Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 10:42

Als je voornamelijk in de bak rijd, dan moet je dus vaker vijlen...

Ik bekap mijn paarden ook zelf. En vanwege de verwarring noem ik het liever zelf-bekappen als natuurlijk bekappen. Ik rijd mijn pony vanwege haar leeftijd bijna nooit meer, haar hoeven vijl ik wekelijks. Mijn paard rij ik voornamelijk in de bak, maar kan ik door de slijtage die het zand toch geeft eens in de 2 weken bijvijlen.

Het is jammer dat er zoveel discussies zijn over NB-TB die op niks uitlopen. Door elkaars manieren te aanvaarden, kun je er iets van leren. Hoewel ik ijzers voor 99% van de paarden onzinnig vind, voor het paard althans (het kan namelijk wel erg handig voor de eigenaar zijn), sluit ik het niet volledig uit ze ooit voor mijn paarden te gebruiken, als ze daadwerkelijk bij gebaat zijn.

Ik denk dat het grote verschil tussen de "natural" en de "gewone" manier is, dat naturals bij ALLES proberen vanuit het paard te denken, dus wat heeft het paard nodig. Wat niet wilt zeggen dat een "Normal" alleen aan zichzelf denkt, zeker niet.

Bijna iedere natural maakt hierin weer uitzonderingen, door bijvoorbeeld wel met het paard te rijden. Anderen leggen dekens op hun paarden, niet voor het paard, maar voor zichzelf. Zo zijn er tal van voorbeelden te noemen. Iedereen doet het anders, heeft zijn eigen manier.

Er zijn ook "normals" die hun paard wel 24/7 buiten zetten, maar wel ijzers gebruiken, maar weer geen dekens. Niemand is hetzelfde. Respecteer elkaars mening, en vooral: weet waarom je iets doet. Overweeg de voors en de tegens en maak dan een weloverwogen beslissing. En loop niet, zoals veel mensen wel doen, alleen de meute achterna.

Dorien66

Berichten: 1659
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 10:55

Cayusejuhh schreef:
EEn Smid heeft hoefkundige opleidingen gedaan.


Hoeft niet. Hoefsmid is een vrij beroep, m.a.w. iedere heikneuter mag zich hoefsmid noemen...

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:04

zie mijn post verder daar staat het OOKin

Dorien66

Berichten: 1659
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:08

Cayusejuhh schreef:
eigelijk wil ik me niet verlagen tot zo jip en janneke niveau

Hmmm... Je gaf anders zelf al meerdere keren een goed voorbeeld. Ik begrijp ook wel waarom jouw vragen in het verleden niet fijn beantwoord werden. Je hebt een manier van schrijven die niet bepaald uitnodigt tot een eerlijke discussie (namelijk behoorlijk arrogant en doorspekt van vooroordelen en aannames. En als het je niet zint gebruik je direct krachttermen).

Cayusejuhh schreef:
Daar leer je alles wat het vak in houd met de benodigde papieren.

En dus is het goed? Of beter?

Cayusejuhh schreef:
Over NB. wat is daar op langere termijn bekend? het is gewoon te nieuw om daar een concreet antwoord op te geven.
IK vind dat eerst de mensen die zelf NB bekapper zijn met opleiding * zo ver dat die er is*
eens concreet moeten uitvogelen. hoe het is over 10 tallen jaren.
Wat het doet op langere termijn.

Mevrouw Strasser is al ruim 30 jaar bezig met haar methode. Daarnaast is ze ook nog eens praktiserend dierenarts...

Dorien66

Berichten: 1659
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:10

Cayusejuhh schreef:
zie mijn post verder daar staat het OOKin


Oh ja, die post waarin je ook stelt:
Cayusejuhh schreef:
TB gaat altijg goed.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 11:15

nielsd schreef:
Wij houden onze paarden ook naturlijk, tenminste dat vinden wij.

En je moet gewoon kijken wat goed voor het paard is. Het is altijd jammer dat een paar doorgeslagen mensen, het negatief promoten.
Maar je hebt toch ook Tb'ers die zweren bij TB?
Wij hebben een NB'er die gewoon kijkt wat goed is voor het paard.


