Wel of niet brandmerken?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 13:54

ik ben niet tegen brandmerken. bij de fjorden heeft ieder paard een uniek brandmerk, dus niet alleen het brandmerk met een tekentje van het stamboek. ieder paard heeft een soort boter, kaas en eieren ding waar puntjes in staan. ook hebben ze een driehoek met de eerst letter van de naam.
mensen zijn gewoon voor de chip omdat dit er minder zielig uitziet. bij brandmerken zie je allemaal rook enz en dan lijkt het gelijk heel zielig.
ik denk niet dat brandmerken pijnlijker is dan chippen. loulou is gechipt en gebrandmerkt. en bij het chippen was ze echt helemaal over de zeik. ik het 1x brandmerken gezien. en dat viel best mee. het paard deed wel moeilijk maar het leek niet overdreven zeer te doen.
dat vriesbrandmerken ken ik niet, maar als dat minder pijnlijk is lijkt me dat beter dan chippen. ik heb gehoord dat ze iets met chips kunnen doen, waardoor je ze niet meer af kan lezen en dan hebben ze dus ook geen nut. dan kun je beter brandmerken. in de tong ben ik trouwens wel tegen. ook omdat dat er bij gestolen paarden uit werd gesneden.
ik heb er in ieder geval geen probleem mee om m'n paard te laten brandmerken op de kont, zolang het maar door iemand word gedaan die er verstand van heeft en weet wat hij doet.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 17:00

Ik heb eens onderzoeken vergeleken over brandmerken en chippen.
Ook in duitsland is een groot onderzoek gedaan naar de (pijn) verschillen tussen brandmerken en chippen.
het brandmerken van paarden geeft op het moment zelf een korte pijnprikkel. Veel paarden reageren er niet of nauwelijks op. Ze leggen niet de oren naar achteren, maar houden ze rechtop en de meest geziene reactie op het brandmerken zelf is een klein stapje opzij (de dieren worden tegen de bil gedrukt door het ijzer en de meeste hebben geleerd dan een stap opzij te doen!!) gelijk daarna geeft meer dan 75% van de paarden al geen reactie meer op het aanraken van de gebrandmerkte plek.
99% van de paarden geeft de dag na het brandmerken geen reactie meer op het aanraken van de plek.
Bij chippen ligt het anders. Bij het chippen gaat bij de helft van de dieren in schrik het hoofd omhoog en de oren wat naar achteren. 85% van de paarden reageert gevoelig op het aanraken van de plek, direct na het chippen. De dag na het chippen reageert meer dan de helft geveolig op het aanraken van de plek en loopt 5 % rond met een stijve (niet in te buigen) nek.
na een week reageert nog steeds 10% op het aanraken van de plek door het naar achteren leggen van de oren of optrekken van het hoofd.
1% blijft rondlopen met problemen ivm het aanbrengen van de chip (niet meer willen inbuigen, dikke nek, gaan zwerven van de chip....)

Nee hoor, geef mij maar brandmerken!!
vooral zoals ze op de fjorden zitten, ieder dier een uniek brandmerk waaraan hij/zij ook te herkennen is.

ubique
Berichten: 8
Geregistreerd: 14-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 20:34

Inderdaad is het verstandig om een brandmerk te plaatsen met b.v. een nummer zodat het voor de eventuele dieven niet meer aantrekkelijk wordt om een paard mee te nemen, want alleen een brandmerk van het ras maakt het wel erg makkelijk voor de dieven om te kiezen wie ze wel en wie ze niet zullen mee nemen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 21:41

en trouwens als een chip geen kwaad kan waarom zijn er dan zoveel middelen (homeopathie ed.) die je niet meer "mag" gebruiken als je paard een chip heeft

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 22:02

Ik ben voor brandmerken en tegen chippen. En ben eigenlijk alleen maar meer overtuigd door wat alle bokkers hier zeggen over de beide onderwerpen.
Ik vraag me af of voorstanders enige invloed kunnen uitoefenen op de beslissing van de regering?
Draumpje, kan je me daar wat meer over vertellen over die contramedicatie bij het chippen? Ik had daar namelijk nog nooit wat over gehoord?

