Trainers zijn zich van geen kwaad bewust

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Trainers zijn zich van geen kwaad bewust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 09:35

http://www.tctubantia.nl/regioportal/TC ... 8_,00.html
tctubantia

DEN HAAG | De draf- en rensport kwam gisteren in het nieuws door drie dopinggevallen. Bij twee dravers en een Arabische volbloed werden, zoals de lezing van de stichting Nederlandse draf- en rensport (NDR) luidt, in het bloed dan wel urine sporen aangetroffen van middelen, die voorkomen op de 'lijst van verboden stoffen'.

Het gaat om de dravers Rob en Secret Star, die respectievelijk bij Hugo Langeweg en Bert Leeman in training staan. De Arabische volbloed Ainhoa Djarel stond destijds op naam van trainer Lex Wolffers.
Hij kan het niet geloven. Zonder zich ook maar van enig kwaad bewust te zijn, wordt zijn naam van de een op de andere dag in verband gebracht met doping. Bert Leeman, 35 jaar en verantwoordelijk voor een draverstal met zes paarden op Duindigt, is bijna ten einde raad. Want volgens een publicatie van de stichting Nederlandse Draf- en Rensport (NDR) zou in het lichaam van de tweejarige draver Secret Star, die bij hem in training staat, de stof dembrexine zijn aangetroffen. Maar Leeman bestrijdt dat het om doping gaat. "Het is een lichaamsvreemde stof die in het lab is ontdekt. Maar dan is er nog geen sprake van doping. De NDR had pas naar buiten mogen komen met deze zaak als er helderheid was".
"Want dembrexine, wat een slijmoplosser zou zijn", legt Leeman uit, "komt niet voor op de lijst van verboden stoffen, die de NDR hanteert. Ik heb de zaak met de AID (Algemene Inspectie Dienst, red.) doorgesproken. Ook met de aanklager van het tuchtcollege van de NDR. Ik sta voor een raadsel. Ook mijn dierenarts zegt dit spul helemaal niks. Als bij mijn paard een prestatieverhogend middel wordt aangetroffen, dan heb ik absoluut geen recht van spreken. Maar in dit geval vind ik dat mij onrecht word aangedaan." Ook collega-trainer Lex Wolffers, van wie het paard Ainhoa Djarel positief reageerde op de pijnonderdrukkers phenylbutazone en oxyphenylbutazone, betreurt het dat zijn naam in verband wordt gebracht met doping. "Ik zit al dertig jaar in de sport en heb me nog nooit met verboden middelen in gelaten. Niet dat ik me zorgen maak, want ik heb met deze zaak niets te maken. Ik stond bij de NDR weliswaar geregistreerd als trainer, maar in werkelijkheid verbleef het paard bij mijn voormalige vriendin Rootje van Gulik in Voorschoten. Nadat onze relatie was beëindigd, is onder anderen Ainhoa Djarel van mijn stal in Leidschendam naar Voorschoten verhuisd. Zij is tenslotte ook eigenaar/trainer. Daar stond destijds ook een paard, dat vanwege een of andere aandoening werd behandeld. Die kreeg speciaal voer met medicijnen.Bij de Algemene Inspectie Dienst heeft Rootje al aangegeven dat er sprake is van een verwisseling van voer. Niet het zieke paard, maar de schimmel Ainhoa Djarel kreeg
de bak met medicijnen voorgeschoteld. Ik was er bij toen het paard op Duindigt won. Op dat moment vermoedde ik dat er iets mis was. Het paard staat inmiddels niet meer op mijn naam, maar ik zal me wel moeten verantwoorden voor het Tuchtcollege van de NDR. Je bent en blijft als trainer te allen tijde verantwoordelijk."
De draver Rob, winnaar van het Criterium in Wolvega op 17 augustus, is daags voor de race vanwege een ontstoken oog behandeld met oogdruppels, waarin blijkt de stof Atropine voor te komen. De ruin wordt getraind door Hugo Langeweg, die nogal nuchter op het hele dopingverhaal reageert. "Officieel heet het dat mij 'onachtzaamheid zal worden verweten'. Ik lig er niet van wakker. Mijn verhaal zal ik straks bij het Tuchtcollege uitleggen."
Volgens NDR-directeur Leen Paardekooper is na het bekend worden van de uitslagen van de bloed- en urinemonsters vanuit de laboratoria de normale procedure binnen de NDR gevolgd. De zogenoemde lijst met verboden stoffen wordt naar zijn zeggen niet meer door de NDR gepubliceerd, waardoor de indruk kan ontstaan dat een bepaalde stof niet als 'verboden' wordt herkend.

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 10:49

Het stond inderdaad ook al in het programmaboekje.. Er is een tijd geleden aangekondigd dat er gecontroleerd zou worden naar de zogenaamde 'cocktails', verboden middelen die niet bij het eerste onderzoek naar boven zouden komen. Hugo Langeweg zei dat de atropine in de oogdruppels zat die het paard gebruikt had.... Verward Tuurlijk, hè, als hij dat wil geloven...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:26

kom nou als we daar al mee beginnen. doe het bij jezelf maar zadel (lett? Knipoog ) ja paard niet met zoiets op... waar gaan we naartoe...?