Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10514
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:43

Nee dat is natuurlijk helemaal niet prima. Eigenlijk zou het hele gebied ten noorden en westen van Epe afgesloten moeten worden.

Maar dat kan niet want dan komt er niemand meer en het dorp drijft op toerisme. Ook de inwoners zullen dat niet pikken, lijkt me.

manzano

Berichten: 23982
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:53

Rizette schreef:
manzano schreef:
Mensen zijn nog steeds van harte welkom hier met hun paard. Boek een camping of huisje met een groep en ga lekker rijden samen. Maar 500, 4 dagen lang moet je ongeorganiseerd helemaal niet willen.

Dus dagelijks overlast /veel toeristen in het hele seizoen is helemaal prima. Maar 4 dagen de vierdaagse vind je te veel? Kan me voorstellen als je acccomodatie of paarden verhuurd of een restaurant hebt oid dat je de mensen ook liever over het hele jaar verspreid ziet worden ,want dat geeft veel meer en constante verdienste maar die kant gaat het nu even niet om. Het gaat om de ruiters die hier allemaal graag naartoe gingen en het nu opgeheven zien worden.


Ik zeg helemaal niet dat ik dat veel vind, alleen dat je 500 ongeorganiseerd (dus niet in evenement -vorm) niet moet willen. De paarden4daagse niet het enige evenement dat hier georganiseerd wordt. Integendeel.... En er gaat nu gewoon een streep door ALLE evenementen in deze periode. Daarbuiten mag het wel "gewoon". Dat het voor dit evenement niet past is super jammer, maar ook geen reden om dan maar een uitzondering te maken. Dan blijf je bezig. Deze regels gelden voor een veel groter gebied dan Epe alleen.

Rizette
Berichten: 4406
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:28

Rizette schreef:
manzano schreef:
Mensen zijn nog steeds van harte welkom hier met hun paard. Boek een camping of huisje met een groep en ga lekker rijden samen. Maar 500, 4 dagen lang moet je ongeorganiseerd helemaal niet willen.

Dus dagelijks overlast /veel toeristen in het hele seizoen is helemaal prima. Maar 4 dagen de vierdaagse vind je te veel? Kan me voorstellen als je acccomodatie of paarden verhuurd of een restaurant hebt oid dat je de mensen ook liever over het hele jaar verspreid ziet worden ,want dat geeft veel meer en constante verdienste maar die kant gaat het nu even niet om. Het gaat om de ruiters die hier allemaal graag naartoe gingen en het nu opgeheven zien worden.


Ik zeg helemaal niet dat ik dat veel vind, alleen dat je 500 ongeorganiseerd (dus niet in evenement -vorm) niet moet willen. De paarden4daagse niet het enige evenement dat hier georganiseerd wordt. Integendeel.... En er gaat nu gewoon een streep door ALLE evenementen in deze periode. Daarbuiten mag het wel "gewoon". Dat het voor dit evenement niet past is super jammer, maar ook geen reden om dan maar een uitzondering te maken. Dan blijf je bezig. Deze regels gelden voor een veel groter gebied dan Epe alleen.[/quote]
Ik verwacht dat het voor alle Natura 2000 gebieden geldt? En alles waar de wolf zich nu nog gaat vestigen willen ze ook graag Natura 2000 van maken toch?

manzano

Berichten: 23982
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:46

Nee dit staat los van natura2000.

Rizette
Berichten: 4406
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:49

manzano schreef:
Nee dit staat los van natura2000.

Het zijn geen Natura 2000 gebieden?

mysa

Berichten: 10514
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 12:33

Het is uiteraard wel natura 2000 gebied maar wat doet dat er toe, het gaat om kwetsbaar natuurgebied.

Wat mij een beetje ergert is dat men nogal selectief lijkt. De al genoemde wandelaars en fietsers (en dat zijn er veel) verstoren ook erg.

Georganiseerde wandeltochten zijn er ook genoeg. Plus toertochten, mountainbike-tochten, midwinter-toestanden, verhuur van elektrische scooters aan groepen etc.

Rizette
Berichten: 4406
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:06

Het gaat er om dat paarden blijkbaar in Natura 2000 plannen als eerste er uit worden gekieperd. Of gaan de rest van de evenementen ook niet meer door? Is er in de beheersplannen wel voldoende rekening gehouden met ruiters als belanghebbenden?. Ergens moet toch duidelijk worden waarom het de paarden zijn die moeten vertrekken? Dat moet toch op grond van regels zijn zoals ook in de kop vermeld staat.

