[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
furyke

Berichten: 3549
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: elsloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:07

Hallo,

Ik meld me ook hier, heb alleen niet het hele topic doorgelezen :o

Voor mijn pony ben ik op zoek naar de juiste voeding.
Het is een bijna 20- jarige welshxarabier merrie.
We zijn afgelopen augustus van stal verhuisd, gezien ze heel gevoelig is, heb ik het vermoeden dat ze de gevolgen van de verhuizing (stress) nog steeds aan het verwerken is.

De laatste tijd is ze echter flink mager geworden.
Ze staan overdag op de paddock en als het weer het toelaat komen ze op de wei.
Verder krijgt ze voldoende voordroog, dit krijgt ze niet op gedurende de nacht.
En krijgt ze een handje musli gevoerd.
Verder geef ik haar nog regelmatig zemelen en marstall vito.

Helaas is ze erg gevoelig voor suikers, dus durf niet aan pulp e.d te beginnen.
Hebben jullie nog tips?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:15

Krijgen ze op de paddock ook ruwvoer?
Regelmatig zemelen en marstall vito, is dat eens per week, om de dag?
Het klinkt wel beetje of je qua vit./min. wel beetje weinig voert ... een handje muesli is niet echt veel.. en in het gras zit nu ook maar weinig voedingsstoffen. (en als het weer toelaat... is dat dan vandaag wel of niet?)

Je zegt dat je pulp niet aandurft maar juist bietenpulp heeft weinig suikers (klinkt misschien tegenstrijdig, maar die suikers zijn er dus al uitgehaald voor ons kristalsuiker ;) ) Speedibeet heeft 5% suiker (en geen zetmeel) ter vergelijking heeft Daily Plus (wat de verhoudingen met hooi benadert) heeft 9,8% suiker (+ 2,0 % zetmeel) zie www.voervergelijk.nl Het bijvoeren van bietenpulp zou dus geen probleem moeten opleveren.

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:06

Furyke, kan ze nog wel goed kauwen?

Pulp of een seniorenslobber, is ook vaak pulp met o.a luzerne, zou zeker een goede optie zijn. De meeste zijn laag in suiker en zetmeel en daarbij levert pulp pectine wat een positief-effect heeft op de darmflora.

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:10


Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:12

Pulp is juist goed voor dieren die gevoelig zijn voor suikers. Mijn pony heeft cushing en is al een paar keer bevangen geweest en voer ik gewoon pulp en pavo care for life. Pavo speedibeet voer ik

furyke

Berichten: 3549
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: elsloo

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:50

Bedankt voor de reacties.
Blijkbaar heb ik pulp dan toch fout ingeschat :\ ga me daar maar eens in verdiepen.

In hoofdzaak staan ze nu op de paddock, wei is maar een enkele keer.
Ze worden niet bijgevoerd op de paddock. Het is daar zo'n blub, dan eten ze meer modder dan wat anders.
Met eten zelf heeft ze verder geen problemen, hoewel t wel langzaam weer tijd word voor de jaarlijkse controle.

De zemelen, met extra vitamines, voer ik eens in de week. De marstall krijgt ze paar keer per week.

Ik heb dinsdag feneknof met zeewier besteld, als weerstand verhogend middeltje.

Verder nog even, de dierenarts is vorige maand geweest en die heeft haar gezond verklaard, ook na bloedtesten.

furyke

Berichten: 3549
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: elsloo

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:08

Had nog proefzakjes speedibeet hier liggen.
En idd maar 5% suiker.
Eens kijken of ze t lust.

Weten jullie trouwens hoe het zit met de invloeden van zetmeel?
Heb nu even snel 3 voeders vergeleken en daaruit blijkt dat marstall vito het grootste suiker+zetmeel gehalte heeft.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:48

Nou zetmeel wordt wel verborgen suiker genoemd... zetmeel zet zich in het lichaam om in o.a. glucose. Dus als je denkt dat je pony gevoelig is voor suiker moet je ook daar voorzichtig mee omspringen.

