Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

(Wintergroene)kruiden vers aanbieden

 
Profiel   

Ik ben aan het kijken naar een kruidenbak met een rooster erboven zodat ik wat verschillende kruiden kan aanbieden als daar behoefte aan is.

Ik heb al brandnetel (gedroogd) :') en wilgenbomen worden volgend jaar geplant.
Maar het begint winter te worden en er blijven niet veel kruiden wintergroen.
Tijm/rozemarijn en verder kom ik niet.

Zijn er mensen met ervaring hierin en wat werkt wel/niet?
Welke kruiden worden veel 'gebruikt' en welke helemaal niet?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-16 11:04 



 
Profiel   

Botanisch gezien bestaan er geen wintergroene kruiden. De definitie van kruidachtige is: eenjarige, tweejarige of vaste plant die s' winters geheel afsterft en onder de grond verdwijnt. En in het geval van 2-jarige in het tweede jaar bloeit en daarna afsterft, en in het geval van vast, jaarlijks opnieuw opkomt.
Tijm en rozemarijn zijn botanisch gezien dan ook struikachtigen.

Voor struiken geldt dat groeiblijvend vrijwel altijd giftig is, dus ik vermoed dat je er met tijm en rozemarijn meteen wel bent, tenzij je een (verwarmde) kas hebt en daar kruiden kunt kweken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-16 11:20 



 
Profiel   

Ik heb een kas. Alleen met noppenfolie van de binnenkant en niet verwarmd ofzo.
Dus vaste, niet groenblijvende kruiden kopen en dan gewoon uitproberen in de kas of het groeit.

En verder mensen met ervaringen met kruiden aanbieden in bakken? Ben benieuwd welke kruiden ze veel gebruiken en welke niet. Mij lijkt tijm en rozemarijn juist niet een 'lekkere' plant om te eten voor ze, maar kan het mis hebben..

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-16 11:44 



 
Profiel   

Wat de paarden eten hangt af van zowel kennen als nodig hebben. Bak maken en zo plaatsen dat ze niet meer dan 20-25% ervan kunnen opeten. Anders overleeft het niet als het lekker gevonden wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-16 15:06 



 
Profiel   

Hoe wil je de kruiden precies gaan aanbieden? In de wei of op stal? Zal eerder geneigd zijn om in de wei een deel kruidenrijk in te zaaien en alleen dingen aan te bieden die in het seizoen zijn. In de herfst bv. Rozenbottels en winter eten paarden volgens mij veel bast als al het gras op is.Zo kunstmatig aanbieden lijkt mij toch gevaarlijk dat ze het uit verveling of onkunde gaan eten. Ik zou daar niet zomaar mee gaan experimenteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-16 18:25 



 
Profiel   

tamary schreef
Wat de paarden eten hangt af van zowel kennen als nodig hebben. Bak maken en zo plaatsen dat ze niet meer dan 20-25% ervan kunnen opeten. Anders overleeft het niet als het lekker gevonden wordt.


Ja zoiets was ik wel van plan. Met een rooster erop waar alleen de toppen van de plant uitsteken die ze kunne bereiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-16 19:34 



 
Profiel   

Weidebloem schreef
Hoe wil je de kruiden precies gaan aanbieden? In de wei of op stal? Zal eerder geneigd zijn om in de wei een deel kruidenrijk in te zaaien en alleen dingen aan te bieden die in het seizoen zijn. In de herfst bv. Rozenbottels en winter eten paarden volgens mij veel bast als al het gras op is.Zo kunstmatig aanbieden lijkt mij toch gevaarlijk dat ze het uit verveling of onkunde gaan eten. Ik zou daar niet zomaar mee gaan experimenteren.


Het komt in een soort mini paddock paradise te staan. Want de paarden kunnen ook barst en takken knagen in de bosjes. Ik heb al heel veel rozenbottel struiken staan en heb al brandnetels en wilgentakken die ze kunnen eten. Maar was niet van plan heel veel meer aan te bieden en zeker niet om mee te expirementeren. Er is onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking en in de zomer genoeg gras. Vervelen zullen ze niet zo snel in een variatie paddock paradise :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-16 19:38 



 
Profiel   

Hoor net via pb dat in bieslook alleen vit c zit en dat dit in kleine mate ook niet schadelijk is. Alleen het is niet een wintergroen kruid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-16 19:40 



 
Profiel   

Lookachtigen zijn volgens mij ook niet echt gezond voor paarden, hoewel de mijne in het voorjaar best wel eens wilde bieslook wil meepakken.

Klinkt goed op een paddock paradise!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-16 19:48 



 
Profiel   

Wij hebben langs de track ook berk, meidoorn en sleedoorn staan. Dat kunnen ze zelf 'plukken' als het te ver buiten (of binnen) de draad uitsteekt. Als we er zelf last van krijgen (tegen de draden aangroeien) snoeien we de struiken en voeren we de takken op het stoepje. Daar krijgen ze ook wilg, framboos, geknipte brandnetel en kleefkruid (dat groeit niet / niet bereikbaar langs de track).

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-16 19:58 



 
Profiel   

Ik volg,
En ts, mag ik vragen hoe jij brandnetel voert? Ik heb 4 literemmers vol met gedroogde gehakselde brandnetel voor mn paard gemaakt deze zomer, maar ze eet het niet, ze pikt haar voer eruit en laat de brandnetel liggen, waarna haar weidemaatje het maar opeet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-16 20:06 



 
Profiel   

Laurora schreef
Ik volg,
En ts, mag ik vragen hoe jij brandnetel voert? Ik heb 4 literemmers vol met gedroogde gehakselde brandnetel voor mn paard gemaakt deze zomer, maar ze eet het niet, ze pikt haar voer eruit en laat de brandnetel liggen, waarna haar weidemaatje het maar opeet.


Brandnetel snoei ik en dan laten ze de ergste brand eruitgaan zeg maar voor ze het eten. Ik denk dat paarden het alleen eten als er behoefte aan is. En niet elk paard is hetzelfde, ze weten zelf wanneer ze het nodig hebben. Blijkbaar heeft jouw paard er op dit moment geen behoefte aan en de ander wel. Maar kan wel veranderen als ze er wel behoefte aan heeft

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-16 21:05 



 
Profiel   

Hilary schreef
Wij hebben langs de track ook berk, meidoorn en sleedoorn staan. Dat kunnen ze zelf 'plukken' als het te ver buiten (of binnen) de draad uitsteekt. Als we er zelf last van krijgen (tegen de draden aangroeien) snoeien we de struiken en voeren we de takken op het stoepje. Daar krijgen ze ook wilg, framboos, geknipte brandnetel en kleefkruid (dat groeit niet / niet bereikbaar langs de track).

Ja berk heb ik ook, meidoorn en sleedoorn niet want ben bang dat de stekels in de wei vallen en dan kan dat in de hoeven terecht komen of erger. Als het een eind van de wei af is zou het misschien wel kunnen. Maar rozenbottel werkt bij mij ook prima. Bramen heb ik wel.... maar dat is meer onkruid aan het worden haha! Kleefkruid ben ik nog niet tegengekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-16 21:07 



 
Profiel   

De mei- en sleedoorn staat bij ons net achter de draad. De paarden (en wij) houden 'm kort genoeg om stekels buiten de track te houden, dus dat gaat tot nu toe goed. Heb ook het idee dat er geen enorme stekels aan zitten, overigens.

Braam moet je goed in toom houden hoor, die woekert als een malle. Voordat we de track gingen aanleggen en draden konden spannen, hebben we denk ik 240 m2 weggehaald, soms wel 3 of 4 meter hoog of helemaal in een boom geklommen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-16 21:34 



 
Profiel   

Als ik wilgen bomen in een groepje zou planten met een hek eromheen zodat ze alleen bij de takken kunnen, werkt dat beter als dat ze er zonder hek erbij staan? Ik bedoel dat als ze wel bij de hele boom erbij kunnen zullen ze dan de bomen slopen? Of kan ik beter de bomen niet toegankelijk maken en af en toe takken snoeien?

Denk dat ik gewoon tussen wat rotsen de rozemarijn plant als struik en wat wilde tijm erbij zet dan kunnen ze daar bij als er behoefte aan is en dan maken ze de plant niet stuk.

Dan heb ik:

Wilgen
Rozenbottels
Brandnetels
Rozemarijn
Tijm

Is al een aardig rijtje kruidachtige

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-16 08:35 



 
Profiel   

Hilary schreef
De mei- en sleedoorn staat bij ons net achter de draad. De paarden (en wij) houden 'm kort genoeg om stekels buiten de track te houden, dus dat gaat tot nu toe goed. Heb ook het idee dat er geen enorme stekels aan zitten, overigens.

Braam moet je goed in toom houden hoor, die woekert als een malle. Voordat we de track gingen aanleggen en draden konden spannen, hebben we denk ik 240 m2 weggehaald, soms wel 3 of 4 meter hoog of helemaal in een boom geklommen.


Ja die van mij zijn de boom al in gegaan haha! Maar eten paarden ook bramenstruiken dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-16 08:36 



 
Profiel   

Ik zou de jonge wilgen zeker beschermen, Hier staan ze buiten de weiden en paddocks en zijn tot waar de paarden kunnen komen opgegeten. Ze zijn erg lekker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-16 11:27 



 
Profiel   

Onze paarden eten af en toe jonge braam :j Als we snoeien, gooi ik meestal wat op het stoepje voor de uitloopstallen. Dan mogen ze zelf uitzoeken of ze er iets van willen eten. Soms plukken ze de blaadjes eraf en laten ze de takken liggen; die ruimen wij dan twee of drie dagen later weer op.

Wilgen zou ik echt beschermen. Wellicht met een schrikdraadje met prikpaaltjes, zodat je die af en toe wat dichterbij kunt zetten om ze wel toegang te geven. Wij geven ze altijd gewoon takken die we zelf knippen. De ene boom staat langs de oprit, dus daar kunnen ze sowieso niet bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-16 20:00 



 
Profiel   

Hier krijgen ze: brandnetel, paardenbloem, distels, kleefkruid, riet, meidoorn, berk, wilg, braam, weegbree, rozenbottels, eikels. Het groeit allemaal in de loop van het jaar, ze hoeven het alleen maar even te pakken (of ik) :D Momenteel veel rozenbottels, eikels, weegbree en paardenbloemwortels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-16 22:07 



 
Profiel   

Je kunt ook denken aan munt en citroenmelisse. Deze kruiden blijven lang groen. Dan sterven ze bovengronds af maar komend volgend jaar weer terug. Wel oppassen want het zijn kruipers die flink kunnen woekeren. Maar wel heel geschikt voor op pot.

Ook salie is heel geschikt, dit is net als de rozemarijn en tijm een houtachtig gewas.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-16 13:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen