Paard aangevallen in Oosterbeek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14099
Geregistreerd: 20-04-16

Paard aangevallen in Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-24 21:03

Geen Wolf op Facebook
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie


In Oosterbeek is een paard aangevallen. De dader is waarschijnlijk een wolf.

Onderstaand bericht van de eigenaresse is gedeeld op (en gecontroleerd door) de Facebookpagina Geen Wolf:

"Mijn lieve Santos, bijna zo groot als een paard, is aangevallen vannacht door (hoogst waarschijnlijk) een wolf. Hele weiland was omgeploegd door rennende paarden die in paniek en in gevecht waren (Lees: hoevensporen, diep in de grond gedrukt van steigeren en slidings maken).

Ik kwam er pas om 15.30 uur, maar dit was in de ochtend al, had mijn vader gezien. Hij had die wond niet bij Santos gezien. Toen ik kwam, drupte het bloed nog steeds uit de wond. Ik mocht er niets aan doen, want Bij12 moesten langs komen voor DNA-onderzoek. Daarna meteen de paarden uit die wei gehaald en verhuisd naar een andere wei, die helaas wel nat is en veel jong gras bevat. Maar ze moesten ergens heen. In de avond nog draden hersteld en de wonden schoongemaakt met betadine shampoo en daarna groene leem erop. Dieper in z’n lies binnenkant been zag ik met schoonmaken nog een wond zitten. Ik hoop dat als het een wolf was, dat hij hem ook goed terug te grazen heeft genomen. Ik had vroeger Tygo, Julia en Blacky in deze wei staan, jaren en jaren hebben ze er gestaan en vaak tussendoor ook de grote paarden en daar is nooit iets gebeurd met een moordlustig dier dat de paarden iets aangedaan heeft, dus ik geloof niet dat het een hond geweest kan zijn.

De buurman die op/naast het perceel woont vond het al gek dat om 23.30 gister avond de lampen op sensor buiten aangingen, dat gebeurde nooit. Bij z’n hond uitlaten in de ochtend stoof die hond een pad op richting bovenkant weide en was zenuwachtig aan het snuffelen. De man van Bij12 vertelde dat honden enorm reageren op de geur van de wolf en hij vermoedde ook echt dat dit het werk was van een wolf, aangezien de wei ook zo omgespit was. Ik ben in ieder geval blij dat het alleen paar wonden zijn en dat de pony’s daar niet meer stonden.

Please Wolf laat mijn diertjes met rust. Dit is gebeurd op de Oorsprong, bij de houten waterval in Oosterbeek.

Lokatie https://maps.app.goo.gl/FyMSj6sYcP8VR15z6?g_st="



Disclaimer: Het is niet zeker dat de aanval daadwerkelijk is gedaan door een wolf. DNA-onderzoek zal dit moeten uitsluiten.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:21

Ik vind het wel raar dat dit nieuws is; een gewond paard en heel veel aannames van een ontdane eigenaresse, met een disclaimer dat alle beschuldigingen ernaast kunnen zitten :+ Plaats dan alleen de feiten.
Dat het nooit eerder is gebeurd betekent niet dat het geen hond kan zijn geweest. Tijdens corona vond iedereen zonder ervaring het ineens nodig om een hond te nemen, en het overgrote deel lijkt een heel stuk opvoeding te missen :=

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Re: Paard aangevallen in Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:34

Wel weer op de Veluwe, notabene vlak bij stad. Ik ben enigszins nog verbaasd dat ze wolven daar nog niet als zwerf honden door de stad lopen.

Raineri
Berichten: 6245
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:34

8nnemiek schreef:
Ik vind het wel raar dat dit nieuws is; een gewond paard en heel veel aannames van een ontdane eigenaresse, met een disclaimer dat alle beschuldigingen ernaast kunnen zitten :+ Plaats dan alleen de feiten.
Dat het nooit eerder is gebeurd betekent niet dat het geen hond kan zijn geweest. Tijdens corona vond iedereen zonder ervaring het ineens nodig om een hond te nemen, en het overgrote deel lijkt een heel stuk opvoeding te missen :=



Snap ook werkelijk niet waarom bokt berichten van Facebook als nieuwsberichten plaatst. Doet nogal af aan de journalistieke vaardigheden van bokt naar mijn idee.
Bij ons in de buurt zijn wel eens valse zichtmeldingen gedaan met oude foto’s op Facebook :Y)

Wel aannemelijk dat het een wolf is. Enorm verdrietig voor de eigenaresse, veel sterkte :knuffel:

