Soepele spieren en meer energie, supplement?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Soepele spieren en meer energie, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 16:19

:wave:

Door het warme weer en de berichten die op facebook (over elktrolyten) voorbij komen ben ik gaan nadenken of ik mijn paard een supplement moet gaan bijvoeren.
Mijn paard is erg braaf en wil altijd voor je werken.
Alleen mist ze net de power om te ''spetteren'' in de proef.
Ik voer haar nu iets meer dan een jaar granenmix van subli.
Ze vind dit erg lekker en krijgt er ook wel wat meer energie van.

De afgelopen periode zijn onze trainingen wat zwaarder geworden.
We rijden zo'n 45 minuten tot 60 minuten. (6x per week) (paard is 8 jaar train op M2 - Z2 niveau )
We besteden veel aandacht aan de warming-up (30 minuten) met veel lang en laag, rekken, strekken, tempowisselingen etc.
Daarna gaan we zo'n 10-20 minuten ''proef gericht'' trainen.
Ook de cooling down bestaat uit 5 minuten uit draven en 5 minuten uitstappen
Deze opbouw heb ik zo gekozen om de kans op verzuring/ melkzuur ophoping zo laag mogelijk te houden.
Verder zorg ik voor afwisseling zoals een buitenrit, springen of trainen op een andere locatie.


Mijn voerschema ziet er nu zo uit (paard is iets te dik en mag echt niet dikker worden!) :
Ochtend: 3/4 voerschep granenmix
van 11 - 17: op de wei met laag gras
Eind van de middag: Hooi
Avond 22: Volle hooizak en 1/2 granenmix

Nu ben ik opzoek naar een supplement ( of andere suggesties? ) om haar wat heter te maken en wat ter gelijke tijd ook de spieren soepel houdt.
Ik kwam zelf op NAF EnerG uit.
Wie heeft hier ervaring mee? Of iemand die een andere supplement aanraad?

Dees

Berichten: 18924
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Soepele spieren en meer energie, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:25

Ik heb een paar jaar geleden goede resultaten behaald met Sanconil van Sectolin.
Paard kreeg er binnen een paar dagen een apartere glans en uitstraling van en werd ook pittiger.

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 16:37

Dees schreef:
Ik heb een paar jaar geleden goede resultaten behaald met Sanconil van Sectolin.
Paard kreeg er binnen een paar dagen een apartere glans en uitstraling van en werd ook pittiger.


Bedankt voor je antwoord :)
Hoe at jou paard dit?
Ik ben namelijk bang dat mijn paard poeder niet ze makkelijk eet..

Liselot

Berichten: 32200
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Soepele spieren en meer energie, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:49

ik vind 3/4e schep en een halve schep wel aan de weinige kant voor een paard wat 6x per week een uur werkt :o

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:51

Ik kan je creatine van pharmahorse aanraden.
Mijn merrie wordt er soepeler van.
En krijgt meer loop lust.

Liselot waarom is dan weinig?
Mijn merrie loopt 6 dagen in de week op M-Z niveau.
En krijgt normaal gesproken over de hele dag gezien maar 3/4 schep perfomix

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 20:09

Liselot schreef:
ik vind 3/4e schep en een halve schep wel aan de weinige kant voor een paard wat 6x per week een uur werkt :o


In principe kan een paard met goed hooi prima functioneren (tot een bepaald trainingsniveau). Ik voer de granenmix alleen maar bij voor de extra energie. Dus dat het te weinig is ,zeker omdat het paard op dieet is, ben ik niet met je eens. Ieder paard is verschillend en daar moet je de hoeveelheid op aanpassen. Want misschien is dit wel te weinig voor jou paard ;)

Dees

Berichten: 18924
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Soepele spieren en meer energie, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:32

Sanconil zijn korrels, die gaan gewoon over de brokjes heen en ze eten ze prima.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:14

ik train mijn shetlanders gemiddeld 3 keer per week. ze lopen dan 15-20km aangespannen. in het weekend vaak ritten (3 x per maand) van 30-35km of soms meer.
dit alles op hooi en marstall vito. granen! en melasse vrij.
ik voer souplessemix bij van de paardendrogist. dit helpt echt heel goed om ze soepel te houden. en omega olie gold. ook van de paardendrogist.

ik voerde eerst ook muesli en een granenmix. toch had ik het idee dat ze te weinig energie hadden ondanks de 1,2 kg per pony per dag.
nu ik granenvrij voer, en dus wat meer bij hun natuurlijke eten ( vooral ruwvoer)past, merk ik dat ze veel meer energie hebben en na een flinke rit nooit nat zijn. zelfs niet met warmer weer.
voor mij geen sportbrokken en granenmixen meer maar natuurlijk voer.

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 16:08

Ik voer alle paarden de 2G van www.soulmate-nutrition.nl en zweer bij alle producten van hun. Ze krijgen aan het begin de Muscle forte en nu ook de energy boost. Mijn jonge paard heeft dit jaar alleen nog maar in de top 10 gestaan, andere jonge paard super goed herstelt na een ongeval (gat in zijn been) en mijn andere paard loopt weer na 2 jaar (door ongeval van mijzelf) weer met 2 vingers in haar neus haar 1e CEI* 90km en start volgende maand haar 1e CEI**120km

Need I say more _/-\o_

eldango
Berichten: 1831
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Skendel

Re: Soepele spieren en meer energie, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:17

Mijn 19 jarige merrie doet het super op de Build op muesli van Dodson en Horrel.

Voorheen van alles bij gevoerd. Paard had last van de spieren en was niet vooruit te branden.

Ze is veranderd in een fitte merrie. Spierproblemen zijn ook verdwenen.

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Re: Soepele spieren en meer energie, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 11:52

Bedankt voor jullie antwoorden!

@eldango van muesli kan mijn paard koliek krijgen dus zo iets bij voeren valt af...

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Re: Soepele spieren en meer energie, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 00:45

Misschien is meer tijd om te herstellen tussen de trainingen ook een optie? Het kan ook vermoeidheid in de spieren zijn waardoor het paard geen pit meer lijkt te hebben.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Re: Soepele spieren en meer energie, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 01:03

En gewoon simpel magnesium? Mijn ervaring is met een paard wat ronduit strak in haar spieren zat super. In enkele dagen zag je duidelijk het verschil. Plekken die onverklaarbaar kort na de osteo keihard waren, die zacht hoorden te zijn werden in enkele dagen soepel.

LK_2312

Berichten: 1591
Geregistreerd: 08-02-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:40

Misschien eens naar Equilin kijken? Dat is een supplement dat gebaseerd is op de gemiddelde tekorten in vitaminen en mineralen bij het nederlandse paard en waar probiotica in zit. Het is ook zo samengesteld dat er niet erg veel krachtvoer naast gegeven hoeft te worden. alleen voor de energie die je nodig hebt in je paard, de rest zit al in Equilin.

Mijn eigen paard was elke keer stijf. De ene keer wel en de andere keer niet, geen relatie met het werk te vinden. Wel kreeg hij inderdaad wat weinig krachtvoer omdat hij gewoon niet meer nodig had en er alleen maar lastig van werd. Ook was hij altijd ietsje gevoelig op de rug, mijn moeder is master saddlefitter dus aan mijn zadel lag het niet. Na het voeren van Equilin is dit allemaal over. Ook vind ik hem nog gezonder ogen dan hij al deed en ziet zijn buik er rustiger uit.

Mariekyy

Berichten: 1132
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:56

klumpertje schreef:
Misschien eens naar Equilin kijken? Dat is een supplement dat gebaseerd is op de gemiddelde tekorten in vitaminen en mineralen bij het nederlandse paard en waar probiotica in zit. Het is ook zo samengesteld dat er niet erg veel krachtvoer naast gegeven hoeft te worden. alleen voor de energie die je nodig hebt in je paard, de rest zit al in Equilin.

