75 jaar shows op het CHIO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14171
Geregistreerd: 20-04-16

75 jaar shows op het CHIO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 18:08

CHIO Rotterdam
Sport

Afbeelding
The Future Guys. Foto: Aniek Molenaar Fotografie


Natuurlijk speelt de sport de hoofdrol in de afgelopen 74 edities van het CHIO Rotterdam. Zo was het, zo is het en zo zal het altijd blijven. Maar er is meer. Het gezellige Stroodorp, optredens van artiesten, heerlijk eten en drinken en natuurlijk ook hippische shows. In 75 jaar CHIO heeft altijd geprobeerd bijzondere, mooie showrubrieken aan publiek en gasten voor te schotelen. Tegenwoordig bieden internet en sociale media inspiratie, maar voor het digitale tijdperk ging men er voor op pad. Niets werd aan het toeval overgelaten, een show die op het lijstje stond werd bezocht en live bekeken. Overbodig om te vertellen dat deze bezoeken geen straf waren.

Van oudsher wil de organisatie van het CHIO het publiek een gevarieerd programma voorschotelen met naast sport en shows ook hippische showrubrieken. Rubrieken voor dameszadel, het elegantste rijpaard, jachtpaarden, hackneys, pony’s, sjeezen en Friezen, allemaal waren ze in het Kralingse bos te zien. Mooie shownummers die niet alleen de liefhebbers bekoorden, maar de toeschouwers ook lieten kennismaken met andere takken van de paardensport. De shows gaven een extra dimensie aan het evenement.

Ruim 70 jaar bijzondere shows
Het begon in 1951 met de Spaanse Rijschool uit Wenen. Daarna volgden onder andere Cadre Noir de Saumur (1952), de Zwitserse Militaire Rijschool (1953), hengsten uit Celle (1955), Spahi’s (1958 en 1961), Engelse cavaleristen met tent-pegging (1962), Garde Républicaine (1963), Djinguiten Kozakken (1964), Carrousel van de Belgische Rijkswacht (1967), NHS-show (1973, 1983), Dillenburg (1974, 1985), Bereden Blazerskorps Dülken en Viersen (1976), Warmbloed Paardenstamboek (1977), het Zeeuwse Trekpaard (1979), Friese Quadrille (1980), Hessisches Gestüt (1982, 1996), Voltige (1984), Hongaarse Csikos (1986), Household Cavalry (1987), Horse & Hound (1988), Russische Kozakken (1990), Camarque (1991), King’s Troop (1992, 1995), Lusitaners en Hongaren (1997), Marinierskapel (1998), Zaporizhzhya Kozakken, the First Infantery Division Band (2000), The Knights of Arkeley, the First Infantery Division Band (2001), Lorenzo (2005, 2011), Shetland pony Grand National (2006), Al Andaluz Andalusische hengsten (2009), Future Guys (2015).

The King's Troop Royal Horse Artillery
Veel shows brachten het publiek in vervoering, maar de King’s Troop met hun bulderende kanonnen en de woeste Spahi’s behoorden tot de top act, het publiek stond toen echt op de banken. In de ontbrekende jaren in het overzicht werden vaak veel kleine en vooral nationale shownummers opgevoerd. Dit aangezien goede, buitenlandse optredens erg kostbaar waren.

60-jarig jubileum
In 2008 vierde het CHIO haar 60-jarig jubileum. Het werd een spectaculaire showavond, die een breed spectrum van de paardensport belichtte. De opening bestond uit een unieke carrousel met maar liefst 60 paarden door vier Zuid-Hollandse verenigingen, waaronder het equipe van de Rotterdamsche Manège. Een tuigpaardenshow van de familie Mekkes, een quadrille van het beroepsonderwijs uit Deurne en een spectaculaire kozakkenshow uit Oekraïne volgden. Wereldkampioen vierspanrijden, IJsbrand Chardon, en dressuurtopper Imke Schellekens-Bartels maakten de showavond compleet.

