Paard aangevallen in Oosterbeek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CharleyT
Berichten: 3995
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 14:12

Schapenwol schreef:
Wat een sensatiebericht van facebook zeg. Die eigenaresse doet alleen maar aannames, er is nog niks onderzocht.

Ik ken dat dorp goed en het lijkt mij dan weer zeer ónwaarschijnlijk dat het een wolf is geweest. Een hond lijkt me gezien de situatie daar juist veel aannemelijker. Maar goed, iedereen is bang en denkt gelijk aan de wolf, als er een kat verdwijnt in een stadscentrum dan denk men tegenwoordig aan een wolf.

Ik zeg niet dat de wolven geen probleem zijn maar in deze situatie en dit 'nieuws' bericht.. slechte journalistiek.


Eigenlijk doe jij ook aannames maar dan 180 graden de andere kant op. :D

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard aangevallen in Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 14:32

Of dit nou door wolven of door honden met wolfgedrag zou zijn gebeurd- De daders moeten weg.(Inmiddels bevestigd dat het wolven waren).

Lindsey_99
Berichten: 2496
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:55

Voor de geinteresseerden in wolvenmeldingen en aanvallen, die kunnen zich aanmelden bij de appgroepen in de diverse provincies. Dat verheldert vaak wel.
Bij ons in de regio recent ook weer een zichtmelding inclusief foto; en die was duidelijk genoeg. Het is weinig aannemelijk dat er op die locatie een verdwaalde wolfshond zou lopen. Die lopen hier amper rond, en helemaal niet los. (bovendien zouden de diverse noabers een weggelopen hond snel melden in de buurtapp)

Foto's die erbij geleverd worden van zichtmeldingen in de apps bewijzen genoeg, en over het algemeen wordt er wel door Bij12 DNA verzameld om bewijs te krijgen.

Aanvallen kunnen óók door grote honden gedaan worden maar in de wolvengebieden is het aannemelijker dat het wolven zijn.
De statistieken wijzen later wel uit wie de daders zijn.
En vergeleken met het aantal aanvallen van 20 jaar geleden toen er nog geen wolven waren en heden ten dage; dan hoef je geen raketgeleerde te zijn om te beseffen dat het in en rond de bekende territioria het meestal wel de wolven zijn geweest.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 17:15

BeFunny schreef:
Ik vind een bericht waar zoveel bij staat wat nog nog niet eens uitgezocht is erg sensatie belust.

Ik heb vaak genoeg gezien dat zo'n bericht dan niet helemaal klopt.

Een bijtwond aan een been kan ook door een hond komen. Dat maakt het niet minder erg voor het paard en de eigenaar. Maar het maakt het wel minder interessant nieuws en ook is het dan een geval van incident met de wolf minder.

Als het wel de wolf blijkt te zijn wat echt goed kan dan is het toch ook fijn er als je dat met zekerheid kunt zeggen. Een paard die is aangerand door een mens dat wordt na onderzoek ook duidelijk en dan kan dat met zekerheid gebracht worden. ik ben bij nieuwsberichten een groot voorstander van het brengen van feiten. Al het andere is speculatie. En dat doen mensen zonder nieuws al genoeg ;)



Maakt het “ minder “ nieuws als een hond het gedaan heeft?

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 17:27

Dreamboy schreef:
8nnemiek schreef:


Het is toch gewoon nieuws?
Een paard aangevallen verwonding aan het been.

Gewoon nieuws.

Dat de feiten nog onderzocht moeten worden is een ander verhaal. Er staat duidelijk dat het onderzoek loopt maar er wel een verdenking is.
Zoals jij het stelt mag er dus niets meer gepubliceerd worden totdat alle feiten bekend zijn ( aangetoond )?
Nou dan kunnen we de kranten wel allemaal opdoeken, journaals en serieuze journalistiek. Daar worden gebeurtenissen aan het licht gebracht. Schuldvraag hoeft niet direct te worden opgelost. Er is IETS gebeurd, dit is de beleving van de persoon in kwestie en de journalistiek brengt het aan de oppervlakte.

Aannames is iets anders dan nieuws. Daarom zeg ik ook: post dan alleen de feiten.

Als er iemand is vermoord dan staat er toch ook niet in de krant ‘het zal pietje wel geweest zijn want die heeft een strafblad’ := Dat is iets wat men op Facebook plaatst ja, niet op een betrouwbare nieuwssite.

En wat honden betreft; ik heb het al meerdere keren met mijn eigen ogen gezien hoor; honden die achter paarden aan gaan, en achter ander vee. Dat er nu wolven rondlopen maakt de kans natuurlijk groter dat het een wolf is, maar een hond behoort ook zeker nog tot de verdachten wat mij betreft.
En een open wond kan zelfs komen door een ongelukkige schuiver. Mijn paard is er laatst nog vandoor gegaan door een luchtballon, en vroeger eens door hagel met een flinke wond tot gevolg, en zo zijn er tig zaken waarvan een paard op hol kan slaan. Het was ook echt pokkeweer afgelopen week. Dus wacht gewoon die dna test even af.
En het stomme is dan ook nog; áls het dan toch iets anders is geweest, dan hoor je er niks meer over, en blijft bij iedereen hangen dat het wel weer een wolf zal zijn geweest.


De kranten en andere gerespecteerde media staan vol met verdenkingen zonder direct te wijzen naar een specifiek individu.

Waar ik moeite mee heb is dat jij het hebt over aannames. Volgens de eigenaar is het paard aangevallen, volgens jou is dat slechts een aanname. Voor mij hoeft de eigenaar geen enkele test af te wachten om haar schrik en vermoeden te kunnen ventileren. Dat mag in de krant, op facebook, en op Bokt. Niet mogen spreken tot de “ feiten” bekend zijn vind ik niet zo prettig. Zo goed als jij hier stellig ventileert dat het aannames zijn mag zij ventileren wat haar vermoedens zijn. Het is aan de kritische lezer zelf de informatie te interpreteren. Heb liever niet dat iemand dat voor mij doet.

Begrijp je insteek net zo goed als de hare, met die uitzondering dat ik van mening ben dat ze dat gerust mag publiceren zeker met de kanttekening dat het onderzoek loopt.

Raineri
Berichten: 6244
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 18:01

Pareltjes schreef:
8nnemiek schreef:
Aannames is iets anders dan nieuws. Daarom zeg ik ook: post dan alleen de feiten.

Als er iemand is vermoord dan staat er toch ook niet in de krant ‘het zal pietje wel geweest zijn want die heeft een strafblad’ := Dat is iets wat men op Facebook plaatst ja, niet op een betrouwbare nieuwssite.

En wat honden betreft; ik heb het al meerdere keren met mijn eigen ogen gezien hoor; honden die achter paarden aan gaan, en achter ander vee. Dat er nu wolven rondlopen maakt de kans natuurlijk groter dat het een wolf is, maar een hond behoort ook zeker nog tot de verdachten wat mij betreft.
En een open wond kan zelfs komen door een ongelukkige schuiver. Mijn paard is er laatst nog vandoor gegaan door een luchtballon, en vroeger eens door hagel met een flinke wond tot gevolg, en zo zijn er tig zaken waarvan een paard op hol kan slaan. Het was ook echt pokkeweer afgelopen week. Dus wacht gewoon die dna test even af.
En het stomme is dan ook nog; áls het dan toch iets anders is geweest, dan hoor je er niks meer over, en blijft bij iedereen hangen dat het wel weer een wolf zal zijn geweest.


De kranten en andere gerespecteerde media staan vol met verdenkingen zonder direct te wijzen naar een specifiek individu.

