[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:12

Hier nog iemand met een 20 jarige met kogel artrose in de voorbenen. Hij staat op speciaal beslag met een zooltje en doet het de laatste tijd heel goed. Dat valt me echt mee met dit koude weer. Ik heb hem heel lang glucosamine bij gegeven maar momenteel krijgt hij niets bij moet ik bekennen. Wel heb ik hem terug getrokken uit de wedstrijdsport (liep M/Z niveau dressuur). Dat werd te zwaar, vooral zijgangen in een wat zwaardere bak vond hij niet leuk. Hoewel, als ik hem de laatste tijd zie lopen op het land begint het wel weer te kriebelen, ziet er zo soepel uit. Eens kijken wat hij doet als de rijbak weer begaanbaar is...

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 22:35

Hee, er is weer leven in het topic!
Mijn merrie loopt op dit moment zo goed, dat je ook zou denken dat er niks aan de hand is. Ze maakt slidingstops op haar voorhand en zweeft daarna weer in draf weg alsof er niks is gebeurd..

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:42

Oeps zie nu pas dat het topic al zo oud is :o .
Grappig dat je merrie momenteel ook zo lekker loopt.Je zou denken dat dit koude, gure weer voor krakende botten zou zorgen :D .

antoinetje

Berichten: 1137
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Plaatsje bij het bos :-)

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 01:02

@ Aukelizzie, jij hebt glucosimine gebruikt, heb je dat lang gebruikt? en in wat voor vorm? Ik ben ook op zoek om Major wat bij te geven maar ben er nog niet uit wat.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 01:03

Hier ook een paard met artrose op stal. Een volbloed die dit jaar 19 wordt. Op zijn 16e werd artrose vastgesteld, waarschijnlijk was de schade al geleden in zijn jonge jaren op de renbaan.
Hij krijgt glucosaminepillen 3 pillen per dag en 6 schepjes gelatinaat verdeeld over 2 maaltijden.
Misschien zou arthrogold nog beter zijn, maar dat is zo stervens duur :$ :$ :$

Verder heb ik sterk het vermoeden dat de combinatie kou en nattigheid (regen), dus "herfst" veel meer invloed heeft op zijn bewegen dan "winterse kou".

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:34

antoinetje schreef:
@ Aukelizzie, jij hebt glucosimine gebruikt, heb je dat lang gebruikt? en in wat voor vorm? Ik ben ook op zoek om Major wat bij te geven maar ben er nog niet uit wat.

Ik ben op advies van Bodegraven Glucasec 6000 gaan geven. Hier schijnt de hoogste dosis pure glucosamine sulfaat in te zitten (6000mg pure glucosamine sulfaat per sachet) Je kunt het krijgen bij Alfasan diergeneesmiddelen bv. maar dan alleen via je DA. Dit spul is verhoudings gewijs het goedkoopste en beste om te geven hebben ze mij verteld.Ik heb het ongeveer 1,5 jaar gegeven. Het zijn zakjes poeder. Eerst gaf ik Primeval gelatinaat omdat hij een paar jaar terug twee keer een peesblessure had.

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 13:52


ElsB

Berichten: 937
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:08

Bij onze 14-jarige tinkerruin is enige tijd geleden lichte artrose in het kroongewricht rechtsvoor geconstateerd. Hij heeft sindsdien voor speciale ijzers, zodat hij zijn voeten makkelijker kan afwikkelen. Ook krijgt hij glucosaminepoeder. Enne: hij loopt weer als een trein! :D +:)+ :D

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:35

@ NehnaDagmar; Ze ziet er inderdaad mooi uit en loopt lekker op het filmpje. Heerlijk dat ze zo lekker in haar velletje zit.

Morfeo

Berichten: 1255
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:19

Sinds vorig jaar is er bij mijn 8-jarige ruin geconstateerd dat hij artrose heeft. Hij heeft toen gelijk anti-biotica gekregen, maar ben er uiteindelijk weer mee gestopt omdat hij er ongelofelijk depri van werd.
Heb daarna speciaal beslag geprobeerd maar de ijzers lagen er binnen een paar dagen vanaf.

Ik rijd nu lekker recreatief met hem, vooral veel buitenritjes.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:23

Waarom kreeg hij antibiotica voor de artrose?

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 18:31

Ja heel erg fijn Aukelizzy!
Antibiotica bij artrose klinkt mij ook vreemd in de oren Mirandah.. Waarom werd dat voor geschreven?

CMP

Berichten: 58
Geregistreerd: 27-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:42

Ik heb gelukkig zelfs geen paard met artrose. Maar ik ben er wel bekend mee via mijn werk met mensen.
Antibiotica voor artrose is inderdaad vreemd. Zoiets geef je alleen bij ontstekingen.
Kijk ook uit met het geven van injecties in gewrichten. Dit kan gezond weefsel aantasten en infecties veroorzaken.
Van glucosamine etc is niet wetenschappelijk bewezen dat het helpt, maar ik lees zo in dit topic veel goede ervaringen met dit soort suplementen. Dus als je paard er baat bij heeft, waarom niet?!
Bewegen is het allerbeste voor artrose, zowel voor mens als voor dier. Rust roest zeggen ze altijd maar :D

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 19:23

Weet jij mij dan misschien ook meer te vertellen over artose en erfelijkheid CMP?

