Te lang zonder ruwvoer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:22

Misschien kan de stalhouder de helft van het portie avondhooi voeren en de andere helft voor de stal leggen. Deze kan je dan vervolgens later in de avond ophangen. Dit kan ke misschien samen met meerdere stalgenootjes zo doen, zodat iemand anders het voor jou kan doen wanneer je niet kan en andersom?

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:34

Spenk schreef:
Onbeperkt hooi zorgt heel vaak voor obesitas paarden niet voor niks dat 55 % van de Nederlandse paarden veel te dik is...

Onbeperkt ruwvoer aanbieden in de vorm van stro is wat anders.. dat kan prima.

'
Imo ligt dat aan te weinig beweging en niet aan onbeperkt voeren. Als ze echt doorhebben dat er altijd iets te knabbelen is stoppen ze met momenten, zeker om te slapen en te snoezen.

BVLJ
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 14:36

Ladygiroc schreef:
Spenk schreef:
Onbeperkt hooi zorgt heel vaak voor obesitas paarden niet voor niks dat 55 % van de Nederlandse paarden veel te dik is...

Onbeperkt ruwvoer aanbieden in de vorm van stro is wat anders.. dat kan prima.

'
Imo ligt dat aan te weinig beweging en niet aan onbeperkt voeren. Als ze echt doorhebben dat er altijd iets te knabbelen is stoppen ze met momenten, zeker om te slapen en te snoezen.


Meer bewegen is in onze situatie onmigelijk, de pony werkt 6 dagen per week, dat dagje rust mag ze wel houden. Ze gaat mee naar de clubles en loopt wedstrijden mee.

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:38

Ladygiroc schreef:
Spenk schreef:
Onbeperkt hooi zorgt heel vaak voor obesitas paarden niet voor niks dat 55 % van de Nederlandse paarden veel te dik is...

Onbeperkt ruwvoer aanbieden in de vorm van stro is wat anders.. dat kan prima.

'
Imo ligt dat aan te weinig beweging en niet aan onbeperkt voeren. Als ze echt doorhebben dat er altijd iets te knabbelen is stoppen ze met momenten, zeker om te slapen en te snoezen.

Mwah een paard die 6 dagen per week hard werkt en heel veel buiten staat te weinig beweging denk ik niet eigenlijk...

Er zijn gewoon paarden die dooreten ook als ze weten dat er altijd wat ligt. Die stoppen zeker wel momenten. Maar proppen op de andere momenten nog steeds zoveel naar binnen dat ze veel te dik worden.

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:45

Ladygiroc schreef:
Spenk schreef:
Onbeperkt hooi zorgt heel vaak voor obesitas paarden niet voor niks dat 55 % van de Nederlandse paarden veel te dik is...

Onbeperkt ruwvoer aanbieden in de vorm van stro is wat anders.. dat kan prima.

'
Imo ligt dat aan te weinig beweging en niet aan onbeperkt voeren. Als ze echt doorhebben dat er altijd iets te knabbelen is stoppen ze met momenten, zeker om te slapen en te snoezen.

Wil je ze dat hier komen uitleggen.
De eerste jaren onbeperkt gestaan wat kon ivm met groei.
Maar daar echt mee moeten stoppen omdat er obesitas paarden stonden.

Bij mijn kwpners kon ik dat wel.

Wintu

Berichten: 2962
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 16:19

Ik ben altijd er voor dat wanneer je paard anders is dan de norm, je als eigenaar het zelf zo gemakkelijk mogelijk maakt voor de stalhouder om er in tegemoet te komen.
Een net ophangen bij de avondcheck is dan misschien een kleine moeite, mits zo een net wel dan elke keer klaar ligt.
Ik zou gewoon beginnen om te kijken of het hard gaat als hij twee netten over elkaar heeft. Misschien kan je je stalhouder dan vragen om een paar keer te kijken of het al leeg is bij de avondcheck?
Werkt dit alsnog niet, dan kun je in overleg vragen of hij bij de avondcheck een klaarliggend vol net op te hangen.

