Morgan Barbançon geschorst wegens no shows bij dopingtesten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14160
Geregistreerd: 20-04-16

Morgan Barbançon geschorst wegens no shows bij dopingtesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 21:03

Eurodressage
Sport

Afbeelding
Morgan Barbançon en Sir Donnerhall II Old. Foto: Marlies Trap Fotografie


Morgan Barbançon, kandidate voor het Franse olympische dressuurteam, is met ingang van 30 april 2024 door het Franse antidopingagentschap (AFLD) geschorst voor een periode van drie maanden,

Barbançon heeft drie keer verzuimd haar locatie op te geven.

Anti doping
Het Franse antidopingagentschap (AFLD) werd in 2006 opgericht om antidopingmaatregelen op nationaal niveau te definiëren en uit te voeren. AFLD is het resultaat van de fusie van de Council for the Prevention and Fight against Doping (CPFD) en het National Doping Detection Laboratory (NDDL).

De FEI maakt deel uit van een wereldwijde beweging voor dopingvrije sport, onder leiding van het World Anti-Doping Agency (WADA). De FEI heeft Anti-Doping Rules for Human Athletes (ADRHA) ontwikkeld, en voor dressuur valt elke atleet die in de top 300 van de FEI Dressage World Rankings staat onder ADRHA.

Locatie
Atleten kunnen worden getest tijdens evenementen of buiten competitieverband. Alle testen zijn gebaseerd op de internationale standaard voor testen en onderzoeken van de WADA. Dit zorgt ervoor dat de gevolgde procedure voor het afnemen van monsters gelijk is, of het monster nu tijdens of buiten competitie wordt verzameld, en ongeacht het land waar de test plaatsvindt.

Sporters uit doelgroepen zijn verplicht om hun locatie door te geven en zich beschikbaar te stellen voor (mogelijk onaangekondigde) antidopingcontroles.

Het ontwijken van monsterafname of het weigeren, of niet toelaten tot monsterafname zonder dwingende reden na kennisgeving door een daartoe bevoegd persoon, kan leiden tot schorsing als een combinatie van drie (3) gemiste testen en/of mislukte archiveringen binnen een periode van twaalf maanden heeft plaatsgevonden.

Schorsing
De 31-jarige Barbançon werd gehoord door de onafhankelijke overheidsinstantie. Ze beweerde in haar verdediging ze dat ze “moeilijkheden ondervond om verbinding te maken met het platform”. De AFLD was niet helemaal overtuigd door de uitleg en schorste haar voor drie maanden.

Dit zou haar selectie voor het Franse olympische team voor Parijs in gevaar kunnen brengen. Haar enige kans om in aanmerking te blijven komen voor de olympische teamselectie is als ze de zaak voorlegt aan het Court of Arbitration (Hof van Arbitrage) (CAS) in Zwitserland.

Slechte internetverbinding
Morgan legt aan Eurodressage uit dat het in alle drie de gevallen om verbindingsproblemen ging.

“Sinds 2012 zit ik in het ADAMS-programma (WADA), dus dat betekent dat ik ze sinds 12 jaar elk moment van de dag moet vertellen waar ik ben, zodat ze me kunnen komen testen”, vertelt Morgan. “Ik heb de afgelopen 12 jaar heb ik nooit geklaagd en alles ingevuld. In 2022 had ik problemen met het veranderen van mijn lokalisatie terwijl ik in Leipzig was, en ze kwamen thuis om me te testen terwijl ik in Leipzig was. Ten tweede had het systeem op 30 september mijn lokalisatie niet geregistreerd en dat realiseerden ze zich op 3 oktober, dus ze tellen het als een no show omdat 1 en 2 oktober niet waren ingevuld. De derde keer was toen ik in Omaha was en een slechte internetverbinding en geen netwerk had toen ik daar aankwam, alleen WhatsApp toen ik mijn lokalisatie probeerde te wijzigen. Ik kon de sms van de verbinding niet ontvangen en ze verschenen thuis terwijl ik in Omaha was, dus ze telden het als een no show, ook al was ik de dag erna in Omaha getest.”

Morgan Barbançon is Frans-Spaans van geboorte en vertegenwoordigde Spanje op de Olympische Spelen van 2012 in Londen. Sinds 2018 komt ze uit voor Frankrijk. Haar familie woont in Genève, Zwitserland, maar Morgan runt haar bedrijf vanuit Massenhoven, België. Met de KWPN gefokte Habana Libre A (v. Zizi Top x United) is ze als de op één na best scorende Franse ruiter van het moment in de running voor een plaats in het Franse olympische team.

“Ja, ik ga in beroep bij het CAS”, bevestigt ze aan Eurodressage.


Afbeelding