Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 08:59

Rizette schreef:
Broedende vogels,( roof)vogels, hoe veel zullen er nu onthand zijn omdat hun boom omligt of hun hele territorium plat ligt ? Maar waar geen subsidie op zit is niet belangrijk. Op heide zit subsidie en het hout is duur en dan kan de roofvogel verrekken. Het gaat helemaal niet om dieren. Er huppelen wat ecologen achter aan die ook graag wat willen verdienen maar als die realistisch zijn, zien ze dit ook wel gebeuren.


Precies dit dus. Complete habitats zijn de laatste jaren verdwenen. Omdat een ander soort habitat meer subsidie opleverde. Dat is op heel veel plaatsen gebeurt. En vaak werken die nieuwe vormen niet in dat gebied en vervolgens roept men dat het slecht gaat met de natuur. Maar men heeft het er vervolgens niet meer over wat er eerst gesloopt is.

miereneter

Berichten: 2558
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 09:07

Broedende vogels (ik woon letterlijk direct naast een broedgebied) hebben wel degelijk last van paarden die voorbij komen denderen. Het is natuurlijk onzin om te zeggen dat er alleen rustig wordt gestapt door alle ruiters en menners. Sterker nog, zelfs wandelaars zijn storend. Daarom is het broedgebied hier tijdelijk afgesloten voor iedereen: wandelaars, fietsers, laat staan een vierdaags evenement met honderden deelnemers.

Ik wilde laatst vanop onze oprit naar de ganzen in de verte kijken, nou, die gingen er met hun pulletjes in paniek vandoor - en ik was echt zeker 50 meter van ze vandaan, met nog een sloot ertussen. Dus het argument dat broedende dieren niet verstoord wordt door ruiters en menners, dat is kul.

Dat het een enorme teleurstelling is dat de vierdaagse niet meer door kan gaan, dat begrijp ik uiteraard volledig. Mijn paard is er nog te jong voor, maar het heeft me altijd geweldig geleken om mee te doen. Om er nou alle natuurbeheerders van Nederland zwart voor te maken: lijkt me onzinnig. Het is nogal wat, om te schipperen met die plukjes natuur in dit overbevolkte land, ik ben blij dat het in ieder geval nog geprobeerd wordt.

Rizette
Berichten: 4394
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 09:10

Loretta schreef:
Rizette schreef:
Broedende vogels,( roof)vogels, hoe veel zullen er nu onthand zijn omdat hun boom omligt of hun hele territorium plat ligt ? Maar waar geen subsidie op zit is niet belangrijk. Op heide zit subsidie en het hout is duur en dan kan de roofvogel verrekken. Het gaat helemaal niet om dieren. Er huppelen wat ecologen achter aan die ook graag wat willen verdienen maar als die realistisch zijn, zien ze dit ook wel gebeuren.


Precies dit dus. Complete habitats zijn de laatste jaren verdwenen. Omdat een ander soort habitat meer subsidie opleverde. Dat is op heel veel plaatsen gebeurt. En vaak werken die nieuwe vormen niet in dat gebied en vervolgens roept men dat het slecht gaat met de natuur. Maar men heeft het er vervolgens niet meer over wat er eerst gesloopt is.

Nu vreten de wolven de schapen op ondanks de wolfwerende omheiningen. Die schapen moeten wel al die heide gaan onderhouden. Schaapherders worden ontslagen en aanbesteding vindt plaats waardoor de schaapherders uitgeknepen worden en er steeds meer stoppen. Hoe moet dat? Heel Nederland boompjes gaan trekken op de heide of moet het vanzelf weer bos worden omdat het niet onderhouden wordt.? Als de subsidiekraan maar open blijft . Heide moet onderhouden worden. Daarom was er vroeger heide omdat alle arme mensen deze nodig hadden. Niet omdadt het zomaar blijft en niet onderhouden hoeft te worden.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 09:10

Dit is Nederlands natuurbeleid. Het dumpen van afval in natuurgebieden.
https://pointer.kro-ncrv.nl/paden-van-n ... d-bouwpuin


Ze willen de biodiversiteit verbeteren door vervuilde grond te storten.
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... uurplassen

Staatsbosbeheer heeft er geen moeite mee om vervuild bouwpuin in haar eigen natuurgebieden te dumpen.
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... uurplassen

En mocht je van plan zijn om nog eens wildernisvlees te kopen, doe het maar beter niet.
Wildernisvlees uiterwaarden besmet met dioxine - https://nos.nl/l/2454571

Rizette
Berichten: 4394
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 09:12

miereneter schreef:
Broedende vogels (ik woon letterlijk direct naast een broedgebied) hebben wel degelijk last van paarden die voorbij komen denderen. Het is natuurlijk onzin om te zeggen dat er alleen rustig wordt gestapt door alle ruiters en menners. Sterker nog, zelfs wandelaars zijn storend. Daarom is het broedgebied hier tijdelijk afgesloten voor iedereen: wandelaars, fietsers, laat staan een vierdaags evenement met honderden deelnemers.

Ik wilde laatst vanop onze oprit naar de ganzen in de verte kijken, nou, die gingen er met hun pulletjes in paniek vandoor - en ik was echt zeker 50 meter van ze vandaan, met nog een sloot ertussen. Dus het argument dat broedende dieren niet verstoord wordt door ruiters en menners, dat is kul.

Dat het een enorme teleurstelling is dat de vierdaagse niet meer door kan gaan, dat begrijp ik uiteraard volledig. Mijn paard is er nog te jong voor, maar het heeft me altijd geweldig geleken om mee te doen. Om er nou alle natuurbeheerders van Nederland zwart voor te maken: lijkt me onzinnig. Het is nogal wat, om te schipperen met die plukjes natuur in dit overbevolkte land, ik ben blij dat het in ieder geval nog geprobeerd wordt.

Die ganzen blijven misschien nog een beetje bang omdat ze geregeld weggejaagd worden. Als we van iets in Nederland veel hebben is het ganzen. Hier in de buurt zijn ze niet bang. Moet je heel goed opletten dat je op je paard blijft zitten want ze vliegen erg laat weg als ze al weg vliegen. Maar goed alle wild is banger voor een hond, logisch ook.

Jorex

Berichten: 9966
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 09:19

Wij draven het grootste deel met onze pony's. Dus het is niet alleen rustig stappen hoor. Dan zou ik 6+ uren onderweg zijn :+
Ik vind het vooral jammer dat ik nu niks meer heb om naartoe te werken met mijn pony's qua ritten. Dus ik zal minder gaan mennen. Voordeel is wel dat ik makkelijker even een training kan skippen vanwege slecht weer. Ik skip nu alleen als ik zelf te ziek ben om op een kar te zitten en dat is nu even het geval. Jos bedankt voor je inzet van afgelopen jaren en dat je hier met een persoonlijke reactie komt. Ik snap het heel goed, het moet vooral voor jullie haalbaar blijven om te organiseren.

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 09:24

Ik geloof dat dit topic inmiddels in het welbekende eindeloze welles-nietes verhaal is beland :+ Laten we het er maar op houden dat we het niet met elkaar eens zijn over een paar fundamentele zaken en doorgaan met ons leven. Heel jammer van het evenement, maar laten we vooral denken over de toekomst en alternatieven in plaats van eindeloos discussiƫren over het nut van natuurbescherming.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 09:25

Rizette schreef:
Die schapen moeten wel al die heide gaan onderhouden. Schaapherders worden ontslagen en aanbesteding vindt plaats waardoor de schaapherders uitgeknepen worden en er steeds meer stoppen. Hoe moet dat? Heel Nederland boompjes gaan trekken op de heide of moet het vanzelf weer bos worden omdat het niet onderhouden wordt.?


We gaan nog heel vaak filmpjes zien van ecologen en boswachters die ons komen vertellen hoe verschrikkelijk slecht het ket de heide gaat want het groeit dicht. (Iets wat overigens een natuurlijk fenomeen is)

Tja, heide is cultuurlandschap. En wil je dat behouden dan heb je toch begrazing nodig. En er is zeker wat te zeggen voor het behouden van heide, want heide trekt een bepaalde vorm van biodiversiteit aan.
In het nationale park de hoge Veluwe had men het goed voor elkaar. Het was dan wel gemaakte natuur zoals alle natuur in Nederland. Maar het had zeker een meerwaarde voor de biodiversiteit. Nu met se wolf wordt het park aan alle kanten tegen gewerkt.

prompter

Berichten: 11158
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 09:31

Kleine vogeltjes zoals winterkoningen en roodborstjes broeden vaak vrij dicht langs de paden, in een hoopje dood hout of lage struiken. Die nemen echt de benen als er een hele stoet paarden met kwetterende mensen langs komen.

Echt, ik snap de teleurstelling, vroeger had ik er ook geen weet van, maar sinds ik me in vogels ben gaan verdiepen zie ik hoe moeilijk ze het in Nederland hebben. Buiten het broedseizoen vluchten de vogels ook weg bij zo'n evenement maar na een aantal dagen komen ze wel weer terug. Maar als broedende of voerende vogels een paar dagen weg zijn, sterven de jongen.

Jorex

Berichten: 9966
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 09:37

Prompter dan moet je het bos gedurende het hele broedseizoen dichtgooien helaas. Ja zo'n evenement is veel. Maar als de zon ineens een week volop schijnt gebeurt er precies hetzelfde met de vogels lijkt me, want wandelaars zijn ook niet bepaald stil en losse gewone groepjes ruiters enzo ook niet. En iedereen trekt spontaan de natuur in bij mooi weer tot het stiekem in broedgebieden van de paden afgaan aan toe van wandelaars.

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 09:40

Het is natuurlijk ook nogal een verschil of er af en toe iemand of een klein groepje langskomt, en dan weer even niets. Of een soort constante stoet.....

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 09:44

Jorex schreef:
Prompter dan moet je het bos gedurende het hele broedseizoen dichtgooien helaas. Ja zo'n evenement is veel. Maar als de zon ineens een week volop schijnt gebeurt er precies hetzelfde met de vogels lijkt me, want wandelaars zijn ook niet bepaald stil en losse gewone groepjes ruiters enzo ook niet. En iedereen trekt spontaan de natuur in bij mooi weer tot het stiekem in broedgebieden van de paden afgaan aan toe van wandelaars.


Dat is ook wat natuurorganisaties graag zouden willen. Het bos voor hen alleen. Zich ongestoord kunnen richten op lucratieve subsidieprojectjes en het storten van vervuilde grond. Tot slot af en toe een excursie voor grof geld.

Jorex

Berichten: 9966
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 09:45

In veel bossen hier kun je op een zonnige dag over de koppen lopen. Maar de Veluwe heeft inderdaad wel wat meer ruimte. Alhoewel ik soms ook gewoon een uur kon rijden in mijn eigen bubbel met de 4 daagse zonder mensen in te halen of mensen die passeren. Bvb op de vrijdag vorig jaar. Ja we wisselden constant stuivertje met een ander groepje met twee shetlander aanspanningen. Dus Epe is absoluut niet kop staart rijden verder. Je hebt de hele middag om te starten qua tijd dus veel van de grote aanspanningen starten pas aan het eind van de middag. S Ochtends wordt er sowieso niet gereden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110733
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 09:46

Loretta schreef:
Jorex schreef:
Prompter dan moet je het bos gedurende het hele broedseizoen dichtgooien helaas. Ja zo'n evenement is veel. Maar als de zon ineens een week volop schijnt gebeurt er precies hetzelfde met de vogels lijkt me, want wandelaars zijn ook niet bepaald stil en losse gewone groepjes ruiters enzo ook niet. En iedereen trekt spontaan de natuur in bij mooi weer tot het stiekem in broedgebieden van de paden afgaan aan toe van wandelaars.


Dat is ook wat natuurorganisaties graag zouden willen. Het bos voor hen alleen. Zich ongestoord kunnen richten op lucratieve subsidieprojectjes en het storten van vervuilde grond. Tot slot af en toe een excursie voor grof geld.


Tot zover het generaliseren :')

manzano

Berichten: 23959
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 10:04

Jorex schreef:
In veel bossen hier kun je op een zonnige dag over de koppen lopen. Maar de Veluwe heeft inderdaad wel wat meer ruimte. Alhoewel ik soms ook gewoon een uur kon rijden in mijn eigen bubbel met de 4 daagse zonder mensen in te halen of mensen die passeren. Bvb op de vrijdag vorig jaar. Ja we wisselden constant stuivertje met een ander groepje met twee shetlander aanspanningen. Dus Epe is absoluut niet kop staart rijden verder. Je hebt de hele middag om te starten qua tijd dus veel van de grote aanspanningen starten pas aan het eind van de middag. S Ochtends wordt er sowieso niet gereden.


