droge hoeven brokkelen af

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vimer

Berichten: 148
Geregistreerd: 03-01-15

Re: droge hoeven brokkelen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 00:53

Door het goede weer de laatste tijd zijn de hoeven flink gegroeid, maar omdat het zo warm en droog is, scheuren en brokkelen de hoeven snel. Ik zit met hetzelfde probleem. Mijn hoefsmid heeft gezegd alles goed vochtig te houden. Zoals HTM met een sproeier of zorgen dat het zand rondom de waterbak/voederplek (in mijn geval) goed vochtig/blubberig is. GEEN hoevenvet of olie gebruiken, dit stoot het water alleen maar af en werkt dus averechts. Zelf gebruik ik ook biotinemix door het voer, dit zorgt er ook voor dat de hoeven sterker worden +:)+

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: droge hoeven brokkelen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 02:36

Gewoon iedere dag even Nat maken als je hem uit de wei haalt, in combinatie met goed bekappen.

Geen gesmeer met hoefolie en troep dit maakt het probleem alleen maar erger.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 06:55

ninne1 schreef:
Lizzyy schreef:
Duo Protection, binnen drie dagen al resultaat. Ik zie direct wanneer ik het weer moet gebruiken +:)+



Hier ook zeer goede ervaringen met duo protection


Hier nog 1!

Voordeel van duo protection is dat het van paarden vet is gemaakt dus lichaamseigenstof waardoor het snel in trekt en niet de hoef afsluit.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 07:14

ninne1 schreef:
Lizzyy schreef:
Duo Protection, binnen drie dagen al resultaat. Ik zie direct wanneer ik het weer moet gebruiken +:)+



Hier ook zeer goede ervaringen met duo protection



Hier ook super ervaring al heet t nu ook duo hoef!

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 08:50

plutolover schreef:
ninne1 schreef:



Hier ook zeer goede ervaringen met duo protection



Hier ook super ervaring al heet t nu ook duo hoef!


Staat nog steeds duo protection op hihi. Alleen de protection wat kleiner dan de duo en de hoef :Y)

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:51

alice0cullen schreef:
Gewoon iedere dag even Nat maken als je hem uit de wei haalt, in combinatie met goed bekappen.

Geen gesmeer met hoefolie en troep dit maakt het probleem alleen maar erger.


Hier kan ik mij wel in vinden. Veel smeersels zorgen ervoor dat er geen vocht meer door de hoef kan worden opgenomen en dat wil je juist wel

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:31

Lizzyy schreef:
Duo Protection, binnen drie dagen al resultaat. Ik zie direct wanneer ik het weer moet gebruiken +:)+



Yep ook ik ga hierin mee!

En het is dus niet hetzelfde als hoefvet of hoefolie, wat de hoef vaak juist afsluit.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:45

Sarah_Elise schreef:
Lizzyy schreef:
Duo Protection, binnen drie dagen al resultaat. Ik zie direct wanneer ik het weer moet gebruiken +:)+



Yep ook ik ga hierin mee!

En het is dus niet hetzelfde als hoefvet of hoefolie, wat de hoef vaak juist afsluit.

Nop mee eens. Ik gebruikte eerst balsem en als ik de benen afspoot zag je dat het water zo van de hoef af gleed. Nu gebruik ik duo protection en het water blijft gewoon op de hoef !

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:55

piezze schreef:
Ik hou ze altijd zelf kort met de vijl en dan gebeurt dat nooit.
Mijn ervaring is dat de combinatie van veel beweging, regelmatig op het harde lopen goede voeding, kortom een gezond paard ook zorgt voor goede hoeven. Alle smeersels, modderbaden, voedingssupplementen het doet nooit echt wat je hoopt.



Onzin, grote onzin. Natuurlijk helpt dit, maar het is niet zo dat wanneer je dit doet, de hoeven van je paard nooit zullen brokkelen

Droogte heeft wel degelijk effect op de conditie van hoeven, en het ene paard is daar gevoeliger voor dan het andere paard. Het is niet zo dat wanneer de omgeving, de wijze van houden maar ok is, de gezondheid ok is, de hoeven ook automatisch ok zijn. Was het maar zo simpel

Hier vier paarden, op zeer royaal track met paddock, schraal ruwvoer én dagdelen weidegang op paardengras, met wisselende ondergronden, voer op het harde, tijdig hoefsmid, waar nodig bijveilen, regelmatig werkend en tot op heden supergezond, en toch één paard waarbij bij periodes van droogte de hoeven makkelijk brokkelen.

Enige wat daar helpt: modder voor de waterbak én s ochtends en savonds de hoeven van onder af/ de onderkant van de hoeven goed nat maken..

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Re: droge hoeven brokkelen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:03

Hier ook héél blij met Duo Hoef/Protection.
Zelfs de smid was (aangenaam) verrast!

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:18

Hier juist paarden die bij supplementen heel veel baadt hebben gehad. Alle paarden die van enkel ruwvoer of maximaal 1 schep brok per dag naar ruim mineralen zijn gegaan hebben veel betere hoeven gekregen. En mijn eigen paard ben ik na 3 maanden ook biotine bij gaan voeren (0.1mg/kg paard, in zijn geval dus 80mg, niet de 10-20mg die je vaak volgens de verpakking hoort te geven, wel een variant zonder andere toevoegingen anders dan suiker en kalk), nu is hij 7 maanden in bezit en heeft hij nog zo'n 2.5cm oude hoef. In 9 maanden tijd heeft hij dus straks zijn volledige hoefwand vervangen. Zijn oude hoefwand is heel zacht en dun (de nieuwe wand is voelbaar en zichtbaar dikker, zo'n 3mm) en sleet met 24/7 buiten harder af dan dat het aangroeide, waardoor hij op de stukken waar het bestraat was echt op eieren liep. Nu met biotine is het gelijk, mits ze hem niet (omdat ze dan paddocks tekort hebben) hem op het verharde gedeelte van de track zetten voor een aantal dagen voor 12 uur per dag (dan verdelen ze het zandpad in 2 a 3 stukken), dan slijt het alsnog te hard en loopt hij weer even gevoelig.

Maar voor brokkels zou ik er semi-dagelijks de vijl even langs halen zonder de randen mooi afgerond blijven en zolang het niet te erg wordt, verder niets.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:00

Punz schreef:
piezze schreef:
Ik hou ze altijd zelf kort met de vijl en dan gebeurt dat nooit.
Mijn ervaring is dat de combinatie van veel beweging, regelmatig op het harde lopen goede voeding, kortom een gezond paard ook zorgt voor goede hoeven. Alle smeersels, modderbaden, voedingssupplementen het doet nooit echt wat je hoopt.



Onzin, grote onzin. Natuurlijk helpt dit, maar het is niet zo dat wanneer je dit doet, de hoeven van je paard nooit zullen brokkelen

Droogte heeft wel degelijk effect op de conditie van hoeven, en het ene paard is daar gevoeliger voor dan het andere paard. Het is niet zo dat wanneer de omgeving, de wijze van houden maar ok is, de gezondheid ok is, de hoeven ook automatisch ok zijn. Was het maar zo simpel

Hier vier paarden, op zeer royaal track met paddock, schraal ruwvoer én dagdelen weidegang op paardengras, met wisselende ondergronden, voer op het harde, tijdig hoefsmid, waar nodig bijveilen, regelmatig werkend en tot op heden supergezond, en toch één paard waarbij bij periodes van droogte de hoeven makkelijk brokkelen.

Enige wat daar helpt: modder voor de waterbak én s ochtends en savonds de hoeven van onder af/ de onderkant van de hoeven goed nat maken..


Dit is geen grote onzin hoor maar ieder zijn ervaring zullen we maar zeggen.

Anoniem

Re: droge hoeven brokkelen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:34

Waar is die duo hoof van?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:38

Anoniem schreef:
Waar is die duo hoof van?


van Duo protection

Nancy_1950
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-08-17

Re: droge hoeven brokkelen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:35

Ik heb dat ook zo gedaan, invetten met natuurlijke olie zoals azijn olie. Werkt prima. Groetjes Nancy

Fayah2
Berichten: 66
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 13:09

Ik gebruik maanvet van de hoedsmit (wouter op bodegraven)
Superspul

Rachelle_99
Berichten: 106
Geregistreerd: 25-09-17
Woonplaats: Brabant

Re: droge hoeven brokkelen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:59

Ik heb ook wel eens gehoord van een combinatie van olie en azijn, ik weet alleen niet of dit de hoef ook 'afsluit'...

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: droge hoeven brokkelen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 23:13

Olie sluit af maar ze zeggen dat de azijn de hoef open zet waardoor het opneemt. Ik geloof er maar weinig van. Zonnenbloem olie met azijn.

Ik hou het bij de duo hoef. Super blij mee mag bijna al een 2e pot kopen