Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elegance_

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OleJon
Berichten: 2511
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 17:22

Laatst bijgewerkt door OleJon op 08-04-24 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 17:27

anjali schreef:
tienus63 schreef:
En dat is de achterliggende gedachte!

Zo is het volgens mij inderdaad.Dat zit er achter, dat alle boeren met buitenlopende dieren en alle hobby-weidedieren wegmoeten vanwege zogenaamde stikstofuitstoting. Weg ermee dus en dan kan al dat land ingepikt( "uitgekocht" noemen ze dat) worden om vol te bouwen. Echt niet voor "de natuur" hoor, trap daar niet in. En nadat dat alles is volgebouwd zullen ze de wolven wel gaan bestrijden want die hebben hun werk dan gedaan. En in dat nieuwe bebouwde gebied krijgen de bewoners daar overlast en die worden dan wel gehoord.

Eh. Vestiging wolf = natura2000 gebied = stikstof uitstoot naar 0 en dus juist geen huizenbouw etc. daar.

Jenara

Berichten: 1580
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 17:29

OleJon schreef:
Hebben jullie hier onderbouwing voor en serieuze bewijzen of zakken we nu af naar allerlei complot theorieën ?


Staat gewoon op Google

https://www.vee-en-gewas.nl/artikel/251 ... 00-gebied/[/quote]

'gewoon op google' is geen garantie op geverifiëerde bronnen. Dat geldt trouwens voor alle artikels/bronnen die hier gedeeld worden. En een rondje googlen staat niet gelijk aan degelijk onderzoek doen.
Of dat nu rond het thema wolf en eender welk ander thema is, echte onderbouwing en onderzoek is iets helemaal anders dan opiniestukjes op het internet.

Ik ben verder onvoldoende ingelezen over het probleem wolf om hier echt een onderbouwde mening over te kunnen vormen, maar dit moest me toch even van het hart.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 17:33

OleJon schreef:
Hebben jullie hier onderbouwing voor en serieuze bewijzen of zakken we nu af naar allerlei complot theorieën ?


Staat gewoon op Google

https://www.vee-en-gewas.nl/artikel/251 ... 00-gebied/

https://www.jagersvereniging.nl/nieuws/ ... -veldpost/[/quote]
Ik heb het kaartje bij de eerste link bekeken. Nou ze zijn dus BEPAALD NIET zeldzaam of bijna uitgestorven! Integendeel, zo te zien stikt het ervan en kun je rustig van een wolvenplaag spreken.En ze mogen dus zonder tegenwerking alles overnemen.

josien_m_
Berichten: 2426
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 17:37

Los van alle bedoelingen of toegeschreven bedoelingen: Wat hebben sommigen toch tegen het bouwen van huizen? Vind je niet dat alle mensen ergens mogen wonen of zo? dat begrijp ik niet. Ik vind het natuurlijk wel jammer en houd liever alle ruimte open, maar ik snap wel dat zoiets met de huidige aantallen mensen niet mogelijk is.

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 17:47

Kendra schreef:
Zoek even het verhaal van Wolvin GW2090f ....
Voorde abonnees:
https://dvhn.nl/drenthe/westerveld/Wolv ... 05708.html

Eind vorig jaar stond de teller op 246.
Er is iets tussen '100% beschermen' en 'alles afschieten'.

Je zou bv deze wolvin, waarvan bekend is dat zij en haar familie in Duitsland een zelfde spoor van dode schapen achter hebben gelaten, kunnen afschieten. Dat is gericht beheer en ik zie werkelijk geen enkele reden omdat niet te doen...



Ik hoorde of las en geen idee of het klopt, dat enkel de alfa vrouw in het roedel jongen krijgt. En dat wanneer je haar er tussen uit neemt, de andere vrouwtjes welpen gaan krijgen en zodoende dan het aantal verveelvoudigd. Of het klopt weet ik niet, maar heb het ergens gelezen iig.

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 17:50

josien_m_ schreef:
Los van alle bedoelingen of toegeschreven bedoelingen: Wat hebben sommigen toch tegen het bouwen van huizen? Vind je niet dat alle mensen ergens mogen wonen of zo? dat begrijp ik niet. Ik vind het natuurlijk wel jammer en houd liever alle ruimte open, maar ik snap wel dat zoiets met de huidige aantallen mensen niet mogelijk is.


Nee hoor, vind enkel dat er al teveel mensen zijn :(

OleJon
Berichten: 2511
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 17:52

Jenara schreef:
OleJon schreef:
Hebben jullie hier onderbouwing voor en serieuze bewijzen of zakken we nu af naar allerlei complot theorieën ?


