Veiligheidspin in Boekelo

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Veiligheidspin in Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-02 22:29

De Hoefslag


Tijdens de internationale military van Boekelo is op één hindernis gebruik gemaakt van veiligheidspinnen, die in Engeland zijn uitgedacht als alternatief voor de Nederlandse breekboom. Na intensieve proeven is men er in Engeland in geslaagd een systeem te ontwikkelen, waarbij bij zware touchering van een balk de pinnen breken. Hiermee wordt voorkomen dat een paard over de kop slaat. In het recente verleden hebben dergelijke situaties geleid tot dodelijke ongevallen, omdat ruiter onder zijn paard terechtkwam. Bij een gebroken pin is de combinatie gediskwalificeerd. De veiligheidspinnen werden tijdens het WK in Jerez bij twee hindernissen gebruikt.

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 11:39

Euhm... ik weet wel bijna zeker dat die afbreekpin om meer dan 1 hindernis is gebruikt. Er zaten afbreekpinnen in de boter, kaas en eieren hindernis en ook afbreekpinnen in een van de laatste hindernissen en volgens mij in nog wel meer hindernissen. Zaterdag heeft de wedstrijd een half uur stil gelegen omdat bij een van de laatste hindernissen de pin was afgebroken en dus vernieuwd moest worden (het ging alleen niet zo snel als ze gepland hadden Haha!). Ik heb de zaterdag voor de cross het parcours gelopen (met uitleg erbij) en ik heb bij meerdere hindernissen die pinnen gezien. Maar die afbreekpin is dus wel bij één hindernis 'echt' Haha! gebruikt.