Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:14

bedankt Jos, voor je jarenlange inzet voor dit geweldige evenement. Het is altijd zo goed georganiseerd geweest. Uiteraard ook bedankt voor alle vrijwilligers, en dat waren er veel. Bij vrijwel alle oversteekplaatsen mensen kunnen regelen. Dat is echt super! Bedankt!

Nogmaals, heel jammer dat het zo moet eindigen. In een andere gemeente gaat nooit meer hetzelfde worden.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:57

Lynnepinny schreef:
Loretta schreef:
Laat natuurorganosaties ook zelf eens in de spiegel kijken. Grote hoeveelheden roofdieren zoals bijvoorbeeld vossen zijn niet handig in een broedgebied met zeldzame vogels.

Dat is een slechte vergelijking. Dieren zoals vossen zijn onderdeel van het grotere systeem, dat sommige dieren worden opgegeten hoort er nou eenmaal bij. Ook mensen zijn onderdeel van het systeem. Maar een meerdaagse optocht van een paar honderd paarden en mensen die normaal niet in in zulke getallen in een gebied voorkomen is simpelweg te verstorend tijdens het broedseizoen.
Ik ben het er mee eens dat dat heel jammer is, maar we zullen moeten leren leven mét de natuur, in plaats van ertegen, als we willen dat er over een paar decennia nog wat van over is.


Er mag langzaamaan helemaal niets meer. En alles wordt alleen maar verslechterd. Die hele recreatiezonering op de Veluwe is een enorme verslechtering. En vervolgens klagen de natuurclubs dat waar recratie nog wel is toegestaan dathet te druk wordt. Ik begrijp de wens van een ecosysteem waarin roofdieren en prooidieren in evenwicht zijn. Alleen zie je dat het in de praktijk niet werkt in de postzegelnatuur. Met of zonder recratiedruk verdwijnen die soorten toch wel zolang natuurclubs weigeren eerst fatsoenlijk te beheren van wat er nog over is. Dat grotere systeem werkt op dit moment niet. En of dat in Nederland ooit nog gaat werken is maar zeer de vraag. Je moet vooral de bevolking tegen je in het harnas blijven jagen. Dan heb je over een tijdje niemand meer om nog bij aan te kloppen voor steun.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:35

Wat hebben we aan al die natuurgebieden als je er niet meer mag komen. Alleen nog toegankelijk voor dieren en vogels, heel mooi.

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:41

Inderdaad ontzettend jammer en ik snap de argumenten om het niet meer te organiseren volkomen.
Desondanks snap ik ook dat er veel aan de bescherming van de natuur moet worden gedaan, we hebben al niet veel in Nederland.

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:12

pillow schreef:
Wat hebben we aan al die natuurgebieden als je er niet meer mag komen. Alleen nog toegankelijk voor dieren en vogels, heel mooi.

We mogen er gewoon nog komen hoor. Maar een beetje regulatie kan geen kwaad, al helemaal niet tijdens een kwetsbare periode. We zitten nou eenmaal in een druk bevolkt land, je kan niet jan en alleman altijd maar overal toelaten. Al helemaal niet wanneer mensen niet meer weten wat natuur is, en het ook niet meer zo behandelen. Dan wil ik niet zeggen dat dit evenement zo was, maar een beetje bedachtheid voor de plek waar we leven mag wel.
Ik zag ook een reactie over boskappingen en windmolenparken. Ik ben het ermee eens dat dat ook niet goed is voor de natuur, zelfs veel erger. Maar zo'n argument erbij halen is "whataboutism"; net als bij de grote jongens in natuurverstoring mag er lokaal ook best wat verandering plaatsvinden.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:18

Lynnepinny schreef:
We mogen er gewoon nog komen hoor. Maar een beetje regulatie kan geen kwaad, al helemaal niet tijdens een kwetsbare periode. We zitten nou eenmaal in een druk bevolkt land, je kan niet jan en alleman altijd maar overal toelaten. Al helemaal niet wanneer mensen niet meer weten wat natuur is, en het ook niet meer zo behandelen.