Brainless

Berichten: 29752
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:23

Rizette schreef:
Het gaat er om dat paarden blijkbaar in Natura 2000 plannen als eerste er uit worden gekieperd. Of gaan de rest van de evenementen ook niet meer door? Is er in de beheersplannen wel voldoende rekening gehouden met ruiters als belanghebbenden?. Ergens moet toch duidelijk worden waarom het de paarden zijn die moeten vertrekken? Dat moet toch op grond van regels zijn zoals ook in de kop vermeld staat.

Als je een MTB 4-daagse zou wil houden in Epe met 500+ deelnemers zou dat ook niet (meer) mogen.
Kleinere groepen wel (weet niet wat de max is), maar een veel kleinere groep is absoluut niet rendabel want dan zouden de overheadkosten door ene veel kleinere groep moeten worden gedragen en dan wordt het helemaal onbetaalbaar.

manzano

Berichten: 23982
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:50

Rizette schreef:
manzano schreef:
Nee dit staat los van natura2000.

Het zijn geen Natura 2000 gebieden?


Rizette schreef:
Het gaat er om dat paarden blijkbaar in Natura 2000 plannen als eerste er uit worden gekieperd. Of gaan de rest van de evenementen ook niet meer door? Is er in de beheersplannen wel voldoende rekening gehouden met ruiters als belanghebbenden?. Ergens moet toch duidelijk worden waarom het de paarden zijn die moeten vertrekken? Dat moet toch op grond van regels zijn zoals ook in de kop vermeld staat.


Dat zég ik niet. Een groot deel zal óók natura2000 zijn, maar daar heeft deze regeling niks mee te maken.

Je leest niet en je loopt alleen maar te roeptoeteren.
Ga je gewoon eens verdiepen in waar het om gaat als je overal je mening over hebt.

De zoneringsregeling is totaal wat anders dan natura2000 en de regeling heeft niets met paarden te maken, maar heeft invloed op ALLE evenementen. Dat is al tig keer hier genoemd ook. Je krijgt gewoon geen evenementenvergunning meer, of dat nou gaat om paarden, fietsen, wandelen, kruipen, skippyballen of wat dan ook..... is het een georganiseerd evenement.... dan krijg je geen vergunning. Zo simpel is het.

De links zijn allemaal te vinden op de site van de paardenvierdaagse mocht het je écht interesseren.

Rizette
Berichten: 4406
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:55

Wist niet dat je boos werd? Relax... Denk dat je zelf ook even beter moet lezen want ik noem helemaal niet dat jij dat zegt, dat komt van jou. Overigens had brainless al uitgelegd hoe het zat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110751
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:00

Losse combinaties die in de omgeving op vakantie gaan en het gebied bezoeken zijn natuurlijk niet te vergelijken met zo'n 500 ruiters/aanspanningen die tegelijk door het gebied denderen.

Rizette
Berichten: 4406
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:03

Nee dit staat los van natura2000.
[/quote]
Het zijn geen Natura 2000 gebieden?[/quote]

Rizette schreef:
Het gaat er om dat paarden blijkbaar in Natura 2000 plannen als eerste er uit worden gekieperd. Of gaan de rest van de evenementen ook niet meer door? Is er in de beheersplannen wel voldoende rekening gehouden met ruiters als belanghebbenden?. Ergens moet toch duidelijk worden waarom het de paarden zijn die moeten vertrekken? Dat moet toch op grond van regels zijn zoals ook in de kop vermeld staat.


Dat zég ik niet. Een groot deel zal óók natura2000 zijn, maar daar heeft deze regeling niks mee te maken.

Je leest niet en je loopt alleen maar te roeptoeteren.
Ga je gewoon eens verdiepen in waar het om gaat als je overal je mening over hebt.

De zoneringsregeling is totaal wat anders dan natura2000 en de regeling heeft niets met paarden te maken, maar heeft invloed op ALLE evenementen. Dat is al tig keer hier genoemd ook. Je krijgt gewoon geen evenementenvergunning meer, of dat nou gaat om paarden, fietsen, wandelen, kruipen, skippyballen of wat dan ook..... is het een georganiseerd evenement.... dan krijg je geen vergunning. Zo simpel is het.