Ik denk dat het gewoon komt omdat NB-ers nu in opkomst zijn en het er zoveel lijken....

mistral schreef:
Wat is dan natuurlijk bekappen?
Bekappen is toch niet natuurlijk?
Wat is er dan anders aan?

Waarom vallen ze je aan dan?

Ik denk dat paarden deze tijd zo gedomestiseerd zijn dat je weinig natuurlijk meer aantreft vandaag de dag.


Precies die grens! NB-ers zijn ook vaak mensen die alles natuurlijk wil doen, maar paarden houden is niet natuurlijk. Als je dan iets zegt dat jou paard iets andere behoeften heeft is dat meteen niet waar.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:16

mijn vragen in het verleden??
leg eens uit WAAR dan? je schijnt me te kennen. ik jou niet


JA in MIJN ogen en voor MIJN gebruiksdoeleinde van mijn paard wel.

Kijk. en als mevrouw strasser dan eens openbaar maakt. iig Meerdern mensen het zouden lezen . dan zou deze discussie over langere termijn uit de wereld zijn. Maar je leest er niks over.
bedoel heb vaak zat googeld om toch een wat te lezen.


en dit stukje oor dat het een vrij beroep is en iedereen mag zich in NL smid noemen. krijg je vaak beunhazen. hij doet alleen onz eigen paarden..
*

schreef ik in mijn vorige post. waar jij weer een stuk uit quote had

als jij mijn manier van schrijven niks vind
lees het dan niet. ik praat niet tegen jou persoonlijk maar in algemeen.
Dus hoef je je niet aangevallen te voelen

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:18

PS: ik heb nergens vooroordelen over.
Zo als ik al eerder zei.. zo lang ik geen ervaring heb met iets. kan ik er ook geen oordeel over vellen.
Maar wel mijn mening hebben. en die mening is dat het voor mij en mijn paard niks is.
Waarom?? omdat het nu zo goed gaat als het gaat. dus waarom overstappen

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 11:21

Cayusejuhh schreef:
nou moet zeggen dat ik ook vaak het gevoel krijg dat het door je strot wordt geduwd dat NB
echt bizar
ik vind ook. er is niks natuurlijks aan paarden houden>
Er wordt op gereden.
ze krijgen asederm als ze een wondje hebben. WE enten ze.
Geef ze wormekuur. zo niet dan perforeert de darm als ze wormen krijgen en je doet er niks aan..


Helemaal mee eens!

russel schreef:
Het maakt je kritisch, ook niet elke smid is heilig, zit ook veel kaf onder het koren.

Diegene die niet normaal kunnen communiceren, die laat je toch gewoon links liggen?
Overal pik je wat uit en dan wordt je een bewustere paardenbezitter. De irritante betweters die ook nog eens naar zijn, daar ben ik doof en blind voor.


Precies! Vooral dat je kritisch wordt, maar ik vind het zo jammer dat (voelt zo voor mij) er zoveel NB-ers 'raar' reageren.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re: Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 11:25

opala schreef:
QuijoSavan schreef:
Maar ik merk al bij meedere natuurlijk bekappers dat die gewoon zo zwart-wit denken.

En echt natuurlijk is er helemaal niets aan doen..... gewoon ze dag/nacht buiten zetten, niet enten, geen wormenkuren....


Over zwart-wit denken gesproken


Het klopt toch? De naam doet denken dat het 100% natuurlijk is, maar paarden houden is toch eigenlijk al niet natuurlijk voor hun? Maar dit soort opmerkingen bedoel ik! Geef er dan nog argument etc. bij!

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re: Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 11:40

Supertje schreef:

De methode van natuurlijk bekappen is afgeleid van de manier hoe de hoeven van paarden in Amerika eruit zien. Paarden die veelal op een héle andere ondergrond lopen dan onze paarden, en waar hun hoeven zich op aangepast hebben. De hoeven van paarden hier hebben zich aangepast aan hele andere omstandigeheden.