Sioux

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 12:10

Het gebruik van groene leem wordt afgeraden als een paard gechipt is. Het is bekand dat groene leem een botpen en andere lichaamsvreemde dingen kan verwijderen daarom waren mensen bang dat het met de chip ook zou gebeuren. Ik heb inmiddels wel wat mensen gesproken die groene leem bij gechipte paarden gebruikt hebben maar zonder dat de chip verdwenen is.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 23:00

over het gebruik van homeopathie ed in combi met chip.
toen het chippen net werd ingevoerd heb ik op verscheidene bijsluiters van middelen gelezen dat het niet wijs is om het te gebruiken als het dier
gechipt is
het fijne weet ik er ook niet van maar pas had een vriendin van mij iets homeopatisch waar ik de bijsluiter van gelezen heb(goh bijsluitertik??)
en daar stond ook weer op dat het af te raden was het te gebruiken in combi met chip, misschien is er iemand op bokt die meer verstand heeft van homeopathie , want echt het fije weet ik er ook niet van (zal de vraag eens stellen op medisch
groetjes

Pasterza

Berichten: 2697
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:35

Tja en dan hebben we ook nog een paspoort... Schijnheilig Staat all1 de naam en chipnr van me paard in. DA weigert om de vaccinaties erin te vermelden, doet dat dus nog in t vacinatieboekje. Mijn paard ging mee naar t buitenland, moest 'm laten keuren door de RVV, die vervolgens het paard schetse op een ander papier Verward (moest toch geschetst worden in t paspoort?!?) Nee hoor, bij de KNHS zijn ze er nog niet over uit WIE er bevoegd gaat worden om die schets in te vullen! GRR..!! Waarom heb ik dan een paspoort? All1 om t chipnr te vermelden? Had ook op 1 stukkie papier gekunt, was vast stukken goedkoper geweest...
En dan willen ze volgend jr weer een ander paspoort uit geven omdat er te veel verschillende zijn, willen dus 1 soort hebben. Laat ze dat dan ff eerder bedenken vóórdat ze t paspoort gaan uitgeven Boos! Tis gewoon geldklopperij!!

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 21:20

thanks, draumpje en katja
p.s. ik heb ook zo'n bijsluitertic dus je hoeft je niet te schamen! Knipoog

ijsselfee
Berichten: 18
Geregistreerd: 10-05-02
Woonplaats: Loosdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 00:20

Hallo iedereen
ik vindt dat het brandmerken gewoon moet doorgaan.
het is iets wat al lange tijd bestaat en het staat gewoon mooi bij paarden en het is gemakkelijk verschillende rassen te onderscheiden d.m.v. het brandmerk te bestuderen.
Ik vindt dat Brandmerken moet blijven!!!
Groetjes esmeralda Tong uitsteken Knipoog Haha! Bloos Vingers aflikken Pling Kwijl Lachen Frusty Scheve mond *LOL*

ijsselfee
Berichten: 18
Geregistreerd: 10-05-02
Woonplaats: Loosdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 00:21

Code
[img][/img][url]
hallo???
[/url]

umay

Berichten: 275
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 20:56

ik vid het brand merken niet goed want je verknalt je hele paard er mee!!
je kunt ze ook gewoon en chip in laten zieten dat is veel minder pijnlijk

MissJeanny

Berichten: 1643
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: fochteloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 12:53

ik weet niet. volgens mij vinden ze het allebij niet leuk.
ik wou dat ze een echt pijnloos middel uitvonden.
lijkt me veel beter. maar ja zoveel verstand heb ik er niet van.

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 14:45

nee

dell_1
Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 19:05

Mijn vinger stond een keer in de fik! deed hartstikke zeer hoor! Je kunt ze beter chippen dat is veel minder pijnlijk. Ik vind zo'n brandmerk er trouwens ook niet uit zien zo'n chip zie je niet eens!

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:18

Heb je die naalden gezien waar ze mee chippen? Denk je echt dat die geen pijn doen? Persoonlijk vind ik een brandmerk erg mooi, maar ieder z'n eigen smaak.

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 13:16

Pablo is nog steeds panisch voor spuiten nadat hij gechipt is. Geloof maar dat dat zeer deed!

brig
Berichten: 162
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 09:17

Chippen pijnloss echt niet!!!
Ik heb bij paardengestaan die gebrandmerkt werden (ook veulentjes waarvan het halstertouw amper strak kwam te staan. Toen het chippen ingevoerd werd moesten we die paarden met vier man vasthouden!!!
resultaat dikke plekken en een stijve hals.
Bij het brandmerken kan je op de "verbrande" plekken de haartjes nog gewoon voelen dus zo diep gaat het niet.

Dancer_Valou

Berichten: 359
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 17:27

Een brandmerk kan ook wel voordelig zijn hoor, neem nou mijn paard. Hij heeft geen papieren (waarschijnlijk zijn deze of kwijt geraakt of meegegeven met een ander paard), maar omdat hij een brandmerk heeft, weet ik wel dat hij een Oldenburger is. Nu ben ik bezig te onderzoeken of er toch mogelijkheden zijn om achter zijn afstamming te komen... Maar doordat ik weet welk ras hij is, wordt het wel een stuk makkelijker. In mijn geval is het een heel lelijk brandmerk, ze hebben hem er echt in zekere zin wel mee verminkt. Maar een mooi brandmerk staat wel heel chique vind ik.