Paardentrainer voor 20 jaar geschorst

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Paardentrainer voor 20 jaar geschorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 11:38

Paardentrainer voor 20 jaar geschorst

LONDEN (ANP) - De tuchtcommissie van de invloedrijke Engelse Jockey Club heeft de Ier Dermot Browne voor 20 jaar geschorst. De voormalige paardentrainer en rijder deed in oktober in een spraakmakende documentaire van de BBC een boekje open over de corruptie op de renbaan.


De 41-jarige Browne bekende onder meer in 1990 betrokken te zijn geweest bij een enorme dopingaffaire. In een tijdsbestek van zeven weken zouden 23 paarden zijn gedrogeerd.

De straf is een van de zwaarste in de geschiedenis van de Britse paardensport. De afgelopen drie decennia werd een keer iemand voor 25 jaar uitgesloten wegens het inzetten van een ,,ringer'', het mee laten doen van een paard onder een valse naam om de gokkers op het verkeerde been te zetten.

Browne had overigens al geen beste naam. In 1992 werd hij al voor tien jaar geschorst wegens allerlei vergrijpen, waaronder het tegen betaling verstrekken van gevoelige informatie aan een bookmaker en het instrueren van een jockey om de zege te laten lopen door bewust in te houden.

De Ier reageerde donderdag na een zitting van drie uur laconiek op de straf. ,,Als ik het nog eens over mocht doen, zou ik het niet hebben gedaan. Ze hebben vandaag gedaan wat ze moesten doen. Ik heb de regels overtreden. Maar pas op, in elke sport waarin zoveel geld omgaat, dreigt het gevaar van corruptie.''

Druk kan Browne zich ook niet maken over deze nieuwe schorsing. Hij werkt al geruime tijd als advertentieverkoper voor een bedrijf uit Kuala Lumpur. ,,Ik heb nu dus een totaal ander leven, buiten de paardenraces. En de wereld daarbuiten is groot hoor.''