Welk soort voer gebruiken jullie & waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjoleinvde
Berichten: 239
Geregistreerd: 06-01-17
Woonplaats: Beverwijk

Welk soort voer gebruiken jullie & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 09:14

Goedemorgen!

Ik heb nu bijna een jaar mijn eigen paard.
Krijgt nu gewoon een 1/4 ochtend en 1/4 biks savonds, soms voer ik nog smiddags na een intensieve training 1/4 bij.
Dit omdat er een hoop energie in het biks zit ( sportbrok )
Helaas reageert mijn paard dus behoorlijk 'fel' op het energie wat vrij komt.

Nu zou ik graag wel is iets anders willen proberen zoals VitalBix of iets dergelijks.
Hij word matig getraind, is dus erg sensibel dus het liefst zonder suikers.

Wat raden jullie mij aan of wat werkt erg goed bij jullie?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Welk soort voer gebruiken jullie & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:27

Ik heb mijn paarden ook aan huis en er 1 bij die ook heftig wordt.
Hij krijgt nu Metazoa vitamine korrel (smorgens en savonds handje) met luzerne (zodat hij z'n eten niet veel eerder op heeft dan de rest) en een beetje kamilleboesem (gedroogd) hier wordt hij wat relaxter va.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:33

Goedemorgen!

Ik had zelf ook hetzelfde probleem met (sport)brok bij mijn paard. Ondanks dat hij echt zwaar moet trainen, werd hij ontzettend nerveus van (sport)brok. Dat merkte je helemaal duidelijk iedere keer als de porties toch iets vergroot werden om werkbare energie te krijgen.

Daarom ging ik op zoek naar een voeding laag in zetmeel en suiker en welke een hoog aandeel plantaardige vetten heeft (zorgen voor langdurige energie). Daarom ben ik Vitalbix gaan voeren en hier ben ik nu heel tevreden over! Ik voer de Active+ een muesli van hun speciaal voor paarden die matige tot zware arbeid moeten verrichten. Dit vul ik aan met luzerne voor extra eiwit en calorieën zodat hij wat aanzet.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Welk soort voer gebruiken jullie & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:35

Die van mij schuren zich kapot als ik genoeg gewone bix geef om aan de vitamines te komen door het suiker en zetmeel erin dus ik ben min of meer gedwongen vitaminekorrel te geven. Ze doen het hier prima op hooi en Vitalbix al heeft die die in de groei is dan nog wel wat extra lucerne en olie nodig.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welk soort voer gebruiken jullie & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:58

Het grote paard (Groninger van ±800kg) krijgt op het moment zo'n 4kg (5 scheppen) pavo nature's best. Daarvoor kreeg hij een zelf samengesteld mengsel met daarbij 100g Pavo vitalcomplete om de tekorten op te vangen. Als hij straks geen krachtvoer meer nodig heeft (hij heeft een tandprobleem waar hij overheen moet groeien) dan gaat hij of weer op Pavo vitalcomplete (dan 300g) of marstall force met vitamine E erbij (200g + 500-1000IU vit. E of deels op gras, waar al vitamine E in zit).

De shetten krijgen per shet 50g Marstall Force met 2 handjes luzerne.

Marjoleinvde
Berichten: 239
Geregistreerd: 06-01-17
Woonplaats: Beverwijk

Re: Welk soort voer gebruiken jullie & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 12:00

Oké dank jullie wel!
Ik kon ook inderdaad bij VitalBix een gratis voer advies krijgen. Ik heb een heel uitgebreid antwoord terug gekregen met diverse soorten die ik ook weer met inderdaad lucerne aan moest vullen.

Waar is lucerne nou eigenlijk echt goed voor ?
Ik zie het namelijk bij veel mensen staan :)

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welk soort voer gebruiken jullie & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:06

De shetten krijgen het voornamelijk vanwege dat ze dan iets meer krijgen. Maar het is ook een goede eiwitbron op ruwvoerbasis met van nature weinig suikers. Bij paarden die invallen qua spieren is het vaak de eerste aanpassing als er niets aan het ruwvoer gedaan kan worden (danwel omdat ze daar zelf geen invloed op hebben, danwel omdat het al op orde is).

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:17

Wij hebben 2 dekhengsten die matig getraind worden, ze krijgen hoofdzakelijk 1e kwaliteit Duits hooi, kleine gift haver en lucerne i.c.m. Wafer Fioc( grote brok van gras, lucerne en granen) . Voor de vitaminen geven we nu nog Marstall Force, dat is een vertrouwd merk en geen modebrok als sommige nieuwe "hippe" merken. De combinatie van dit voer levert gezonde glanzende paarden die voldoende energie hebben maar niet heet worden.
Binnenkort gaan we overstappen op de "Chunks" van Venhorst uit Megchelen dat is een grote brok ( 6 cm) van lucerne, gras en vitaminen. Dan stoppen we met de Wafer, lucerne en Force omdat in de chunck vitaminen zitten.

Lucerne is een zeer compleet ruwvoer wat van nature eiwit, biotine en verschillende vitaminen en mineralen bevat. Op de site van Hartog staat een analyse: http://www.hartog-lucerne.com/producten ... ucerne-mix

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welk soort voer gebruiken jullie & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:23

Luzernemix van hartog is geen pure luzerne (maar vermengd met snijhaver). Compact luzerne (gewoon of eko) is dat wel.

Overigens is luzernemix voor paarden prima geschikt, het is alleen niet geschikt om als analyse voor luzerne te gebruiken.

Compact luzerne:
http://www.hartog-lucerne.com/producten ... uzerne-eko

Santos_05

Berichten: 3071
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:25

Superfit, vergelijkbaar met Metazoa vitamine korrel. Zonder lucerne, want ze krijgen 24/7 hooi en de lucerne werd aan de kant geschoven. Brok met zeer suikers ivm koudbloeden.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Welk soort voer gebruiken jullie & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:50

Lucerne geef ik om eiwitten aan te vullen die ze tekort komt, vooral als ze niet op de wei staat dus.

Santos_05

Berichten: 3071
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Welk soort voer gebruiken jullie & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:04

Eiwitten maken ze aan met kauwbewegingen. Dus met 24/7 hooi wordt dat natuurlijk aangemaakt.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:18

Onzin. Een paard kan inderdaad eiwitten aanmaken, maar heeft daar wel grondstoffen (essentiele en niet essentiele aminozuren) voor nodig. En dat zit in de voeding. In het speeksel zitten eiwitten (die ze gemaakt hebben van de voeding die ze binnen hebben gekregen) en dat kan je met rijden opgeklopt zien worden, de schuimrand of schuimvlokken die je met rijden ziet. Dat is hetzelfde met het zweet van paarden, ook daar zit een eiwit in waardoor er schuim ontstaat.

Normaal gesproken zit er voldoende eiwit in het ruwvoer als ze daar minimaal 1.5% lichaamsgewicht aan droge stof van binnen krijgen. Maar dat is dus niet altijd zo. Ik heb nu al een aantal analyses gezien waarbij er te weinig eiwit in het ruwvoer van dit jaar zat, zeker voor paarden die niet op rust staan. Daarnaast is de kwaliteit van het ruwvoer en daarmee de kwaliteit van de eiwitten niet altijd op orde. Als er te weinig essentiele aminozuren in het ruwvoer zitten, kan een paard ondanks genoeg totale hoeveelheid eiwit (ruw eiwit wordt berekend door het aantal gram stikstof (=N) x 6.25 te doen).

Afbeelding

Als een paard eiwit wil aanmaken heeft hij van iedere soort aminozuur een bepaalde hoeveelheid nodig. Sommige kan hij zelf maken, dit zijn de niet essentiele aminozuren, daarvoor hoeft hij alleen voldoende eiwit te eten, andere aminozuren moet hij via zijn voeding binnen krijgen, de essentiele aminozuren, dit zijn Lysine, Methionine, Leucine, Isoleucine, Fenylalanine, Threonine, Tryptofaan, Histidine en Valine.

Als bijvoorbeeld de voorraad methionine op is, dan kan het paard geen eiwitten meer aanmaken waarvoor hij methionine nodig heeft. Alle extra aminozuren zal hij dan gaan verbranden om ze zo toch nog nuttig te laten zijn. Methionine is onder andere van belang voor de hoefkwaliteit.

Luzerne bevat niet alleen veel eiwit, maar de kwaliteit van het eiwit is ook behoorlijk hoog. Er zit relatief veel Lysine en Leucine in. Maar alle essentiele aminozuren komen er in voor.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:52

Ik voer de Luzerne bij om de spieropbouw te ondersteunen en vanwege de extra calorieën. We trainen op Lichte tour niveau en paardlief krijgt al zo veel hooi als hij op kan. Hij is op de weegschaal geweest en er is een bodyscore gedaan, waaruit bleek dat hij geen vetreserves had waar hij spieropbouw uit kon putten.

Luzerne is een puur natuurlijk product en ik voer dat liever als 'supplement' voor hoogwaardige eiwitten dan brokjes of poedertjes waar weer allerhande andere ingrediënten en zetmeel en suikers in zitten. Van Luzerne kan je ook aardig veel voeren voordat er eventueel gecompenseerd moet worden met een ander 'supplement' om scheve verhoudingen te voorkomen.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Welk soort voer gebruiken jullie & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:59

Eclair krijgt momenteel 18+ muesli, gemengd met sportbrok en luzerne. Hij wordt maandag 25 en doet het hier super goed op! We gingen hier op over omdat hij heel erg sloom was, niet lekker in zijn velletje zat, stijver werd.

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: Welk soort voer gebruiken jullie & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 14:41

Paard:
Halve schep Pre Active van Equifyt
Halve schep Green Power van Equifyt
Schepje lijnzaad
20ml lijnzaadolie
suplemente: glucosamine, msm, magnesium

Shet:
Af en toe pre active of green power

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 14:53

Om echt alleen datgene te voeren waar mijn IJslanders baat bij hebben (aminozuren) voer ik Formula 4 Feet. Behoorlijk prijzig maar er zitten alleen waardevolle stoffen in en niks meer dan dat.

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:29

Mizora schreef:
Luzernemix van hartog is geen pure luzerne (maar vermengd met snijhaver). Compact luzerne (gewoon of eko) is dat wel.

Overigens is luzernemix voor paarden prima geschikt, het is alleen niet geschikt om als analyse voor luzerne te gebruiken.

Compact luzerne:
http://www.hartog-lucerne.com/producten ... uzerne-eko


Dank je, was inderdaad de verkeerde link :o

Santos_05

Berichten: 3071
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:33

Mizora schreef:
Onzin. Een paard kan inderdaad eiwitten aanmaken, maar heeft daar wel grondstoffen (essentiele en niet essentiele aminozuren) voor nodig. En dat zit in de voeding. In het speeksel zitten eiwitten (die ze gemaakt hebben van de voeding die ze binnen hebben gekregen) en dat kan je met rijden opgeklopt zien worden, de schuimrand of schuimvlokken die je met rijden ziet. Dat is hetzelfde met het zweet van paarden, ook daar zit een eiwit in waardoor er schuim ontstaat.

Normaal gesproken zit er voldoende eiwit in het ruwvoer als ze daar minimaal 1.5% lichaamsgewicht aan droge stof van binnen krijgen. Maar dat is dus niet altijd zo. Ik heb nu al een aantal analyses gezien waarbij er te weinig eiwit in het ruwvoer van dit jaar zat, zeker voor paarden die niet op rust staan. Daarnaast is de kwaliteit van het ruwvoer en daarmee de kwaliteit van de eiwitten niet altijd op orde. Als er te weinig essentiele aminozuren in het ruwvoer zitten, kan een paard ondanks genoeg totale hoeveelheid eiwit (ruw eiwit wordt berekend door het aantal gram stikstof (=N) x 6.25 te doen).
[...].


De dikgedrukte stukken geven aan dat elke situatie verschillend is. 'Onzin' is JOUW mening en voelt aanvallend. Het KAN dus voldoende zijn.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welk soort voer gebruiken jullie & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:41

Nee. Het is onzin dat een paard door middel van kauwbewegingen voldoende eiwit binnen krijgt. Dat is wat er in jouw bericht staat.

Al voer je het ruwvoer door het tot malen en in brokjes te persen en je dus 12kg grasbrok te voeren en ze in 4 uur helemaal klaar zijn met eten en weinig kauwen dan krijgen ze toch dezelfde hoeveelheid eiwit binnen.

Het gaat niet om de kauwbewegingen en dus om het speeksel. Het gaat om het eten dat erin gaat.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Welk soort voer gebruiken jullie & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:58

Mijn wedstrijdpaard krijgt anderhalve schep omega powermix van horsefood. Ze kreeg eerst pavo topsport, maar ben over gestapt op dit voer vanwege de prijs en het bevalt prima. De andere 2 krijgen 3 kwart schep skin care van cavalor omdat ze wat jeukerig zijn. Met wat lucerne aangevuld. Overigens krijgen ze 1 x per dag krachtvoer.

mavantos

Berichten: 3590
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Welk soort voer gebruiken jullie & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:11

Die van mij word ook erg druk van de sportbrok op stal. Hij krijgt 2x daags 1/4 schep. Daarnaast krijgt hij 2x per dag een hooinet vol voordroog en er hangt eigenlijk altijd een net waar hooi in zit (soms is die leeg, maar dat komt bijna nooit voor).

Zelf geef ik iedere dag 2-3 handjes speedibeet erbij met een schepje Max H voor de vitamines.

Van Speedibeet worden ze wat dikker van (zonder heel heet te worden) en de vitamine geef ik erbij omdat hij echt minder dan de aanbevolen hoeveelheid voer krijgt dus dan ben ik bang dat hij te weinig vitamines binnen krijgt (hij wordt namelijk wel 3-4x per week gereden).

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Welk soort voer gebruiken jullie & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:33

Ik zweer bij fibra Premium.
Sinds ik op dat voer ben over gestapt ziet mijn paard er 100 keer gezonder uit en zit ze duidelijk beter in haar vel.
Hiervoor kreeg ze havens basisbrok.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Welk soort voer gebruiken jullie & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 21:38

Hier ook Fibra premium. 100 x meer energie en minder buikpijn voor mijn stress maag darm patiënt

Marjoleinvde
Berichten: 239
Geregistreerd: 06-01-17
Woonplaats: Beverwijk

Re: Welk soort voer gebruiken jullie & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 11:39

Dank julllie wel!
Er zijn zoveel spullen op de markt
Ik ga even goed kijken naar Marstall Force en fibra Premium, is het niet met de fibra premium zo dat ze er heet van worden ?

Iemand anders nog meer ervaring over VitalBix ?