Precies dat is ook eigenlijk onlogisch.

Antheman schreef:
En over het laag zetten van de verzenen:
ik heb mijn paarden ook niet zo heel laag lopen , dat voelt niet goed. Verder hou ik de hoefwand wat langer, omdat ze anders gevoelig kunnen gaan lopen.


Maar dan kap je toch niet helemaal volgens de 'regels' van NB? Dan zou je het niet eens een aparte 'vorm' kunnen noemen, maar dus gewoon bekappen.

Jackie:ik geloof dat er toch een misverstand bestaat over de steunsels. die horen namelijk bij het natuurlijk bekappen (vind de naam ook maar niks) niet helemaal weggesneden te worden. de bedoeling is dat het dode materiaal van de zool verwijderd en de steunsel tot op zoolhoogte ingekort worden. als je de steunsels helemaal weg zou halen, haal je ook het verband uit de hoef.
ik heb de foto's van de hoeven van je paard gezien op het andere topic en daar zijn de steunsels overgroeid en liggen op de zool. dat hoort niet en is door je smid ook gecorrigeerd. met een ijzer. ok. jullie keuze. zonder ijzers en MET hoefschoenen had zeker ook gekunt.

Hieruit blijkt weer dat er dus veel andere kijk op NB en TB is. Maar waarom hoefschoenen en geen ijzers? Hoefschoenen noem ik ook niet echt natuurlijk. En als je het heel zwart wit ziet; plastic schoenen die tegen de ballen kunnen gaan irriteren? En ook mindere doorbloeding erdoor?

angela88: Ik bekap mijn paarden ook zelf. En vanwege de verwarring noem ik het liever zelf-bekappen als natuurlijk bekappen.
Mooie uitspraak!! Omdat je zelf dus niet in bepaald hokje stopt en aangeeft dat je niet echt bekapper bent (zoals sommige NB wel snel doen).

Dorien66: Mevrouw Strasser is al ruim 30 jaar bezig met haar methode. Daarnaast is ze ook nog eens praktiserend dierenarts...

Maar dit is toch weer een andere methode? Zolang het niet 100% hetzelfde is als NB dan kun je de resultaten niet vergelijken.



En nog iets: Ik heb ijzers, maar voornamelijk nu met de wedstrijden; voor de kalkoenen ivm glijden nat gras. (zonder ijzers ging niet ivm dat bij vorige eigenaar bijna nooit buiten kwam en nog niet gevoel genoeg heeft hoe ze op zo'n bodem moet lopen en tsja dadelijk schrikt ze ofzo op wedstrijd en liggen we onderuit).

Dorien66

Berichten: 1659
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Re: Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:54

QuijoSavan schreef:
Dorien66: Mevrouw Strasser is al ruim 30 jaar bezig met haar methode. Daarnaast is ze ook nog eens praktiserend dierenarts...

Maar dit is toch weer een andere methode? Zolang het niet 100% hetzelfde is als NB dan kun je de resultaten niet vergelijken.


De Strasser-methode is een vorm van natuurlijk bekappen.
Frans Veldman heeft zich de term 'natuurlijk bekappen' onterecht toegeeigend.
NB staat eigenlijk voor Natural Balance, ook een vorm van natuurlijk bekappen maar dan eventueel met hoefijzers.

Dorien66

Berichten: 1659
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:00

Cayusejuhh schreef:
mijn vragen in het verleden??
leg eens uit WAAR dan? je schijnt me te kennen. ik jou niet

Nee hoor, ik lees alleen erg goed:
QuijoSavan schreef:
Soms probeer ik een discussie aan het gaan met een NB om er meer over te weten te komen etc. Zoals elke discussie in het dagelijks leven.

Schreef je zelf in je eerste bericht. Daaruit maak ik op dat je in het verleden (en dat kan ook vorige week betekenen) vragen hebt gesteld... Fout begrepen?

Cayusejuhh schreef:
Kijk. en als mevrouw strasser dan eens openbaar maakt. iig Meerdern mensen het zouden lezen . dan zou deze discussie over langere termijn uit de wereld zijn. Maar je leest er niks over.
bedoel heb vaak zat googeld om toch een wat te lezen.

Allemachtig! Dan kijk je echt met je neus hoor... Ik heb de basis van mijn kennis over natuurlijk bekappen in het algemeen en Strasser in het bijzonder
juist
d.m.v. internet opgebouwd. Daaropvolgend heb ik ook wat boeken gelezen, een cursus gevolgd en ben onder begeleiding begonnen.

Cayusejuhh schreef:
als jij mijn manier van schrijven niks vind
lees het dan niet. ik praat niet tegen jou persoonlijk maar in algemeen.
Dus hoef je je niet aangevallen te voelen

Jij stelt een vraag (of het aan jou ligt of niet) in je eerste post, ik geef een antwoord. Als dat jou niet zint moet je je niet gaan verdedigen.
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 29-05-06 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorien66

Berichten: 1659
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:02

Cayusejuhh schreef:
PS: ik heb nergens vooroordelen over.
Zo als ik al eerder zei.. zo lang ik geen ervaring heb met iets. kan ik er ook geen oordeel over vellen.
Maar wel mijn mening hebben. en die mening is dat het voor mij en mijn paard niks is.

Even opgezocht in de Dikke van Dale:
me·ning (de ~ (v.), ~en)
1 wat men van iem. of iets vindt, hoe men
oordeelt
=> gedacht, gedachte, geluid, gevoelen, inzicht, oordeel, opinie, opvatting, standpunt, stellingname

Cayusejuhh schreef:
Waarom?? omdat het nu zo goed gaat als het gaat. dus waarom overstappen

Waarom dan wel de discussie willen aangaan?

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:11

wat is de titel van dit topic
vraag je dan even af wat ik hier kom doen in topic

Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Supertje

Berichten: 7095
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:46

jackie schreef:
@Supertje: ik geloof dat er toch een misverstand bestaat over de steunsels. die horen namelijk bij het natuurlijk bekappen (vind de naam ook maar niks) niet helemaal weggesneden te worden. de bedoeling is dat het dode materiaal van de zool verwijderd en de steunsel tot op zoolhoogte ingekort worden. als je de steunsels helemaal weg zou halen, haal je ook het verband uit de hoef.

ik heb de foto's van de hoeven van je paard gezien op het andere topic en daar zijn de steunsels overgroeid en liggen op de zool. dat hoort niet en is door je smid ook gecorrigeerd. met een ijzer. ok. jullie keuze. zonder ijzers en MET hoefschoenen had zeker ook gekunt.

het is ook niet zo dat bij elke natuurlijke bekapping de hielen in ene keer laag gezet worden en er zijn zeker ook verschillen in hielhoogtes passend bij de verschillende hoeven/paarden.

het doel van "natuurlijk bekappen" is eigenlijk ook zo min mogelijk bekappen doordat het paard door veel beweging op verschillende ondergronden zijn hoeven zelf gaat afslijten.


De foto's die jij hebt gezien van de hoeven van mijn paard zijn 2 jaar nadat het probleem is aangepakt. Op die foto's is hij zeker een maand of 4 niet bekapt, en liep over erg veel harde en verschillende ondergronden, en sleet hij dus zoals ik al schreef zijn hoeven zo zelf af.
Mijn paard had geen probleem met de steunsels, maar met de verzenen. Zonder ijzers en met hoefschoenen had niet gekund. Er was namelijk zoveel weggehaald dat de hoef erg zwak was op bepaalde plaatsen, waardoor de hoef als het ware teveel uit kon zetten bij het staan en lopen, en dat was pijnlijk geweest als dat niet gefixeerd was. Die fixatie d.m.v. ijzers was dus tijdelijk nodig totdat de hoef zichzelf hersteld had (wat overigens wonderbaarlijk snel ging).
Stel dat je als mens een blessure hebt aan een gewrichtsband of ik noem maar wat, dan fixeer je dat toch ook totdat het hersteld is?
Voor de geïnteresseerden, dit is de foto waar Jackie het over heeft:
Afbeelding

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:09

Kinke schreef:
Wel ben ik benieuwd wat het nut is van dit topic, TS, wat wil je bereiken met zo'n bericht??


