Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 09:22

het is een paardenevenement met een paar honderd deelnemers. Geen festival, geen harde muziek. Alles wordt heel netjes geregeld en opgeruimd nadien. Er is geen lawaai. Ruiters en menners rijden hun rondje door de omgeving. Doorgaans blijven ze in de buurt van het terrein overnachten, dus er is niet extreem veel meer verkeersdrukte.

Ik kan net begrijpen dat zo'n mooi evenement nu moet wijken. Is aangetoond dat de vogels last hebben van de vierdaagse??

Autumnn

Berichten: 8045
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 09:27

Ibbel schreef:
Er worden echt wel wat kul-argumenten gebruikt.
September kan niet 'want er is al een ander evenement' in Drenthe in die maand. Beetje afstemmen dat er 3-4 weken tussen zitten is kennelijk geen optie.


Maar eerlijk, hoeveel mensen zullen er zijn die zo kort op elkaar weer een 4 daagse gaan rijden? Ik in ieder geval niet. Mijn paard is in super conditie maar het zijn wel pittige dagen. Daarnaast heeft het ook genoeg gekost.
Ik snap de argumenten wel, maar het is wel super, super jammer. Heb er echt van genoten vorig jaar en had het graag nog een keer willen rijden :j

Kidde
Berichten: 3457
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 09:33

Ibbel schreef:
Er worden echt wel wat kul-argumenten gebruikt.
September kan niet 'want er is al een ander evenement' in Drenthe in die maand. Beetje afstemmen dat er 3-4 weken tussen zitten is kennelijk geen optie.

Oktober kan niet 'want dan moeten de paarden op stal ipv in een paddock'. Weideseizoen voor paarden loopt toch echt tot eind oktober, en paarden kunnen met een dikke regendeken ook bij slecht weer in een paddock staan.

En dat terwijl er altijd meer aanmeldingen dan plekken zijn, de laatste jaren.
Jammer dat ze er kennelijk geen zin meer in hebben, want er was best een mouw aan te passen geweest met wat moeite.



Ik ben het met je eens dat september/oktober wel heel makkelijk wordt afgeschreven. Van september blijven er ook nog 26 dagen over waarop er geen andere vierdaagse is. De laatste schoolvakantie is dit jaar 1 september afgelopen en de eerste al 18 augustus, dus dat argument gaat ook niet op vind ik

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 09:33

janouk schreef:
Ik snap de teleurstelling.
Het broedseizoen loopt van 15 maart tot 15 juli. Een periode waar rust in de natuur hard nodig is.

Maar er is toch in de overige 8 maanden wel een tijdstip te bedenken waarop de Eper paarden dagen georganiseerd kunnen worden. Met creativiteit en flexibiliteit hoeft het toch niet te stoppen.


Dit inderdaad. Heel jammer, maar ik vind de reden om bijv niet naar september uit te wijken, weinig flexibel. Alsof het in september veel kouder is dan in juni en alles ineens op stal moet :=

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 09:34

Manzano dat zal wel, maar dan moet je niet schermen met broedseizoen want dat loopt niet tot september.

manzano

Berichten: 23961
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 09:38

hahahatsjoe schreef:
Manzano dat zal wel, maar dan moet je niet schermen met broedseizoen want dat loopt niet tot september.


Zo wordt het door de instanties zelf gebracht... maar gaat om broed- én voedseizoen kennelijk.
Zie hier ook: https://www.natuurmonumenten.nl/natuurg ... orsterzand

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 09:44

Laat natuurorganosaties ook zelf eens in de spiegel kijken. Grote hoeveelheden roofdieren zoals bijvoorbeeld vossen zijn niet handig in een broedgebied met zeldzame vogels.

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 09:48

Ondertussen heb ik de mail van de epe p4d ook gelezen. Andere datum zou kunnen, maar ze hebben last van teruglopende deelnemers door gebrek aan betaalbare overnachtings plekken.