Natuurorganisaties willen steeds verder gaan met het beperken. Het is nooit genoeg. Ze willen de gebieden het liefst helemaal allleen voor zichzelf en dan mogen wij via belastingen betalen voor de instandhouding en salarissen van natuurhobo's Ze proberen de toegankelijkheid steeds verder te beperken.

En ja, wie weet straks nog wat natuur is? Als de toegang steeds verder aan banden wordt gelegd?

aricia

Berichten: 1794
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:41

Erg jammer ,maar was te verwachten. Alles voor de wolf....
Kwestie van tijd dat de 4 daagse in Zorgvliet ook niet doorgaat

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 17:55

Loretta schreef:
Lynnepinny schreef:
We mogen er gewoon nog komen hoor. Maar een beetje regulatie kan geen kwaad, al helemaal niet tijdens een kwetsbare periode. We zitten nou eenmaal in een druk bevolkt land, je kan niet jan en alleman altijd maar overal toelaten. Al helemaal niet wanneer mensen niet meer weten wat natuur is, en het ook niet meer zo behandelen.


Natuurorganisaties willen steeds verder gaan met het beperken. Het is nooit genoeg. Ze willen de gebieden het liefst helemaal allleen voor zichzelf en dan mogen wij via belastingen betalen voor de instandhouding en salarissen van natuurhobo's Ze proberen de toegankelijkheid steeds verder te beperken.

En ja, wie weet straks nog wat natuur is? Als de toegang steeds verder aan banden wordt gelegd?

Het is hier ook bizar.
Hier zijn ze elk jaar bezig met afrastering aanpassen (100 meter verplaatsen) en hebben ze zelfs een stuk van 10 hectare omheind wat vervolgens daarna niet wordt gebruikt voor begrazing maar meer te maken had met een subsidie potje wat ze nog even op wouden maken.
Ga je een stukje wandelen, dan kom je meedere omgevallen bomen tegen met een uitgesleten paden er omheen doordat de boswachter blijkbaar dit niet belangrijk vindt.

Best wel bijzonder dat ze continue bezig zijn met omheinen en afrasteren maar voor de paden geen aandacht hebben.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:09

Dood hout is een bron van vermaak (voedsel, nesten) voor allerlei insecten en andere dieren, dat laten ze expres liggen. Ik vind het wel goed eigenlijk.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:11

aricia schreef:
Erg jammer ,maar was te verwachten. Alles voor de wolf....
Kwestie van tijd dat de 4 daagse in Zorgvliet ook niet doorgaat


Ik denk ook dat het, minstens voor een deel, met de wolven te maken heeft.

Rizette
Berichten: 4396
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:14

Lynnepinny schreef:
pillow schreef:
Wat hebben we aan al die natuurgebieden als je er niet meer mag komen. Alleen nog toegankelijk voor dieren en vogels, heel mooi.

We mogen er gewoon nog komen hoor. Maar een beetje regulatie kan geen kwaad, al helemaal niet tijdens een kwetsbare periode. We zitten nou eenmaal in een druk bevolkt land, je kan niet jan en alleman altijd maar overal toelaten. Al helemaal niet wanneer mensen niet meer weten wat natuur is, en het ook niet meer zo behandelen. Dan wil ik niet zeggen dat dit evenement zo was, maar een beetje bedachtheid voor de plek waar we leven mag wel.
Ik zag ook een reactie over boskappingen en windmolenparken. Ik ben het ermee eens dat dat ook niet goed is voor de natuur, zelfs veel erger. Maar zo'n argument erbij halen is "whataboutism"; net als bij de grote jongens in natuurverstoring mag er lokaal ook best wat verandering plaatsvinden.

We mogen op heel veel plekken helemaal niet meer komen. Als we eens een lijstje maken van alle paardenevenementen of ruiterrroutes of toegang voor ruiters ,die verdwenen zijn omdat het door de natuurorganisaties onmogelijk wordt gemaakt dan krijgen we een hele lijst. Als mountainbikers 5 euro per dag betalen voor een route zijn ze ineens wel welkom bij SBB. Wat kopen die broedende vogels daarvoor dan? Natuurorganisaties hebben een hekel aan paarden dat is duidelijk.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:31

LianB schreef:
Hier zijn ze elk jaar bezig met afrastering aanpassen (100 meter verplaatsen) en hebben ze zelfs een stuk van 10 hectare omheind wat vervolgens daarna niet wordt gebruikt voor begrazing maar meer te maken had met een subsidie potje wat ze nog even op wouden maken.