Ik quote mezelf nog maar even van bladzijde 1.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:10

Supertje schreef:
De foto's die jij hebt gezien van de hoeven van mijn paard zijn
2 jaar nadat

het probleem is aangepakt. Op die foto's is hij zeker een maand of 4 niet bekapt, en liep over erg veel harde en verschillende ondergronden, en sleet hij dus zoals ik al schreef zijn hoeven zo zelf af.
Mijn paard had geen probleem met de steunsels, maar met de verzenen. Zonder ijzers en met hoefschoenen had niet gekund. Er was namelijk zoveel weggehaald dat de hoef erg zwak was op bepaalde plaatsen, waardoor de hoef als het ware
teveel
uit kon zetten bij het staan en lopen, en dat was pijnlijk geweest als dat niet gefixeerd was. Die fixatie d.m.v. ijzers was dus tijdelijk nodig totdat de hoef zichzelf hersteld had (wat overigens wonderbaarlijk snel ging).
Stel dat je als mens een blessure hebt aan een gewrichtsband of ik noem maar wat, dan fixeer je dat toch ook totdat het hersteld is?
Voor de geïnteresseerden, dit is de foto waar Jackie het over heeft:
Afbeelding


nee, dat is niet de foto die ik bedoel. je had nog een andere geplaats van voor een bekapping. op die foto waren de steunsels erg lang en plat gedrukt.

en over het feit of een ijzer nodig was of niet kun je ook discusseren.
dit is een leuke site van een amerikaanse hoefsmid www.keithseeley.com
hij is van mening dat gedeformeerde (spreek: verwaarloosde) hoeven niet beslagen zouden moeten worden, maar door goed bekappen weer in vorm gebracht moeten worden.

Frans Veldman heeft zich de term "natuurlijk bekappen" niet onterecht toegeeigend. volgens mij heeft hij gewoon de term "natural hoofcare" van Jaime Jackson vertaald naar het Nederlands.

volgens mij zijn er net zoveel manieren van natuurlijk bekappen als er bekappers zijn. iedereen heeft zijn eigen manier van werken. dat zal bij traditionele smeden niet anders zijn.

uit het artikel "toe shoe or not to shoe" van keith seeley's site:
It is important to give any horse with shoes some time off from being shod, preferably at least three months; longer if possible. Again, the plain and simple points are, don’t shoe a horse that doesn’t have a usage factor that dictates the horse be shod and don’t shoe an unhealthy hoof. Period.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:30

misschien wat 'natuurlijk hoefonderhoud' een betere term geweest.

maar 'what's in a name'

ik vind 'natural balance ijzers' ook zo'n rare naam. Ijzers zijn per defenitie niet 'natural'.

olafj
Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:06

ijzer word nog een soort van uit de grotten gewonnen, plastic helemaal niet.

Ijzer is eigenlijk wel natural

Isis_Ywen
Berichten: 291
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Midden nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:32

Lol

Dan dus toch maar ijzeren hoefschoenen.......

Isis

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:53

Arabesk schreef:
misschien wat 'natuurlijk hoefonderhoud' een betere term geweest.


Dat "natuurlijk" daar struikelt men juist over. Ik denk meer aan DHZ-bekappen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:57

opala schreef:
Dat "natuurlijk" daar struikelt men juist over. Ik denk meer aan DHZ-bekappen

Ja, het woordje "natuurlijk" is een struikelwoord.

En ook wordt vaak gedacht dat natuurlijk bekappen een andere, rechtlijnige, vreemde of zelfs extreme vorm van bekappen is.

Ik ben voor een andere naamstelling!

olafj
Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:44

Tip voor een nieuwe naam: Anders bekappen

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:51

Dan kan niemand zich meer aangevallen voelen door natuurlijk bekappers