Morgan Barbançon teleurgesteld over jurering Riyad

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14100
Geregistreerd: 20-04-16

Morgan Barbançon teleurgesteld over jurering Riyad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-24 21:04

Morgan Barbançon op Instagram
Sport

Afbeelding
Morgan Barbançon en Sir Donnerhall II OLD ("Gus"). Foto: Marlies Trap Fotografie


Dressuuramazone Morgan Barbançon behaalde in de finale van de Wereldbeker Dressuur in Riyadh een 14e plaats, een volgens haarzelf teleurstellend resultaat. Haar 18-jarige Gus (Sir Donnerhall II OLD) leverde voor haar gevoel een topprestatie, maar de jury waardeerde de harmonie en eenheid van de proef niet genoeg. Hierdoor is ze er teleurgesteld in de jurering van de WK-finale. Ze doet haar verhaal op Instagram:

"FEI Finale Wereldbeker Dressuur 2024 met Gus, die op de 14e plaats eindigde met 68,29%.
Om helemaal eerlijk te zijn, is dit de eerste keer in mijn carrière dat ik met zo'n bitterzoet gevoel de ring uitkom, en ik denk niet dat ik de enige ben.

Ik ben meer dan trots op mijn paard. Ondanks zijn 18 jaar voelt hij zich nog steeds zo fris en blij om te werken. Hij leverde vandaag een harmonieuze foutloze proef af, wat is wat ik probeer te bereiken om elegantie, harmonie en een "happy athlete"/gelukkig paard tijdens het rijden te laten zien. In mijn 20 jaar op het internationale toneel heb ik me nooit uitgesproken, maar vandaag wel omdat ik me enorm verraden voel door onze sport. Een sport zo mooi, en toch zo politiek.

Het enige wat ik denk dat we vragen, is wat meer aandacht voor ons harde werk. Helaas lijkt het erop dat ruiters vaak inconsistent worden beoordeeld, ook al rijden we op hetzelfde evenement. In mijn geval werd vandaag mijn focus op het tonen van harmonie op de een of andere manier geïnterpreteerd als een gebrek aan energie.

Over het algemeen is dit gebrek aan eerlijkheid respectloos tegenover de paarden, de ruiters en alle personen die ons direct en indirect steunen. We willen gewoon eerlijk beoordeeld en gerespecteerd worden voor onze inspanningen, want wij zijn immers het hart van deze sport. En dit verandert op geen enkele manier de liefde die ik heb voor mijn paarden en de sport, maar twijfel ik aan veel dingen.

Ik wil duidelijk maken dat mijn commentaar op geen enkele manier gericht is op mijn mederuiters, die ik feliciteer met hun toewijding en dezelfde passie voor de sport. Ik ben dankbaar dat ik omringd ben met getalenteerde ruiters die me inspireren om mezelf te verbeteren.

Toch zijn er momenten dat het belangrijk is om dingen in perspectief te plaatsen. Zelfs als het uiten van mijn gedachten gevolgen voor mij kan hebben, geloof ik dat het alleen maar eerlijk tegenover mezelf is om dat te doen. Door mijn mond open te doen, hoop ik aandacht te vestigen op de enkele uitdagingen waar we voor staan en te werken aan het creëren van een meer evenwichtige en respectvolle omgeving voor alle deelnemers.

Tot slot, en het belangrijkste, wil ik de organisatoren mijn oprechte dankbaarheid en felicitaties uiten voor hun onvermoeibare inzet om zo'n prachtig evenement te organiseren. Bedankt dat jullie ons de kans geven om onze vaardigheden, toewijding en passie voor de sport te laten zien."

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Morgan Barbançon teleurgesteld over jurering Riyad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 21:32

Tja er wordt gejureerd op naam, niet op harmonie en kwaliteit. Zonde.

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Morgan Barbançon teleurgesteld over jurering Riyad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 01:45

Ergens beelden terug te zien?

LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Morgan Barbançon teleurgesteld over jurering Riyad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 07:33

Meestal Climpmyhorse.
Ik ben het er wel mee eens, soms zie ik hele mooie proeven voorbij komen, met de stang niet strak en een mooi los paard die in de verzameling ook echt de heup kantelt. En die worden dan zo slecht gepunt.
En de "dansende beren" die krijgen hogere punten, dan denk ik soms echt dat het idd aan de naam ligt.van degene die rijdt.

Sabbientje

Berichten: 4710
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:47

Earth schreef:
Tja er wordt gejureerd op naam, niet op harmonie en kwaliteit. Zonde.

Dit dus. Grootste probleem met jurysporten.

Ik heb Anky op het CHIO Rotterdam ooit een 8 zien krijgen voor halthouden en groeten, terwijl haar paard niet stilstond, geen seconde.
Moeten wij eens proberen :+

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:26

Datzelfde zag ik in Amsterdam. Daar kom je zelfs in een B proef niet mee weg. Waarom Anky dan wel in de GP?

Als Morgan's proef is zoals ze omschrijft (geen idee, want ik kijk nooit naar de hogere dressuur) dan ben ik blij dat iemand zich een keer uitspreekt, mogen vele volgen. Er moet echt wat veranderen, onze sport gaat heel hard stuk.

Ik kijk niet meer graag omdat spanning, blauwe tongen, zwiepstaarten en zelfs bloed etc toch tot winst kan leiden, en echte harmonie de 70% niet haalt. Onze sport is al stuk.

Terwijl dressuur zoiets moois hoort te zijn. Een paard dat je ziet veranderen, mooier, sterker, zelfverzekerder. En als je 'm dan fijn bij elkaar gereden hebt, dat roze wolk gevoel als je er opzit. Maar