[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zephyr
Berichten: 959
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Eck en Wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 21:42

MarliesV schreef:
Zephyr, qua hoeveelheid ligt er aan of ze moeten afvallen of niet. Stelregel voor afvallen is max 1.5 kg droge stof per 100 kg paard.
Dus pony van 400 kg, droge stof 90%= 1.5*4*1.1= 6.60 kg per dag, uitgaande van alleen arm hooi, geen suikerrijk hooi, geen extra's, geen gras.

Zijn ze op gewicht dan mag er iets bij.

In je resultaten staat wel of je voldoende proteine en energie er in hebt zitten en of je moet aanvullen. Erg afhankelijk van wat je paard doet, of hij moet aankomen/afvallen enz:
[ [url=m/P1BLSR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zwarteheks, hooi weken is veel te lang, na 8 uur heb je naast de suikers, ook alle voedingstoffen er uit gespoeld. Hier werd er altijd een half uur geweekt.
Nu eet die van mij het niet geweekt, dus ben ik over gegaan op deels graszaadhooi en deels geanalyseerd hooi met lage suikers om haar te laten afvallen.

Het is idd erg naar, vooral de eerste weken. Hier bracht koelen (in een bak water met de voorhoeven) heel veel verlichting. De eerste dagen een uitdaging, maar na een dag of 3 had ze door dat het heel fijn was en sprong ze er bijna zelf in.


Dank voor je reactie. Ik heb nu twee verschillende pakken hooi gehaald, beide met een analyse. We zijn even aan het testen en met Pavo en de dierenarts in overleg... Een hele verandering in ieder geval, maar het zal ook tijd nodig hebben voordat het lichaam over is op het nieuwe hooi natuurlijk....

Hagel
Berichten: 154
Geregistreerd: 21-06-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 22:38

Iemand advies over de maanden na genezing?

Merk dat mijn paard erg vast zit maar ergens blijft het eng om iets aan het lijf te laten doen. Maar ja om goed bezig te gaan met afvallen moet je wel een passend zadel hebben en dat je paard goed in z’n lijf zit natuurlijk.

Iemand adviseerde me een kraker ipv een chiropractor. Iets in mij zegt dat dit misschien nog te belastend kan zijn..? Of zit het tussen mijn oren?

Muze
Berichten: 5341
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 22:41

Vast in spieren?
Dan zou ik zelf kiezen voor massage. Niet helemaal onpartijdig als masseur haha, maar dat kan ( als je een masseur treft die zich aan je dier aanpast) echt wel helpend zijn.
Iemand die in elk geval niet helemaal “ losgaat”.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 12:13

Heeft iemand van jullie ervaring met lasertherapie bij bevangen paarden?

En vraag 2: wat is jullie ervaring met de easyboot Cloud? Bracht dit veel verlichting?

capopjekop

Berichten: 30713
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 12:14

Hans heeft die 2 weken aan gehad voordat hij beslagen is. Maar ik had niet het idee dat ze veel deden. Maar goed, als hij niet goed op z'n voeten stond dan gaat zo'n schoen het ook niet oplossen natuurlijk.

Welke maat heb je nodig?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 12:18

Bij mijn pony wel.
Vooral in de koudere periodes, hij vond ze ook heel prettig zitten!

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 14:52

Cloudjes zijn bij veel paarden life savers!
Ik heb er echt super ervaring mee.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 16:10

Ik heb ze besteld... ben benieuwd :-)

Muze
Berichten: 5341
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 08:22

Zijn hier mensen die ervaring hebben met ( eventueel tijdelijk) duplo ijzers bij dunne zolen en een licht gezonken hoefbeen?

lauret
Berichten: 400
Geregistreerd: 28-08-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 23:50

Hier hele goede ervaringen met glu shoes of imprints.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30684
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 21:23

Hebben jullie ervaringen en zo ja met wat voor het afvoeren van de afvalstoffen?
Of andere dingen die goed zijn om bij te geven?

Muze
Berichten: 5341
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:19

Zo min mogelijk extra systeem belasten.
Verder doe ik zelf lymfedrainage. Ik geef ook wat kruiden bij, momenteel wat rozemarijn en wat paardenbloem.

BarbaraNova

Berichten: 4215
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 10:39

mmm mijn pony lag vanmorgen toen ik op stal kwam, stond daarna wel gelijk op maar toch...vindt het echt wel een dagelijkse onrust vaak hoor, zo is hij weken goed en zo ineens is hij weer slechter...moeilijk iets toch iedere keer weer, wordt er vaak onzeker van. Gisteren nog een stuk gewandeld met hem...dan verwacht ik dit dan toch weer niet...