Als ze aantal uren in de paddock staat en daar dus geen ruwvoer kan eten is het denk ik wel handig als je iets van pulp gaat voeren (de pectine erin helpt ook de maag beetje te beschermen) en liefst ook zorgen dat als ze uren achterelkaar in de paddock staan toch op veilige manier bijgevoerd worden (iets van een hooinet/bak) want paarden zijn gemaakt om steeds beetje te eten..en eigenlijk nooit een lege maag/darmstelsel te hebben.
Ik vind ook dat ze maar weinig krijgt. Zou dagelijks gaan voeren. Dus bijv. speedibeet met muesli en vitamine ... of senior priores met vitamine.


Oh... en de kans dat ze speedibeet lust zonder muesli of iets erdoor is niet zo groot... ze moeten echt beetje wennen aan de smaak/geur (het is namelijk niet lekker zoet en ruikt ook niet aantrekkelijk) die van mij krijgt het 's avonds 250 gram speedibeet en dan halve kilo 18Plus muesli (en voor die muesli doet hij een moord)
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 06-11-14 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:56

furyke schreef:
Weten jullie trouwens hoe het zit met de invloeden van zetmeel?
Heb nu even snel 3 voeders vergeleken en daaruit blijkt dat marstall vito het grootste suiker+zetmeel gehalte heeft.


Wat zijn de andere 2 soorten? Vito is wel laag in zetmeel& suiker en je moet je niet blind gaan staren op en paar procent, zeker niet bij een geringe gift. iteindelijk krijgt je paard toch de meeste suikers binnen uit het gras/hooi.

Verder heeft bijvoeren pas echt zin als je het dagelijks doet.

furyke

Berichten: 3549
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: elsloo

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:38

Ik heb speedibeet, marstall vito en sport mix zero van aveve met elkaar vergleken.

De speedibeet vond ze idd niet lekker, hij was ook te nat. En dan eet ze het sowieso al niet.
Later musli erdoor en toen heeft ze t gegeten.

Gisteren stond ze met mega stalbenen, zowel in de ochtend als in de avond. Ook iets wat ik niet gewend ben.
Denk dat t tijd word voor een dierenarts.

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:24

Interessant topic :).

Ik heb een kwpn merrie van bijna 21, zo fit als wat alleen haar gebit is en blijft een aandachtspunt. 1 Tand is er vorig jaar uitgetrokken, 3 zitten nu beetje los. die moeten er ook uit zodra ze er last van krijgt.

Vroeger toen ik haar thuis had staan was ze altijd aan de magere kant, kreeg haar niet dik. Toen ze 2 jaar op een pensionstalling stond was ze weer moddervet. Maar daar kregen ze erg vet kuil. Nu staat ze op andere stalling en ze is echt niet mager maar mooi rond is ze ook echt niet. Mag van mij wel iets bij.

Momenteel krijgt ze naast kuil/hooi ong. 3/4 kg basismuesli gemengd met basisbrok.

Vorig jaar heb ik eens senior priores geprobeerd, dat lustte ze echt niet. Daarna merriebrok gehaald, maar merkte geen verschil.

Las hier dat speedibeet ook goed kan werken, maar heb eigenlijk niet zoveel zin om daar zak van te halen en dat ze dat ook niet lust..

Wat werkt nog meer om haar iets te laten aankomen?

Anoniem

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:25

merriebrok? iig een voer met iets meer eiwitten?

Hier staan ze sinds donderdag 24/7 op de winter wei. Met als resultaat dat ze niet meer komen als je ze roept om te eten. Hij ziet er nog goed uit maar ben bang dat ie afvalt. Als ik hem zelf binenhaal om te eten, eet ie 1 of 2 hapjes. Toch een teken dat ze genoeg eten hebben?

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 15:42

Pinacolada, speedibeet is pulp, net zoals een groot deel van de seniores priores. Kan je de sp niet lekkerder maken door er brok doorheen te mengen b.v. ? En dan eerst veel brok erdoor heen en dan afbouwen ? Want sp is eigenlijk het beste wat je kan geven.
Lucerne zet ook wat aan en olie aan rantsoen toevoegen helpt ook.
Kan ze haar hooi nog wel goed eten ? Is meer hooi geven een optie ? want dat is natuurlijk het eerste/ allerbeste om een paard dikker te krijgen.

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:25

Hooi eet ze prima gelukkig. Ze eet verder alles wat los en vast zit, maar mag gewoon net ietsjes dikker.

Met een heleboel appels en wortels door de SP heen ging t wat maar at ze het nog niet helemaal op..geen succes. Normale slobber, helpt dat ook?

Hilli

Berichten: 22950
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:29

Blingh, wat voer je? Mijn merrie eet bijv. (vrijwel) geen luzerne zolang ze op het gras staat. Speedibeet heeft ze wel de hele zomer goed gegeten, maar eten komt ze eigenlijk pas vanaf begin september echt halen als ze op de wei staat. Anders moet ik het brengen tot ze vindt dat ze dichtbij genoeg is om te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:41

Hilli schreef:
Blingh, wat voer je? Mijn merrie eet bijv. (vrijwel) geen luzerne zolang ze op het gras staat. Speedibeet heeft ze wel de hele zomer goed gegeten, maar eten komt ze eigenlijk pas vanaf begin september echt halen als ze op de wei staat. Anders moet ik het brengen tot ze vindt dat ze dichtbij genoeg is om te komen.


Seniores priores gemengd met merriebrok en mais lijnzaadbrok. De winterwei staat vol met gras. De andere weides waren zo goed als kaal en toen hadden ze ook honger :j

Zowel hooi als zijn krachtvoer hoeft ie niet..

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:44

Misschien toch de speedibeet proberen en mengen met slobber of de 18+ muesli van Pavo en kijken of dat wat extra's kan geven?

De seniorenslobber van Masters schijnen ze overigens lekkerder te vinden dan die van Subli.

Anoniem

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:46

De sp heeft ie altijd goed gegeten. Totdat ze een dag op de nieuwe wei stonden :j

Heel de kudde komt niet om te eten, zodra je het lint open doet rennen ze normaal de stal in. Nu kijken ze me aan of ik achterlijk ben :+

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:56

Blingh schreef:
Heel de kudde komt niet om te eten, zodra je het lint open doet rennen ze normaal de stal in. Nu kijken ze me aan of ik achterlijk ben :+


Tja er gaat uiteindelijk niets boven gras :D

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:16

Hebben jullie nu nog gras dan? Hier staat niet veel meer..

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:44

In de wei waar ze staat wel gras maar dat is erg kort. In de omgeving van de stal valt wel erg veel te grazen dus af en toe ga ik even wandelen en mag ze een half uurtje lekker grazen.

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:33

Hier hebben ze begin van de maand/halverwege oktober 2 verse grote stukken land erbij gekregen (wei is 3x zo groot nu als de rest van jaar). Op die stukken is geloof ik 1x gehooid, dus er staat genoeg.
Toen hoefde ik me pony ook niet van de wei te halen om bij te voeren. Hij wilde niet eten en graag terug de wei op. Inmiddels lust die wel weer een hapje op stal. Want merk wel dat ze structuur van het gras missen.

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:38

Hebben jullie ook ervaring met het voeren van mais als dikmaker?

Lees iets over maïsmeel/vlokken/gebroken mais?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:47

Pinacolada schreef:
Hebben jullie ook ervaring met het voeren van mais als dikmaker?

Lees iets over maïsmeel/vlokken/gebroken mais?


ik zweer bij mais lijnzaadbrokken

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:51

ja daar worden ze dikker van? naast bix of als vervanging van bix?

Wat voor merk is dat? heeft welkoop dat ook?