Pony en écht laag suikergehalte in voeding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50124
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 20:54

Dat begrijp ik ja. ;) maar uiteindelijk zal dat met iedere vraag om advies zo zijn. Als er geen algemene richtlijnen zijn, dan zij het zo en ga ik dingen uitproberen, als die er wel zijn lees ik me daar liever eerst op in voor ik het klakkeloos mijn paard voor zet. :) want uiteindelijk gaat het er om wat voor hem het beste is.

@Amanda; thanks, dat lees ik inderdaad ook op verschillende sites. Het wordt dus gewoon even puzzelen. Kuil was niet mijn eerste keuze.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Pony en écht laag suikergehalte in voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 08:30

Het fijne van het laten testen van je hooi of kuil bij pavo is dat ze daarna bellen met een voeradvies. Want het ene hooi kan goed geschikt zijn voor een sportpaard en niet voor een recreatie pony etc. Ze geven je prima advies over wat wel en niet bij te voeren passend bij jouw paard en de manier van houden.
En natuurlijk adviseren ze pavo, maar je kan altijd iets vergelijkbaars zoeken als dat beter past.

Leo

Berichten: 50124
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Pony en écht laag suikergehalte in voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 08:39

Dat is super om te weten +:)+ ik was sowieso van plan de partijen te testen bij Pavo en wat je nu beschrijft klinkt absoluut dat het de moeite waard is :j thanks!

_Penny

Berichten: 77
Geregistreerd: 23-06-17

Re: Pony en écht laag suikergehalte in voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 16:02

De Ruwvoer Quickscan is echt aan te raden, goed plan!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Pony en écht laag suikergehalte in voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 23:12

Pavo Care4life is niet de beste keuze. Mijn paardje staat max 6 uur op het gras en dan lang gras was bloeit. Het korte gras geeft eerder problemen. Welk ruwvoer geef je hem op stal? misschien is dat ook te rijk. Mijn pony krijgt "krachtvoer" op basis van ruwvoer aangevuld met kruiden, magnesium en zout. Dit jaar is ze super op gewicht! een hele grote zorg minder.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 23:24

Die van mij worden moddervet (en ziek) van kuil.

Ik voer Vitalbix Daily Complete met een beetje Active +. Sinds een jaar of 2 en dat bevalt goed. Ik heb ook sobere dieren.

Let er op met ruwvoer dat het niet alleen om de suikers gaat. Maar vooral ook om de combinatie met vezels. Bij weinig vezels in het ruwvoer krijg je het mechanisme dat de lever de aanwezige suikers direct omzet in vet. Als je dit lang genoeg doet krijg je op den duur een insulineresistent paard. Als je daarentegen stengelig ruwvoer hebt (met even veel suiker/zetmeel als in slapper ruwvoer) dan wordt door de aanwezigheid van de vezels het eten op een andere manier verwerkt en zullen de suikers worden omgezet in energie.

Probleem is dat we in Nederland slap gras hebben. Met weinig vezels dus, en véél suiker. Dit heeft drie verschillende oorzaken:
- het zijn de verkeerde soorten (koeiengras)
- het gras krijgt niet de tijd om volwassen te worden. Gras wat nog groeit maakt veel fructaan (suiker) aan om volwassen te worden (stressgras).
- verkeerde bemesting. Te zware bemesting/kunstmest/drijfmest dwingt het gras om te groeien waardoor het niet de gelegenheid heeft om sterke ( = vezelige) celwanden te maken.

Niet echt een ideale combinatie voor paarden dus ;)

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Pony en écht laag suikergehalte in voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:58

Ik voer sinds kort fibra bevalt me erg goed..

Leo

Berichten: 50124
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Pony en écht laag suikergehalte in voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 19:35

Bedankt nog voor alle adviezen. Inmiddels staat hij korter per dag op het gras, is kuil vervangen voor langstengelig hooi en zet ik zelf zijn eten klaar om 100% zeker te zijn van wat er in gaat (en wat niet). Ik geef nog C4L maar ben wel aan het oriënteren op ander krachtvoer aan de hand van de gegeven adviezen, echter eerst de huidige voorraad opmaken en ik wil niet teveel ineens veranderen. Hij krijgt een schepje magnesium bij en hij krijgt gehakte brandnetels (supplement) bij.
Momenteel doet hij het goed en valt al zichtbaar af. Wel heb ik een analyse van het ruwvoer aangevraagd en ben in afwachting van de uitslag, je kunt het maar zeker weten.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Pony en écht laag suikergehalte in voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 10:26

Interessant Leo!
Er zijn steeds meer voeders die laag in zetmeel/suiker zijn.
Die van mij krijgt nu bv Victorious Secret 200 vitamine brok. Maar er zijn er steeds meer.