[VIDEO]Legendary Lane: Aktion

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14100
Geregistreerd: 20-04-16

[VIDEO]Legendary Lane: Aktion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-24 22:28

KWPN.nl
Fokkerij

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


In de nieuwe aflevering van de serie 'Legendary Lane' is de stempelhengst Aktion te zien. Deze aflevering is te bekijken op KWPN.tv. In Harkstede werd op 5 mei 1982 een hengstenveulen geboren. Het hengstenveulen kreeg de naam Aktion en is de zoon van de hengst Pion, waar hij ook zijn mooie schimmelkleur aan te danken heeft.

Aktion (Pion uit Ohnegleichen keur pref prest van Akteur, fokker B. Ridder uit Harkstede) was aan het begin van het verrichtingsonderzoek in 1985 nog behoorlijk groen. Hij was echter al een zeer sterke hengst en had veel zelfhouding en front. Ook werd hij al snel beschreven als een evenwichtige, eerlijke, vriendelijke hengst met een goed humeur. Met zijn geweldige uitstraling en zijn huizenhoge piaffe en passage was Aktion een echte blikvanger in de kür op muziek. In de fokkerij liet hij een heel aantal Grand Prix-paarden na, zoals Feliki van Madeleine Witte-Vrees en Finesse van Marian Dorresteijn. We zien hem ook in de moederlijn van de KWPN-hengst Grand Galaxy Win (v.Apache) en uit de recent naar Amerika verkocht Helix, waar Adrienne Lyle binnenkort mee debuteert.

De KWPN-fokkers behoren al jarenlang tot de beste fokkers van de wereld. Dat doen zij door hun eigen filosofie te volgen en hun zorgvuldig opgebouwde stammen steeds weer aan te paren met de beste hengsten. In de serie ‘Legendary Lane’ worden verschillende KWPN-stempelhengsten nog eens voor het voetlicht gehaald. Want wie zijn nou deze grootheden die de basis legden voor de Nederlandse fokkerij? Je bekijkt de serie op KWPN.tv.


Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Elisa2

Berichten: 37315
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VIDEO]Legendary Lane: Aktion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 09:42

Geweldige hengst! Jammer dat er nog zo weinig bloed van is in de fokkerij.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 09:50

Die herinner ik me zeker nog.
Prachtige verschijning in de ring.

Met een prachtig karakter, lees ik.
Dat was niet alle Pion nakomelingen gegeven.

Mijn Pions karakter was best gecompliceerd. Mensen wezen dan vaak naar Pion.

Elisa2

Berichten: 37315
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VIDEO]Legendary Lane: Aktion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 09:50

Klopt, achter Pion zat Abgarxx en die kon hele echt bijzondere karakters doorgeven haha.

Eigenlijk wel bijzonder dat Aktion een goed karakter had met Amor er ook nog zo dichtbij.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [VIDEO]Legendary Lane: Aktion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 13:37

Ik heb een Transvaal dochter gehad en dat was in het begin bloed, zweet en tranen om mee te rijden. Niet dat ze echt gemeen deed. Door schade ondervonden dat ze absoluut geen haver mocht krijgen want dan werd ze zo heet dat ze niet houdbaar was. Op het laatst kon ik echter lezen en schrijven met haar. Veel geleerd met dat paard. Ze was ook super slim. Leerde je haar iets af wat niet mocht had ze 14 dagen later wel iets anders uitgevonden.

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 15:01

Elisa2 schreef:
Klopt, achter Pion zat Abgarxx en die kon hele echt bijzondere karakters doorgeven haha.

Eigenlijk wel bijzonder dat Aktion een goed karakter had met Amor er ook nog zo dichtbij.


Hier verschillende keren bijna verongelukt met een Pion * Doruto * Epigoon merrie. Wat een karakter; als je die zou beschrijven, moet je haar drievoudig binnenstebuiten laten keren door tenminste 3 gerenommeerde klinieken. Later wel hengstenmoeder geworden trouwens, dat ukkie.

xPabloBokt

Berichten: 9446
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: [VIDEO]Legendary Lane: Aktion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 15:12

Ik rij in de lessen zo goed als vast een Glock's Tango (v. Jazz) x Aktion merrie. Enorm werkwillig en intelligent dier, kan echt van haar genieten. Die heeft dan wel echt het karakter van Aktion meegekregen als ik het zo lees. Iets kijkerig maar vertrouwt wel op je. Met bezig houden en voorwaarts werken is er al veel opgelost.

Leuk om te zien dit!