Mijn eigen paard was elke keer stijf. De ene keer wel en de andere keer niet, geen relatie met het werk te vinden. Wel kreeg hij inderdaad wat weinig krachtvoer omdat hij gewoon niet meer nodig had en er alleen maar lastig van werd. Ook was hij altijd ietsje gevoelig op de rug, mijn moeder is master saddlefitter dus aan mijn zadel lag het niet. Na het voeren van Equilin is dit allemaal over. Ook vind ik hem nog gezonder ogen dan hij al deed en ziet zijn buik er rustiger uit.


Ik ervaar precies het zelfde bij mijn paarden met de Equilin producten! Ze zijn er echt heel erg van opgeknapt!

Sunlover1
Berichten: 64
Geregistreerd: 16-06-14

Re: Soepele spieren en meer energie, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:12

Ik lees even mee want wel benieuwd naar jullie ervaringen. Mijn wat oudere paard (18) is aan het terugzakken qua looplust en soepelheid dus ben mij ook aan het oriënteren.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:25

ik heb 2 jaar geleden een pony gekocht van toen 15 jaar. hij was echt heel stijf in het begin en moest eerst een kwartiertje aan de gang zijn voordat hij normaal kon lopen. ik heb toen souplessemix en omega olie van "de paardendrogist " gevoerd en na een maand kende je hem niet meer terug.
meteen vlot stappen en draven, super.
ik voer het nu nog steeds. ook aan mijn jonge pony. ze zijn beide super fit.

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Re: Soepele spieren en meer energie, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 16:34

Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik ga binnenkort me erin verdiepen en een supplement bestellen.
Ik hou jullie op de hoogte wat ik heb gekozen en of het werkt!

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: Soepele spieren en meer energie, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:29

Ik ben dit jaar januari begonnen met produkten van SoulMate Nutrition, en echt waar, ik heb een heel ander paard, een paard met een motor! Hij word er niet heter van, maar heeft meer kracht souplesse en uithoudingsvermogen gekregen. Hij krijgt nu iedere dag standaard een schepje 2GO onder zijn voer.

Sunlover1
Berichten: 64
Geregistreerd: 16-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:08

josje4 schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik ga binnenkort me erin verdiepen en een supplement bestellen.
Ik hou jullie op de hoogte wat ik heb gekozen en of het werkt!


Ben benieuwd!

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Re: Soepele spieren en meer energie, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 23:25

Heb vandaag geïnformeerd naar LIFEFORCE elite.
Klinkt super! maar het is wel erg prijzig..
iemand hier ervaring mee?

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:12

Het valt me op dat in je voerschema je paard 's morgens tot 11 uur alleen maar een beetje granenmix heeft gegeten, klopt dat of heeft ze 's morgens nog hooi van de vorige avond over? Staat er op de wei wel voldoende gras dat ze haar maag en darmen wat kan vullen?
Het is voor de maag en darmen van een paard beter om eerst ruwvoer te geven en daarna pas het krachtvoer en om het ruwvoer zo goed mogelijk over de 24 uur te verdelen.
Een van de symptomen van maag/darmproblemen kan het verzuren van de spieren zijn.

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Re: Soepele spieren en meer energie, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 11:06

Ze krijgt in de ochtend voor het krachtvoer nog hooi ;)

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:52

josje4 schreef:
Ze krijgt in de ochtend voor het krachtvoer nog hooi ;)

Gelukkig :)
Ik heb zelf goede ervaringen met NAF producten.

sunnysoes

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:56

Wij hebben hele goede resultaten gezien van Equion. Gekocht bij Bodegraven op aanraden van stadgenote. Toevallig had de instructrice een proef meegemaakt met supplementen en ook gezien bij de stalpaarden dat met Equion de spierop bouw en conditie en glans vd paarden toenam.