Captain

Berichten: 21395
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:37

Raineri schreef:
8nnemiek schreef:
Ik vind het wel raar dat dit nieuws is; een gewond paard en heel veel aannames van een ontdane eigenaresse, met een disclaimer dat alle beschuldigingen ernaast kunnen zitten :+ Plaats dan alleen de feiten.
Dat het nooit eerder is gebeurd betekent niet dat het geen hond kan zijn geweest. Tijdens corona vond iedereen zonder ervaring het ineens nodig om een hond te nemen, en het overgrote deel lijkt een heel stuk opvoeding te missen :=



Snap ook werkelijk niet waarom bokt berichten van Facebook als nieuwsberichten plaatst. Doet nogal af aan de journalistieke vaardigheden van bokt naar mijn idee.
Bij ons in de buurt zijn wel eens valse zichtmeldingen gedaan met oude foto’s op Facebook :Y)

Wel aannemelijk dat het een wolf is. Enorm verdrietig voor de eigenaresse, veel sterkte :knuffel:


Omdat het nergens anders in de media komt.
Ik ben er erg blij mee, zo weet je als paardenhouder dat er ook paarden worden aangevallen en waar.

Dat het een hond zou zijn.. tsja. :Y)

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:38

Wil je mensen waarschuwen dat het een wolf kan zijn moeten ze wel van Facebook berichten nemen. De landelijke media doet niks namelijk.

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:42

Super dat Bokt dit plaatst! De aanvallen komen helaas erg veel voor en het is nauwelijks in de media. Dit is al de 3e keer in een half jaar tijd dat "grote" paarden aangevallen worden door wolven. Ja, twee van die aanvallen zijn al DNA bevestigd en dit wordt hoogstwaarschijnlijk de 3e.

Dus voor de mensen die denken dat grote paarden veilig zijn, laat dit een waarschuwing zijn. Dat is niet zo.

Laatst daar niet zo heel ver vandaan waren de vier pony's in Arnhem die doodgebeten zijn.

Mensen die geloven in sprookjes dat er in eens heel veel agressieve loslopende honden zouden zijn die dit soort aanvallen zouden doen, toevallig alleen maar nadat de wolf terug gekeerd is zouden wat mij betreft toch even wakker mogen worden. :o

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:43

Raineri schreef:
Snap ook werkelijk niet waarom bokt berichten van Facebook als nieuwsberichten plaatst. Doet nogal af aan de journalistieke vaardigheden van bokt naar mijn idee.


Er is een enorme discussie geweest dat 'zelfs' bokt de wolf onder tafel zou willen vegen. Het weinige wolvennieuws dat geplaatst werd, werd tot voor kort met een slotje gepost met verwijzing naar een algemeen topic.

Nu wórdt er meer nieuws geplaatst én open zodat erop kan worden gereageerd, en nu worden daar weer vraagtekens bij gezet?

Het is ook niet goed of het deugt niet hè :))

Overigens: als de vertegenwoordiger dan Bij12 zelf zegt: ik denk dat het een wolf is geweest, ga er dan maar van uit dát het een wolf is geweest. Die zijn veel te happig de schuld aan honden te geven, want de wolf is geweldig. En daarnaast hebben ze ondertussen zóveel ervaring dat ze DNA-onderzoek gaan afschalen. Omdat ze teveel DNA moeten onderzoeken omdat er teveel wolvenaanvallen zijn en omdat ze het zó ook wel kunnen zien.

*bron: rechtstreeks gehoord uit de mond van Bij12 tijdens een wolvenvoorlichtingsbijeenkomst In Barneveld in maart jl.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 22-04-24 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri
Berichten: 6245
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:44

Ja logisch, het is geen landelijk probleem namelijk.
Ik ben niet tegen een platform waar je dit soort dingen kunt bekijken. Maar vind het heel bijzonder dat Facebookposts fungeren als nieuwsbericht, doet gewoon nogal af aan de kwaliteit van bokt. Wolfposts an sich prima

Lieser
Berichten: 1520
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:44

Maar je weet dus niet of het een wolf was. Dus weet je feitelijk niks.

ravellie

Berichten: 3075
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:47

Elisa2 schreef:
Super dat Bokt dit plaatst! De aanvallen komen helaas erg veel voor en het is nauwelijks in de media. Dit is al de 3e keer in een half jaar tijd dat "grote" paarden aangevallen worden door wolven. Ja, twee van die aanvallen zijn al DNA bevestigd en dit wordt hoogstwaarschijnlijk de 3e.

Dus voor de mensen die denken dat grote paarden veilig zijn, laat dit een waarschuwing zijn. Dat is niet zo.

Laatst daar niet zo heel ver vandaan waren de vier pony's in Arnhem die doodgebeten zijn.

Mensen die geloven in sprookjes dat er in eens heel veel agressieve loslopende honden zouden zijn die dit soort aanvallen zouden doen, toevallig alleen maar nadat de wolf terug gekeerd is zouden wat mij betreft toch even wakker mogen worden. :o


Precies en naast Arnhem, ook recent in Aalst/Nederhemert schapen doorgebeten en een lammetje verscheurd, geen idee in hoeverre daar DNA-onderzoek verricht wordt, maar in het nieuws hoor je er nauwelijks wat over

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:48

Ik quote mezelf nog even:

Ibbel schreef:
Overigens: als de vertegenwoordiger dan Bij12 zelf zegt: ik denk dat het een wolf is geweest, ga er dan maar van uit dát het een wolf is geweest. Die zijn veel te happig de schuld aan honden te geven, want de wolf is geweldig. En daarnaast hebben ze ondertussen zóveel ervaring dat ze DNA-onderzoek gaan afschalen. Omdat ze teveel DNA moeten onderzoeken omdat er teveel wolvenaanvallen zijn en omdat ze het zó ook wel kunnen zien.

*bron: rechtstreeks gehoord uit de mond van Bij12 tijdens een wolvenvoorlichtingsbijeenkomst In Barneveld in maart jl.

Lieser
Berichten: 1520
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Paard aangevallen in Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:50


Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:51

Lieser schreef:
Maar je weet dus niet of het een wolf was. Dus weet je feitelijk niks.


Kijk eens op de Prediation map op Facebook, daar staan alle wolf aanvallen waar DNA getest is en welke nog bezig zijn. Je schrikt je helemaal rot als je ziet hoeveel aanvallen er zijn, ook in buurten waar het nog niet zo verwacht wordt. Een enorme eyeopener.

Lieser
Berichten: 1520
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Paard aangevallen in Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:52


Captain

Berichten: 21395
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:54


Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:54

Dat is dan jouw probleem, maar dan is het wijs om niet te oordelen voordat je je verdiept hebt. ;-)

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:58

Lieser schreef:
https://www.demorgen.be/nieuws/pizzagat ... oogle.com/

Dit gebeurt er als je Facebook serieus neemt.


Zelfs de overheid gebruikt FB om haar burgers te informeren.
OK, daar willen ze mee stoppen vanwege de gaten in de beveiliging van Meta, maar níet omdat FB geen goed medium zou zijn om correcte informatie te verspreiden.

En complottheorieën hebben FB niet nodig om rond te gaan. Die leven overal, zelfs op bokt :))

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:58

Zelfs al was het een hond, dan zou ik het graag weten als er zo'n blijkbaar erg agressief exemplaar los loopt in de buurt van mijn paarden.

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Re: Paard aangevallen in Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:01

Ja precies dat.

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:05

Raineri schreef:
Ja logisch, het is geen landelijk probleem namelijk.
Ik ben niet tegen een platform waar je dit soort dingen kunt bekijken. Maar vind het heel bijzonder dat Facebookposts fungeren als nieuwsbericht, doet gewoon nogal af aan de kwaliteit van bokt. Wolfposts an sich prima

Het wordt een landelijk probleem. Wolven zijn cultuurvolgers aan het worden, net als vossen.
Dieren passen zich aan, aan de mens. Uit onderzoek bij meeuwen is aangetoond dat meeuwen die op Texel broeden, overdag naar de Dam in Amsterdam vliegen om daar patat te eten/stelen/gevoerd te krijgen en daarna weer terugvliegen.
Mark my words, wolven gaan in Amsterdam (het A'damse bos), de Rotterdamse haven, de Noord-Hollandse waterleiding duinen en dat soort "stedelijke" gebieden komen. En ik denk ook nog het Kralingsebos en het Hoge- en Lage Bergse bos (Rotterdam/Bergschenhoek/Bleiswijk).
Dus ja, zeer zeker een landelijk probleem.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 22-04-24 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:13

8nnemiek schreef:
Ik vind het wel raar dat dit nieuws is; een gewond paard en heel veel aannames van een ontdane eigenaresse, met een disclaimer dat alle beschuldigingen ernaast kunnen zitten :+ Plaats dan alleen de feiten.
Dat het nooit eerder is gebeurd betekent niet dat het geen hond kan zijn geweest. Tijdens corona vond iedereen zonder ervaring het ineens nodig om een hond te nemen, en het overgrote deel lijkt een heel stuk opvoeding te missen :=



Het is toch gewoon nieuws?
Een paard aangevallen verwonding aan het been.

Gewoon nieuws.

Dat de feiten nog onderzocht moeten worden is een ander verhaal. Er staat duidelijk dat het onderzoek loopt maar er wel een verdenking is.
Zoals jij het stelt mag er dus niets meer gepubliceerd worden totdat alle feiten bekend zijn ( aangetoond )?
Nou dan kunnen we de kranten wel allemaal opdoeken, journaals en serieuze journalistiek. Daar worden gebeurtenissen aan het licht gebracht. Schuldvraag hoeft niet direct te worden opgelost. Er is IETS gebeurd, dit is de beleving van de persoon in kwestie en de journalistiek brengt het aan de oppervlakte.