De links zijn allemaal te vinden op de site van de paardenvierdaagse mocht het je écht interesseren.[/quote]
Dit staat er op de pagina van de vierdaagse als antwoord van gedeputeerde staten op verzoek om alsnog de vierdaagse te kunnen houden ;Wij wijzen u als alternatief (wellicht ten overvloede), op de mogelijkheid om de routes te verleggen naar terreinen buiten het Natura2000 gebied aldus GS

manzano

Berichten: 23982
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:37

Als je dan ook nog even de rest van de info leest kan je zien dat het niks met paarden an sich te maken heeft.
Natura2000 geldt voor gebieden door heel Nederland, deze regeling alleen voor de Veluwe.

Schuur_

Berichten: 4896
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 07:58

mysa schreef:
Het is uiteraard wel natura 2000 gebied maar wat doet dat er toe, het gaat om kwetsbaar natuurgebied.

Wat mij een beetje ergert is dat men nogal selectief lijkt. De al genoemde wandelaars en fietsers (en dat zijn er veel) verstoren ook erg.

Georganiseerde wandeltochten zijn er ook genoeg. Plus toertochten, mountainbike-tochten, midwinter-toestanden, verhuur van elektrische scooters aan groepen etc.


Succes met een midwinter-toestand in het broedseizoen te organiseren :Y)

De bovengenoemde evenementen mogen op grote schaal ook niet in het gebied tijdens die periode. Het is niet enkel paarden die geweerd worden.

De enquete die is gehouden is in mijn ogen nietszeggend voor de toekomst van de vierdaagse. Het kan prima gehouden worden in een andere periode of misschien zelfs een andere vorm? Creatief denken kan ook helpen om samen te leven.

Lieser
Berichten: 1540
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:02


Skessa_
Berichten: 10678
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:06


Rizette
Berichten: 4406
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:24


Brainless

Berichten: 29752
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 13:21

Rizette schreef:
Nee voor stuifzandgebieden en moeras daar hebben we wat aan!

Hoezo moet jij daaraan wat hebben?
Ik vind het wel mooi :D

Rizette
Berichten: 4406
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 13:48

Brainless schreef:
Rizette schreef:
Nee voor stuifzandgebieden en moeras daar hebben we wat aan!

Hoezo moet jij daaraan wat hebben?
Ik vind het wel mooi :D

Ik zeg niet dat het niet mooi is maar voor het klimaat en zuurstof moeten we vooral geen stuifzand willen maar gewoon de bomen laten staan toch? Maar misschien is er met stuifzand wat te "schuiven"met Natura 2000.

sterregoud
Berichten: 1870
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 13:53

Brainless schreef:
Rizette schreef:
Nee voor stuifzandgebieden en moeras daar hebben we wat aan!

Hoezo moet jij daaraan wat hebben?
Ik vind het wel mooi :D


De natuurorganisaties kappen juist onnoemelijk veel bomen voor de creatie van hun wens natuur, dus heide en schraal grasland. Blijkbaar ook stuifzand.

manzano

Berichten: 23982
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 14:01

Nogmaals graag ontopic blijven voor dit topic wordt gesloten.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 04-05-24 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Schreeuwende tekst aangepast.

Loe_Loe

Berichten: 583
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 14:03

En dat kappen doen ze ook rustig in het broedseizoen. Bijvoorbeeld op dit moment wordt in De Kempen een kilometers lang pad “onderhouden” met groot materieel. Einde werkzaamheden pas eind augustus.
Dit is imho meten met 2 maten, mij krijg je dat niet uitgelegd hoor…

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 21:48

Rizette schreef:
Nee voor stuifzandgebieden en moeras daar hebben we wat aan!

Hmm :D stuifzand en moeras zijn wel degelijk belangrijk voor de natuur. Moeras is een heel belangrijk soort systeem, het wemelt daar van de biodiversiteit. Er komen daar inderdaad broeikasgassen vrij, maar dat is alleen zo omdat het grondwaterpeil zakt, door ons toedoen overigens. Het was ooit een veel meer voorkomend soort systeem, overigens, wat ook logisch is in een deltagebied. Maarja...
En stuifzand is een systeem dat door ons is gecreëerd, door langdurige overbegrazing door schapen op één locatie. Er leeft daar niet veel, maar toch is het erg belangrijk voor de heterogeniteit in het landschap. Een mozaïek in landschapselementen zijn cruciaal voor een ecosysteem in balans, en dat is dus precies wat we in Nederland missen momenteel. Het verklaart trouwens wel dat je de mening hebt die je hier in het topic uit, je weet geloof ik niet veel van hoe de natuur werkt...