Aangespannen sport populair
De aangespannen sport deed het sowieso goed in Rotterdam. Met hun kracht en elegantie kregen de tuigpaarden het publiek keer op keer op enthousiast. Zo gaf in 2014 het gouden vierspanteam, bestaand uit IJsbrand Chardon, Theo Timmerman, Koos de Ronde en Mark Weusthof, een show. In 2016 stond de Primeval tuigpaardenshow op het programma en in 2018 de VDS Tuigpaardenshow. Twee jaar geleden, in 2022, gaf de top zes vierspanrijders van de wereld een spectaculaire show en ook dit jaar is er weer een vierspanrubriek.

Favoriete shownummers
Tot zover onze woorden over ruim 70 jaar shows in het Kralingse bos. We waren benieuwd welke show de meeste waardering kreeg van enkele oud-gedienden van het CHIO Rotterdam. We belden een rondje.

Frederik van Beek, oud ringmeester: “Zonder enige twijfel King’s Troop. 100 Man, 80 paarden, 16 kanonnen, spectaculair.”

Jan-Willem Körner, oud voorzitter: “De Spahi’s uit Hongarije. Een grote groep ruiters en paarden met veel actie en veel beweging.”

Jeanette Vellenga, oud vrijwilligster (als vanouds meteen weer gierend van de lach): “Aan shows met paarden heb ik geen herinneringen. Ik kon niet stil zitten op een tribune. Echter halverwege de jaren 90 gaf de Hermes House Band als het concours afgelopen was een optreden voor de vrijwilligers. We gingen dan helemaal los en dat was mijn favoriete show.”

Francis Verbeek, oud amazone, tegenwoordig olympisch jurylid (lachend): “Toen ik zelf nog reed en de stallen nog bij het latere stadion in het bos waren, regende het eens een editie zo hard, dat de concourskisten de stallingstenten uitdreven.”

Ed van de Bent, oud-secretariaatsmedewerker en -speaker: “1972 De carrousel van de bereden politie van Barcelona. Misschien ingegeven door de omstandigheden hoor, het CHIO vond toen een week na de Spelen plaats, maar dat maakte toen extra indruk op me. Een ander absoluut hoogtepunt, maar deze show zal vaker genoemd worden, was de King’s Troop. Massa, kracht, maar toch heel fijn besnaard en tot in de perfectie geregeld.”

Tim Coomans, paardeneigenaar en team captain Zuid Holland Cup: “Ik heb heel veel show gezien in al die jaren dat ik aanwezig was op het CHIO, maar zonder twijfel de Spahi’s uit Hongarije.”

Frans Lavooij, oud voorzitter: “Lorenzo, de Fransman. Je kunt veel met paarden doen, maar dit vond ik echt spectaculair. Acrobatiek, het vertrouwen in zijn paarden, hij stelde zich in zijn show heel kwetsbaar op.”

Carolien Lavooij, bestuurslid: “De Russische Kozakken en de Future Guys, beiden spektakel, snelheid, show en iedereen enthousiast.”

Lucienne Longayroux, vrijwilligster: “De Romeinse strijdwagens in 1996. Het was dat jaar koud en nat tijdens het CHIO. Burgemeester Bram Peper en havenbaron en sponsor Wim Pesselse moesten ook in zo’n kar. Ik bood de heer Pesselse mijn knalgroene regenjas aan, de jas kon niet dicht, dus raadde ik hem aan om de jas achterstevoren te dragen, omdat de modder aan de voorkant opspatte. Later in het strodorp kreeg ik een glas champagne van hem, omdat zijn pak dankzij mijn regenjas schoon was gebleven!”

Rogier van Iersel, oud springjurylid: “King’s Troop. Deze show greep terug op het meest historische, natuurlijke gebruik van het paard en werd met Engelse, militaire precisie uitgevoerd.”

Mooie woorden van zeer betrokken personen uit 75 jaar CHIO Rotterdam. Dit jubileum jaar zal het rijtje shows wederom uitgebreid worden. Hierover later meer. Op de internationale dagen van het concours zijn dagelijks meerdere mooie, leerzame, spectaculaire en vrolijke shows te zien. Houd onze website en sociale media hiervoor in de gaten!