CMP

Berichten: 58
Geregistreerd: 27-12-09

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:31

Artrose is in principe niet erfelijk. Wel kan een afwijkende hoef- of beenstand eerder leiden tot artrose. Zo'n afwijkende hoef- of beenstand kan wel erfelijk zijn.

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 19:41

Dank je wel! De bedoeling is om dit jaar mijn merrie te laten dekken die lichte artrose heeft. Ze heeft geen afwijkende hoef- of beenstand, maar ik laat het eerst toch nog even goed onderzoeken door de kliniek.

CMP

Berichten: 58
Geregistreerd: 27-12-09

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:56

Verstandig van je! Alles wat je kan voorkomen is natuurlijk mooi. Jammer dat je merrie artrose heeft. Hopelijk heb je meer geluk met haar nakomeling.

Morfeo

Berichten: 1255
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:15

Aukelizzy schreef:
Waarom kreeg hij antibiotica voor de artrose?


Geen idee eigenlijk, ik was zo in shock dat ik het allemaal best vond.
Onze staleigenaar zei dat zijn hond die het ook heeft, dat ook kreeg.
Maar het was echt troep, ik heb het weggegooid.

Kailonne

Berichten: 1121
Geregistreerd: 14-11-08
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:28

Vandaag gehoord dat mijn 16 jarige ruin artrose heeft in het rechter achterbeen. De dierenarts heeft injecties met ontstekingsremmers en een injectie met vloeistof om het gewricht te smeren in zijn kootgewricht en spronggewricht. Nu heeft MEx eerst drie dagen boxrust. Dan vijf dagen s'morgens en 's avonds 10 minuten stappen aan de hand (zoveel mogelijk rechte lijnen) en dan mag ik het rijden weer voorzichtig gaan oppakken. Ben benieuwd.

odilia

Berichten: 1206
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Hongarije

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:54

mijn 22 jarige merrie heeft zware atrose in het achterbeen. Ze stat nu overdag buiten en 's nachts binnen, in de zomer 24/7 buiten. Ik heb haar nooit gereden, dit omdat ze vorig jaar een nekhernia heeft gehad waarvan ze wel is herstelt maar ik durf het niet aan...

Ze heeft het op dit moment zwaar met de kou en de bevroren grond. ik doe haar nu overdag een deken op en om het been bandage en/of een soort transport beschermer. Ze is in de laatste weken erg afgevallen, ik geef haar nu elke dag slobber waardoor het stabiliseert en hopelijk weer aankomt. Ze is nu erg stijf en heb het idee dat ze liever op stal staat dan in de wei...

Ik heb haar een tijd glucosamine gegeven maar ermee gestopt omdat ik geen verandering zag.

Ik vind het persoonlijk erg moeilijk om de grens aan te geven van wanneer het genoeg is en haar in te laten slapen. Haar lichaam wil niet meer maar haar geest juist wel, dat maakt het zo moeilijk. Ze is allert en komt nog regelmatig even bij me te slijmen voor een aaitje enz. Ik ben elke keer bang dat ik haar slecht aantref....

Mijn andere paard (de oude is de tante van de ander) is de laatste tijd niet vriedelijk meer tegen de oude, zou dit ook kunnen komen omdat ze ziek is en het aanvoelt? (in de kudde drijven ze toch de zieke paarden uit de kudden om daar te streven? )

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:57

Moeilijk hoor odilia...Ik kan me voorstellen dat je erg met zo'n beslissing in je maag zit. Zolang het koppie nog zo vol leven zit is het zo vreselijk om te moeten beslissen dat het genoeg is.. Ze heeft misschien niet alleen last van de kou maar ook van het lopen op de bevroren(ongelijke) grond. Dat trilt natuurlijk door in de gewrichten.
Het kan zijn dat ze verdreven wordt door die ander omdat ze slechter wordt maar het kan natuurlijk ook komen door andere redenen. Het andere paard is misschien wat narrig omdat die minder aan het werk is met dit weer en energie over heeft(of zich verveelt)? Maar het blijft enorm moeilijk hoor..wat moet je, wat is fair? Heel veel sterkte :(:)

odilia

Berichten: 1206
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Hongarije

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:52

Aukelizzy, Erg bedankt!
Het kan inderdaad ook zijn dat de ander nu teveel energie heeft en zich verveelt, dat is ook een factor..

Joline_

Berichten: 3918
Geregistreerd: 06-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:21

Mijn paard heeft ook artrose, helaas. Klasse 2. Kan iemand mij vertellen bij welke klasses, welke zwaarte zit.
Ik weet dat 1 de laagste is, maar wat houdt klasse 2 in dan?

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:26

Joline: oeiii, dat zou ik moeten weten; de DA heeft het allemaal uitgelegd. Tenzij je het vanavond nog uitgelegd hebt gekregen, ga ik het morgen bij mijn vriendin navragen; misschien weet zij het nog.

Joline_

Berichten: 3918
Geregistreerd: 06-09-06

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:31

Ik had dit gevonden, maar weet niet zeker of het klopt

Klasse 0: Gaaf of vrijwel gaaf
Klasse 1: Goed
Klasse 2: Voldoende
Klasse 3: Zwak
Klasse 4: Slecht tot zeer slecht