Slim van de campings/stalletjes dat ze de tarieven minimaal verdubbeld tijdens Epe p4d, maar ze vergeten dat ook hun beste reclame was. Ik ben benieuwd of die nog bestaan recht houden na het stoppen van de p4d. Want qua bekendheid valt zo camping in het niet.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 10:19

Ibbel schreef:
Er worden echt wel wat kul-argumenten gebruikt.
September kan niet 'want er is al een ander evenement' in Drenthe in die maand. Beetje afstemmen dat er 3-4 weken tussen zitten is kennelijk geen optie.

Oktober kan niet 'want dan moeten de paarden op stal ipv in een paddock'. Weideseizoen voor paarden loopt toch echt tot eind oktober, en paarden kunnen met een dikke regendeken ook bij slecht weer in een paddock staan.

En dat terwijl er altijd meer aanmeldingen dan plekken zijn, de laatste jaren.
Jammer dat ze er kennelijk geen zin meer in hebben, want er was best een mouw aan te passen geweest met wat moeite.

Jij redeneert wel heel gemakkelijk,. September heeft maar 4 weken, Zorgvlied zit in de tweede week, die kan hoogstens een week eerder. De schoolvakanties zijn tot 1 september dus eerder geen accomodaties. Dan kan Epe in de laatste week van september want 1 okt gaat alles dicht. Eind september is het al om 19.30 uur donker dat is ook lastig. Lange koudere nachten in een tent? Zie jij deelnemers 2 vierdaagses rijden met 2 weken er tussen? Dus dan gaan ze kiezen en hebben beide een lager aantal deelnemers en is het finamcieel niet meer rond te krijgen.
Btw Epe zat de laatste jaren helemaal niet meer vol.

SunnyHorse
Berichten: 1260
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 10:50

LianB schreef:
Ondertussen heb ik de mail van de epe p4d ook gelezen. Andere datum zou kunnen, maar ze hebben last van teruglopende deelnemers door gebrek aan betaalbare overnachtings plekken.

Slim van de campings/stalletjes dat ze de tarieven minimaal verdubbeld tijdens Epe p4d, maar ze vergeten dat ook hun beste reclame was. Ik ben benieuwd of die nog bestaan recht houden na het stoppen van de p4d. Want qua bekendheid valt zo camping in het niet.


Dit is natuurlijk ook een probleem. Ik zou ook een overnachtingsplek daar moeten vinden. En als dit een goede plek is voor mijn paard wil ik daar best wel een nette prijs voor betalen! Maar naar wat ik begreep zijn die plekken lastig om te vinden omdat deze al snel volgeboekt zijn. Zo helpen zij zichzelf natuurlijk ook om zeep. September oktober zijn vaak nog pracht maanden om te rijden. En lijkt mij voor de camping geen hoogseizoen meer. Dus een echte ondernemer doet juist stap naar voren en maakt een aantrekkelijk aanbod. Nu heeft hij/zij niks meer.

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 11:00

Nou precies, ik zou denken: sla de handen ineen om na de zomervakantie / voor de herfstvakantie de boel een weekje open te gooien voor zo'n evenement. Zelfs oktober is vaak nog super weer.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 11:16

Ik vind het dubbel: de omgeving waarin de pvd wordt gereden is op en top toeristisch. De hele lente en zomer stikt het er van de toeristen lopend of fietsend..
Ze zouden dan de paden die normaal niet open zijn voor publiek eruit kunnen laten. Er zijn ook best veel zandpaden altijd open. Desnoods sommige routes iets inkorten.

Broedseizoen gaat trouwens om alle dieren, niet alleen vogels.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 12:06

Ik vind het doodzonde! Zo'n ontzettend leuk evenement, nooit overlast, supergoed geregeld en onwijs goeie sfeer. Maar het is ook een enorme organisatie en er moet overal rekening mee gehouden worden. Heel jammer dat zo'n besluit genomen is maar het zal echt niet anders gekund hebben.

Ik heb 13 jaar lang met veel plezier meegereden!

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 12:51

Tja, agenda 2030 in vol ornaat… alles moet kapot.
Bijzonder jammer dat men dit laat gebeuren.

EP4D

Berichten: 208
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 13:03

Wat fijn om hier te lezen dat er zo meegedacht wordt met oplossingen!

Helaas heb ik nog geen opmerkingen gelezen, die wij niet al hebben meegewogen bij ons besluit.

Natuurlijk kan de Paarden4daagse in een andere periode georganiseerd worden. Wij hebben dat daarom ook middels een enquête voorgelegd aan onze deelnemers. En daar blijkt simpelweg uit, dat een groot gros van de deelnemers zal afhaken als het evenement in een andere periode moet plaatsvinden. Iedereen voert daar zo zijn/haar eigen redenen voor aan.
En het zal vast zo zijn dat er andere mensen zijn, die juist in juni nooit konden, maar dat aantal schatten wij niet zo hoog in.

Per saldo verwachten wij flink minder deelnemers. Dat hebben we niet zelf bedacht. Dat geeft de enquête gewoon aan.
Dat is op zich niet zo erg. Na de corona hebben we ook een flinke terugval in het aantal deelnemers gezien. Echt niet alleen maar omdat men stalling te duur vond, of geen stalling kon vinden. Ook hier heeft iedereen zo zijn/haar eigen redenen.

Ondanks dat, hebben we de Paarden4daagse (met grote extra steun van enkele sponsors) toch kunnen neerzetten, zoals iedereen gewend was. Wellicht daardoor zien we dit jaar weer een lichte stijging in het aantal deelnemers.

Met minder deelnemers, kunnen we best ook een aantal onderdelen en faciliteiten van het evenement schrappen. Maar er is voor ons een minimum. Dat minimum zullen we in een andere periode helaas niet kunnen waarmaken.

Hartelijke groet,
Jos

JorexJarig

Berichten: 9969
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 13:08

Ik vind het echt ontzettend jammer. Zorgvlied en omgeving (ik rij eerlijk gezegd liever vanuit Diever) is voor mij mijn oefenterrein voor Epe dus daar zou ik sowieso al niet aan mee doen. Voor mij is de Veluwe toch echt wel even iets anders qua terrein en dus ook vele malen leuker. Ik weet alleen wegens andere omstandigheden (mogelijk een eigen huis), oudste pony is alweer 17 of ik nog een keer mee kon doen. Voor mij was september echt wel goed te doen geweest. Maar ik zal dan ook nooit met Zorgvlied mee gaan rijden, simpelweg omdat ik daar alle paden al ken. Dan ga ik wel in het weekend zo daar eens rijden, dat is gratis en ik hoef er geen vakantie voor op te nemen.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 13:34

Dankjewel voor je toelichting Jos.

Ik vind het erg jammer dat het stopt na dit jaar, ik heb ervan genoten om mee te rijden met jullie prachtige evenement.
Bedankt voor de goede organisatie.

Alenthe05

Berichten: 1098
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 13:51

@Jos: En de 4daagse in een andere gemeente organiseren? Of blijven we dan met al die regels zitten?

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 13:52

Alenthe05 schreef:
@Jos: En de 4daagse in een andere gemeente organiseren? Of blijven we dan met al die regels zitten?

Het is de provincie Gelderland die de regels heeft gemaakt.

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 13:58

Loretta schreef:
Laat natuurorganosaties ook zelf eens in de spiegel kijken. Grote hoeveelheden roofdieren zoals bijvoorbeeld vossen zijn niet handig in een broedgebied met zeldzame vogels.

Dat is een slechte vergelijking. Dieren zoals vossen zijn onderdeel van het grotere systeem, dat sommige dieren worden opgegeten hoort er nou eenmaal bij. Ook mensen zijn onderdeel van het systeem. Maar een meerdaagse optocht van een paar honderd paarden en mensen die normaal niet in in zulke getallen in een gebied voorkomen is simpelweg te verstorend tijdens het broedseizoen.
Ik ben het er mee eens dat dat heel jammer is, maar we zullen moeten leren leven mét de natuur, in plaats van ertegen, als we willen dat er over een paar decennia nog wat van over is.