Staat gewoon op Google

https://www.vee-en-gewas.nl/artikel/251 ... 00-gebied/


'gewoon op google' is geen garantie op geverifiëerde bronnen. Dat geldt trouwens voor alle artikels/bronnen die hier gedeeld worden. En een rondje googlen staat niet gelijk aan degelijk onderzoek doen.
Of dat nu rond het thema wolf en eender welk ander thema is, echte onderbouwing en onderzoek is iets helemaal anders dan opiniestukjes op het internet.

Ik ben verder onvoldoende ingelezen over het probleem wolf om hier echt een onderbouwde mening over te kunnen vormen, maar dit moest me toch even van het hart.[/quote]

Vee en gewas is een betrouwbare bron. Is een informatieblad voor de Argrarische sector en akkerbouw.

josien_m_
Berichten: 2426
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 17:56

Wintu schreef:
josien_m_ schreef:
Los van alle bedoelingen of toegeschreven bedoelingen: Wat hebben sommigen toch tegen het bouwen van huizen? Vind je niet dat alle mensen ergens mogen wonen of zo? dat begrijp ik niet. Ik vind het natuurlijk wel jammer en houd liever alle ruimte open, maar ik snap wel dat zoiets met de huidige aantallen mensen niet mogelijk is.


Nee hoor, vind enkel dat er al teveel mensen zijn :(


Tja... die zijn ook ernstig beschermd en mag je niet verjagen of doden :o

tienus63

Berichten: 12147
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 17:57

Ik heb niets tegen woningbouw, jongeren kunnen nauwelijks aan woonruimte komen.
Gelukkig zijn sommige gemeenten nu iets gemakkelijker met splitsen van woningen of bedrijfsgebouw ombouwen tot geschikte woonruimte voor jongeren of juist ouderen.

Maar we kennen allemaal het verhaal van Schiphol; die heeft stikstofruimte nodig om te kunnen blijven vliegen.
Dus de stikstof van de boeren die ze opgekocht hebben wordt niet gereduceerd, die wordt op een andere plek ingezet. Of voor infrastructuur, woningbouw. Maar die groene landbouw stikstof wordt omgekat naar grijze stikstof.
Per saldo veranderd er dus niet.
Alleen mag een boer minder koeien, schapen, paarden houden op zijn grond per ha.

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 18:09

Besef wel goed dat huizenbouw ten koste van landbouwgrond een probleem kan zijn in de toekomst qua eigen veilig, voldoende voedsel produceren.

tienus63

Berichten: 12147
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 18:12

Dat hebben de boeren dondersgoed in de gaten.

Momenteel is er weer akkefietje met verboden bestrijdingsmiddelen op fruit wat in Marokko geteeld wordt.

pien_2010

Berichten: 43682
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 18:29

Wintu schreef:
Kendra schreef:
Zoek even het verhaal van Wolvin GW2090f ....
Voorde abonnees:
https://dvhn.nl/drenthe/westerveld/Wolv ... 05708.html

Eind vorig jaar stond de teller op 246.
Er is iets tussen '100% beschermen' en 'alles afschieten'.

Je zou bv deze wolvin, waarvan bekend is dat zij en haar familie in Duitsland een zelfde spoor van dode schapen achter hebben gelaten, kunnen afschieten. Dat is gericht beheer en ik zie werkelijk geen enkele reden omdat niet te doen...



Ik hoorde of las en geen idee of het klopt, dat enkel de alfa vrouw in het roedel jongen krijgt. En dat wanneer je haar er tussen uit neemt, de andere vrouwtjes welpen gaan krijgen en zodoende dan het aantal verveelvoudigd. Of het klopt weet ik niet, maar heb het ergens gelezen iig.


Dit verhaal ken ik van de vos. Wellicht dat dit ook zo is bij de wolf. Weet ik dus niet.

Popstra
Berichten: 13830
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 18:35

Als je ziet wat er hier in zeer korte tijd aan woonwijken zijn gebouwd op ja, groene weides dan vind ik dat best treurig. Gemeentes worden met elkaar verbonden en dat groen komt nooit meer terug...

Maar goed, iedereen moet een dak boven zijn hoofd uiteraard.

Elisa2

Berichten: 37544
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 18:47

Maar dat hoeft niet allemaal in Nederland.. die een van de beste landbouw gronden heeft.

Raineri
Berichten: 6277
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 18:58

tienus63 schreef:
Ik heb niets tegen woningbouw, jongeren kunnen nauwelijks aan woonruimte komen.
Gelukkig zijn sommige gemeenten nu iets gemakkelijker met splitsen van woningen of bedrijfsgebouw ombouwen tot geschikte woonruimte voor jongeren of juist ouderen.

Maar we kennen allemaal het verhaal van Schiphol; die heeft stikstofruimte nodig om te kunnen blijven vliegen.
Dus de stikstof van de boeren die ze opgekocht hebben wordt niet gereduceerd, die wordt op een andere plek ingezet. Of voor infrastructuur, woningbouw. Maar die groene landbouw stikstof wordt omgekat naar grijze stikstof.
Per saldo veranderd er dus niet.
Alleen mag een boer minder koeien, schapen, paarden houden op zijn grond per ha.



