Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:58

singasong schreef:
Zack schreef:
Smitjes schijnen erg lomp te zijn..


Bedoel je 'voor het zicht'? Als ze er prima op lopen zonder schuurplekken maakt dat toch niet uit?

Nee qua lopen!

Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:00

woods schreef:
Zack schreef:
Ah!
Dan begrijp ik nu eindelijk wat mijn smid bedoelt :P


*aagje komt om de hoek kijken*

hoezo?

hoe meer aagjes hoe beter :D

Mijn smid vind kunstof beslag helemaal niks omdat je het dus niet op maat kan maken.
Amper te bewerken is (qua afrol etc).
Nu vond ik dat raar want je had toch zo een brug...?
Maar nu begrijp ik het dat je die brug na het beslaan er alsnog op moet laten zitten omdat anders het ijzer niet goed past.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:51

Zack schreef:
Nee qua lopen!


Die van mij heeft er geen last van. En de zool is niet te vergelijken met andere hoefschoenen. Ik heb er tenminste nog geen gezien waar zo'n schokdemping in zit als in de smitjes.

Foija

Berichten: 301
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:23

Bij ons paardje loopt nog een paard, een e-pony. Hij had kleine scheurtjes in de voorhoeven (1 scheur in iedere hoef), nu is de hoefsmid geweest en heeft ze helemaal weggehaald????!!!!
Afbeelding
zijn hoef van onderen is ook zowat helemaal recht, helaas heb ik daar nog geen foto van. wil graag jullie reactie op de hoeven!
Ook nog een vraagje over de onderkant van de hoef. Moet die als die bekapt wordt niet beetje uitgehold worden naast de straal????

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:03

Zack schreef:
Mijn smid vind kunstof beslag helemaal niks omdat je het dus niet op maat kan maken.
Amper te bewerken is (qua afrol etc).
Nu vond ik dat raar want je had toch zo een brug...?
Maar nu begrijp ik het dat je die brug na het beslaan er alsnog op moet laten zitten omdat anders het ijzer niet goed past.


Met de brug kan je het beslag toch passend maken en houden. Wat is er mis met die brug?

Ik merk wel dat bij kunststof de nagels wat losser gaan zitten, meer ruimte krijgen, dan met ijzers. Dit zal vast komen door meer hoefmechanisme en de werking van het kunststof zelf.

Foija, aan de hoef te zien zat er onder die scheurtjes het begin van een losse wand/white line disease door het open te leggen krijgen de bacterien (die niet van zuurstof houden) geen kans meer.

Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:20

@fransje
Ik vermoed dat mijn smid daar niet van houd.
Omdat je het zonder 'hulp' middel dus niet passend kan krijgen.
Want op het moment dat je de brug dus losmaakt, past het beslag niet meer.

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:26

Zack schreef:
@fransje
Ik vermoed dat mijn smid daar niet van houd.
Omdat je het zonder 'hulp' middel dus niet passend kan krijgen.
Want op het moment dat je de brug dus losmaakt, past het beslag niet meer.


De brug is gewoon een onderdeel van het beslag. Die hoef en kan je niet losmaken want die schroef je vast. Bovendien is die brug dus nodig om te zorgen dat het een stabiel beslag is.

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:26

woods schreef:
woods schreef:
nette hoeven lijkt mij, waarvan zowel zool als wand dragen.

Vraagje:
Het valt me op (en ook bij andere hoeven die ik voorbij heb zien komen) dat de hoefballen van de achterhoef op de foto's van de onderzijde meer naar achteren lijken te liggen, het lijkt als het ware alsof de steunsels groeien vanuit een plek "voor de hoefballen" (volgt u m nog? :Y) ) ipv een groei die begint vanuit het midden van de hoefballen (zoals te zien bij de voorhoeven)
Hoe kan dat en is dat evt. schadelijk?

Ik kan me voorstellen dat de hoefballen bij het landen niet optimaal als schokdempers kunnen worden gebruikt. Het lijkt zelfs wel alsof de steunsels in de hoefballen prikken, maar als je kijkt naar de fotos van het achteraanzicht lijkt het weer mee te vallen omdat de verzenen vrij kort zijn.