@Manzano, sorry, kon het niet laten. Natuureducatie is mijn ding :o

Rizette
Berichten: 4406
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 02:54

Lynnepinny schreef:
Rizette schreef:
Nee voor stuifzandgebieden en moeras daar hebben we wat aan!

Hmm :D stuifzand en moeras zijn wel degelijk belangrijk voor de natuur. Moeras is een heel belangrijk soort systeem, het wemelt daar van de biodiversiteit. Er komen daar inderdaad broeikasgassen vrij, maar dat is alleen zo omdat het grondwaterpeil zakt, door ons toedoen overigens. Het was ooit een veel meer voorkomend soort systeem, overigens, wat ook logisch is in een deltagebied. Maarja...
En stuifzand is een systeem dat door ons is gecreëerd, door langdurige overbegrazing door schapen op één locatie. Er leeft daar niet veel, maar toch is het erg belangrijk voor de heterogeniteit in het landschap. Een mozaïek in landschapselementen zijn cruciaal voor een ecosysteem in balans, en dat is dus precies wat we in Nederland missen momenteel. Het verklaart trouwens wel dat je de mening hebt die je hier in het topic uit, je weet geloof ik niet veel van hoe de natuur werkt...

@Manzano, sorry, kon het niet laten. Natuureducatie is mijn ding :o[/quot
Wat doet jou denken dat het eco systeem weer in balans laat komen in Nederland? Importeren van Korhoenders? Ecologen die door de schaapherder vermanend toegesproken moeten worden omdat ze anders midden in 1 van de weinige nesten die er nog zijn, staan? Weren van de paardenvierdaagse uit Epe? Bomen kappen om stuifzandgebieden te creeeren? Weilanden veranderen in moeras? Wolven laten floreren en kennis achterhouden over welke ravage ze in het buitenland aanrichten wetende dat de rasters niet werken en wetende dat ze gerust paarden aanvallen ook overdag maar dat vooral stil houden om draagvlak te creeren ? Genieten van wolven die de kalfjes van de begrazingskoeien vermoorden omdat er anders teveel koeien komen? Inrasteren van weidevogelnesten omdat ze anders opgevreten worden door de predatoren? Zoveel mogelijk ecologen aan het werk houden en rapporten laten schrijven met allerlei conclusies zonder dat men langjarige onderzoeken heeft gedaan? Conclusie al bekend maar rapport moet er nog bij gevonden worden? Of misschien wel helemaal geen onderzoek ( geen idee of de ambtenaar op de Veluwe het stuk heeft geschreven op basis van langjarig onderzoek, verwacht het niet) Oftewel natte vinger werk? Beweren dat zandhagedissen in groten getale telkens weer doodgereden worden door mountainbikers en daarom het bos sluiten, terwijl werkelijk niemand die daar dagelijks in de bossen is ,aan het werk of recreerende ooit een doodgereden zandhagedis heeft gezien? Morgen ben ik ecoloog hoef ik niets voor te doen of te laten alleen op mijn visitekaartje te zetten en dan zeg ik dat jij erg weinig verstand hebt, van de natuur. Ik ken het wereldje aardig goed en weet ook goed hoe de hazen lopen maar ook hoeveel ecologen er aan het werk gehouden moeten worden en hoeveel ecologen er zijn die vinden dat de rest van de wereld uit de "natuur"moet en zij er wel in natuurlijk. Natuurlijk is "de natuur" niet in balans en het komt ook niet weer in balans. Veel te veel volk veel te weinig ruimte. Onze" natuur" bestaat uit tuintjes, gemaakt door de mens, veranderd door de mens naar eigen inzicht, mode, wetten uit Brussel enz enz. We hebben hier zelfs "natuur"met hekken er om. Van weidevogel tot Heckrund en Konik die hier totaal niet horen, zitten in de hekken,. speeltuinen van ecologen. Weilanden veranderen in gevangenissen voor de overige dieren door de hoeveelheid stroom op de wolfwerende rasters. Weer hekken Alles bedacht door ecologen. Mozaiek ja klopt, mozaiek van hekken.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 09:10

Bij mijn weten is stuifzand ontstaan door ontbossing, plaggen en begrazing.

Lieser:
Ja dat is precies wat er gaande is, de natuur wordt steeds minder en helemaal volgebouwd met huizen en omdat de overige natuur dan steeds meer belast wordt ontstaan er dit soort problemen.

In Ede ook, wat een paar jaar terug nog een prachtig stuk heide en bosgebied was is inmiddels helemaal volgebouwd. En nu worden er stukken hei afgesloten vanwege te druk met mensen. Ja gek he?