Louis Venhorst hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 08:00

Ik zou willen dat het jaren eerder hier in de buurt verkrijgbaar was! Het is echt goed ontstoft hooi! Ik kan het zelfs droog voeren aan mijn oudje van 31 jaar zonder een kuchje :) Ben ook blij dat ze niet hoog in eiwit en zetmeel zitten, want ze heeft ook Cushing. Heb gisteren weer een partij gehaald! Ik voer het nu vanaf eind oktober dus heel lang ervaring heb ik niet, maar tot nu toe erg erover te spreken!

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 10:03

superpony schreef:
Als je de garantie hebt dat ze echt 25 kilo per baaltje zijn, is het helemaal niet duur zelfs.


Ga er maar vanuit dat dit zo is, wij nemen de bundels al af vanaf het eerste moment en heb nog geen enkele keer het idee gehad dat ik een lichtere baal in handen had. De baaltjes zijn ontzettend strak geperst en ploppen echt los bij het doorsnijden van het touwtje.

Opslag voor 2 weken wordt sowieso erg lastig, want LVF bezorgt maar 1x per maand in kleine hoeveelheden.

Iemand vroeg om een analyse, die zit er niet standaard bij, maar kun je wel opvragen.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 10:12

Klinkt wel goed allemaal!
Ik ben alleen bang dat de prijs mij gaat nekken, ik voer namelijk onbeperkt hooi. Want die van mij gaan het gras niet meer op.. Dan wordt het wel erg prijzig

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 12:00

Ik betaal bij zelf afhalen 5.75 per baal. Gezien de kwaliteit is dit niet duur. Je kan kijken of er een afhaalpunt in de buurt zit

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 12:02

Zit geen afhaalpunt in de buurt helaas! En ik kom denk ik met mijn twee pony’s toch wel aan de 15 kilo/20 kilo p dag..

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 12:37

@nandos: mijn paard staat ook niet meer op gras en ik voerde ook onbeperkt en mijn paard bleef keurig aan een half baaltje per dag, alleen als het kouder is iets sneller. Dan eten jouw pony's samen toch niet zo gek veel?
Ik zag dat ze ook graszaadhooi verkopen, prijzen staan er niet bij, wellicht is een combinatie een idee?

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:20

suffie schreef:
superpony schreef:
Als je de garantie hebt dat ze echt 25 kilo per baaltje zijn, is het helemaal niet duur zelfs.


Ga er maar vanuit dat dit zo is, wij nemen de bundels al af vanaf het eerste moment en heb nog geen enkele keer het idee gehad dat ik een lichtere baal in handen had


Op hun site zag ik staan plusminus 20 KG per baaltje.

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:28

Ik zou inderdaad uitgaan van 20kg per baaltje, dan kan het alleen maar meevallen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:57

Wij betalen nu 4/4,50 voor baaltjes van echt 20kg. 5,75 voor 25kg zou dan echt niet duur zijn vind ik, maar moeten ze dat wel wegen.

Wij zouden het evt zelf kunnen halen, want die pakketten kunnen ze bij ons toch niet zo plaatsen en ik vind de verzendkosten echt veel te hoog.

crow
Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:59

Zou wel willen weten wat er precies in zit. Een kennisje (Duitse maar al lang in Nederland wonend) heeft ook lang haar hooi vanuit Duitsland laten komen. Gevolg paard uiteindelijk dood aan de leverschade door kruiskruid.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 15:03

Jotoma schreef:
@nandos: mijn paard staat ook niet meer op gras en ik voerde ook onbeperkt en mijn paard bleef keurig aan een half baaltje per dag, alleen als het kouder is iets sneller. Dan eten jouw pony's samen toch niet zo gek veel?
Ik zag dat ze ook graszaadhooi verkopen, prijzen staan er niet bij, wellicht is een combinatie een idee?


Nee zeker eten ook niet veel, pony en mini shet. Maar ik heb voornamelijk interesse in de bundels stofarm omdat ik met stofallergie zit en dan niet of minder zou moeten weken.

Maar dan zit ik met 21 balen van 125 euro nog niet aan een maand hooi, en als ik dan de verzendkosten bereken van 45 euro dan vind ik 170 euro voor 3 weken toch wel aan de prijs..

BigOne
Berichten: 38350
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 15:04

Hoestende paarden krijg je toch bijna altijd door de schimmelsporen in hooi en stro. En in hooi zie je die echt niet zitten. Onze paarden kunnen prima tegen stof maar bij één paard hoef ik maar een plak goed hooi neer te leggen en het is foute boel. Dit hooi zal zeker beter voor paarden zijn maar ik durf het niet aan.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 15:26

Inderdaad, het gaat altijd om schimmelsporen. Een van onze paarden heeft ook een heftige allergie en leek zelfs dampig, en bij verkeerd hooi gaat het heel snel en heel erg mis. Voor hem maken we het hooi 9 van de 10 keer nat maar een keertje droog van het ontstofte hooi gaat heel goed. Ander hooi durven we niet meer te voeren omdat hij daar dus meteen op reageert, voordroog en kuil durven we al helemaal niet aan; dat is dan weliswaar ( licht) vochtig maar daarin zijn schimmels en fermentatie een te groot risico. We hebben daar met dit paard slechtere ervaringen mee dan met goed, stofarm, en meestal natgemaakt hooi.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 15:34

Nandos schreef:
Jotoma schreef:
@nandos: mijn paard staat ook niet meer op gras en ik voerde ook onbeperkt en mijn paard bleef keurig aan een half baaltje per dag, alleen als het kouder is iets sneller. Dan eten jouw pony's samen toch niet zo gek veel?
Ik zag dat ze ook graszaadhooi verkopen, prijzen staan er niet bij, wellicht is een combinatie een idee?


Nee zeker eten ook niet veel, pony en mini shet. Maar ik heb voornamelijk interesse in de bundels stofarm omdat ik met stofallergie zit en dan niet of minder zou moeten weken.

Maar dan zit ik met 21 balen van 125 euro nog niet aan een maand hooi, en als ik dan de verzendkosten bereken van 45 euro dan vind ik 170 euro voor 3 weken toch wel aan de prijs..


Ik snap het. Ik heb zelf ook een paard die vanwege stofgevoeligheid altijd nat hooi kreeg. Op voordroog ging het redelijk goed, met nat hooi ging het altijd goed, maar 24/7 buiten werkt gelukkig afdoende!

Misschien is het op de lange termijn dan toch zinvoller om in een hooistomer te investeren?
Hoe doe je het nu?

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 16:04

21 balen hooi is tussen de 420 en 500 kg hooi, dan voer je dus tussen en 20 en 23 kg hooi per dag als je daar maar 3 weken mee doet........dat lijkt voor een pony en een minishet wel erg veel als je er van uit gaat dat een paard/ pony 1 tot 1,5 % van het lichaamsgewicht aan ruwvoer zou moeten krijgen. Wij voeren onze volwassen hengsten ( 155 en 165 stokmaat ) samen 1 baal per dag, dat is dus ca. 10 tot 12 kg per dag per paard. We voeren sinds kort niet meer onbeperkt o.a. omdat we van de DA te horen kregen dat onze paarden toch echt veel te vet werden...........Ze krijgen nu dus om de 4 uur een plak hooi en voor 's nachts krijgen ze ca. 2 a 3 plakken in een fijnmazig net; als we een tijdje weg zijn krijgen ze meer hooi in het net. Ze zijn overigens nog steeds iets te vet maar dat zal wel veranderen als we weer aan het werk gaan met ze, wat met het weer van de afgelopen tijd onmogelijk is.

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 17:02

@ElCid: tussen 1.5-2% lichaamsgewicht aan ruwvoer, 1% is alleen bij arm ruwvoer en geen krachtvoer en dan nog te dik. Verder ben ik het eens met je verhaal.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 17:10

Oke, klopt. Die van ons krijgen nog wel iets krachtvoer ( o.a. chunks van Venhorst en een goede brok voor de vitaminen) en dus ca. 10 kg hooi per paard per dag, dat is inderdaad 1,5 a 2 % v/h lichaamsgewicht ;-) maar goed ze wegen allebei ook rond de 500/ 550 kg.
.

Popstra
Berichten: 13799
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 17:45

Jennanne schreef:
En even een vraagje; je moet elke maand opnieuw bestellen toch? Is niet zo dat je automatisch dezelfde hoeveelheid krijgt lijkt me?

Kan maar je kan ook bijv 2 of 3 bundels van die kleine baaltjes in 1x laten komen. Doen wij ook. Zit je in ieder geval niet snel zonder.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 19:09

ElCid schreef:
Oke, klopt. Die van ons krijgen nog wel iets krachtvoer ( o.a. chunks van Venhorst en een goede brok voor de vitaminen) en dus ca. 10 kg hooi per paard per dag, dat is inderdaad 1,5 a 2 % v/h lichaamsgewicht ;-) maar goed ze wegen allebei ook rond de 500/ 550 kg.
.


Gaan die van jou het land op?
Ik heb niet het idee dat ik te veel geef. Geef ong 15/20 kilo p dag (d pony en mini shet), zij staan op de paddock. Krijgen niks van gras meer.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:15

Hier gaat er bij de Shet en Welsh ook een baaltje per dag doorheen hoor. Staan nu ook niet meer op het land en ze zien er beiden prima uit. Het hooi wordt hier bij alle paarden aangeboden in netten met kleine maas, dus ze hebben de hele dag wat te knabbelen.

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:16

Weeg je je hooi werkelijk? Want 15-20kg per dag komt neer op een baaltje hooi (-1 plak) per dag bij de meeste baaltjes die ik in handen heb gehad. Bij ons aten de 2 minishetten samen zo'n 3 weken van een 120kg voordroogbaal (onbeperkt), inclusief best wel wat verspilling. Dat kwam neer op 2.5-3kg voordroog per shet per dag. De meeste paarden eten bij ons op de stalling ook zo'n 12-14kg voordroog per dag als ze onbeperkt krijgen. Met hooi zou dat neerkomen op 11-14kg hooi i.v.m. het vocht dat erin zit. De meeste pony's eten iets minder (hoewel het niet veel scheelt, de meeste pony's wegen namelijk 400-450kg en dat scheelt niet zoveel met de sportpaarden van 550kg).

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:28

Nandos schreef:
ElCid schreef:
Oke, klopt. Die van ons krijgen nog wel iets krachtvoer ( o.a. chunks van Venhorst en een goede brok voor de vitaminen) en dus ca. 10 kg hooi per paard per dag, dat is inderdaad 1,5 a 2 % v/h lichaamsgewicht ;-) maar goed ze wegen allebei ook rond de 500/ 550 kg.
.


Gaan die van jou het land op?
Ik heb niet het idee dat ik te veel geef. Geef ong 15/20 kilo p dag (d pony en mini shet), zij staan op de paddock. Krijgen niks van gras meer.


Nee, we hadden heel weinig grasland voor de zomers ( wordt straks wel meer). Nu, sinds oktober, is er sowieso geen gras meer en hebben we zelfs het advies gehad om ze minder te gaan geven. We gaven ruim 1,5 baal per dag, dat is nu dus net 1 baal en daar doen ze het prima op dus dat komt op ca. 10 kg per paard per dag.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 19:33

Oke. Dat kan.
Nogmaals ik heb nog steeds niet het idee dat ik te veel geef.. Het hooi gaat prima op en ze staan absoluut niet te vet. Ze zijn juist beide heeeel erg afgevallen en nu zelfs slank (moest ik zelf aan wennen haha) door hoefbevangen (ppid). Ik voer uit netten dus ze zijn de hele dag bezig.

Ze eten ook aan de haag (waar niet veel aanzit nu) en de oudste krijgt seniores priores.

Misschien is het het proberen waard om minder te geven (zeker als ik dit hooi zal bestellen!!) maar zolang ze niet te vet zijn voel ik de neiging niet. Heb liever dat ze de hele dag bezig zijn..

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:27

Snap ik TS, het heeft ook absoluut mijn voorkeur! Als het zo goed gaat zou ik het lekker zo laten.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:36

Wij komen 2x daags en hooi gaat nooit op. Maar met onbeperkt aanbieden voeren wij toch wel minder, dan met porties. 2 quarters, een d-pony en een shet gaven we eerst 's ochtends en 's avonds een baal. De andere dag ook wel 's ochtends 2 en 's avonds nog eentje bij dan.
Nu vullen we het huisje af, vullen nog wat netten in de stallen en ibc vaten en we verbruiken veel minder.

We hebben wel veel verlies van morsen bij het huisje en dat zou ik met dit hooi wel zonde vinden, maar moeten we nog oplossen.

4x daags voeren lukt ons niet, want ze staan niet aan huis. Hebben een eigen plek bij mensen aan huis en doen alles zelf, dus niemand die voert etc.

Eentje is te dik, maar ik kan de anderen er niet minder om geven en apart zetten is geen optie. Hij is ook degene die luchtweg problemen heeft. Ik geef hem wat meer beweging.