met teugeldrukmeters wel hoge krachten aan, veel meer kilo's dan ik had gedacht (en ja, ook al met een trens, maar de stang was nog hoger).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41655
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 19:59

prompter schreef:
Toch gaven de proeven met teugeldrukmeters wel hoge krachten aan, veel meer kilo's dan ik had gedacht (en ja, ook al met een trens, maar de stang was nog hoger).

Heb je daar een artikel van? Ben wel benieuwd.


nikkel schreef:
San87 bedankt voor de uitstekende uitleg.

Graag gedaan +:)+.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 20:03

Uiteindelijk is het effect, dat de bloedsomloop vermindert en daardoor geen zuurstof word aangevoerd, vandaar de kleur.

prompter

Berichten: 11156
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 20:05

Het Duitse Cavallo (daar had ik een abonnement op) heeft veel van die tests gedaan. Bij zeer fijn contact was dat maximaal 2 kilo, de gemiddelde ruiter zat op 4-8 kilo en bij "Sportprofi's" (al heb ik niet meer helder voor de geest hoe dit gemeten werd) tot zo'n 15 kilo op beide zijden! Mocht ik in de stapel het artikel nog eens tegen komen, zal ik het inscannen.

Edit; ook dubbele longe gaf vrij grote drukwaarden kan ik me herinneren.
Laatst bijgewerkt door prompter op 30-03-24 20:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 20:05

Denken jullie dan werkelijk dat een stang zonder de begrenzing van een kinketting vriendelijker zal zijn?

prompter

Berichten: 11156
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 20:08

Nee natuurlijk niet, maar dan is de druk volkomen anders en knel je eerder het kopstuk af in plaats van de tong.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41655
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 20:13

nikkel schreef:
Uiteindelijk is het effect, dat de bloedsomloop vermindert en daardoor geen zuurstof word aangevoerd, vandaar de kleur.

nikkel schreef:
Uiteindelijk is het effect, dat de bloedsomloop vermindert en daardoor geen zuurstof word aangevoerd, vandaar de kleur.

Als je met teveel druk rijdt, inderdaad :j.

Dat zie je op de foto in de OP ook terug, het mondstuk in combinatie met de ketting drukken de tong helemaal vast.

Elisa2 schreef:
Denken jullie dan werkelijk dat een stang zonder de begrenzing van een kinketting vriendelijker zal zijn?


Dat zegt niemand toch? Als er geen ketting is komt de volledige druk achter de oren te liggen. Dat wil je ook niet. Maar je kunt niet ontkennen dat de ketting evenveel druk uitoefent als het kopstuk, en dus een knijpeffect heeft, dat is basis natuurkunde, en dat wilde er bij jou niet in.

prompter schreef:
Het Duitse Cavallo (daar had ik een abonnement op) heeft veel van die tests gedaan. Bij zeer fijn contact was dat maximaal 2 kilo, de gemiddelde ruiter zat op 4-8 kilo en bij "Sportprofi's" (al heb ik niet meer helder voor de geest hoe dit gemeten werd) tot zo'n 15 kilo op beide zijden! Mocht ik in de stapel het artikel nog eens tegen komen, zal ik het inscannen.

Edit; ook dubbele longe gaf vrij grote drukwaarden kan ik me herinneren.


15 kilo per hand dus, als ik het goed lees? Dat is 30 kilo in totaal, dus 30 kilo in de mond en 30 kilo achter de oren. Poeh.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 20:34

Wat ik al eerder schreef: de optoming, het krachtgebruik op het bit en het gebruik van de sporen. Daar blijf ik bij. De persoon op de betreffende foto, heeft gewoon een paar zeer harde handen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41655
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 20:36

nikkel schreef:
Wat ik al eerder schreef: de optoming, het krachtgebruik op het bit en het gebruik van de sporen. Daar blijf ik bij. De persoon op de betreffende foto, heeft gewoon een paar zeer harde handen.

Wetende hoe de drukverdeling van de S&T werkt, het paard nog pijnlijkere mond en nek.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 20:44

San, daar heb je helemaal gelijk in.

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 21:12

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb nergens gezegd dat de kinketting niet in werkt. De kinketting werkt alleen niet als een kneveleffect zoals hier beweerd wordt. Bovenstaande geeft duidelijk uitleg over hoe het wel werkt.