Ben benieuwd, want ik zie het ook bij mijn eigen paardje :Y)


Niemand? -O-


Jawel hoor... is al ter sprake gekomen bij het "kritiek" op de hoefjes van het paard van Aimee... in de laatste bladzijde's van het vorige topic.

Kinke

Berichten: 20575
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:35

Zooo...mijn knollies zijn ook weer bekapt vanmiddag.
Leuk vergelijkingsmateriaal:
Hoeven van Kinke, Friese merrie
rechtsvoor op 19-03-2005 (na ernstige bevangenheid, en niet bij huidige bekapper)
Afbeelding
rechtsvoor op 22-07-2006
Afbeelding
en rechtsvoor op 30-07-2009 (ze staat scheef en foto is niet helemaal recht voor de hoef genomen)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kinke op 30-07-09 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Foija

Berichten: 301
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:39

fransje23 schreef:
Foija, aan de hoef te zien zat er onder die scheurtjes het begin van een losse wand/white line disease door het open te leggen krijgen de bacterien (die niet van zuurstof houden) geen kans meer.


zou er dan niet meer aan gedaan moeten worden????
Volgens mij laten ze hem gewoon zo lopen.

Kinke

Berichten: 20575
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:43

Hoeven van Titan, PRE ruin. Hoevenhistorie niet bekend bij mij, sinds 2 jaar bij mij. Heeft geen enkel probleem met zijn hoeven.
Rechtsvoor
Afbeelding
rechtsvoor, zijkant
Afbeelding
linksvoor
Afbeelding
linksvoor, zijkant
Afbeelding

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:46

http://gs165.photobucket.com/groups/u50 ... diepte.jpg

@ Needje: de steunsels zijn zo lang,,, dat ze helemaal rondom de straal heen gegroeid zijn.
Voor de rest... mooie hoefjes, stralen worden denk ik beter wanneer de steunsels wat bijgewerkt worden.
Wellicht zijn kwartierboogjes een oplossing voor de wat verdiepte witte-lijn-x-zool-aanhechting?

Needje

Berichten: 19211
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:55

Die boogjes zaten er in. :D
Wel apart, want het lijkt net of de steunsels bij de achtervoeten veel harder teruggroeien. :?
Paard is dus precies 4 weken terug gedaan. En hij komt pas 11 aug. weer. Volgende keer maar weer een stukkie minder tijd tussen de beurten. Of toch zelf bijvijlen.

Needje

Berichten: 19211
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:58


Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:11

Foija schreef:
fransje23 schreef:
Foija, aan de hoef te zien zat er onder die scheurtjes het begin van een losse wand/white line disease door het open te leggen krijgen de bacterien (die niet van zuurstof houden) geen kans meer.


zou er dan niet meer aan gedaan moeten worden????
Volgens mij laten ze hem gewoon zo lopen.

Volgens mij hoeft er verder niks gedaan te worden omdat ze het al helemaal opengelegd hebben!

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:18

waar dienen de steunsels nou precies voor?

Foija

Berichten: 301
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:32

Zack schreef:
Volgens mij hoeft er verder niks gedaan te worden omdat ze het al helemaal opengelegd hebben!


Ik zal eens navragen aan de eigenaar waarom dit nu precies gedaan is en of dit white line disease is genoemt. Ben benieuwd, het is ook altijd dat wij zeggen dat de hoefsmid moet komen anders blijft ie gewoon lopen.... |(

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:36

Foija schreef:
fransje23 schreef:
Foija, aan de hoef te zien zat er onder die scheurtjes het begin van een losse wand/white line disease door het open te leggen krijgen de bacterien (die niet van zuurstof houden) geen kans meer.


zou er dan niet meer aan gedaan moeten worden????
Volgens mij laten ze hem gewoon zo lopen.


Als het een klein plekje was en alles is weggesneden hoeft er niet meer te gebeuren dan het eruit te laten groeien. Als er twijfel is dan kan die plek behandeld worden met zuivere honing en/of imaverol.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:57

Foija schreef:
Bij ons paardje loopt nog een paard, een e-pony. Hij had kleine scheurtjes in de voorhoeven (1 scheur in iedere hoef), nu is de hoefsmid geweest en heeft ze helemaal weggehaald????!!!!
Afbeelding
zijn hoef van onderen is ook zowat helemaal recht, helaas heb ik daar nog geen foto van. wil graag jullie reactie op de hoeven!
Ook nog een vraagje over de onderkant van de hoef. Moet die als die bekapt wordt niet beetje uitgehold worden naast de straal????



dit heb ik wel eens vaker gezien. Het zal dan inderdaad om de WLD gaan .. dat heeft de smid eruit gesneden,hij had dat beter wel even kunnen melden. Heeft deze pony in het verleden ijzers gehad?

rossi

Berichten: 889
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:01

Had vanmiddag een topic geopend met een vraag over de platvoeten van onze pony. En ik werd door verwezen naar dit topic.
Hoop dat ik zomaar mag binnenvallen en mijn vraag mag stellen :o

Om verhaal duidelijk te maken, quote ik mezelf even vanuit andere topic:
Citaat:
Na veel gedoe hebben wij vandaag wederom de DA bij ons pony gehad. Pony heeft een dikke schouder en loopt rechtsvoor kreupel. De DA weet niet goed waar de kreupelheid vandaan komt en gokt op licht hoefbevangen, of ergens een ontsteking. Pony krijgt nu tot dinsdag pijnstillers om te kijken of ze dan niet meer kreupel loopt.

Verder haalde de DA aan dat ze voren vreselijk slecht staat op haar hoeven. Mijn vader beslaat en bekapt onze paarden/pony's altijd zelf, maar overlegt bij problemen, zoals deze pony altijd met hoefsmid. Pony heeft platvoeten en we hebben in overleg met de hoefsmid er voor gekozen om haar een half jaartje geleden op ijzers te zetten voren. Haar hoeven brokkelden altijd erg snel af en liep ook vaker gevoelig van voor. Dit ging eigenlijk steeds beter, met het beslaan is eigenlijk alleen steeds het hoef van voren kort gehouden en omdat haar stand iets naar achter is daar niks vanaf gehaald. Ook heeft hoefsmid een ligte ronding in midden van ijzer gezet zodat haar hoef beter afrolde. Ze liep ook niet meer kreupel tot nu dan.
Srry voor de misschien wat knullige uitleg, maar weet zelf niet zo heel veel van hoeven en standen ed. af!

Nou tot zover de behandeling van smid voor haar voorbenen. Nu zei de DA vandaag dat ze mogelijk enorme last van haar hoeven zou kunnen hebben. En dat ze beter speciaal beslag kon hebben wat de achterkant van haar hoef iets hoger zou zetten en zo haar van haar platvoeten af te helpen. Smid en DA spreken mekaar dus eigenlijk een beetje tegen

En nu mijn vraag aan jullie, hebben jullie ervaringen en tips voor een pony met platvoeten. Pony staat dus onder controle van DA en smid maar deze zijn het niet helemaal eens met elkaar :S


Heb vanavond ook recente foto's gemaakt
http://94.100.113.152/668100001-6681500 ... _KGBs.jpeg
linksvoor vanaf de zijkant
http://94.100.113.159/668100001-6681500 ... _mZLE.jpeg
van voren, kras die te zien is, is van een hoefzweer die ze vorig jaar heeft gehad.

http://94.100.118.100/668100001-6681500 ... _XxCM.jpeg
rechts, vanuit de zijkant
http://94.100.116.132/668100001-6681500 ... _1SgZ.jpeg
van voren

http://94.100.114.134/668100001-6681500 ... _HAbt.jpeg

Foija

Berichten: 301
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:13

Suzan1 schreef:
dit heb ik wel eens vaker gezien. Het zal dan inderdaad om de WLD gaan .. dat heeft de smid eruit gesneden,hij had dat beter wel even kunnen melden. Heeft deze pony in het verleden ijzers gehad?


Hij had een scheur in iedere hoef, maar heb het even nagevraagd en er zat iets van rot in zodat er een deel uit moest. Maar alles is weggehaald.

