Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 10:34

Het gaat in dit geval om hele granen , niet geplet, gestoomd of wat ze er ook mee kunnen !
Heb al eerder een advies gehad voor een allergie gevoelig paard maar die moest het niet hebben .
Mijn huidige paard eet op dit moment zwarte en gouden haver gemend. Maar lijkt me onvoldoende om aan alles te komen , nu leerde Google me al dat bv spelt veel natuurlijke vit E bevat en meer.
Daarom op zoek naar n granenmix die completer is en dan evt balancer korrel erbij
Kom uit nu op hugho granenmix of de bioron muesli.
Klein nadeel miss van de hugho er zit wat olie door tegen het stoffen .

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 14:11

Ik geef nu mijn haflinger oerbelans. Maar vind het best prijzig. Ze is suikergevoelig en is al een paar keer hoefbevangen geweest. Iemand misschien tips welke balancer wat goedkoper is en laag in suikers en zetmeel. Er zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Ene kant denk ik ze doet het goed hierop alleen mijn portemonnee wat minder..

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 14:15

xxxmh schreef:
Ik geef nu mijn haflinger oerbelans. Maar vind het best prijzig. Ze is suikergevoelig en is al een paar keer hoefbevangen geweest. Iemand misschien tips welke balancer wat goedkoper is en laag in suikers en zetmeel. Er zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Ene kant denk ik ze doet het goed hierop alleen mijn portemonnee wat minder..


Mijne doen het goed op de Horseadds balancer! 2,8% suiker en 2,7% zetmeel.

Wel goed om te onthouden dat qua suiker/zetmeel een balancer het verschil echt niet gaat maken. Die paar gram die dat misschien verschilt, wegen niet op tegen de 100-150 gram suiker die ze binnenkrijgen via het hooi.

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 14:19

Ik vond oerbalans een goedkopere, 15kg met 20% korting bij de welkoop. Bij mijn paard ging de kwaliteit van de hoeven achteruit en ik ben overgestapt naar JPGeV. Ik twijfel bij deze. Ze heeft meer jeuk en ook water bij de mest. Kan aan hoeveelheid suiker in het hooi liggen. Ze is suikergevoelig.
Maar ik ben zoekende. Op pavo vital werd ze erg wakker, bij marstall force gaat ze zand eten en op equilin deed ze het goed maar hik ik tegen de prijs aan.

Op dit moment krijgt ze Marstall Force aangevuld met sillicium, vit.E en magnesium. Met het werk wat we nu doen komt ze eiwitten/aminozuren tekort. Luzerne is geen optie, Havens grasbrok geeft dikke manenkam. Ze krijgt een handje sleuslimix, soft en fiber en gehakseld koolzaadstro voor volume.
Iemand een idee?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 14:29

Heb je de balancer van Agrobs al geprobeerd?
En is esparcette wel een optie? Grasbrok van Hartog al eens geprobeerd? Lijnzaadbrokjes nog een optie als eiwitbron? Ik vind Marstall Bergwiesen mash een fijne slobber die hoog in eiwit staat, is vooral op basis van lijnzaad.

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 14:52

die van horseadds is wel fijn qua suikers. Maar nieuw vers hooi zit echt wel hoger inderdaad zoals Susanne ook al aangeeft..

manzano

Berichten: 23938
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 15:59

100/150 gram suiker via hooi lijkt me wel heel weinig.
Maar dan nog ben ik van mening dat alle beetjes helpen. Ik kan wel zeggen "na 2 borden friet, maakt dat ijsje ook niks meer uit" en gevoelsmatig is dat ook zo, maar dat is natuurlijk niet. Elke gram is er 1.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 16:23

Dat is ook weinig. Stel dat er 7% suiker in je hooi zit, een volwassen warmbloed krijgt al snel 10kg hooi per dag. Dan zit je al op 700 gram. En dan is 7% echt weinig, meeste hooi zit hoger dan dat.

En vers of oud hooi bepaalt niets aan de suikerwaarde. Vers hooi kan laag in suiker zitten, oud hooi hoger. Suiker wordt bepaald door bemesting, soort gras, tijdstip van maaien, temperatuur, enz. Alleen dat heeft invloed op suiker. Gemaaid is gemaaid, dan zit het er in of niet. Of het hooi nu 2 maanden of 2 jaar oud is, suiker verdwijnt niet. Mineralen, vitamines en sporenelementen kunnen wel afnemen. En weken zorgt wel voor suikerafname.

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 16:42

manzano schreef:
100/150 gram suiker via hooi lijkt me wel heel weinig.
Maar dan nog ben ik van mening dat alle beetjes helpen. Ik kan wel zeggen "na 2 borden friet, maakt dat ijsje ook niks meer uit" en gevoelsmatig is dat ook zo, maar dat is natuurlijk niet. Elke gram is er 1.


Haha oeps! 1000/1500 gram bedoelde ik (+- 10%, is volgens mij toch wel het gemiddelde de laatste jaren).

Als je van een balancer 200 gram geeft, zal die 2% (4 gram) of 7% suiker (14 gram) echt het verschil niet maken op de kilo suiker die hij toch al binnenkrijgt.. beter is dan de focus leggen op het vinden van armer hooi.

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 17:35

Daihyo schreef:
Heb je de balancer van Agrobs al geprobeerd?
En is esparcette wel een optie? Grasbrok van Hartog al eens geprobeerd? Lijnzaadbrokjes nog een optie als eiwitbron? Ik vind Marstall Bergwiesen mash een fijne slobber die hoog in eiwit staat, is vooral op basis van lijnzaad.

Grasbrok is van Hartogh, sorry. Daar blies ze gelijk van op.
Esparcette een keer een proefzakje gehad en dat ging goed.
Lijnzaadbrok is idd een optie, ik zal die van de week eens halen.
De Marstall is ook een goede.
Lijnzaadbrok is het meest simpelste aan te komen. Marstall is te bestellen maar dan moet ik met wensink afspreken en ik vind dat een gedoe ookal zit hij dichtbij.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 17:46

De Munnikenhof in Rheden verkoopt Marstall als het goed is. Misschien is dat een optie? Agrobs is via vd Bijl te bestellen.
En via Marstall zelf wordt ook thuisbezorgd. Of via Zooplus.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:35

Marstal kun je ook via Lavor bestellen.

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:20

Belker schreef:
Ik vond oerbalans een goedkopere, 15kg met 20% korting bij de welkoop. Bij mijn paard ging de kwaliteit van de hoeven achteruit en ik ben overgestapt naar JPGeV. Ik twijfel bij deze. Ze heeft meer jeuk en ook water bij de mest. Kan aan hoeveelheid suiker in het hooi liggen. Ze is suikergevoelig.
Maar ik ben zoekende. Op pavo vital werd ze erg wakker, bij marstall force gaat ze zand eten en op equilin deed ze het goed maar hik ik tegen de prijs aan.

Op dit moment krijgt ze Marstall Force aangevuld met sillicium, vit.E en magnesium. Met het werk wat we nu doen komt ze eiwitten/aminozuren tekort. Luzerne is geen optie, Havens grasbrok geeft dikke manenkam. Ze krijgt een handje sleuslimix, soft en fiber en gehakseld koolzaadstro voor volume.
Iemand een idee?


sojaschroot bijvoeren? ik doe het ook ivm graszaadhooi en meer eiwitten nodig. bloeduitslag met sojaschroot was nu goed

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:30

Misschien is hier iemand die t antwoord weet?
Ons paard krijgt nu per dag 3 grote scheppen seniores priores, 1 schep bietenpulp en wat lijnzaad
We gaven hem steeds ook elke dag portie Marstall Force erbij
Maar nu bedenk ik me dat dat misschien wel teveel is omdat hij zoveel seniores krijgt?
Kan hij zo ergens een overschot van krijgen?
Paard is 25, ppid, 1 prascend per dag, 4 x per week recreatief gereden

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:48

Slmt9 schreef:
Ze vraagt om VS en Pure trace. Mijn reactie was op de VS. Dus geen idee waarom je mij dan quote.
Maar goed, maakt ook niet uit.

Hier geen last van stinkende brok. Alle pietlutten bij ons (incl die van mezelf :D ) eten het makkelijk op.

Ik quote jou omdat ik dacht dat ze alleen de pure trace bedoelde. Maar zag inderdaad nu ook dat er ook VS staat. Ik vond ze echt stinken. Vond het naar kippenmest ruiken. En ik heb juist geen pietlut met eten, maar ze at het echt niet. Heb het nog wel aan Astrid door gegeven. Ze zei wel dat het brokje inderdaad wat sterk rook. Gelukkig eten jou paarden het wel. Vind het verder ook een mooie brok. Met mooie vitamine en mineralen er in.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:51

Wel grappig hoe geur en smaak beleving zo anders kan zijn he? Ik heb hier de kippenmestkorrels er 2 meter naast staan maar had er nog geen overeenkomst in geroken :+

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:01

Slmt9 schreef:
Wel grappig hoe geur en smaak beleving zo anders kan zijn he? Ik heb hier de kippenmestkorrels er 2 meter naast staan maar had er nog geen overeenkomst in geroken :+

Misschien heeft het wel aan de batch gelegen die ik had gekregen. Maar durf in ieder geval geen nieuwe meer te kopen. Ik blijf wel bij oerbalans. Vind ik ook een prima balancer. Maar vond de VS wel interessant ook vanwege de lysine en geen ijzer toegevoegt.

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:21

De VS ruikt inderdaad een beetje apart. Heb er 3 staan en 2 die het goed eten waaronder een verschrikkelijke pietlut. De 3de is een vuilnisbak (mini shet) en die moet het niet :roll:

manzano

Berichten: 23938
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:40

Agrobs Seniormineral stinkt ook vind ik. Maar ze eten het wel gelukkig.

calimerootje

Berichten: 423
Geregistreerd: 15-03-06
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 18:11


Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:22

Nee , ik nog niet maar er zit olie bij dat maakt voer sneller ranzig imo

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:12

Ik heb de vs gekocht, mijne eet het met smaak ( gelukkig). Vond het voor mijn pony toch het meest passend.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 10:31

Muze schreef:
Ik heb de vs gekocht, mijne eet het met smaak ( gelukkig). Vond het voor mijn pony toch het meest passend.

Super!! Zo'n mooi voer. Erg jammer dat Fimke het niet at.

Hieperdi
Berichten: 2546
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 21:50

Iemand hier ervaring met de Marstall Gastro-Muesli of de Fiberforce gastro?
Paard staat op havens gastro naar tevredenheid! Maar het zetmeel gehalte is 16% en mijn paard heeft wel wat aanleg om te dik te worden, wat hij nu ook is. De gastro muesli van marstall en cavalor heeft een stuk minder zetmeel percentage. Paard is wel een kieskeurige eter.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 22:33

Is de suiker ook lager? Ik kijk ook naar zetmeel en suiker.