Rizette
Berichten: 4388
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:16

Het is vanaf dag 1 een landelijk probleem alleen wensen heel veel mensen dat niet te zien. Voor de zogenaamde zelfbenoemde deskundigen en de groenen is het een groot verdienmodel dus daar is een plan op gezet. Vanaf dag 1 bagatelliseren wat de wolf doet, ontkennen en zoveel mogelijk verzinnen om mensen wijs te maken dat het aan de diereneigenaren ligt en niet aan de wolf omdat er altijd wel iets te vinden is waar de eigenaren op te pakken zijn. In principe altijd zorgen dat je twijfel strooit over de eigenaar en de bescherming van de dieren en blijven benadrukken dat de wolf geen mensen op zoekt. niet over een wolfwerende omheining komt en er ook niet door of onderdoor. ENz enz vooral niet leren van het buitenland maar alles hier opnieuw ontkennen maar vooral onderzoeken , zo blijf je verdienen. Blijven benadrukken dat de wolf onmisbaaar is in de natuur. ( ook al slaat dat nergens op) Alles wat in het buitenland al gebeurt is door de wolf ontkennen en als het niet meer te ontkennen is afzwakken of verdraaien. De groenen weten ook dat het onhoudbaar gaat worden maar stellen dat zo lang mogelijk uit want de financiele kraan moet blijven draaien en als er dan eindelijk na nog veel meer geld verdienen en wolf geschoten gaat worden ( moet natuurlijk door iedereen een goed uitbetaald plasje over worden gedaan) dan blijven zorgen dat je dat zoveel mogelijk tegen houdt. Beroerd om het zo te moeten vertellen maar zo gaat het. Ziek is het.

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:23

Joh laat die mensen die het niet willen geloven lekker...ze komen vanzelf wel tot inkeer net zoals heel veel anderen dat de laatste tijd al hebben gedaan omdat het de spuigaten uit loopt in sommige delen van ons land.

(En dit is overigens niet de eerste X er een paard zo gewond is geraakt. Een tijd terug waren er 2 zo toegetakeld)

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:26

Pareltjes schreef:
8nnemiek schreef:
Ik vind het wel raar dat dit nieuws is; een gewond paard en heel veel aannames van een ontdane eigenaresse, met een disclaimer dat alle beschuldigingen ernaast kunnen zitten :+ Plaats dan alleen de feiten.
Dat het nooit eerder is gebeurd betekent niet dat het geen hond kan zijn geweest. Tijdens corona vond iedereen zonder ervaring het ineens nodig om een hond te nemen, en het overgrote deel lijkt een heel stuk opvoeding te missen :=



Het is toch gewoon nieuws?
Een paard aangevallen verwonding aan het been.

Gewoon nieuws.

Dat de feiten nog onderzocht moeten worden is een ander verhaal. Er staat duidelijk dat het onderzoek loopt maar er wel een verdenking is.
Zoals jij het stelt mag er dus niets meer gepubliceerd worden totdat alle feiten bekend zijn ( aangetoond )?
Nou dan kunnen we de kranten wel allemaal opdoeken, journaals en serieuze journalistiek. Daar worden gebeurtenissen aan het licht gebracht. Schuldvraag hoeft niet direct te worden opgelost. Er is IETS gebeurd, dit is de beleving van de persoon in kwestie en de journalistiek brengt het aan de oppervlakte.

Aannames is iets anders dan nieuws. Daarom zeg ik ook: post dan alleen de feiten.

Als er iemand is vermoord dan staat er toch ook niet in de krant ‘het zal pietje wel geweest zijn want die heeft een strafblad’ := Dat is iets wat men op Facebook plaatst ja, niet op een betrouwbare nieuwssite.

En wat honden betreft; ik heb het al meerdere keren met mijn eigen ogen gezien hoor; honden die achter paarden aan gaan, en achter ander vee. Dat er nu wolven rondlopen maakt de kans natuurlijk groter dat het een wolf is, maar een hond behoort ook zeker nog tot de verdachten wat mij betreft.
En een open wond kan zelfs komen door een ongelukkige schuiver. Mijn paard is er laatst nog vandoor gegaan door een luchtballon, en vroeger eens door hagel met een flinke wond tot gevolg, en zo zijn er tig zaken waarvan een paard op hol kan slaan. Het was ook echt pokkeweer afgelopen week. Dus wacht gewoon die dna test even af.
En het stomme is dan ook nog; áls het dan toch iets anders is geweest, dan hoor je er niks meer over, en blijft bij iedereen hangen dat het wel weer een wolf zal zijn geweest.