Bevangen paard en traktatie's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Bevangen paard en traktatie's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 09:49

Goedenmorgen,

Ik heb vorige maand een paard gekocht met bevangenheid.
(ik wist dit, hij is mijn oude bijrijdpaard)

Hij kreeg voorheen elke zomer weer om nieuw een bevangen voorvoet/been.

Hij is bij mij nu gelijk op speciaal beslag gezet en we zijn rustig begonnen met oud hooi voeren.
Ondertusssn eet hij gewoon met de andere paarden mee, alleen echte "kuil" balen krijgt hij niet.

Ook blijft hij deze zomer op de paddock en gaat niet mee het land op, want zodra hij het land op gaat, gaat het meestal fout.

Hij krijgt een halve schep musli.
Care 4 life van pavo, omdat hier eigenlijk alleen maar kruiden inzitten en weinig extra's.

Bij zijn vorige baas, kreeg hij een halve kilo basisbroo van de welkoop en een halve kilo suiker vrije musli van de welkoop en na het rijden een flinke hand slobber van de welkoop.

Dus wat dat betreft is hij flink terug gezet in "extra", maar ik hoop hiermee hem de ellende deze zomer te besparen.


Nou vroeg mijn bijrijder zich af of er niet iets is wat hij wel mag hebben. Een extratje, voor na het wandelen (momenteel word hij niet gereden omdat zijn hoeven gecorrigeerd worden) en voor straks na het rijden, zodat je kunt zeggen, goed gedaan kerel hier heb je wat lekkers verdiend!



Wij hebben onbeperkt wortels op het erf liggen, maae dat vind ik een beetje eng ivm suikers. Hij eet nu ook al hooi met de andere paarden mee waar meer in zit als "oud hooi".

Verder dacht ik, misschien slobber die van de welkoop, dat ging daar immers ook goed..

En mijn bijrijder kwam met het idee van de "lik-it" steen, daar zijn paarden ook dol op! Maar ik heb geen idee wat daar allemaal in zit..


Kunnen jullie ons misschien helpen/tips geven?
Ik wil gewoon echt niet dat er een lans is dat hij er ziek van word..

daffieduck83

Berichten: 1748
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Bevangen paard en traktatie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:55

Lik-it zou ik niet doen, dat is vooral suiker. Kan je niet een vitaminebrok kopen en dan enkele brokjes als beloning geven? Of als hij van aandacht houdt gewoon een knuffel / aai / klopje op de hals met lieve woordjes als beloning in plaats van eten. De gezondheid van je paard gaat voor.

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Bevangen paard en traktatie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:00

Komkommer!

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:00

Rozenbottels! Die kun je gedroogd kopen en de meeste paarden vinden ze heerlijk

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Bevangen paard en traktatie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:01

Komkommer inderdaad! Vinden ze erg lekker, niet duur en zit weinig aan suikers ed in want het bestaat vooral uit water.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:02

Lik-it kun je net zo goed suikerklontjes voeren, ik snap niet dat mensen die dingen kopen.

Waarom zou je hem iets extra's willen geven? Ik zie er echt geen meerwaarde van in en zeker niet bij zo'n paard. Doet meer kwaad dan goed. Mocht je het dan toch perse willen zou je de hoeveelheid voer van de normale voerbeurten kunnen minderen en dat dan na het werk geven.

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:03


Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 10:08

Prince schreef:
Je hebt ook paardensnoepjes zonder melasse enzo, van alleen droge stof met kruiden. Ook voor eczeempaarden en die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.


https://equiculinair.nl/herbs-kruiden-b ... -3-kg.html


Ook hier zit gewoon 8% aan eiwitten in, en dat mag hij dus niet.

Komkommer is misschien wel een idee ja.

Hij krijgt die musli so ie so, nadat we hem terug brengen op stal.
Het is meer een gedachte denk ik, dat je hem nooit iets mag geven.

Aan de andere kant hij weet natuurlijk niet beter en hij is gek. Op knuffelen :)

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:12

Nadiine__x schreef:
Aan de andere kant hij weet natuurlijk niet beter en hij is gek. Op knuffelen :)


In dat geval gewoon belonen door te knuffelen. :j

Lize_1
Berichten: 18
Geregistreerd: 22-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:13

Mijn pony heeft zomereczeem. Haar voer ik metazoa, daar zitten ook nauwelijks suikers in.
Voor bij de training heb ik de snoepjes van Metazoa, deze zijn hetzelfde als het voer, maar dan groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:16

Ik zou eens kijken naar metazoa snaxx, is een brok in snoepvorm, en al je zo'n zak van 25 kilo koopt heb je echt voor jaren genoeg aan voorraad haha!! Uiteraard zijn ze ook in emmertjes te koop ;)
Makkelijk in je jaszak/ broekzak, wat een komkommer nou niet bepaald is..

Het is even wennen voor de paarden, 1 van mn paarden vind ze nog steeds niet erg lekker en neemt dan liever niks dan zo'n snoepje, maar de andere 3 vinden ze wel goed te doen.


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-04-16 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 10:18

Shanna schreef:
Ik zou eens kijken naar metazoa snaxx, is een brok in snoepvorm, en al je zo'n zak van 25 kilo koopt heb je echt voor jaren genoeg aan voorraad haha!! Uiteraard zijn ze ook in emmertjes te koop ;)
Makkelijk in je jaszak/ broekzak, wat een komkommer nou niet bepaald is..

Het is even wennen voor de paarden, 1 van mn paarden vind ze nog steeds niet erg lekker en neemt dan liever niks dan zo'n snoepje, maar de andere 3 vinden ze wel goed te doen.


Ik hoor ook heel veel verhalen van paarden die het idd gewoon niet eten, dan kan ik het net zo goed niet kopen, dat vind ik een beetje zonde ;)

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:20

Nadiine__x schreef:
Prince schreef:
Je hebt ook paardensnoepjes zonder melasse enzo, van alleen droge stof met kruiden. Ook voor eczeempaarden en die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.


https://equiculinair.nl/herbs-kruiden-b ... -3-kg.html


Ook hier zit gewoon 8% aan eiwitten in, en dat mag hij dus niet.

Komkommer is misschien wel een idee ja.

Hij krijgt die musli so ie so, nadat we hem terug brengen op stal.
Het is meer een gedachte denk ik, dat je hem nooit iets mag geven.

Aan de andere kant hij weet natuurlijk niet beter en hij is gek. Op knuffelen :)



In care4life van pavo zit ook 13,5% eiwit. En daar geef je hem een halve schep van?
Laatst bijgewerkt door Prince op 30-04-16 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:24

Misschien handig om erbij te zeggen, het paard dat ze bij mij moeilijk doet is sowieso een miep met eten. Wat ze niet kent eet ze niet, zo ook speculaasjes/ pepernoten e.d., maar als ze er eenmaal aan gewent is gaat het steeds beter. In het begin liet ze de snaxx ook in haar voerbak liggen (ik doe soms een handje over het voer heen), momenteel gaat hij wel leeg dus ze begint er aan te wennen. Gisteren nam ze ze zelfs aan in de wei, misschien omdat de rest erom aan het drammen was, misschien begint ze ze toch lekker te vinden :+

deb_tink

Berichten: 329
Geregistreerd: 31-03-13
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:38

Caira schreef:
Rozenbottels! Die kun je gedroogd kopen en de meeste paarden vinden ze heerlijk


Dit ja, en is ook gezond, rijk aan vitamine C

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Bevangen paard en traktatie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:05

Ik gaf mijn paard altijd roggebrood, goedkoopste soort bij ah vandaan, euroshopper.

Gewoon natuurlijk product, geen snoepje met suiker geur en smaakstoffen er in.

Vinden ze heerlijk!

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Bevangen paard en traktatie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:17

Toch vind mijn paard de snaxx erg lekker!

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:47

Nadiine__x schreef:
Shanna schreef:
Ik zou eens kijken naar metazoa snaxx, is een brok in snoepvorm, en al je zo'n zak van 25 kilo koopt heb je echt voor jaren genoeg aan voorraad haha!! Uiteraard zijn ze ook in emmertjes te koop ;)
Makkelijk in je jaszak/ broekzak, wat een komkommer nou niet bepaald is..

Het is even wennen voor de paarden, 1 van mn paarden vind ze nog steeds niet erg lekker en neemt dan liever niks dan zo'n snoepje, maar de andere 3 vinden ze wel goed te doen.


Ik hoor ook heel veel verhalen van paarden die het idd gewoon niet eten, dan kan ik het net zo goed niet kopen, dat vind ik een beetje zonde ;)

De snaxx zijn er naar mijn weten alleen in de emmertjes.

Je kan tegenwoordig bij metazoa ook proefpakketjes bestellen :)

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:50

Ik zou die brok weghalen. Geen brok is een betere optie voor een paard wat al meerdere keren hoefbevangen is geweest.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Bevangen paard en traktatie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:07

Ik zou brok eerder vervangen voor een vitaminebrokje zoals vitalbix en ze hebben bij feral horse care ook speciale snoepjes voor paarden die laag in de suikers en eiwitten moeten blijven.
In vitalbix zit geen melasse, of suikers toegevoegd, daarnaast erg laag in de eiwitten en ijzer, maar hoog in de juiste vitamines en mineralen die een paard of pony nodig heeft per dag.
Je hoeft er maar weinig van te voeren, dus je doet lang met een zak.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Bevangen paard en traktatie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:12

Ja metazoa snaxx had ik ook willen zeggen.
Verder heb je nog Lobs van Hippolyt (met selderij en biet), maar je kunt ook gewoon los stukje bleekselderij voeren.
Rozenbottels vers vinden ze hier wel lekker, gedroogd niet, en komkommer krijg ik er niet in.

Maar verder andere tip.
Als het paard keer op keer bevangen raakt, laat hem ook eens nakijken op cushing, zeker als het een ouder paard is. 1x bloedonderzoek en je weet of dit niet de achterliggende oorzaak is (als je dat nog niet hebt gedaan).

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Bevangen paard en traktatie's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 12:50

Iedereen bedankt voor alle reacties, ik ga er even over nadenken :)

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Bevangen paard en traktatie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:57


janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:01

Voor iedere hoefbevangengevoelig paard is balans het beste. Als hij het nu goed doet, niets veranderen.
Iedere verandering kan de balans verstoren en een aanval veroorzaken.

Dus de beste tip: niets bijvoeren dan ze nu al krijgt.

Bloed prikken op ppid cushing is een goede tip. Met medicjnen kan je dan de aanvallen heel goed voorkomen.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Bevangen paard en traktatie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:08

Ik snap niet dat je een bevangen paard nog een muesli geeft?!
Geef gewoon een vitaminebrokje. Dat scheelt heel veel suikers/zetmeel en eiwitten.