Hmm dit is wel een beetje een gekke uitspraak. Er bestaat geen groene of grijze stikstof. Zowel stikstofoxiden als ammoniak zijn schadelijk en verstoren de stikstofcyclus.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110789
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 19:06

Wintu schreef:
josien_m_ schreef:
Los van alle bedoelingen of toegeschreven bedoelingen: Wat hebben sommigen toch tegen het bouwen van huizen? Vind je niet dat alle mensen ergens mogen wonen of zo? dat begrijp ik niet. Ik vind het natuurlijk wel jammer en houd liever alle ruimte open, maar ik snap wel dat zoiets met de huidige aantallen mensen niet mogelijk is.


Nee hoor, vind enkel dat er al teveel mensen zijn :(


Nou idd dat dus. We zijn echt mega overbevolkt.

rien10
Berichten: 14767
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 19:17

Dus dan hoeven degenen die er nu zijn niet prettig te wonen? Of überhaupt bij hun ouders vandaan kunnen?

rien10
Berichten: 14767
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 19:18

Elisa2 schreef:
Maar dat hoeft niet allemaal in Nederland.. die een van de beste landbouw gronden heeft.

Dus de jongelui uit -pak 'm beet- Rotterdam, moeten dan maar naar Verweggistan?

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 19:19

Hier wordt stikstof opgekocht van boeren om er een Griekse zuivelfabriek van op te zetten.

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 19:21

rien10 schreef:
Dus dan hoeven degenen die er nu zijn niet prettig te wonen? Of überhaupt bij hun ouders vandaan kunnen?

Nee hoor, maar ik denk wel dat men er bij stil moet staan dat alle problemen momenteel komen door een overbevolking van de wereld. Maar het is een taboe om het daar over te hebben, want we fokken met zijn allen rustig door, daar hebben we immers recht op. Dat is de waar de wereld kapot aan gaat, niet zo zeer door stikstof, dat is enkel een symptoom.

rien10
Berichten: 14767
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 19:24

Vertel me, wat is de oplossing? Die hoor ik graag.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 08-04-24 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_
Berichten: 2426
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 19:29

tienus63 schreef:
Ik heb niets tegen woningbouw, jongeren kunnen nauwelijks aan woonruimte komen.
Gelukkig zijn sommige gemeenten nu iets gemakkelijker met splitsen van woningen of bedrijfsgebouw ombouwen tot geschikte woonruimte voor jongeren of juist ouderen.

Maar we kennen allemaal het verhaal van Schiphol; die heeft stikstofruimte nodig om te kunnen blijven vliegen.
Dus de stikstof van de boeren die ze opgekocht hebben wordt niet gereduceerd, die wordt op een andere plek ingezet. Of voor infrastructuur, woningbouw. Maar die groene landbouw stikstof wordt omgekat naar grijze stikstof.
Per saldo veranderd er dus niet.
Alleen mag een boer minder koeien, schapen, paarden houden op zijn grond per ha.


Ja en dat lijkt me juist helemaal prima! Natuurlijk is er veel te veel vee in Nederland. Dus er mag zeker anders geboerd worden. Niet minder boeren, wel minder vee, dus duurder voedsel.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 19:33

josien_m_ schreef:
Ja en dat lijkt me juist helemaal prima! Natuurlijk is er veel te veel vee in Nederland. Dus er mag zeker anders geboerd worden. Niet minder boeren, wel minder vee, dus duurder voedsel.


Maar is dit dan de manier waarop het gaat gebeuren?
We laten dus de miljoenen mestkuikens, legkippen, biggen en kalveren in hun benauwde stallen staan en roeien tegelijkertijd de dieren die in vrijheid rondlopen uit?

josien_m_
Berichten: 2426
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 19:38

Wintu schreef:
rien10 schreef:
Dus dan hoeven degenen die er nu zijn niet prettig te wonen? Of überhaupt bij hun ouders vandaan kunnen?

Nee hoor, maar ik denk wel dat men er bij stil moet staan dat alle problemen momenteel komen door een overbevolking van de wereld. Maar het is een taboe om het daar over te hebben, want we fokken met zijn allen rustig door, daar hebben we immers recht op. Dat is de waar de wereld kapot aan gaat, niet zo zeer door stikstof, dat is enkel een symptoom.


China heeft daar een periode een oplossing voor gehad... Ook niet ideaal.
Wat ik leerde was nog altijd daar waar ontwikkeling komt loopt het kindertal terug. Een aantal Europeese landen heeft al langer te maken met een afnemende bevolking. Wat dus ook weer tot problemen leidt...