Dat is precies hoe het gaat. Er wordt geld verdiend met het binnenhalen van subsidies. En alles wordt verpakt in een mooi verhaal van natuurbescherming waar je op het eerste gezicht geen kritiek op kunt hebben. Want wie is er nu tegen natuurherstel.

Wanneer je verder kijkt dan zie je opeens hele rare dingen zoals paden aangelegd met recycellingsgranulaat wat een aantal jaren terug een heel groot schandaal was. Ook worden natuurgebieden regelmatig aangelegd met vervuilde grond omdat ook hiermee geld verdiend wordt. Bomen kappen kan heel lucratief zijn omdat ze 1 subsidie vangen voor nieuwe natuur en 2 geld verdienen aan het hout.

Het merkwaardige is dat je natuurbeschermers hier nooit of nauwelijks over hoort wanneer terreinbeherende organisaties zich aan dit soort zaken schuldig makken (nou ja, vreemd is het ook weer niet als je bedenkt dat er nauw samengewerkt worddt)

Het debacle in de Oostvaardersplassen en nu de ellende met de wolf. Het houdt niet op. En de matuur wordt er niet beter van. Maar wel de natuurhobo's, die lachen zich krom en kunnen op steun rekenen van een grote aanhang naïeve mensen.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:32

subsidies en postcodeloterij

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:33

De postcode loterij is ook een zeer belangrijke speler in het geheel.

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:36

LianB schreef:
Ga je een stukje wandelen, dan kom je meedere omgevallen bomen tegen met een uitgesleten paden er omheen doordat de boswachter blijkbaar dit niet belangrijk vindt.


Eén mailtje aan de boswachter en ze weten het en doen er wat aan. Nou vooruit, soms twee mailtjes, ze vergeten wel eens wat. Coördinaten erbij vermelden is fijn voor ze, dan weten ze waar ze moeten zijn.

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 19:10

mysa schreef:
Dood hout is een bron van vermaak (voedsel, nesten) voor allerlei insecten en andere dieren, dat laten ze expres liggen. Ik vind het wel goed eigenlijk.

Zeg dat maar eens tegen de boswachter die hier het gebied steeds meer aan het ontbossen is en vervolgens het hout met met vrachtwagens laat afvoeren.

Kendra

Berichten: 8740
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 19:22

Dat klopt .. in het Drentsche Aa gebied waar ik woon zijn ook steeds meer beperkingen, maar de terreinbeheerders crossen met hun 4wheel drives overal dwars doorheen.

Rizette
Berichten: 4396
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 19:28

Ibbel schreef:
LianB schreef:
Ga je een stukje wandelen, dan kom je meedere omgevallen bomen tegen met een uitgesleten paden er omheen doordat de boswachter blijkbaar dit niet belangrijk vindt.


Eén mailtje aan de boswachter en ze weten het en doen er wat aan. Nou vooruit, soms twee mailtjes, ze vergeten wel eens wat. Coördinaten erbij vermelden is fijn voor ze, dan weten ze waar ze moeten zijn.

Die boswachter weet zelf heel precies waar die boom ligt die hoef je dat echt niet te vertellen. Er liggen meer bomen express over de paden ( acuut afgesloten zonder enige berichtgeving of publicatie, zodat je je dagje rijden op de Veluwe of elders in rook op ziet gaan. Weg leuk samengestelde route enz. ) dan dat er per ongeluk nog liggen. Mooi als hij ze voor jou allemaal weg haalt. Nog nooit van zijn leven meegemaakt en ik leef al lang.

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 19:56

Als paden afgesloten worden dan mail ik uiteraard de boswachter ook niet. Dat is over het algemeen vrij duidelijk als dat het geval is.

Maar omgevallen bomen na een storm, of als ik andere dingen onderweg zie (afvaldumpingen bv) dan mail ik. En dan krijg ik ook netjes antwoord terug dat ze blij zijn dat ik iets meld.