BVLJ
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 16:22

Wintu schreef:
Ik ben altijd er voor dat wanneer je paard anders is dan de norm, je als eigenaar het zelf zo gemakkelijk mogelijk maakt voor de stalhouder om er in tegemoet te komen.
Een net ophangen bij de avondcheck is dan misschien een kleine moeite, mits zo een net wel dan elke keer klaar ligt.
Ik zou gewoon beginnen om te kijken of het hard gaat als hij twee netten over elkaar heeft. Misschien kan je je stalhouder dan vragen om een paar keer te kijken of het al leeg is bij de avondcheck?
Werkt dit alsnog niet, dan kun je in overleg vragen of hij bij de avondcheck een klaarliggend vol net op te hangen.


Vandaag moet ik nog gaan. Ik heb daarstraks een extra net gekocht en een hooibal. Ik ga het straks zelf geven, en dan idd vragen of ze even kunnen checken of ze er dan wat langer mee doet.
Ik wil niet graag tot last zijn. Ik weet dat onze pony extra noden heeft en ze houden hier al heel erg rekening mee. Door hun goede zorgen is onze astma pony momenteel klachtenvrij.

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 16:25

Mijn pony werd echt heeeel chagrijnig van te kleine Maas. En sloopte dan ook bewust het net.
Hopelijk die van jou niet.
Iets om in de gaten te houden ook.

Wintu

Berichten: 2962
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 16:29

DuoPenotti schreef:
Mijn pony werd echt heeeel chagrijnig van te kleine Maas. En sloopte dan ook bewust het net.
Hopelijk die van jou niet.
Iets om in de gaten te houden ook.

Die van mij ook, die had op een gegeven moment gewoon een gat er in gebeten -:(-
Dus bij die van mij had het geen zin, maar gelukkig is niet elk paard zo een lomperd als hij :D

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 17:02

Met een hooibal moet je inderdaad wel uitkijken dat hij er niet in vast kan komen te zitten.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 17:06

En Pavo hay chunks in de voerbak gooien? Je hebt ze ook van andere merken. Dat eten ze niet makkelijk te snel, kost meer moeite. Vinden ze hier vaak ook minder lekker/aantrekkelijk dan het hooi, waardoor dat langer blijft liggen om aan te knabbelen.

BVLJ
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 17:09

LadyFiesta schreef:
En Pavo hay chunks in de voerbak gooien? Je hebt ze ook van andere merken. Dat eten ze niet makkelijk te snel, kost meer moeite. Vinden ze hier vaak ook minder lekker/aantrekkelijk dan het hooi, waardoor dat langer blijft liggen om aan te knabbelen.


Hay chunks van pavo hebben we ook, maar die gaan er helaas ook behoorlijk snel in

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 17:14

Hmm das jammer

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 17:16


Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 17:21

Die van ons (NF pony) blijft ook eten. Hij gaat de zomers ook niet meer hele dagen op de wei, want met gras blaast hij helemaal op.
Overdag in de winter op een grote paddock met zijn vrienden, hebben ze onbeperkt hooi in een slowfeeder. Hij krijgt nu, zodra ze op stal komen (ze staan van 7- 19 buiten) een hooinet met hooi gemixt met stro. 2x dus hij staat niet lang zonder, dus ik sta echt op een topstal. Staleigenaresse stelde dit zelf voor, dus daar hebben wij echt enorm veel geluk mee.
Maar het helpt dus wel; hooi met stro mixen, icm genoeg beweging inderdaad.

BVLJ
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 17:30


BVLJ
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 17:31

Koekie73 schreef:
Die van ons (NF pony) blijft ook eten. Hij gaat de zomers ook niet meer hele dagen op de wei, want met gras blaast hij helemaal op.
Overdag in de winter op een grote paddock met zijn vrienden, hebben ze onbeperkt hooi in een slowfeeder. Hij krijgt nu, zodra ze op stal komen (ze staan van 7- 19 buiten) een hooinet met hooi gemixt met stro. 2x dus hij staat niet lang zonder, dus ik sta echt op een topstal. Staleigenaresse stelde dit zelf voor, dus daar hebben wij echt enorm veel geluk mee.
Maar het helpt dus wel; hooi met stro mixen, icm genoeg beweging inderdaad.


Je beschrijft precies onze pony! Komt ook helemaal opgeblazen van de wei. Bij ons hielp het om Vitalstyle suikerbalans te geven, dan was ze veel minder opgeblazen

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 17:33

Gini schreef:
Petrichor schreef:
Wat is het toch wat met die pensionstallen, hier in de buurt is geen enkele pensionstal waar ik mijn paard neer zou willen zetten. En nee ik heb niet veel eisen, ik verwacht maar 2 dingen en dat is voldoende ruwvoer en veel naar buiten. Hier in de omgeving is dat erg lastig....


Is het de schuld van de pensionstal?

1. Ik lees dat het een pony is te dik is en zijn ruwvoer binnen 2-3 uur naar binnen schrokt. Een voerportie extra zou dus niet echt iets uitmaken. Stel dat de stalhouder de laatste portie over twee voerbeurten verdeelt dan is de pony telkens na 1-1,5 uur klaar. Dan mag de stalhouder nog om 22u een netje ophangen, om halftwaalf ten laatste is die leeg.

2. De pony krijgt genoeg ruwvoer, want staat zelfs iets te dik. Nog meer voeren is dus eigenlijk geen optie.

3. Tot slot zet de stalhouder de paarden standaard op stro om ervoor te zorgen dat ze dus in de nacht nog wat te knabbelen hebben.

Ik zie niet in wat de stalhouder verkeerd doet qua ruwvoerbeleid?

TS zit helaas met een moeilijkere pony qua gewicht en allergie en dan word je rol als paardeneigenaar ineens belangrijker. Dan ga je zelf meer moeten doen en voorzien want de basiszorg die de stalhouder aanbiedt is niet meer voldoende. Evt. een andere stal zoeken, maarja, op andere stallen wordt ook gewoon moet voerbeurten gewerkt en ga je dus ook een pony hebben die alles op een paar uur tijd naar binnen schrokt. Of ze werken met onbeperkt hooi, maar dat lijkt me dan voor het gewicht dat nu al aan de hoge kant zit, geen goed idee.


Wat is de schuld? Ik denk in oplossingen, pensionstallen hier in de buurt voldoen niet aan mijn eisen daarom heb ik besloten het heft in eigen handen te nemen en zelf voor mijn paarden te zorgen. :)

In het geval van ts is in principe niemand schuld, maar klant en pensionhouder matchen zoals ik het verhaal van ts lees niet met elkaar. Daar ga je ook zoals ik het lees niet uit komen met elkaar, want de pensionhouder wijkt niet van zijn regels/manieren af. Dat is opzich prima want je kan het niet iedereen naar z'n zin maken want dan heb je als pensionhouder geen leven meer.

Maar voor mij is het dan heel simpel: klikt/werkt het niet dan moet je opzoek gaan naar een plek waar je wel 100% achter staat. Alleen al voor je eigen gemoedsrust, niemand wil zich elke keer zorgen moeten maken.

BVLJ
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 18:09

Dan begrijp je het verkeerd. Voor de rest zijn we heel tevreden over de stal, dat heb ik hier al meermaals beschreven. Enkel voor dit probleem probeer ik een oplossing te vinden.
Als we ze van stal moeten verhuizen is de kans groot dat ze terug veel meer problemen met haar astma krijgt, want daar zorgen de eigenaren op deze stal super goed voor.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 18:52

BVLJ schreef:
Dan begrijp je het verkeerd. Voor de rest zijn we heel tevreden over de stal, dat heb ik hier al meermaals beschreven. Enkel voor dit probleem probeer ik een oplossing te vinden.
Als we ze van stal moeten verhuizen is de kans groot dat ze terug veel meer problemen met haar astma krijgt, want daar zorgen de eigenaren op deze stal super goed voor.


Ja daar heb je helemaal gelijk in want op elke pensionstal heb je wat en laat je wat. Hopelijk kan je toch een oplossing vinden die voor jou goed is en waarmee de stalhouder ook akkoord is.

BVLJ
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 18:54

Petrichor schreef:
BVLJ schreef:
Dan begrijp je het verkeerd. Voor de rest zijn we heel tevreden over de stal, dat heb ik hier al meermaals beschreven. Enkel voor dit probleem probeer ik een oplossing te vinden.
Als we ze van stal moeten verhuizen is de kans groot dat ze terug veel meer problemen met haar astma krijgt, want daar zorgen de eigenaren op deze stal super goed voor.