Muze
Berichten: 5341
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 16:00

Of juist wel. Misschien teveel gedaan, deed het toch teveel pijn.

BarbaraNova

Berichten: 4215
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 16:56

Hij is normaal nooit slechter er na...

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 19:01

Gewoon eens een keer lekker liggen hoeft toch niet negatief te zijn?
Ik zie ze liever ontspannen liggen dan dat ze verkrampt blijven staan :(:)

Jildau

Berichten: 9439
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 19:58

Ja mijn paard ligt ook regelmatig in weiland of stal.. Heb dat nooit gekoppeld aan hoefbevangenheid.

jazzejam

Berichten: 407
Geregistreerd: 08-11-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:09

Hier wel een pony die opvallend vaker gaat liggen als ze tegen hb aan zit. Maar dan is het echt meerdere keren per dag liggen soms maar met een uurtje staan er tussen en dan toch weer gaan liggen.

MarliesV

Berichten: 15265
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:41

Kan prima teveel zijn geweest. Als ze al tegen hb aan zitten en je belast dan kan het teveel zijn. Maar liggen is toch geen probleem?
Die van mij ligt elke nacht. Blijft ook rustig liggen als ze vind dat het nog geen tijd is voor actie. Heeft niets met haar hoeven te maken.

Dus als het alleen een keer liggen is, waarbij er gelijk actie is als je aankomt. Dan zou ik me niet ongerust maken. Of zie je er ook wat aan qua lopen of stand of heeft ze warme hoeven?

Ik voer voor de ondersteuning van de lever en dus de afvalstoffen mariadistelzaad bij. Ooit als tip gehad en voer het standaard. Die van mij heeft ZE, als om die reden ben ik het gaan voeren. Jaren later dezelfde tip van de osteopaat gehad, maar toen voerde ik het dus al.

BarbaraNova

Berichten: 4215
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 08:19

Liggen is geen probleem maar wel als hij dat normaal nooit doet, ik weet heel goed wat "gewoon" is bij mijn paarden en wat afwijkt, dit wijkt dus af...

Lindsey_99
Berichten: 2545
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 20:24


Muze
Berichten: 5341
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 20:03

Hoe gaat het met jullie paarden?
De mijne kwakkelt wat, er is een minimale stijgende lijn..
Ondertussen is hij beslagen. Of dat het allerbeste is, is altijd de vraag maar hoefschoenen vond ik in onze situatie ook niet ideaal en dan “ moet” je iets.
Helaas liet hij zich niet beslaan, dus moest er domesedan in. Ook niet fijn natuurlijk.

Wel voel ik geen pulsaties meer en ook geen warme hoeven.
We mogen rustig kleine stukjes wandelen, vanmiddag gedaan en toen werd hij druk en wilde bokken. Na het stukje wandelen stond hij wel weer te wiebelen ( weight shiften) op de paddock..

capopjekop

Berichten: 30713
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 20:09

Hans is van de medicatie af en vandaag liep ie goed op de straat. Hij wordt altijd helemaal gek als we met m'n andere pony gaan rijden, dus we nemen hem altijd mee naar de bak bij de buren. Dan staat hij achter een stroomdraad terwijl we rijden. Dan blijft hij tenminste rustig.

Tussendoor had ie even een terugval. Hij had de zoomies gehad en liep daarna een tijd wat stijfjes. Ik ben dus benieuwd naar de foto's als we binnenkort weer naar de kliniek moeten. Dan wordt hij ook weer bekapt en beslagen. Hij doet het iig heel goed op het breakover beslag

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:01

Hoe hebben jullie bepaald wanneer je weer iets aan beweging gaat doen? Als in gewoon rechtuit buiten wandelen, en eventueel op den duur naast de fiets. Nog niet erop oid....

capopjekop

Berichten: 30713
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:10

In principe ga ik pas beweging geven zodra ze goed lopen zonder medicatie. Alleen nu hebben we hans dus wel een klein stukje op z'n eigen tempo richting de bak laten lopen toen hij nog op een lage dosis metacam stond.

Want voor m'n andere pony is de beweging juist wel goed. Zij heeft de eerste weken wel stil gestaan toen hans echt slecht stond. Maar op een gegeven moment was hij zelf weer aan het rond scharrelen en had ie soms zoomies. Dus toen zijn we hem voorzichtig gaan meenemen. Want dan lijkt rustig stappen me beter dan paniekerig rond rennen of juist kleine rondjes draaien op stal uit onrust.

Inmiddels is hij helemaal van de medicatie af. Over 3 weken moeten we naar de kliniek. Als de foto's dan goed zijn wil ik het wandelen echt serieus op gaan pakken maar dat overleg ik eerst nog even met m'n smid en dierenarts.