Oh echt? Ik dacht dat veel aanspanningen vroeg starten. Dan moet ik mijn plannen misschien wat aanpassen, want vind die aanspanningen met alle herrie die ze maken maar niks om tussen te rijden.

Jorex

Berichten: 9966
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 10:26

Ja ik ben 2 jaar terug een hele donderdag onderweg geweest. Pony was verzuurd op 18 km en dan moet je nog minstens 10 bij die lange op donderdag. Die laatste 10 km maar gestapt en pony was de volgende dag zo fris als een hoentje op de vrijdag. Ook deels naast de sulky gelopen, deze fotograaf vond het prachtig. "Jij geeft echt om je pony" zei hij. Tja ik woog met sulky meer dan mijn pony, dus als hij dan ook nog eens verzuurd is, ga ik hem echt niet vragen om me ook nog eens die heuvels op te trekken.
Afbeelding

Dus zo ongeveer iedereen heeft me ingehaald. Alle oudere heren met de grote paarden voor de koets starten voornamelijk laat. Wij starten juist vroeg dat mocht er wel uitloop zijn met die kleine beentjes dat we dan alsnog goed binnen komen. Daartussen kom je wel eens een enkele aanspanning tegen, maar als je niet tussen de grote aanspanningen met oude mannetjes terecht wilt komen dan zou iets van een uur-anderhalf uur na openen start starten.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 10:36

Dat is gek, in Zorgvlied starten de aanspanning juist als eerste. Er vertrekken smiddags ook wel natuurlijk maar de meeste zijn het eerste uur weg.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 10:54

Er staan bij de start altijd best wel wat menners paraat om te starten omdat zij graag voor de ruiters uit willen zijn.

Rizette
Berichten: 4394
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 10:55

prompter schreef:
Kleine vogeltjes zoals winterkoningen en roodborstjes broeden vaak vrij dicht langs de paden, in een hoopje dood hout of lage struiken. Die nemen echt de benen als er een hele stoet paarden met kwetterende mensen langs komen.

Echt, ik snap de teleurstelling, vroeger had ik er ook geen weet van, maar sinds ik me in vogels ben gaan verdiepen zie ik hoe moeilijk ze het in Nederland hebben. Buiten het broedseizoen vluchten de vogels ook weg bij zo'n evenement maar na een aantal dagen komen ze wel weer terug. Maar als broedende of voerende vogels een paar dagen weg zijn, sterven de jongen.

Heb jij vogels in jouw eigen tuin? Hier blijven de roodborstjes rustig hun nestje bouwen naast het terras. Andere vogels ook. Ze blijven niet weg. Daar kunnen die ruiters niet voor zorgen. Als er problemen komen dan zijn het de katten die ze vinden. Zelf blijven ze wel zorgen, ondanks herrie. Even geen wagen of ruiters en ze zijn er weer. Net als elk wild dier worden ze alleen bang van zaken waar ze echt voor hebben te vrezen. De rest is gewenning. Daarom lopen de wolven ook in de tuinen. Evenals steenmarters, eekhoorns, vogels op de voerplank enz. Dieren zijn niet zo dom dat ze de boekjes volgen. Die kiezen zelf en als je er je hele leven al midden tussen woont zie je dat. Dit jaar ook een fillmpje op fb dat er zo weinig mussen waren. Zal best in de stad als ze daar niet voeren en alles zo isoleren dat ze geen nesten meer kunnen bouwen. Maar hier stikken we van de mussen. Die beesten kiezen gewoon waar ze het liefst willen wonen. De gekste verhalen gaan de wereld in om maar geld binnen te halen.

prompter

Berichten: 11158
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 10:57

Ja Rizette, ik heb vogels in mijn tuin en er best wel wat verstand van en ik ben al sinds 1997 lid van de Vogelbescherming. Wil je nog meer weten? Het gaat slecht met de vogelstand in Nederland, alles wat er aan bijdraagt om dat te verbeteren is wat mij betreft welkom.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 10:58

@Rizette
Ik woon toevallig een beetje buitenaf en ja, er zijn echt veel minder mussen (en ook vooral vinken zijn er amper) dan "vroeger".
Wij voeren ze en daardoor zien wij er meer dan andere mensen, maar echt het zijn er veel minder dan 20 jaar terug.
Ook wordt er hier in het natuurgebied geen troep of wat dan ook gestort.

