Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 72 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

PPID en het 'gratis' bloedonderzoek

 

Vinden jullie het niet erg raar dat een medicijnenfabrikant bloedonderzoeken gaat betalen voor onze paarden.
De paarden worden getest op PPID en als de uitslag positief is mogen wij eigenaren het dure medicijn Prescant kopen bij deze medicijnfabrikant die natuurlijk het alleenrecht van verkoop op deze medicijnen heeft.
Elk jaar worden er bij meer paarden PPID geconstateerd die dus vervolgens afhankelijk zijn van deze medicijnleverancier. En deze medicijnen worden elk jaar duurder.
Voor mij is het duidelijk dat de kosten van de bloedonderzoeken zich vele malen terugbetalen door de koop van de medicijnen.

Ik vind het erg dubieus. Ik begrijp ook niet dat de politiek dit toe laat of dat er op zijn minst iemand van een paardenwelzijnsvereniging iets van zich laat horen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 21:21 



 
Profiel   

Natuurlijk halen ze die kosten eruit, bedrijf doet dat heus niet uit liefdadigheid. Ik snap alleen het probleem niet zo goed als het alternatief is dat je de test gewoon zelf moet betalen. Hoe is dat beter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 21:26 



 
Profiel   

Ik denk dat ze bedoeld, dat de resultaten misschien beinvloed worden, zodat ze medicijnen kunnen verkopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 21:28 



 
Profiel   

Als je bang bent dat de resultaten beïnvloed worden, moet je het bloed van je paard zelf laten testen en dat zelf betalen... Je bent verder niet verplicht het bij die fabrikant te laten testen toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 21:30 



 

Ik bedoel ook niet dat ik denk dat de bloedtesten beinvloed worden. Al is dat misschien wel een goede vraag.
Het is gewoon raar dat een leverancier van medicijnen het alleenrecht heeft van levering van die medicijnen en dan zogenaamd coulant is door gratis testen te verschaffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 21:35 



 
Profiel   

Tja, dat heet nou de markt vergroten. Maar is het nou héél veel erger dan dat Becel samen met de Hartstichting bij Albert Heijn cholesterolbepalingen organiseert? Uiteindelijk is de bedoeling dat mens en dier wél geholpen worden met het bestrijden van ziektes die invaliderend zijn. En ja, daar verdient een farmaceut aan. En in het geval van Prascend zónder dat die farmaceut heel veel kosten heeft gemaakt aan research.

Dat geldt net zo goed voor de autofabrikant die een model in licentie bouwt en onder eigen naam uitbrengt. Die heeft ook de ontwikkelkosten niet, en die auto kost tóch net zoveel als z'n broertje van het andere merk.

Commercie. Daar draait de wereld op. Ook farmaceuten en artsen moeten de kost verdienen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 21:40 



 
Profiel   

Dit is helaas inherent aan het fenomeen 'patent''. Het geregistreerd krijgen van een medicijn kost bergen en bergen geld. Het bedrijf wat deze kosten draagt, krijgt dus een x aantal jaar patent op het medicijn. Wanneer patent verloopt, zijn andere bedrijven vaak heel snel met een 'kopie' (generiek) op de markt brengen en dan gaan de prijzen dalen.

De bloeduitslagen worden niet door de fabrikant (Boehringer Ingelheim in dit geval) gedaan, maar door andere labs (GD en IDEXX). Boehringer betaalt deze labs.

Boehringer investeert dus inderdaad veel geld in deze onderzoeken, maar krijgt daar ook wat voor terug. Veel mensen willen anders pas de test laten doen als de verschijnselen door hen als leek waar te nemen zijn, en regelmatig is de kwaliteit van leven dan al achteruit gegaan. Niemand verplicht de eigenaar om daadwerkelijk te gaan behandelen als het paard positief test, maar ze knappen eigenlijk allemaal spectaculair op, op de Prascent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 21:45 



 
Profiel   

Als de rest van de genererica producenten hun product niet voor veterinair gebruik registreren dan kan de overheid daar weinig aan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 21:47 



 

Hier zijn twee pony's getest op Cushing en beide bleken het niet te hebben; een zat ver onder de vastgestelde waarde voor Cushing en de ander ertegenaan.
Als ze echt geld hadden willen verdienen dan hadden we 2x Cushing gehad, plus de pillen die daarbij horen. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 21:52 



 
Profiel   

Mloui schreef
De bloeduitslagen worden niet door de fabrikant (Boehringer Ingelheim in dit geval) gedaan, maar door andere labs (GD en IDEXX). Boehringer betaalt deze labs.

Dit dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 21:54 



 
Profiel   

Ik zie het probleem niet.
PPID wordt nog steeds vaak niet herkent, en met deze actie wordt er sneller op getest.
En idd het bloed wordt onderzocht door een ander labatorium. En Boehringer is zo'n grote farmaceut die snijden zichzelf echt niet in de vingers om met iets te gaan knoeien.

En dit gebeurd echt niet alleen bij de paarden hoor. Ook bij runderen, schapen ect. Er zijn genoeg die het alleen recht hebben voor een bepaald product.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 22:02 



 
Profiel   

Dit speelt zich af op alle lagen van de gezondheidszorg, zowel bij dieren als humaan. Heet patentrecht. Door veel te vragen voor hun medicijnen (wat dacht van kanker medicijnen van meerdere tonnen) van krijgen ze geld voor onderzoek naar nieuwe medicijnen. Patent verloopt na een paar jaar en dan mogen andere fabrikanten de medicijnen ook leveren en keldert de prijs meestal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-17 04:59 



 
Profiel   

Het is al langer bekend dat vele onderzoeken beïnvloed worden door geld en macht. Standaard geldt; de opdrachtgever/betaler van een onderzoek bepaald ook de uitslag. Of dat met de waarheid/werkelijkheid samengaat is niet van belang. Veel laboratoriums kunnen niet op eigen benen staan en zijn 'gekocht' door het bedrijfsleven en dansen ook naar de pijpen van de opdrachtgever. Zo zijn er vele valse onderzoeksresultaten de wereld in geholpen en als die maar vaak genoeg gepubliceerd worden, worden deze vanzelf als "wetenschappelijk" gezien.
Af en toe wordt men hierop 'betrapt' en geeft men schoorvoetend toe onder de noemer "nieuwe inzichten" en stelt men het resultaat iets bij, maar niet eerder of men moet er zelf weer (financieel) voordeel uit halen.
Er bestaan - zeker in Nederland- nog maar erg weinig onafhankelijke laboratoriums die echt onafhankelijke onderzoeken kunnen/willen doen.
Dus ja, ik zou mijn twijfels hebben over een 'test' die betaald wordt door een medicijnverkoper; gratis bestaat simpelweg NIET, ergens wordt er grof aan verdiend anders was deze test niet "gratis".

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-17 07:50 



 
Profiel   

Het is voor wetenschappelijk onderzoek natuurlijk ook heel interessant. De fabrikant kan op den duur een ziektebeeld gaan vastleggen.

In welke leeftijdscategorie vallen de paarden?
Zijn het vaker merries/hengsten/ruinen?
Is er een bepaald ras waarbij het vaker voorkomt?
Komt het vaker voor bij paarden of pony's?

En zo kun je nog veel meer vragen bedenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-17 07:57 



 
Profiel   

Ik betwijfel ten sterktste dat Boehringer de labresultaten krijgt. Dát zou dus wél onethisch zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-17 08:02 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Ik betwijfel ten sterktste dat Boehringer de labresultaten krijgt. Dát zou dus wél onethisch zijn.


Die krijgt BI wel , op de voucher voor de test staat dat ook vermeld. :j

Je hebt als eigenaar natuurlijk een keuze, je kunt de test ook gewoon betalen. Vanuit BI zijn de voordelen duidelijk, kans op meer verkoop en een schat aan informatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-17 08:15 



 

Ik zie het probleem dus duidelijk wel: iets met SR en dat dan ieder paard gezond en ziek hogere acth waardes hebben door onder andere de rui en dat precies in die periode de gratis testen worden verstrekt door bi. Terwijl ik mij nog kan herinneren, dat juist de periode van de SR augustus tot en met oktober juist geen goede periode was om te testen, ivm dat ze geen goede uitslagen / testen konden doen in die periode, las ik laatst al op fb dat de da's het nu precies andersom proberen te verkopen. Klopt geen donder van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-17 08:17 



 
Profiel   

OK, dan is het wat anders, dan weet je dat als eigenaar. Dan kun je kiezen/beslissen of je dat wilt (Ik heb hier nog nooit gebruik van gemaakt, dus wist niet dat je vooraf netjes geinformeerd wordt hierover)

PPID paarden gaan júist in deze periode extreem omhoog en zijn dus juist nu goed eruit te filteren. Het verschil tussen normaal en afwijkend is vanwege die seasonal change veel groter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-17 08:18 



 
Profiel   

Door de "gratis" test gaan wel meer mensen preventief testen.
Ik bijvoorbeeld heb Chico 2 weken geleden preventief laten testen, met name om straks een referentiewaarde te hebben. Paard heeft geen symptomen maar bleek wel degelijk positief.
Uiteraard betaal je de voorrijkosten en consult wel maar het scheelt toch.
Ik denk juist dat mensen zich méér bewust worden ervan.... en uiteraard speelt de fabrikant in op RS etc.
En helaas zijn ze de enige die prascend kunnen leveren, en hoe duur het ook is.... als je het kúnt betalen voor je paard ( want het is duur) dan zul je het toch doen als het dier het nodig heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-17 08:25 



 
Profiel   

Inderdaad, wat hierboven al aangehaald is. Voor niets gaat de zon op, al de rest moet geld opbrengen :+
Wat de politiek betreft... die gaan hand in hand met de farmaceutische industrie.
Dus die hebben met zulke acties helemaal geen probleem. }>

Trouwens hier in belgie krijgen wij al jaren geen gratis testen meer. Is ooit 1 keertje geweest denk ik.
Zouden ze hier niet genoeg pillen kwijt geraken ? :x

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-17 08:28 



 

Jullie Belgen laten zich waaarschijnlijk niet zo snel manipuleren Pandora2 :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-17 10:08 



 
Profiel   

Maar wat denken jullie dan dat de fabrikant met die uitslagen kan doen?
Denken jullie nou dat als je een test hebt laten doen en je paard heeft een licht verhoogde waarde, maar geen klachten en jullie beslissen er niks mee te doen dat je dan 'zomaar'een mail/brief/folder oid krijgt met 'je paard is laatst positief getest. Probeer eens deze medicatie.... '

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-17 10:24 



 
Profiel   

Ik denk dat dat wel mee zal vallen, er zullen wel regels/regulatie rondom de koppeling van de gegevens zijn en jouw privégegevens. In principe wordt het alleen gecommuniceerd naar de DA en de eigenaar.

Wat de fabricant wel kan is de gegevens van het paard koppelen aan de uitslagen. Stel, ze zien een significant verschil tussen bepaalde rassen met of zonder PPID dan kunnen ze hun marketing daarop instellen. Zoals je nu al ziet bij leeftijd, mensen met jonge paarden zijn niet de doelgroep, juiste de oudere paarden hebben een grotere kans op het krijgen van PPID. Dus als je een zakje proefvoer van Pavo 18+ besteld, kan de farmaceut daar een promotiepakketje voor de test bij doen in samenwerking met de voerfabrikant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-17 10:29 



 
Profiel   

Misschien zullen hooguit de basis paard gegevens door worden gegeven aan de fabrikant voor onder andere onderzoek.
Leeftijd, ras, gewicht, grootte

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-17 10:31 



 
Profiel   

Ik zie het probleem ook niet. Ik heb 3 jaar gratis getest en 3 jaar zat mijn shet net even boven de 47. Maar al 3 jaar hoefde hij geen medicijnen. Dit jaar kreeg hij echter sympthomen en is hij in augustus getest waarbij hij nu op 150 zat. we zijn begonnen met prascent en ik heb een heel ondeugend blij ventje voor terug gekregen.

Ik vind het gratis testen juist goed. Mensen herkennen PPID namelijk niet zo snel. Paarden die vermageren, niet lekker in hun vel zitten, steeds hoefbevangen raken etc..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-17 10:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 72 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen