Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:07

Klinkt logisch. Naja ik ga gewoon wat uitproberen en kijken of ik verschil merk aan mijn pony's :)
Thnx!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:10

ik snap het ook niet zo. Stel dat zo'n koek goed is voor een pony van 500 kilo (stel he). Dan is de helft van zo'n koek dus genoeg voor 250 kilo pony.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:15

lichaamsgewicht paard: Ca - P - Mg - K - Na - Cl
100: 5,2 - 3,7 - 2,0 - 6,5 - 2,6 - 10 (in gram)

De spoorelementen per 100kg lichaamsgewicht zijn bij elkaar minder dan 1g. vitamine E is 1IU ± 1mg, dus bij elkaar zo'n 300mg optimaal (0.3g) en vitamine A en D zijn per IU minder dan 1 microgram (totale behoefte vit. A weegt 2mg, totale behoefte vit. D is 2mcg). Aangezien de kaliumbehoefte ruimschoots gedekt wordt door het ruwvoer en de calcium, fosfor en chloor-behoefte minimaal grotendeels gedekt worden, kom je dan uit op maximaal 10g benodigde mineralen (en vitaminen) per 100kg paard.

@IngridM: dat klopt.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:18

Mizora sorry dat ik zo'n enorme leek ben hier in(ben meer thuis in kleuren genetica onthouden ofzo haha). Mijn mini welke terug is van de kliniek weegt bijvoorbeeld 107 kilo en zou dus genoeg hebben aan 10 gram van die koek als ik jou verhaal goed begrijp? Dus zou 1/4 koek genoeg zijn?

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:30

Bijna. Als jouw mini 107kg weegt, dan rond je dat af naar 100kg. Zelf ga ik dan kijken naar hoeveel selenium (0.2mg toevoeging nodig, doel = 0.3mg totaal in de voeding), koper (15mg toevoeging nodig; 23mg totaal in de voeding), zink (52mg toevoeging nodig; 104mg totaal in de voeding) en vitamine E (minimaal 45IU toevoeging nodig, optimaal 245IU toevoeging; optimaal 300IU totaal in de voeding, minimaal 100IU totaal in de voeding) er in een koek zit en pas ik daar de hoeveelheid op aan (hoeveel uit de voeding komt deze keer uit 2kg gemiddeld hooi, ik had een hooirantsoen open staan).

Die 10g zou zijn als er niets anders dan mineralen in de brok zouden zitten, maar er zitten vulstoffen, stabiliserende stoffen en wat aminozuren in het product om te zorgen dat het een smakelijk stabiel product is en sommige mineralen kunnen alleen in verbinding met andere mineralen gevoerd worden, die niet per se noodzakelijk zijn (in die hoeveelheden).

25g is dus al een zeer geconcentreerde mineralenbrok.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:49

Dankjewel voor de uitleg. Dan ga ik ze gewoon zetten op die 25 gram zodra hij weer wat mag gaan eten :)

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:33

Dustinlover schreef:
Dankjewel voor de uitleg. Dan ga ik ze gewoon zetten op die 25 gram zodra hij weer wat mag gaan eten :)


De repen zijn hier altijd veel te hard, ik doe vaak twee/drie repen met een iets vochtige doekje in een emmer met deksel.
Anders zijn ze zo hard dat ze niet gegeten worden.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:29

Hebben jullie nu ook dat je door de bomen het bos niet meer ziet bij de verschillende vitamine/mineralen brokjes?

Als je uitgaat van gemiddelden van ruwvoer kwaliteit welke kun je dan het beste geven? Ik gaf eerst vitalbix en nu al tijd Victorious Secret200 omdat ik iets wilde proberen zonder luzerne. En hij doet het er best op hoor. Maar verschil merk ik niet.

Maar wát ik nu zo moeilijk vind. In de één zit eigenlijk te weinig vitamine X en in de ander zit eigenlijk teveel ijzer en in produkt nr 3 zit weer te weinig magnesium. Ik noem maar wat he.

Waar doe je nu in godsnaam goed aan zonder je paard tekorten op te laten lopen? Want ze noemen zich vaak balancer voor naast ruwvoer maar toch zit er dan niet voldoende in van alles. Bijzonder....

Kortom; ben even het bos kwijt :-)
Hebben daar nog meer mensen last van? :-)

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:43

Ja, vreselijk! Uiteindelijk heb ik een lijstje gemaakt met wat ik absoluut niet wilde en wat wel. Toen vielen er een hoop producten af, waardoor het al overzichtelijker werd.

Uiteindelijk bleven er 3 opties over, waarvan 1 niet leverbaar, 1 met veel synthetische toevoegingen en 1 natuurlijk product dat ook leverbaar is. Die geef ik komende maanden en maak dan de balans op.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:47

Ik ga idd ook eerst schrappen aan de hand van ongewenste ingrediënten
Dan valt er vaak al dermate veel af dat het al een stuk. Duidelijker word
Daarna kijk ik welke het hoogst in een aantal gehaltes zit die specifiek nodig zijn (hier bijvoorbeeld oa koper, zink, magnesium )
Dan valt er vaak ook alweer een hoop af. En zo verder

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:09

Wijslander; jij voert nu agrobs brokje he?

Blijft lastig allemaal. En waar doe je goed aan als je niet exact weet waar je pony behoefte aan heeft he.
Ruwvoer laten testen kan bij ons haast niet ivm teveel weilanden, verschillende maaistukken en verschillende snedes.

Aan andere kant denk ik wel eens "pfff zo heb ik mijn eigen voeding nog nooit bekeken. Ik krijg ook vast niet elke dag alles binnen, overdrijven we niet"

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:12

Klopt ja Ingrid. En dat laatste herken ik ook, al krijgen wij als mensen natuurlijk meer verschillend voedsel binnen dan paarden, waardoor wij minder snel tekorten oplopen (denk ik dan).

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:15

Dat kan inderdaad. Vroeger kreeg mijn paard gewoon een schep brok van stal, ik wist nog geen eens wat voor voer het was. Ik ben nu wel het tegenovergestelde hahaha

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:18

Kwam ik nog een heel,artikel tegen wat dan over koeien ging en hadden ze testen gedaan en bleken de gehaltes in sommige supplementen dus niet helemaal te kloppen.
Kan alleen dat artikel niet meer vinden,maar het zette me wel aan het denken...ik hoop toch wel,dat wat er op de verpakking staat ook daadwerkelijk in mijn korreltje zit :j


Haha, wat jij zegt over dat overdrijven..
Ik slik ook bijna elke dag een vitaminepil bij :')

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:23

Ik vind t ook moeilijk en mijn valkuil is dat t me dan overwelmt.
Dan wil ik het tot in de puntjes ideaal hebben.
Kan natuurlijk niet..
Vroeger gaf ik ook gewoon een schep brok of muesli of granen.

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:30

Ik verklaar mezelf ook wel voor gek met al die emmers en zakken die ik nu heb staan. Maar toch lijken mijn pony's er baat bij te hebben en ik kan rustig slapen...

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:35

Ellepel; poehee dat is helemaal schandalig. Ik blijf voor nu maar liever nog maar even naïef want anders weet ik het helemaal niet meer haha.

Darkcrystal; herkenbaar. Alles moet perfect. Maar ja dat is denk ik bijna onmogelijk.

En wát is perfect als je er ook nog eens niet genoeg verstand van hebt EN je niet exact weet waar je beestje echt behoefte aan heeft?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:40

Als het niet haalbaar is om te testen dan ga ik voor gemiddelden en algemene kennis (dus is het voornamelijk koeien weide geweest ? en wat Kun je checken qua bemesting zoals jaarlijks npk,kalk, stalmest, hier of? )
Een goed geïnformeerde gok ;)

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:52

Ik weet wel dat ons ruwvoer arm aan eiwit is, ons land erg schraal. Dus dat er sowieso wel een goede vitaminekorrel bij moet met iig genoeg eiwit.
Voor sobere dieren op zich verder wel ideaal.

Azmay

Berichten: 17997
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:01


Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:04

Azmay schreef:
Iemand een mening over de Mineral Mix van de Aveve?
Mijn eerste ingeving is niet doen maar dat is eigenlijk nergens op gebaseerd en het is nu in de aanbieding.

https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... ound/b9451


Tarwe, maïs, melasse en toegevoegd ijzer zouden voor mij de minpunten zijn, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk!

Azmay

Berichten: 17997
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:06

Wijslander schreef:
Azmay schreef:
Iemand een mening over de Mineral Mix van de Aveve?
Mijn eerste ingeving is niet doen maar dat is eigenlijk nergens op gebaseerd en het is nu in de aanbieding.

https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... ound/b9451


Tarwe, maïs, melasse en toegevoegd ijzer zouden voor mij de minpunten zijn, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk!


Dat ijzer is een dingetje, maar je hoeft er maar weinig van te voeren dus per voerbeurt voer je dan nog minder ijzer dan bij vitalbix als ik het goed begrijp.
In deze hoeveelheden maakt dat beetje tarwe en melasse me ook niet zo heel veel uit denk ik.

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:08

BHT wordt ik niet blij van, palmolie ook niet (maar dat gaat dan om het productieproces en de corruptie daar bij), mais is imho geen paardenvoer. En ik mis de essentiele aminozuren.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:14

ik heb een lijstje "instant exit" wat betreft toevoegingen in het voer
BHA, BHT, Etoxyquine, E310 is voor mij een no go (die 310 is er 1 die eczeem/jeuk kan veroorzaken en de darmwerking kan verstoren )
palmolie komt er idd ook niet in ivm productie proces

als er 1 van bovenstaande in zit, dan komt het er niet in

Azmay

Berichten: 17997
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:15

Sonja_vR schreef:
ik heb een lijstje "instant exit" wat betreft toevoegingen in het voer
BHA, BHT, Etoxyquine, E310 is voor mij een no go (die 310 is er 1 die eczeem/jeuk kan veroorzaken en de darmwerking kan verstoren )
palmolie komt er idd ook niet in ivm productie proces

als er 1 van bovenstaande in zit, dan komt het er niet in


Ok, de palmolie snap ik, maar de rest ken ik niet en ik leer graag bij.
Wat is dat dan en wat is er erg aan?