Bevangen paard en traktatie's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 09:03

@paleoceen. Dat heeft niks met openstaan voor advies te maken maar met kijken naar wat een paard aangeeft.
Mijn eigen paard kon toen ze hb was redelijk rond scharrelen en daar bleef ik ook mee lopen. Die heeft een week pijnstilling gehad en dat was het. Die was ook op 4 benen hb maar niet zo ernstig.
Die pony waar ik het over heb wilde helemaal niks meer. Zelfs met zware pijnmedicatie niet. En is dan ook ingeslapen.
Ik kan me niet voorstellen dat een paard met 4 hoefbenen door de zool nog kan en wil lopen.
Dat is wat ik overtrokken vind.

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Bevangen paard en traktatie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 11:38

Hoihoi...ik snap dat veel mensen voor onbeslagen zijn maar ts vraagt er niet om en kiest er bewust niet voor dus misschien laten rusten?

Over de vitamines/mineralen...het lichaam blijkt wel degelijk overbelast te kunnen raken hierdoor. Veel wordt uitgeplast maar kennelijk niet alles...wat juist weer zorgt voor overbelasting van het lijf. Ik wist dit ook niet, maar het klinkt wel logisch eigenlijk. Maargoed, volgens mij voer jij (ts) nu vooral gewoon voer dus is dat nog helemaal niet van toepassing...en dat zal ook vast niet binnen een paar weken gebeuren.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:22

Precies Elpharo. Er zijn vetoplosbare en wateroplosbare vitamines. De wateroplosbare worden uitgeplast bij overschot, de vetoplosbare ( waaronder Vit E ) worden in het vetweefsel opgeslagen en kunnen na lang overdoseren wel degelijk meer kwaad dan goed doen ... Opletten dus met supplementen :j

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Bevangen paard en traktatie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:20

Moderatoropmerking:
In dit topic wordt gevraagd welke snoepjes/voeding je als beloning aan je hoefbevangen paard kan geven. Gelieve ontopic te reageren. Andere discussies met betrekking tot hoefbevangenheid en hoe deze ziekte aan te pakken horen thuis in het centrale topic: [BEH] [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3
Off topic reacties zullen verwijderd worden.

DianXX

Berichten: 806
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Bevangen paard en traktatie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:25

Ik zou sowieso stoppen met muesli te geven.
Zou gaan voor bijvoorbeeld metazoa broxx. Daar zit geen melasse en suiker in. Dit kun je ook gewoon als beloning brokjes gebruiken. Als je pony geen zware inspanning hoeft te verrichten is bijvoeren niet perse nodig, en in dit geval zou ik dar gewoon helemaal niet doen. Met uitzondering van metazoa omdat daar wel goede dingen in zitten.

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:30

Koper schreef:
Malyma schreef:
Ts, wat goed zeg dat je hem toch hebt gekocht en, ja zou zo maar een penny-verhaal kunnen zijn haha, en wat is hij mooi onder het zadel ..!

Er zijn al allemaal goede tips en adviezen gegeven, daar zou ik niets aan toe kunnen voegen, behalve over het voeren van oud hooi; ik weet het niet zeker maar ik meen ooit gelezen te hebben dat het suikergehalte in hooi niet afneemt als het langer blijft liggen.
Het is ivm het fructaangehalte in gras belangrijk om geen hooi van de eerste snede te voeren, dat is van gras wat in het voorjaar is gaan groeien en meer fructaan bevat dan gras wat later in het jaar groeit.

Ligt er maar aan in welk groeistadium van de plant je het maait. Goed hooi is gemaakt van gras wat uitgebloeid is. Of dat eerste of tweede snede is maakt niet uit.

TS voordroog is niet zo geschikt voor een paard wat gauw hoefbevangen is. Voordroog is gefermenteerd, dus het gras is voorverteerd door de bacterieën die in de baal zitten. Dat is niet zo gezond voor de spijsvertering van een gevoelig paard. Je kunt beter op zoek gaan naar een goede kwaliteit hooi.


Ah, verhelderend. Logisch dan dat mijn hb gevoelige pony er niet tegen kon.

Voordroog en kuil gaat bij haar ook altijd mis. Het enige waar ze het allerbeste op doet is hooi wat niet van zgn koeiengras is en hier van de weide van een hobby boer komt.

Edit, als beloning (voor hoefjes uitkrabben bijvoorbeeld, daar heeft ze een hekel aan) krijgt ze een gewoon paardensnoepje.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:34

Het schijnt dat komkommer meer is dan alleen water. Heeft erg goed effect op mensen.
Alleen weet ik niet precies wat het is dat dat effect geeft. Dus ook niet of dat stofje voor een paard met hoefbevangenheid juist wel of juist niet goed is.

Dus ik zou het goed in de gaten houden en op basis van het effect het juist wel of juist niet geven.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 13:43

A3a1 schreef:
Het schijnt dat komkommer meer is dan alleen water. Heeft erg goed effect op mensen.
Alleen weet ik niet precies wat het is dat dat effect geeft. Dus ook niet of dat stofje voor een paard met hoefbevangenheid juist wel of juist niet goed is.

Dus ik zou het goed in de gaten houden en op basis van het effect het juist wel of juist niet geven.


Mijn bevangen verzorgpony mocht van de dierenarts juist komkommer krijgen als tussendoortje/beloning dus lijkt mij dat daar niks mis mee is

Koper

Berichten: 30294
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:24

Malyma +:)+

TS heb je de Force al binnen? Ben benieuwd wat je paard er van vindt. Ik zou als ik jou was langzaam omschakelen, dus mengen met je huidige voer en dan het aandeel Force langzaam verhogen.

mirim

Berichten: 4412
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Bevangen paard en traktatie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:29

Marstall heeft een nieuw 'snoepje' Marstall Bonus-light.
Een erg lekker snoepje , graanvrij. Met wat tijm erin. Mijn paarden komen er zelfs het land voor uit gerend :D

Nadiine__x

Berichten: 2800
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 14:58

Koper schreef:
Malyma +:)+

TS heb je de Force al binnen? Ben benieuwd wat je paard er van vindt. Ik zou als ik jou was langzaam omschakelen, dus mengen met je huidige voer en dan het aandeel Force langzaam verhogen.


Nee nog niet.
Waarom langzaam overwennen?
Hoe eerder stoppen met dr musli hoe beter lijkt mij?

Koper

Berichten: 30294
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:59

Voor de spijsvertering van je paard is het gezonder om langzaam over te schakelen naar een ander voer. Dat kun je in de loop van een paar dagen doen. Binnen een week hoef je dan geen muesli meer te geven. De hoeveelheid muesli bouw je in de loop van die dagen ook langzaam af.