Waar ik moeite mee heb is dat jij het hebt over aannames. Volgens de eigenaar is het paard aangevallen, volgens jou is dat slechts een aanname. Voor mij hoeft de eigenaar geen enkele test af te wachten om haar schrik en vermoeden te kunnen ventileren. Dat mag in de krant, op facebook, en op Bokt. Niet mogen spreken tot de “ feiten” bekend zijn vind ik niet zo prettig. Zo goed als jij hier stellig ventileert dat het aannames zijn mag zij ventileren wat haar vermoedens zijn. Het is aan de kritische lezer zelf de informatie te interpreteren. Heb liever niet dat iemand dat voor mij doet.

Begrijp je insteek net zo goed als de hare, met die uitzondering dat ik van mening ben dat ze dat gerust mag publiceren zeker met de kanttekening dat het onderzoek loopt.


Dat maakt het toch niet goed opeens? En welke kranten en media? En door wie gerespecteerd?

Ik zeg niet dat deze mevrouw het verzint, maar probleem is dat iedereen kan posten dat knol is aangevallen en een zo een foto met ai kan maken. Bij ons in de buurt is al eens iets vergelijkbaars gebeurd met een zichtmelding. Ik verwacht niet dat bokt journalisten oid in dienst heeft die tot de bodem gaan, maar dit lijkt me wel heel basaal. Wacht gewoon tot er officieel iets bekend wordt gemaakt ipv Facebook Posts te gebruiken.. ik gun iedereen juist de kennis, en juist dat ze geïnformeerd zijn dus belangrijk en passend dat het hier geplaatst wordt. Maar dan wel informatie waar je een beetje vanuit kunt gaan. Dit is gewoon van bedroevend lage kwaliteit.
Laatst bijgewerkt door Raineri op 22-04-24 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Paard aangevallen in Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 18:06

Ik weet niet wat er mis gaat maar mijn naam staat in bovenstaande qoutes terwijl ik dat niet geschreven heb.

Raineri
Berichten: 6244
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Paard aangevallen in Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 18:08

Oh! Mijn excuses, zal het aanpassen.

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 18:09

Raineri schreef:
Oh! Mijn excuses, zal het aanpassen.


Geeft niets, kan gebeuren. Het ging al mis bij Pareltjes bericht.

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 18:18

Raineri schreef:
Ik zeg niet dat deze mevrouw het verzint, maar probleem is dat iedereen kan posten dat knol is aangevallen en een zo een foto met ai kan maken. Bij ons in de buurt is al eens iets vergelijkbaars gebeurd met een zichtmelding. Ik verwacht niet dat bokt journalisten oid in dienst heeft die tot de bodem gaan, maar dit lijkt me wel heel basaal. Wacht gewoon tot er officieel iets bekend wordt gemaakt ipv Facebook Posts te gebruiken.. ik gun iedereen juist de kennis, en juist dat ze geïnformeerd zijn dus belangrijk en passend dat het hier geplaatst wordt. Maar dan wel informatie waar je een beetje vanuit kunt gaan. Dit is gewoon van bedroevend lage kwaliteit.


Dan loop je wel gigantisch achter de feiten aan. Bij12 werkt de lijst met schade meldingen niet dagelijks bij, nu is het ook alweer bijna 2 weken geleden sinds die is bijgewerkt en zijn er intussen alweer tig mogelijke aanvallen geweest. En voordat je de uitslag hebt ben je zo 2 maanden verder.

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 18:21

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd vanwege copyright
Laatst bijgewerkt door Muiz op 22-04-24 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd.

Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 18:25

tienus63 schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderdvanwegecopyright



Ik mis dan weer de slachtoffers in Drenthe

Raineri
Berichten: 6244
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 18:27

Uh, de Volkskrant geen aan wat aangetoond is en zegt dat er nog gewacht wordt op uitslagen. Dat is toch geen suggereren? Ze nergens dat het wel een wolf zal zijn geweest bij de onderzoeken die nog lopen.

En ja Pluklief, daar heb je helemaal gelijk! Je wilt het wel een beetje snel weten natuurlijk. Het is een lastig spanninsgveld maar dit is wel een beetje een glijdende schaal. Er zijn genoeg sukkels die misbruik maken van zo’n platform en (wellicht) een nepmelding aanmaken.

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Paard aangevallen in Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 18:31

Gek hè dat het noorden zich niet gehoord voelt als ze niet eens genoemd wordt in de landelijke pers.
Duurde bij de Groningers ook best lang voordat ze in de gaten hadden dat de Groningers geen poep praatten over de aardbevingsschade.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 18:47

Raineri schreef:
Het is een lastig spanninsgveld maar dit is wel een beetje een glijdende schaal. Er zijn genoeg sukkels die misbruik maken van zo’n platform en (wellicht) een nepmelding aanmaken.


VN schreef:
Onderstaand bericht van de eigenaresse is gedeeld op (en gecontroleerd door) de Facebookpagina Geen Wolf:


Die gasten achter 'geen wolf' doen heus hun best geen nepverhalen te verspreiden. Dan zagen ze de poten onder hun eigen bestaansrecht uit.

Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 19:33

Ibbel schreef:
Raineri schreef:
Het is een lastig spanninsgveld maar dit is wel een beetje een glijdende schaal. Er zijn genoeg sukkels die misbruik maken van zo’n platform en (wellicht) een nepmelding aanmaken.


VN schreef:
Onderstaand bericht van de eigenaresse is gedeeld op (en gecontroleerd door) de Facebookpagina Geen Wolf:


Die gasten achter 'geen wolf' doen heus hun best geen nepverhalen te verspreiden. Dan zagen ze de poten onder hun eigen bestaansrecht uit.


Ik denk dat nepverhalen niemand goed doen, zowel voor als tegen niet.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 20:16

Dreamboy schreef:
Ik weet niet wat er mis gaat maar mijn naam staat in bovenstaande qoutes terwijl ik dat niet geschreven heb.



Oei sorry! Ga zien of ik het nog kan veranderen.

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard aangevallen in Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 20:26

Nep verhalen worden niet geplaatst, als ze een klein beetje twijfelen of het is te vaag of te laat gemeld dan wordt er geen melding gemaakt.

Wat betekent dat er in feite nog veel meer gebeurd dan wat er gemeld wordt.

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 20:28

Raineri schreef:
Pareltjes schreef:


En wat honden betreft; ik heb het al meerdere keren met mijn eigen ogen gezien hoor; honden die achter paarden aan gaan, en achter ander vee. Dat er nu wolven rondlopen maakt de kans natuurlijk groter dat het een wolf is, maar een hond behoort ook zeker nog tot de verdachten wat mij betreft.
En een open wond kan zelfs komen door een ongelukkige schuiver. Mijn paard is er laatst nog vandoor gegaan door een luc

De kranten en andere gerespecteerde media staan vol met verdenkingen zonder direct te wijzen naar een specifiek individu.

Waar ik moeite mee heb is dat jij het hebt over aannames. Volgens de eigenaar is het paard aangevallen, volgens jou is dat slechts een aanname. Voor mij hoeft de eigenaar geen enkele test af te wachten om haar schrik en vermoeden te kunnen ventileren. Dat mag in de krant, op facebook, en op Bokt. Niet mogen spreken tot de “ feiten” bekend zijn vind ik niet zo prettig. Zo goed als jij hier stellig ventileert dat het aannames zijn mag zij ventileren wat haar vermoedens zijn. Het is aan de kritische lezer zelf de informatie te interpreteren. Heb liever niet dat iemand dat voor mij doet.

Begrijp je insteek net zo goed als de hare, met die uitzondering dat ik van mening ben dat ze dat gerust mag publiceren zeker met de kanttekening dat het onderzoek loopt.


Dat maakt het toch niet goed opeens? En welke kranten en media? En door wie gerespecteerd?

Ik zeg niet dat deze mevrouw het verzint, maar probleem is dat iedereen kan posten dat knol is aangevallen en een zo een foto met ai kan maken. Bij ons in de buurt is al eens iets vergelijkbaars gebeurd met een zichtmelding. Ik verwacht niet dat bokt journalisten oid in dienst heeft die tot de bodem gaan, maar dit lijkt me wel heel basaal. Wacht gewoon tot er officieel iets bekend wordt gemaakt ipv Facebook Posts te gebruiken.. ik gun iedereen juist de kennis, en juist dat ze geïnformeerd zijn dus belangrijk en passend dat het hier geplaatst wordt. Maar dan wel informatie waar je een beetje vanuit kunt gaan. Dit is gewoon van bedroevend lage kwaliteit.


Kun je lang wachten want die officiële meldingen komen niet..

Waarom denk je überhaupt dat het zo gaat? Doofpot, daar wordt alles in gestopt.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 22:13

https://www.ed.nl/binnenland/santos-het ... pDEAP9KbHJ

Nu staat het ook in de "echte" krant en niet Alleen facebook.

Discussie daarover dus ook klaar...

Citaat:
Santos, het allergrootste maatje van Aukje, is gegrepen door een wolf: ‘Ik durf geen paarden in de wei te laten staan’
Paard Santos is aangevallen door een wolf. Daar is eigenaresse Aukje Middelaar van overtuigd. Ze trof Santos zaterdag gewond aan in zijn wei op de Oorsprong in het Gelderse Oosterbeek. Het hele weiland was omgeploegd. ,,Je zag een spoor van sliding en hoeven die door steigeren diep in de grond waren gedrukt. Meerdere mensen hebben mij verteld dat ze een wolf hebben gezien.” Middelaar maakt zich nu ernstig zorgen.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 08:37

Ik verbaas me er echt over de onwetendheid van mensen , had verwacht dat de meeste bokkers wel op de hoogte zouden zijn van alle ellende dankzij de wolf , opmerkingen van laatst was er nog een aanval laten bij mij de broek afzakken- elke dag !! Elke dag zijn er aanvallen elke dag worden er schapen geiten ponys aangevallen en velen gaan erdoor dood. Mensen treffen elke dag een slagveld en kreperende dieren aan, horror is het
Daarbuiten durven veel mensen savonds de hond niet meer uit te laten , laten kinderen niet meer alleen buiten spelen of op d'r fiets ergens naartoe gaan. Pony kampen worden afgelast . Veel mensen zijn hun kat kwijt- is laatst ook bewijs van dat wolven katten pakken ...
Er is ECHT iets aan de hand hoor .

Onali

Berichten: 18467
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Paard aangevallen in Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 09:53

Sommige mensen zitten heel comfortabel achter die betonnen muur voor hun neus.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 10:13

Dit jaar, dit jaar, dus deze paar maanden tot aan 10 april al 455 dna bewezen dode dieren door de wolf zijn.
6 door een hond.

Nog eens 535 dieren zijn gedood maar daar moet de dna uitslag nog van binnen komen.
Maar gezien bovenstaande cijfers zal ook daar de wolf het meeste de dader zijn.
Dus tot nu toe, dit jaar een 1000!!!! dode dieren

Tot 10 april, verder gaat de lijst nog niet.
11 dode ponys. En nog eens 5 gewonde.
1 gewonde hond.
2 dode runderen ( zonder die van natuurclubs, die melden niet bij bij12)
2 dode alpaca's
7 dode geiten
1 dode Wallaby

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Paard aangevallen in Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 11:24

Waarom zou je als paardeneigenaar eigenlijk de problemen met de wolf willen ontkennen?

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 11:29

Loretta schreef:
Waarom zou je als paardeneigenaar eigenlijk de problemen met de wolf willen ontkennen?


Er zijn nog steeds mensen waarbij ze 20 uur per dag op stal staan. Dan hoef je je niet zoveel zorgen te maken.