Hephaistos

Berichten: 101
Geregistreerd: 09-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:20

@ Rossi: dat ziet er niet lekker uit. Dat zou ik behoorlijk rigoureus aanpakken dmv van een ijzer iets verder naar achteren leggen en veel teen wegnemen. Kan natuurlijk zo niet zien hoe dik de hoefwand is, maar daar moet echt dringend iets aan gedaan worden door een goede smid.

@ Foya: dit is de enige goede manier om van een scheur in de hoef af te komen. Een inkeping boven de scheur zetten heeft totaal geen nut. Als het dier ook nog WLD had is dat ook mooi weggenomen zo. De hoef zal van boven en van binnenuit weer gezond aan kunnen groeien zo.

@ Flosje446: de smid moet alles wat los zit aan deze hoeven wegnemen, anders blijft dit zo brokkelen. Dus van de onderkant, maar vooral van de zijkant. Desnoods een keer bijna tot aan de witte lijn wegraspen. Dit noem ik horizontale scheuren, hier blijft zand tussen zitten, dit wordt steeds dieper de hoef in gedrukt en deze horizontale scheuren zullen dus nooit verdwijnen tenzij de hoef weer tot één geheel wordt geraspt.

@ Lovelance: wanneer is dit paard voor het laatst bekapt? De vorm en de stand van de hoef zien er erg mooi uit. Van de onderkant zal waarschijnlijk wel wat afkunnen en daarna zou ik heel graag nieuwe foto's willen zien.

In het algemeen: ik zie best veel hoeven langskomen met een wijde of slechte witte lijn. Hierop komt nauwelijks enig commentaar. Hoeven met een verbrede witte lijn kunnen nooit gezond zijn. Door de ruimte bestaat de kans dat WLD in de witte lijn komt. Ook heb je meer kans op afbrokkelen en flares. Dus zonder gezonde witte lijn geen gezonde hoef.

Ook wordt hier snel gezegd dat er best een stuk van de hoef af kan. Zolang je de hoef niet in handen hebt en iets van de zool hebt afgesneden kun je dat eigenlijk niet bepalen. Elke hoef is anders, daar is geen standaard tabelletje voor.

rossi

Berichten: 889
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:26

Hephaistos, zou je een gewoon normaal ijzer aanraden of juist speciaal beslag met een soort wig?
DA gaf aan dat dit niet met een normaal ijzer goed te krijgen was namelijk :j Deze dacht meer aan een ijzer met een wig, of gesloten ijzer ed.

Hephaistos

Berichten: 101
Geregistreerd: 09-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:32

Om dat te zeggen zou ik de hoef in handen moeten hebben en daarvoor zit je te ver weg ;) De stand moet behoorlijk veranderd worden, maar dat zou ik niet in één keer doen vanwege eventuele peesproblemen die je paard dan kan krijgen. D.m.v. een wig zou je wel een behoorlijke standsverandering krijgen. Ik zou voorlopig heel rigoureus teen wegnemen en niet aan de hak komen. Teen aan de onderkant (voorzover mogelijk) en vooral aan de buitenkant wegnemen.

Ik neem aan dat de pony voorlopig niet gereden wordt? Dan ijzer afnemen, teen weghalen en elke 3 - 4 weken smid laten komen om teen weg te nemen. Paard lekker op de wei laten lopen, niet op de straat ivm slijten van de hak.

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:33

Foija schreef:
Hij had een scheur in iedere hoef, maar heb het even nagevraagd en er zat iets van rot in zodat er een deel uit moest. Maar alles is weggehaald.


Waarschijnlijk dus inderdaad een beetje losse wand. Fijn dat alles weggehaald, dan is het gewoon wachten tot het weer aangroeit.

rossi schreef:
DA gaf aan dat dit niet met een normaal ijzer goed te krijgen was namelijk :j Deze dacht meer aan een ijzer met een wig, of gesloten ijzer ed.


Ik zou niet snel voor wiggen kiezen. Overleg in ieder geval met een goede hoefsmid en zet de huidige hoefsmid aan de kant. De hoeven zien er nu heel beroerd uit. Hoe lang zitten er ijzers er onder op het moment van de foto?

Voor een uitleg over een juist beslag etc verwijs ik naar http://www.hoofcare.nl.