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 13:59

In welke gemeente rond Veluwe zijn er wel genoeg paarden campings waar ze 500 paarden kwijt kunnen?
Drenthe lijkt wel de aangewezen plek te zijn.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:00

Supervixen schreef:
Loretta schreef:
Natuurorganisaties zijn hard bezig om iedereen tegen zich in het harnas te keren waardoor alle draagvlak voor hun natuurprojecten verdwijnt.


Nou dit. In mijn omgeving stoppen al vier trailrunwedstrijden omdat het niet meer mag van natuurmonumenten. En ze sluiten ontzettend veel bospaden. Alles moet maar wijken voor de natuur. Als je het al natuur kunt noemen hier in Nederland.


Er is geen natuur in Nederland, alleen "wens" natuur en aangelegde cultuurgronden/ aangelegde bossen en parken. Erg triest dit weer; alles moet wijken voor "natuur" aan de ene kant en aan de andere kant worden hele bosgebieden gekapt, ook in het broedseizoen zonder enige zorg voor de dieren die er wonen of de mensen of om de zuurstof die die bossen producerenn ( en de CO2 die ze hard nodig hebben om te groeien...........)

Dus ook hier weer; dit heeft niks met "natuur" te maken ( anders zouden de andere bosgebieden ook mogen blijven bestaan!); vul zelf maar in ( hint; "2030"!) maar als we dit allemaal maar toelaten is "buiten" straks verboden gebied en zitten we "fijn" in een 15-minuten stad opgesloten.
Maar ja, dat is natuurlijk allemaal "complot" praat................en grote onzin.......... :') :o

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:03

Lynnepinny schreef:
plaats van ertegen, als we willen dat er over een paar decennia nog wat van over is.


Zullen we dan beginnen met het niet toelaten dat er hele bosgebieden gekapt worden? Dat er overal windmolens geplaatst worden die vogels en zeedieren vermoorden? Dat er zonnepanelen geplaatst worden waaronder de grond veranderd in een woestenij omdat er geen zon onder kan komen?
Die natuur wordt in rap tempo verwoest (door "groene" maatregelen) maar zeer zeker niet doordat er een, grote, groep paarden een keer door een bos wandelt.

EP4D

Berichten: 208
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:08

Alenthe05 schreef:
@Jos: En de 4daagse in een andere gemeente organiseren? Of blijven we dan met al die regels zitten?


Ook een goed idee.
Dan is het gewoon een nieuw evenement die je van de grond af moet opbouwen. Wel ook buiten het broedseizoen, want daar zal overal strikter mee omgegaan worden.

Ik heb me meer dan 25 jaar met ziel en zaligheid ingezet om de Eper Paarden4daagse op te bouwen. In die tijd ook meerdere momenten meegemaakt, waar het ons heel moeilijk is gemaakt. Toch is het met vereende krachten telkens weer gelukt. Deze keer is echt anders.

Natuurlijk kunnen we in september wel ergens een weiland huren en een partytent neerzetten. Kan heel gezellig zijn, maar als ik uit persoonlijke titel spreek: niet voor mij, daar hang ik mijn naam niet aan....

Alenthe05

Berichten: 1098
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:11

@Jos, snap ik helemaal. Jullie hebben jullie ziel en zaligheid erin gelegd! Heb zelf ook jaren genoten van dit geweldige evenement! Was alleen de vraag of het dan evt mogelijk was elders bv maar ik snap dat jullie daardan niet mee verder gaan.

Vind het enorm jammer. Jos en andere vrijwilligers enorm bedankt voor alle mooie ritten afgelopen jaren. Heel erg jammer, voor ons en zeker voor jullie dat dit fantastische evenement na dit jaar is afgelopen...