Bevangen paard en traktatie's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nadiine__x

Berichten: 2800
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 13:24

xSogno schreef:
Ik snap niet dat je een bevangen paard nog een muesli geeft?!
Geef gewoon een vitaminebrokje. Dat scheelt heel veel suikers/zetmeel en eiwitten.


Omdat het voor mij ook nieuw js misschien? En hij bij de vorige baas nog veel meer kreeg..

Ik ga die vitamine brokjes nu even uitpluizen en daarna een beslissing maken .

Ik kom hier voor advies, ik hoef niet aangevallen te worden.. ;)

croyslover

Berichten: 1510
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: bij de rest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:33

heeft je paard misschien insulineresistentie?

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Bevangen paard en traktatie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:37

Pony heeft ZE en krijgt zonnebloempitjes of pompoenpitjes als beloning :)

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Bevangen paard en traktatie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:38

MD >> VS

Nadiine__x

Berichten: 2800
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 13:49

croyslover schreef:
heeft je paard misschien insulineresistentie?

Nee niet dat ik weet.
Hij word elke zomer ziek zodra hij het grasland op gaat. tot die tijd gaat het eigenlijk altijd goed.
hij zit ook goed in zijn vacht, is vrolijk opgewekt en energiek :)

Daarom blijft hij vanaf nu ook op de paddock met hooi :)


Ik heb dit gevonden:
http://www.zooplus.nl/shop/paarden/voer ... GwodNO8POw

Is dat wat jullie bedoelen met vitamine korrel? :)
En kan ik dit dan geven ipv de musli?

Ik las dat hij nu ook maar 80gram hoeft en als hij straks aan het werk is ongeveer 100 Gram, dus in verhouding is het nog veel goedkoper als musli ook :+

Maar ik vraag mij af, haalt hij hier dan ook voldoende energie uit om zijn dressuur werk lekker uit te kunnen voeren? :)

Koper

Berichten: 30300
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:09

myk_en_shant schreef:
Ik zou brok eerder vervangen voor een vitaminebrokje zoals vitalbix en ze hebben bij feral horse care ook speciale snoepjes voor paarden die laag in de suikers en eiwitten moeten blijven.
In vitalbix zit geen melasse, of suikers toegevoegd, daarnaast erg laag in de eiwitten en ijzer, maar hoog in de juiste vitamines en mineralen die een paard of pony nodig heeft per dag.
Je hoeft er maar weinig van te voeren, dus je doet lang met een zak.

Dit inderdaad. Ik heb een pony die gevoelig is voor hoefbevangenheid (ivm PPID) en zij doet het super op Vitalbix. Een vitamine- en mineralenbrokje kun je prima geven in plaats van muesli. Je paard kan daar ook gewoon op werken. En mocht je toch vinden dat hij invalt kun je bij Vitalbix goed advies krijgen wat je verder nog kunt voeren als aanvulling.

Geef hem als basis in elk geval geen brok, maar een vitaminebrokje. Metazoa zou ook kunnen, mijn ruin vreet het niet terwijl hij bijna alles lust maar wie weet blieft jouw paard het wel.

Rozebottels zijn ze hier ook gek op, maar dan vanaf oktober zo'n beetje. In de zomer pakken ze af en toe een paar snippers en in de herfst verslinden ze het. In de zomer krijgen die van mij paardenbloemen, meidoorn, distels, berken- en wilgentakken en riet, en ook dingen als andijvie en witlof. Ze krijgen geen snoepjes.

colinneke

Berichten: 922
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Noord - Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:31

De verzorgshetlanders zijn helemaal gek op bleekselder die ze krijgen als beloning.

In het hoefbevangheid topic zijn ze erg te spreken over:
Dodson and Horell Safe and Sound
Formula 4 Feet

Koper

Berichten: 30300
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:38

Bleekselderij is ook een goede inderdaad.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:41

Wat enorm lief van je dat je je oud bijrijpaard hebt gekocht ondanks zijn problemen. Heel goed dat je zo serieus bezig bent met eten en preventie van opnieuw hoefbevangen worden, petje af.

ondanks dat je het krachtvoer al drastisch hebt verminderd is een halve schep musli nog steeds erg veel. Mijn (heethoofdige) recreatiepaard kreeg nog geen kwart schep per dag. En nu hij niet werkt vanwege blessure krijgt hij een heel klein handje omdat ik het anders sneu vind als hij als enige niks krijgt.
Musli is sowieso geen heel geschikt voor voor paarden vanwege alle granen. Weet niet wat dat is met die voerfabrikanten: honden, katten paarden alles word volgepropt met granen, maar voor geen allen is het goed.

zoals hierboven al aangegeven zou ik over gaam op een vitamine brok, van metazoa kan je ook een kleinere proefverpakking krijgen. En tot die tijd zou ik de musli halveren. Voor snacks zojn komkommers of een stukje appel een goed alternatief.

Ik ga voor je duimen dat het je deze lukt om hb vrij te blijven. Je bent in ieder geval goed opweg.

Koper

Berichten: 30300
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:45

Paarden kunnen wel degelijk goed granen hebben als het maar de juiste zijn. Gerst en haver zijn een prima voer voor paarden. Andere granen worden verkeerd verteerd en die kun je inderdaad beter niet geven.

Nadiine__x

Berichten: 2800
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 14:47

En de vitamine brok die ik net stuurde in een link?

Ik heb met Metazoa geen goede ervaringen, dus dat ga ik niet halen.

Maar deze lijkt mij wel wat!
Is dat wat jullie bedoelen aan vitamine brok? Dan bestel ik hem gelijk :)

Koper

Berichten: 30300
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:18

Die in je link ken ik niet maar er zijn wel bokkers die er goede ervaringen mee hebben.

Met een vitaminebrokje bedoel ik een brokje waar alle vitamines, mineralen en sporenelementen in zitten die je paard nodig heeft. Dat zit ook allemaal in brok alleen zit er bij brok dan nog een hoop andere zooi bij (granen, soja, noem maar op).

Doordat er minder overbodige dingen in zitten hoef je van een vitaminebrokje minder te voeren. Het is geconcentreerder dan brok of muesli.

Nadiine__x

Berichten: 2800
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 15:22

Koper schreef:
Die in je link ken ik niet maar er zijn wel bokkers die er goede ervaringen mee hebben.

Met een vitaminebrokje bedoel ik een brokje waar alle vitamines, mineralen en sporenelementen in zitten die je paard nodig heeft. Dat zit ook allemaal in brok alleen zit er bij brok dan nog een hoop andere zooi bij (granen, soja, noem maar op).

Doordat er minder overbodige dingen in zitten hoef je van een vitaminebrokje minder te voeren. Het is geconcentreerder dan brok of muesli.



Oke bedankt voor je reactie!
En is die ik stuurde van een vitaminebrokje of een gewone brok?

Koper

Berichten: 30300
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:26

Force van Marstall is een vitaminebrokje voor zover ik weet.

Rox87
Berichten: 501
Geregistreerd: 23-07-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:32

Marstall Force is inderdaad een vitamine brok. Ik voer het nu een half jaartje ongeveer, en ben er prima over te spreken. Ik geef het inderdaad ook als een soort beloning na het rijden. Paardlief is nog nooit zo makkelijk en snel verhaard als dit voorjaar :)

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:10

Wat goed dat je er zo serieus over nadenkt, zie je ook wel eens anders!

Mijn HB-er krijgt ook na vooral beweging gewoon het een en ander hoor, dus ik snap je daarin heel goed. Wel heb ik concreet uitgezocht hoe en wat en heb ik eerst een bloedtesten laten doen op PPID, IS en ES.
Hij krijgt nu;

- D&H Safe and Sound, kwart bakje dagelijks
- 1 wortel per week
- 1 appel per maand
- Pferdgerecht, handje per dag over de Safe and Sound of na werk een kwart bakje
- 2 maatschepjes Lami Free, dagelijks

Dit krijgt hij naast biologisch onbeperkt hooi, gehooid in augustus en onbemest. Hij staat in een paddock paradise op een zandtrack.