Kleine moeite. Ze kunnen nl niet alles zelf bijhouden. Niets mis met een beetje meehelpen.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 20:03

Nederland is te klein en te vol aan het worden voor dit soort dingen. Waar ik hier rondom vroeger nog vrij rustig kon buiten rijden, is er nu 3x zoveel verkeer incl landbouw verkeer dat ook nog eens vele malen groter en zwaarder is geworden. (Waarmee veel meer natuur vernield wordt, maar daar kraait geen haan naar blijkbaar)
Zo'n evenement is leuk als er min of meer garantie is op mooi weer en we weten allemaal hoe dat in NL is in de herfst en wintermaanden, niet te doen.
Het is ondertussen zeker het overwegen waard om een stuk zuidelijker te gaan wonen. Een stuk goedkoper wonen, een heel stuk ruimer en rustiger wbt verkeershinder (het formaat landbouw verkeer dat we hier hebben, past daar toch niet op die krappe berg en heuvel weggetjes), en veel droger/warmer klimaat.

Rizette
Berichten: 4396
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 20:18

Ibbel schreef:
Als paden afgesloten worden dan mail ik uiteraard de boswachter ook niet. Dat is over het algemeen vrij duidelijk als dat het geval is.

Maar omgevallen bomen na een storm, of als ik andere dingen onderweg zie (afvaldumpingen bv) dan mail ik. En dan krijg ik ook netjes antwoord terug dat ze blij zijn dat ik iets meld.

Kleine moeite. Ze kunnen nl niet alles zelf bijhouden. Niets mis met een beetje meehelpen.

Totaal andere situatie ,een acute situatie na een storm of een pad wat al een paar maanden om of over een boom heen loopt.

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 20:21

Nou nee. Als er al een paar maanden een boom omligt en er al een pad omheen is gelopen, dan heeft dus kennelijk niemand even gemeld dat die boom er ligt.

Aangenomen dat die boom er niet bewust is neergelegd.

'Ze' controleren niet ieder pad, ook niet na een flinke storm. Als niemand iets meldt, kan het lang duren voor een boswachter er toevallig zelf achter komt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 20:28

Ibbel schreef:
Als paden afgesloten worden dan mail ik uiteraard de boswachter ook niet. Dat is over het algemeen vrij duidelijk als dat het geval is.

Maar omgevallen bomen na een storm, of als ik andere dingen onderweg zie (afvaldumpingen bv) dan mail ik. En dan krijg ik ook netjes antwoord terug dat ze blij zijn dat ik iets meld.

Kleine moeite. Ze kunnen nl niet alles zelf bijhouden. Niets mis met een beetje meehelpen.


Zo doen we het hier ook en dat waarderen de boswachters duidelijk heel erg.
Er wordt ook altijd vrijwel meteen actie ondernomen.

Boswachters zijn geen vijanden en ook nog eens gewoon mens. Daar hoeft niet zo aanvallend op gereageerd te worden.
Ook zij willen dat de natuur het goed doet, maar daarnaast vinden ze het ook belangrijk dat mensen genieten van een natuurgebied.
Ik ga geregeld met een boswachter op pad en dat is echt mega interessant trouwens :j

Rizette
Berichten: 4396
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 20:35

Als de bowachter de bomen weghaalt als hij ze ziet dat ze over een pad liggen dan betekent dat hier dat hij nooit in het bos komt. Kan niet waar zijn. Zie ze geregeld rondraggen of staan surveilleren dat dan wel. Maar goed ze zitten in dezelfde branche als waar jij je begeeft dus dat zal de banden wel wat inniger maken. Het is mij overduidelijk dat stelselmatig de paarden uit het bos worden geweerd. Ruiterpaden het liefst uit het bos worden verbannen of dat we gebruik mogen maken van de wegen waar ook auto's over mogen. Ze zien ons duidelijk heel graag gaan. Tolereren op de ruiterpaden maar de ruiterpaden graag laten verdwijnen. Doet de Hoefslag daar nog wat aan Chayenne om op te komen voor de vrijetijdsruiters die ook graag gebruik maken van de bossen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 20:37

Geen idee. Daar werk ik niet meer voor.
Maar je kunt ze een mailtje sturen natuurlijk :j
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 24-04-24 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt