[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leanneXXnona
Berichten: 937
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: uithuizen

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:34

hallo.
ik meld me ook even.
mijn paardje die nu 12 is heeft al minstens 6 jaar atrose daar voor denk ik ook al.
maar nu wil ik haar graag even met haar achterbenen op de foto willen zetten om te kijken in welk stadium het zit.
hebben jullie een idee over hoe duur het ongeveer is?

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:30

Mijn vz paard is toen bij de Uithof geweest, was geloof ik 57 euro per extremiteit geloof ik. Viel mij erg mee iig.

Agossielover

Berichten: 209
Geregistreerd: 05-12-07

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:54

hallo,
ik heb een haflinger merrie ongeveer 21jaar. ze heeft zware atrose in haar spronggewicht (bijde benen)
ze staat nu ongeveer een half jaartje op pijnstiller en dat werkt goed.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:07

Ik blijf voorlopig even alleen op de gelatinaat. Zolang ze in de winter geen last heeft met opstarten met lopen of wat dan ook , Anders ga ik iets anders nemen. Ze loopt op dit moment als een trein.

palisa

Berichten: 118
Geregistreerd: 22-02-10
Woonplaats: Hoogeveen (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:24

Ik heb een vz paard van 18 jaar. Bij haar is een paar weken geleden artrose vastgesteld in haar benen. Er zijn foto's gemaakt. Ze is ook bij de fysio geweest daar kwam uit dat haar rug nog heel soepel is voor haar leeftijd, maar haar hals is wel stijf, moeite met buigen. Vorige week een keer gereden in een binnenbak van de manege. Stappen ging goed, draven was moeilijk en liep zij niet rad. Woensdag gaan wij naar iemand toe, om te kijken in hoeverre mijn vz paard nog wat kan doen en hoe ernstig het is.

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:27

Mijn paard van 10 jaar heeft artrose in een achterknie, gradatie 3. Ik kwam erachter omdat hij af en toe door zijn achterbenen zakte tijdens het rijden en ging staken (alleen bij zwaardere dressuuroefeningen in de bak).
Ik rijd onder het zadel en aangespannen nu alleen nog maar recreatief. Hij lijkt totaal geen last te hebben. Ook met die kou en nattigheid loopt hij als een tierelier. Ook los gaat hij af en toe als een gek tekeer en maakt dan flinke slidings....Hij is levendiger dan ooit en heeft ontzettend veel looplust (iets té veel op het moment....).
Ik geef hem Glucosamine Speciaal van de Groene Os (poeder, €90,- voor een kilo en doe er ongeveer 5 maanden mee) en Omega 3 olie van NAF. Dat werkt bij hem super en is het beste qua prijs/kwaliteit verhouding.
Voor de mensen die nog in 'de molen' zitten met hun paard: sterkte en succes! Luister goed naar je eigen gevoel en kijk goed naar wat je paard aangeeft. Artrose is absoluut niet het einde!

Memuska

Berichten: 5013
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:48

Bij mijn Arabiertje werd op 21-jarige leeftijd artrose vastgesteld in beide voorbenen: rechts niet zo erg ("normale slijtage" voor die leeftijd), links wat erger - komt allicht doordat ze ooit haar rechtervoorbeen gebroken heeft en dus altijd meer op links gesteund heeft. Ze is toen op brugpensioen gegaan, which means: geen zware dressuurtrainingen meer, geen springlessen, wel recreatief door de bak rijden (grote figuren en langs de hoefslag) en bosritten. Ik heb haar toen bij de manège waar ze stond weggehaald en bij iemand op een wei gestald waar ze dag en nacht buiten kon. Nu staat ze thuis en staat ze overdag in de wei en 's nachts met hooi in de paddock (met schuilstal) zodat ze altijd kan rondwandelen. Scheelt wel heel veel, tenslotte: rust roest. Ze krijgt Artico bij: in de wintermaanden 2 schepjes, in de zomer als het soepeler gaat 1 schepje. Ik rij nog met haar, buitenritjes vooral. Ik voel aan hoe het gaat met haar, soms stappen we alleen en als ze "last" heeft (vooral bij erg nat weer dat een paar dagen aanhoudt) ga ik gewoon met haar aan het halstertje een eindje stappen en wat grazen. Op de wei kan ze wel wandelen maar dat doet ze niet altijd dus dan zo maar... In de winter probeer ik 1x per week in de binnenbak (20x80 te rijden), gewoon langs de hoefslag en van hand veranderen om ze toch een beetje in beweging te houden.
Memuska wordt er dit jaar 28 trouwens en ze doet het dus nog best prima. Laat ons hopen dat dit zo blijft.