Jorex

Berichten: 9966
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 11:01

Ja klopt in Epe is het verdeeld tussen de oude garde met hun grote Friezen en tuigers enz. die dus allemaal laat starten of de menners die zodra het kan starten. Ik behoor tot die eerste groep, want kleine beentjes. Maar ik kwam dus die donderdag eerst veel ruiters tegen en op de laatste kms voor de finish alleen nog maar oude garde menners (inclusief mijn instructeur, die zie ik normaal nooit tijdens Epe terwijl we hem beide rijden). Ook op dinsdag toen ik pech had met mijn band en dit half 5 gerepareerd was toen startten er eigenlijk alleen menners met grote paarden. Ik had de keuze of naar huis of alsnog starten. Wij zijn toen naar huis gereden want er hing een extreem zwarte lucht. Achteraf ook beter, want band was alsnog niet goed en weer leeg gelopen. Dit was 2 jaar terug dus het zal vorig jaar niet anders geweest zijn. Als ruiter lijkt me dus het beste om rond 14-15 uur te starten, dan ben je na de eerste menners en voor de laatste groep. Je komt dan denk ik het minste aanspanningen tegen.

Ik heb sowieso alleen maar van die zwarte kauwen hier wonen, hele kolonies. Dingen broeden zelfs in de parkeergarage. Maar ik woon in het centrum dus dan heb je dat. Ik weet alleen niet beter als dat bij elke boerderij er 10tallen mussen in de heggen wonen en dat deze eigenlijk niet perse in het bos wonen. Meer bij huizen in de buurt in hagen en heggen.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 25-04-24 11:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110733
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 11:03

Er zijn idd veel minder mussen (de ringmus en gewone mus staan zelfs op de rode lijst), winterkoninkjes, puttertjes etc. Heel raar dat sommige mensen nog denken dat het goed gaat met de vogels in Nederland.
Ja, sommige soorten als duiven en de buizerd (tot op zekere hoogte) doen het wel redelijk goed, maar over het algemeen gaat het de verkeerde kant op, mede omdat er tijdens het broedseizoen veel verstoringen zijn en omdat de leefgebieden steeds kleiner worden.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 11:43

Cayenne schreef:
Er zijn idd veel minder mussen (de ringmus en gewone mus staan zelfs op de rode lijst), winterkoninkjes, puttertjes etc. Heel raar dat sommige mensen nog denken dat het goed gaat met de vogels in Nederland.
Ja, sommige soorten als duiven en de buizerd (tot op zekere hoogte) doen het wel redelijk goed, maar over het algemeen gaat het de verkeerde kant op, mede omdat er tijdens het broedseizoen veel verstoringen zijn en omdat de leefgebieden steeds kleiner worden.


Zo raar is dat niet hoor. Hier suizen de mussen je met tientallen om de oren ;)
Blijkbaar vinden ze het hier heul lekker wonen.
Ik was dus echt oprecht verbaasd dat de mus het zwaar zou hebben. Het lijkt hier meer op onkruid. Wist echt niet wat ik las toen ik hem op de rode lijst zag staan.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 11:50

prompter schreef:
Ja Rizette, ik heb vogels in mijn tuin en er best wel wat verstand van en ik ben al sinds 1997 lid van de Vogelbescherming. Wil je nog meer weten? Het gaat slecht met de vogelstand in Nederland, alles wat er aan bijdraagt om dat te verbeteren is wat mij betreft welkom.


Het gaat inderdaad heel erg slecht met een aantal soorten weidevogels. Wat er nog over is dat is over een paar jaar waarschijnlijk wel verdwenen. Niet door recreatie, maar wel door predatie.

Ik vraag me af wat voor subsidie potje er open getrokken gaat worden wanneer predatie straks een aantal vogelsoorten uit Nederland heeft laten verdwijnen.
Met de Korhoender valt in ieder geval een goede boterham op te halen. In 2021 is er 3 ton over de balk gesmeten om nog even door te kunnen gaan met de jaarlijkse import van Korhoenders die het jaar erop weer dood zijn. Het kost 60.000 Euro om slechts 25 Korhoenders uit Zweden te importeren.

Weer tonnen voor korhoenders die dood blijven gaan op de Sallandse Heuvelrug - https://nos.nl/l/2384412

Zijn wel idioot hoge bedragen. Zeker als je bedenkt wat je er voor terug krijgt. Namelijk elk jaar een lichting Korhoeders dat weer een nare dood tegemoet gaat.