Ook krijgt hij paardebloemen, kleefkruid en wilgentakken in de lente/zomer. In de late zomer graast hij 5 tot 10 min per dag aan de hand als de fructaan index dit toelaat.

Ik doe absoluut niet aan zoutlikstenen, lik its, snoepjes, alles waar melasse inzit en alles waar een gecombineerde vorm van suikers, zetmeel en koolhydraten inzit. Pepermuntjes krijgt ie ook niet meer. Eiwitten alleen moet je vooral niet op blindstaren. Het is heel veel meer.

Succes!

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Bevangen paard en traktatie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:13


Koper

Berichten: 30300
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 17:07

Kleefkruid kun je inderdaad ook heel goed geven.

Liksteen heb ik wel graag. Ik had er één van paardnatuurlijk, met extra magnesium. Ik ben anti-paardnatuurlijk maar ze hebben nou eenmaal wel een goede steen }:0 Ik had die steen als signaal-element. Zo lang ze er niks mee doen is 't goed. Wanneer mijn paardjes weer aan die steen beginnen is er iets aan de hand. Mijn pony heeft, toen ik haar net had, heeeeeel veel van zo'n steen verstouwd. Ze was toen hoefbevangen. Daarna liet ze 'm ruim een jaar links liggen en afgelopen december begon ze er weer aan. Ze had ook nare klachten toen. Ik ben 'r magnesium gaan geven en de klachten verdwenen en de steen werd weer genegeerd.

Ze halen als het goed is alles uit hun ruwvoer, Vitalbix en nog wat andere dingen die ze krijgen. Maar als er iets aan de hand is wil ik het wel graag weten.

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Bevangen paard en traktatie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 17:17

Marstall force is erg goed! Al vinden niet alle paarden het lekker.

Al vind ik met care4life ook niet zoveel mis hoor, dit wordt ook een stuk makkelijker gegeten.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Bevangen paard en traktatie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 18:47

Overigens zit er in peen voornamelijk water en veel minder suiker dan veel mensen denken :-)

Koper

Berichten: 30300
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:09

In peen zit ontzettend veel suiker.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:18

IngridM schreef:
Overigens zit er in peen voornamelijk water en veel minder suiker dan veel mensen denken :-)


Dit is helaas een erg hardnekkige opvatting. Bevat wel degelijk veel suiker. Trainers als annemarie vd Toorn hebben ook de ervaring dat sommige paarden met gedragsstoornissen opeens een stuk braver worden zodra ze geen wortela meer kregen. Bij die van mij maakte het ook verschil.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:41

Nog geen 4% kun je niet veel noemen natuurlijk :-)

Voedingswaarde
Wortels bevatten veel water, ca 85 – 90% en verder dus weinig voedingswaarde.
Per kg product
EWPa 0,14
VREp 7 gr
Ruw eiwit 0,9%
Ruw vet 0,2%
Ruwe celstof 1,0%
Ruw as 1,1%
Suiker 3,9%
Calcium 0,5 gr
Fosfor 0,4 gr
Magnesium 0,8 gr
Kalium 3,1 gr
B-Caroteen 6 mg
- See more at: http://www.voervergelijk.nl/nieuws/70/w ... 82lfC.dpuf

Koper

Berichten: 30300
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:44

Jij bent maar een beetje hardleers he?

Overigens wel ontzettend fijn voor je dat je geen ervaring hebt met eczemers, insulineresistente, hoef- of spierbevangen paarden die gewoon beroerd worden op penen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:52

Koper schreef:
Jij bent maar een beetje hardleers he?

Overigens wel ontzettend fijn voor je dat je geen ervaring hebt met eczemers, insulineresistente, hoef- of spierbevangen paarden die gewoon beroerd worden op penen.


Reageer eens normaal zeg tjezus