x3_Ine_x3

Berichten: 300
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:59

hey iedereen,

mijn bijrijdpaard heeft ook artrose.
hij is 15 (in maart 16), weet niet juist van wanneer hij het heeft.

we rijden nog met hem, maar we stappen minimum 10min in en minimum 10min uit.
ook springen we nog (ook af en toe westrijden).
maar dat is dan +-80cm (en ook hier weer lang genoeg instappen/inwerken)

hij heeft er eigenlijk niet veel last van.
alleen moeten we altijd op het linkse been draven, ongeacht op welke hand.
omdat hij (alleen of vooral?) daar artrose heeft, en om ze het been te ontlasten

alleen als we gaan wandelen in heel veel beton en asfalt niet goed voor hem, en hij kan er al helemaal niet op draven.

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:13

Ik begrijp eigenlijk niet dat je niet op asfalt draaft, maar wel nog springt? Ik zou beide niet doen met een paard dat artrose heeft...

enniee

Berichten: 3022
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Friesland

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:18

ik meld me ook
mijn pony heeft (waarschijnlijk) ook artrose zij is 8 jaar, we hebben geen foto's laten maken. Ze werd kreupel, en toen de da erbij kwam net voordat ik op pk zou gaan 2 dagen ervoor, zei hij; ik kan haar waarschijnlijk niet beter maken, het lijkt op artrose. Toen ging het na 3 weken niet rijden en pijnstillers weer wat beter toen ik er weer op kon, daarna heb ik 1 L1 wedstrijd gereden 175p. daarna werd ze weer kreupel. Nu rij ik haar helemaal niet meer. We laten nog wel een kraker komen om te kijken of er nergens anders iets zit.

sorry voor al mijn typfouten/taalfouten

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:21

Enniee, ik zou dan toch voor foto's gaan. Tuurlijk kan het artrose zijn, maar wie weet is het wel iets waar nog wat aan gedaan kan worden. Zeker met zo'n jonge pony zou ik me niet te snel neerleggen bij een (onzekere!) diagnose.

x3_Ine_x3

Berichten: 300
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:33

horse_girl schreef:
Ik begrijp eigenlijk niet dat je niet op asfalt draaft, maar wel nog springt? Ik zou beide niet doen met een paard dat artrose heeft...


ja, weet dat het misschien wel wat raar is...
maar het is ook niet mijn eigen paard, dus ik heb er niet veel over te zeggen van wat goed/slecht voor hem is.
en ik was er ook niet bij toen de diagnose werd gesteld door de DA, dus weet ook niet wat hij heeft gezegt van wat wel/niet meer mag.

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:00

leanneXXnona schreef:
hallo.
ik meld me ook even.
mijn paardje die nu 12 is heeft al minstens 6 jaar atrose daar voor denk ik ook al.
maar nu wil ik haar graag even met haar achterbenen op de foto willen zetten om te kijken in welk stadium het zit.
hebben jullie een idee over hoe duur het ongeveer is?


Nog even een reactie op dit bericht...
Foto's zeggen in principe niet zoveel.... Het gaat m.i. om wat je paard aangeeft nog te kunnen en willen.
Er zijn paarden met foto's waarop bijna niets te zien is en die bij wijze van spreken bijna geen pas meer kunnen zetten en paarden met verbazend slechte foto's die nog lopen als een zonnetje en er ook echt nog zin in hebben.
Natuurlijk kan ik me voorstellen dat je ook wel nieuwsgierig bent naar het stadium van de artrose, maar anderzijds kost het weer geld en je kunt verder niets met die wetenswaardigheid. Het veroorzaakt misschien alleen maar onrust.
Maar goed, dat is hoe ik erover denk :).

enniee

Berichten: 3022
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:17

horse_girl schreef:
Enniee, ik zou dan toch voor foto's gaan. Tuurlijk kan het artrose zijn, maar wie weet is het wel iets waar nog wat aan gedaan kan worden. Zeker met zo'n jonge pony zou ik me niet te snel neerleggen bij een (onzekere!) diagnose.


ja dit is misschien wel zo, maar mijn ouders vinden het te duur.. je bent snel 500 euro kwijt. en dat vinden ze echt veel. ik moet het zelf opsparen, en dat duurt nog wel even. :Y)

Elise95

Berichten: 4204
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:44

Mijn pony van 16 heeft het waarschijnlijk in haar nek. Maar ik rijd haar gewoon in het L2 en spring er ook elke week mee, maar ze heeft nergens last van.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:02

enniee schreef:
horse_girl schreef:
Enniee, ik zou dan toch voor foto's gaan. Tuurlijk kan het artrose zijn, maar wie weet is het wel iets waar nog wat aan gedaan kan worden. Zeker met zo'n jonge pony zou ik me niet te snel neerleggen bij een (onzekere!) diagnose.


ja dit is misschien wel zo, maar mijn ouders vinden het te duur.. je bent snel 500 euro kwijt. en dat vinden ze echt veel. ik moet het zelf opsparen, en dat duurt nog wel even. :Y)

Nou.. dit begrijp ik niet van je ouders.
Ten eerste kost het maken van foto's echt geen 500 euro (wil je het zeker weten, doe je gewoon een prijsopvraag bij een daarvoor uitgeruste DA).
Ten tweede kun je er nu niet meer op rijden, en kost je pony ook elke dag geld (zit je zo aan de 500 euro), waarvoor je nog eens minder plezier hebt ook.

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:52

Foto's kosten geen 500 euro idd. Ik ben met mn vz paard naar de kliniek in Utrecht geweest, daar waren we dat bedrag nog niet eens kwijt om een diagnose te stellen. Dan ben je daar dus de halve dag, veel kijken/longeren, uitverdoven en foto's en alles. Alleen foto's valt echt wel mee.

enniee

Berichten: 3022
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Friesland

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:33

mijn oudershebbennog 2 kinderen dus die kunnendat niet zomaar alleen aan mij geven. dat gaat niet

ben al hard aan het sparen, onze da zei; je kunt al gauw rekenen op 500 €

mijnspatiebalk deugtniet meer dus letdaar niet op .

palisa

Berichten: 118
Geregistreerd: 22-02-10
Woonplaats: Hoogeveen (Drenthe)

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:34

Gisteravond met mijn vzpaard naar A. van Es geweest. Deze man weet precies wat er met een paard aan de hand is, heel apart om mee te maken. Mijn vzpaard heeft artrose in de voorbenen, dat wisten wij al, daar zijn foto's van gemaakt. Maar wat deze man gisteren zag en voelde, was dat Palisa artrose heeft in de heupen. Linker achterbeen zette zij niet goed onder haar tijdens lopen. De zenuw bleek klem te zitten in de heup. Na masseren, heeft deze man de zenuw weer op zijn plek gezet. Deze man zei ook dat Palisa veel pijn heeft gehad. Nu is haar linker heup weer soepel en is zij volgens de man pijn vrij. Palisa is niet meer geschikt voor de sport. Ik ga met haar recreatief aan de gang. Lekker relaxt. Ben benieuwd hoe het straks gaat.

palisa

Berichten: 118
Geregistreerd: 22-02-10
Woonplaats: Hoogeveen (Drenthe)

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:45

Oja, nadat hij de spieren en zenuw los had gemaakt, liep Palisa al beter, zij zette haar been al verder onder haar. Natuurlijk kan deze persoon de artrose niet genezen. Wij zijn gisteren ook geweest om te weten te komen of er nog meer dingen aan de hand was met haar.
Gelukkig weten wij dat nu.

Bellalover1

Berichten: 122
Geregistreerd: 27-07-09
Woonplaats: ♥ Rotterdam ♥

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:38

Mijn paard heeft het ook gehad.. erg vervelend maar op de een of andere manier is het genezen. Het was geen heftige artrose, echt héél licht.

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:53

Echte artrose gaat niet over hoor, klinisch kan het paard wel genezen maar de beschadiging blijft bestaan.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:03

enniee schreef:
mijn oudershebbennog 2 kinderen dus die kunnendat niet zomaar alleen aan mij geven. dat gaat niet

ben al hard aan het sparen, onze da zei; je kunt al gauw rekenen op 500 €

mijnspatiebalk deugtniet meer dus letdaar niet op .


Ik schrik hier een beetje van. Tuurlijk moet het goed verdeeld worden maar als het dier (= een lid van het gezin) pijn of last heeft moet het geholpen worden. Dat kan soms wel een prijzig worden maar dat is een risico die je neemt als je een dier aanschaft. Als je een beetje weet waar je moet zoeken kan je met 2 of 300 euro ook al klaar zijn. Je DA geeft een indicatie en dan weet je dat je daar toch lichtelijk op moet rekenen. Foto's zelf zijn niet duur de andere behandelingen kunnen duurder uitpakken.

enniee

Berichten: 3022
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Friesland

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:59

ja, maar ze moet ook niet alleen op foto's ze moeten haar uitverdoven geloof ik had de da het over dat is het duurste door al die spuiten.
maar de da zei dat ze geen pijn heeft, en ze loopt niet kreupel ..

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:21

Waarom zou de DA moeten verdoven om foto's te maken? Stelt niets voor!