Ja daar heb je helemaal gelijk in want op elke pensionstal heb je wat en laat je wat. Hopelijk kan je toch een oplossing vinden die voor jou goed is en waarmee de stalhouder ook akkoord is.



Dat is inderdaad waar ik naar streef
Vandaag al wat aanpassingen gedaan, we zullen zien of het zo beter gaat.

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:14

BVLJ schreef:
Koekie73 schreef:
Die van ons (NF pony) blijft ook eten. Hij gaat de zomers ook niet meer hele dagen op de wei, want met gras blaast hij helemaal op.
Overdag in de winter op een grote paddock met zijn vrienden, hebben ze onbeperkt hooi in een slowfeeder. Hij krijgt nu, zodra ze op stal komen (ze staan van 7- 19 buiten) een hooinet met hooi gemixt met stro. 2x dus hij staat niet lang zonder, dus ik sta echt op een topstal. Staleigenaresse stelde dit zelf voor, dus daar hebben wij echt enorm veel geluk mee.
Maar het helpt dus wel; hooi met stro mixen, icm genoeg beweging inderdaad.


Je beschrijft precies onze pony! Komt ook helemaal opgeblazen van de wei. Bij ons hielp het om Vitalstyle suikerbalans te geven, dan was ze veel minder opgeblazen


Ja is heel rot. Ik noem 'm wel eens flauw 'shetlander' maar eten is echt zijn leven :+
Hij krijgt ook eigenlijk nooit snoepjes oid en naast hooi krijgt hij alleen wat Pavo inshape. Suikerbalans heb ik ook geprobeerd en daarvoor gluco balance. Deze zomer hebben we een graasmasker opgedaan (verschillende) maar hij wacht gewoon tot zijn vriend dit er af komt trekken |o dus in de zomer maar een paar uur op de wei en de rest met arm hooi in de paddock (en dat eet hij met lange tanden hahaha)
En dan nu met de oplossing van de staleigenaresse; op stal hooi gemixt met stro in een net, hebben we het onder controle. Maar je moet hem wel minimaal 5 dagen pw goed beweging geven.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 20:32

Popstra schreef:
Je paardje heeft astma en staat op krullen. Staan de paarden om haar heen op stro? Zo ja dan kun je haar net zo goed ook op stro zetten want het heeft geen enkele nut zo als er evengoed stof van stro+ hooi bij de buurtjes vandaan komen.
Als ze dan weer op stro staat ben je ook van het voer probleem af


Vraag me nou nog steeds af of de rest vd stal op stro staat en of je het hooi bijv nat maakt ivm de astma!? Want ook dat kan ik niet opmaken uit je antwoorden.

Wintu

Berichten: 2962
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 21:03

Popstra schreef:
Popstra schreef:
Je paardje heeft astma en staat op krullen. Staan de paarden om haar heen op stro? Zo ja dan kun je haar net zo goed ook op stro zetten want het heeft geen enkele nut zo als er evengoed stof van stro+ hooi bij de buurtjes vandaan komen.
Als ze dan weer op stro staat ben je ook van het voer probleem af


Vraag me nou nog steeds af of de rest vd stal op stro staat en of je het hooi bijv nat maakt ivm de astma!? Want ook dat kan ik niet opmaken uit je antwoorden.


Maakt voor de vraag van TS toch ook niet zoveel uit?

BVLJ
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 21:03

Popstra schreef:
Popstra schreef:
Je paardje heeft astma en staat op krullen. Staan de paarden om haar heen op stro? Zo ja dan kun je haar net zo goed ook op stro zetten want het heeft geen enkele nut zo als er evengoed stof van stro+ hooi bij de buurtjes vandaan komen.
Als ze dan weer op stro staat ben je ook van het voer probleem af


Vraag me nou nog steeds af of de rest vd stal op stro staat en of je het hooi bijv nat maakt ivm de astma!? Want ook dat kan ik niet opmaken uit je antwoorden.



De rest staat inderdaad op stro, maar die staan in het binnengebouw. Haar stal is buiten, dus ze staat in een apart bijgebouw.
Haar hooi wordt inderdaad nat gemaakt.